Hoe herken je versleten tandwielen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik wil een 2,25 ltr benzine blok gaan reviseren en ga alles nameten.
Op zich ziet alles er redelijk uit, maar ik zal wel wat zaken moeten vervangen.
Vanavond ga ik alle maten nameten en kijken of deze nog binnen de marges vallen.

Nu heb ik het deksel van de distributieketting los en heb de ketting gecontroleerd op spelling, wat een redelijk beeld kan geven over slijtage.
er zit geen spelling in de ketting, maar wat ik wel zie is dat de tandwielen scherpe punten hebben.

Ik kan mij herrinneren dat als je tandwielen puntig worden dat ze versleten zijn, dat was altijd bij andere motoren, brommers en fietsen zo.

Geld dat ook voor de tandwielen van de distributieketting?
Ik kan het niet duidelijk terughalen uit het werkplaatshandboek.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('152ccee0793da6cc8f523ee35d97eae6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14378253, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2011 07:33 door Ben ( al iets minder Laroleek).
Bart van Dessel

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou het persoonlijk niet weten, maar als je echt gaat reviseren, leg er dan een nieuw setje op, zo duur zijn ze niet. Zou vervelend zijn als door grote rek (misschien nu niet maar wel over korte tijd) je motor niet goed loopt.

gr, bart
Peter T.

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Peter T. »

Hoi,

Scherpe tanden of niet zegt helaas niet zoveel. Tijdens het vernieuwen van mijn distributietandwielen viel mij op dat mijn nieuwe krukastandwiel (orgineel Land Rover) scherpere punten had dan mijn oude..... Is blijkbaar maar net wie de boel produceert. Slijtage aan mijn nokkenastandwiel (viel overigs wel mee) was te zien aan soort slijtage rondingen onderaan de tand. Het krukastandwiel had wat braamjes. De boel wel preventief vernieuwd. Denk er wel aan om, zover te krijgen, genuine tandwielen te installeren.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d9f799ec1b7296d2707146e58ddc95a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14379486, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Peter T.

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Peter T. »

Ooo nog iets.
Nu je toch zover bent waarom niet een check van de distributieketting!. Om te voorkomen dat je de afstelling helemaal opnieuw moet doen, teken met een dunne olievaste pen merktekens op alle tandwielen, ketting en blok zodat bij een eventuele gewijzigde stand de boel goed terug kunt zetten.
Verwijder de ketting, vouw hem plat en hou hem horizontaal op zijn zijkant. Dan heb je een echte check of ie versleten is (en de meestal dan ook de tandwielen). Hangt ie naar beneden in een behoorlijke hoek is het ding sterven na dood en kun je hem beter vervangen. Een nieuwe ketting die eerst is ontdaan van het beschermingsvet (!!!!) "staat" zo goed als horizontaal. De tandwielen kun je dan beter ook meteen vervangen.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('948222b253bf6a51debf30ce58e61cc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14379548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Exfietser »

Kijk dit is versleten:
Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('596dcb0e4dccce110ffde51173faee68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 14380490, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En zo is het nieuw:
Foto-GWRLDQSD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f7739e174dd472b8d37b1d9676717dc7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWRLDQSD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', '', 14380490, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En als je tandwielen vervangt, vervang ze dan inclusief ketting allemaal. Alle onderdelen slijten op elkaar in en horen daarna bij elkaar. Vervang je een onderdeel, dan zal alles weer op elkaar moeten inslijten. Gevolg is dat de al ingesleten onderdelen nog meer gaan inslijten totdat alles weer soepel loopt. De oude al ingelopen onderdelen kunnen dan buiten de specs. komen. Ze zullen dan veel eerder vervangen moeten worden terwijl een normale ketting distributie een motorleven lang mee zou moeten kunnen.

En voor de prijs van die onderdelen hoef je dat nu niet echt te laten.

Arnold.
Michiel 109 V8

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Michiel 109 V8 »

Zo! Komt het bovenste foto'tje uit jouw blok Arnold? Dan was de rest ook waarschijnlijk op sterven na dood?!

Grtz,

Michiel

Exfietser

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Exfietser »

Ze komen beide uit mijn eerste blok. Het heeft daarna nog 8000 km gelopen toen de krukas brak. Oorzaak het ontbreken van de klep in de leiding naar de oliekoeler. Die had een van de vorige eigenaren in al zijn wijsheid maar weggelaten. En als newbe heb ik dat dingetje niet gecontroleerd.

GroteFoto-D3DPNJFO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3a374686e0d18a053e9eefce141c819', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-D3DPNJFO.jpg', '', 14380595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

edit: Foto erbij gezet.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2011 19:41 door Exfietser.
Roy Bruurs

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Roy Bruurs »

Tandwiel en ketting is atlijd een setje dus ketting vervangen is tandwielen vervangen en tandwielen vervangen is ketting vervangen. Dit omdat alles op elkaar inslijt.

Versleten tandwielen kun je herkennen aan de bramen die aan de rand zitten voel je goed als je met je nagel erover gaat. Scherpe punten kunnen ook duide op versleten tandwielen. Helaas noemt de ene het puntig en de andere noemt het normaal
Michiel 109 V8

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Michiel 109 V8 »

Nou daar ben je lekker mee! Toen maar op zoek gegaan naar een donorblok zeker? En om wat voor klep gaat het dan? (gewoon nieuwschierig). Als je krukkas breekt moet het wel iets behoorlijk radicaals geweest zijn dat weglaten van dat klepje...

Grtz,

Michiel
Exfietser

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Exfietser »

Van buiten ziet het klepje er uit als een zeskantig staafje. Het zit opgenomen in de leiding die van het oliefilter af naar de koelradiator gaat. Het klepje stelt geen reet voor. In het zeskantige buisje zit een boring waarin veertje met met een knikker zit. Net zoiets als de overstortklep in je oliepomp.
Die veer en die knikker waren dus weg.
Achteraf kun je zeggen dat je dat moet controleren bij een reviesie. Maar ja dat is achteraf.

Als de pomp voldoende druk levert gaat normaal die klep open en kan de olie via de koeler weg. Die koeler is overigens een bypas van het motorblok. Bij onvoldoende druk blijft de klep dicht en gaat alles door de motor heen.

Omdat ik die klep niet had heeft de motor dus altijd te weinig olie gekregen. Net voldoende om het oliedruklampje niet te laten branden maar blijkbaar toch te weinig met het er uit lopen van de lagers tot gevolg. Vandaar dat ik nu alleen vertrouwen heb in een combinatie van een meter en een lampje.

In mijn 88 benzine zit overigens zo'n simpel manometertje met een heel dun slangetje naar de motor en dat werkt echt super. Ik kan aan dat metertje zelfs zien of het olieniveau op het onderste of bovenste streepje van de peilstok staat. De motor gebruikt anderhalve liter op een tank gas dus dat is best handig. Ik weet beter hoeveel olie ik in de motor dan brandstof in de wagen. (Daar heb ik geen metertje voor en ik heb dus al een paar keer stil gestaan.) En gas is vervelend want dat past niet in een jerrycan.

Omdat mijn dieselonderblok helemaal aan gort was geslagen heb ik toen een 5x gelagert onderblok gekocht en dat laten opboren en hohnen enzo. Daar heb ik een paar 1000 km mee gereden. Helaas blijft het blok olie gebruiken en roken. Ik heb mijn 109 nu helemaal uit elkaar om het chassis te verzinken. Ik heb het blok naar een ander gebracht om te kijken wat er aan de hand was. En daar bleek het blok de laatste overmaat te zijn en de cilinders onrond. (Waarschijnlijk ovale boren gebruikt) Kort gezegt ik ben door dat bedrijf dus gewoon bes$$%^&^&*. En nu heb ik dus geen motor meer voor mijn project. En ben het reviseren helemaal beu.

Dat is mijn verhaal in het kort. Alles staat overigens ook met foto's en alles in de archieven hoor. Ik heb alles al gehad. Versnellingsbakken, wiellagers, remmerij enz. spiegels en imperials die in newbury in de boom achterbleven enz. Je moet tot ongeveer 7 jaar terug in de archieven. Zoeken op Exfietser of op weer fietser of gewoon fietser.

Arnold.
Michiel 109 V8

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Michiel 109 V8 »

Zo, daar heb je je buik wel vol van gehad..... Balen zeg. Kennelijk was de oliekoeler dan optioneel want anders had je oliepomp het wel getrokken lijkt me. Ik zet nu ook een mechanische drukmeter in m'n 109. Ook ik heb er een oliekoeler opzitten en wil de druk nu eens goed meten en eventueel aanpassen. Mooi verhaal dat je je oliepeil zelfs op de meter kan 'aflezen', ik ben benieuwd.

Niet opgeven hè? Je vindt vast wel weer een mooi blok voor niet al teveel (Engeland?). Je project gewoon een paar maanden laten rusten en volgend voorjaar gaat het vanzelf weer kriebelen (Althans, zo werkt het bij mij. Soms ben ik het gedoe even helemaal zat, doe er een paar maanden niks mee en dan krijg ik toch weer de drang naar zwarte handen en opengeschaafde knokkels ).

En anders ga je toch gewoon weer fietsen?! (sorry, erg flauw, kon het niet laten).

Greetz,

Michiel
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik heb ondertussen het geheel een wat nadere blik gegunt en heb nu geconstateerd dat er ook ruimte in de ketting zit, op het grote tandwiel, dus ik ga de boel maar vervangen.

Ik heb ondertussen ook de boring vande cilinders gemeten en die vallen ruim binnen de marge die het handboek omschrijft.
Wel is de krukas wat ik kan meten 0,2 milimeter dunner als aangegeven in het werkplaatshandboek, dus ik moet nog kijken of dit in de marges valt.
Ook nog even nameten met een ander stuk meetgereedschap, omdat de afwijking zo klein is.

Zo kom je elke keer weer verder,

Blijft een leuke en leerzame bezigheid.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('22a482d46590684c3405f96c49289bc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14381340, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
neef Henk

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door neef Henk »

In ieder geval heb je weer wat in elkaar te zetten in december

Groeten neef Henk
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> In ieder geval heb je weer wat in elkaar te zetten
> in december
>
> Groeten neef Henk


Zal ik toch eerst uit moeten zoeken welke onderdelen er allemaal vervangen moeten worden, anders kan ik nog niets beginnen, maar het lijstje begint zich al aardig te vormen.

Hoe ver ben jij?
neef Henk

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door neef Henk »

Ik ben weer bezig met de 101 , heb er ramen in gemaakt afgelopen weekend en ben nu aan het isoleren. Hopelijk van het weekend ff groen maken (als ik legerverf kan bemachtigen) en er moeten wat stoelen en een bank in. Volgende week donderdag moeten er in ieder geval mensen mee rijden

Groeten neef Henk
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik zie hem binnen kort wel weer staan of rijden, niet te veel banken erin maken, kan je motor niet meer mee.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90a35bc72388f8a7f4f18879958ed96d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14385289, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
Peter T.

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Peter T. »

"Helaas blijft het blok olie gebruiken en roken. En daar bleek het blok de laatste overmaat te zijn en de cilinders onrond. (Waarschijnlijk ovale boren gebruikt) Kort gezegt ik ben door dat bedrijf dus gewoon bes$$%^&^&*. "

Dit verhaal komt mij bekend voor van een mede sleutelaar van het 11-e Echelon......duur zijn blok laten uitboren/reviseren door een "goed bedrijf" en uiteindelijk zijn de boringen ovaal en taps uitgevoerd. Het is niet mijn gewoonte om te vragen om namen van "destructieve" bedrijven (fouten kunnen altijd gemaakt worden) maar dit is meer dan toeval.
Mailtje prive kan ook.

ENNE.......inderdaad de ellende effe laten bezinken en daarna weer door met de uiteindelijke goede revisie

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fae2a266977e45eeaf2c94c66db72f62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14386865, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Hoe herken je versleten tandwielen?

Bericht door Exfietser »

Ik ga gewoon door natuurlijk. Ik wil er een 200tdi zonder tdi in hebben. Dus een 200na. En zit over een zeus tandwielen set te denken. Hoef je niet meer aan de riem te denken. Mischien dat een overdrive of zo'n ascroft tussenbak ombouwsetje ook wel iets is.


Ik weet het nog niet. Eerst maar eens een motor scoren.

Ik stuur je nog wel een pm. Het staat overigens ook in de history veel uitgebreider beschreven. Als je exfietser zoekt en zo'n vier a vijf jaar terug zoekt moet je het kunnen vinden.

Arnold.
Plaats reactie