Olie LT95 en hevelwerking
-
Wim Janssen
Olie LT95 en hevelwerking
Gisteren mijn LT95 afgevuld met 75W-80. Dit n.a.v. deze [landrover.startpagina.nl] posting en na overleg met mijn oliespecialist op mijn werk. Dus nu afwachten wat de ervaringen zijn.
Maar bij het vervangen inderdaad gemerkt dat er een aanzienlijke hoeveelheid olie van de tussenbak overgeheveld was naar de versnellingsbak. Daarom dus ook een verbindingsleiding tussen de twee vul/niveaupluggen gemaakt met een extra aftakking op deze leiding als ontluchting. Maar wat ik me nu afvraag is of je niet teveel olie terugvoert naar de tussenbak als de auto scheef staat of gewoon door het schudden van de olie in de versnellingsbak.
In deze [landrover.startpagina.nl] posting staat dat het een meer toegepaste truc is, maar zijn er dan geen ervaringen met deze omgedraaide oliestroom?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2011 18:16 door Wim Janssen.
Maar bij het vervangen inderdaad gemerkt dat er een aanzienlijke hoeveelheid olie van de tussenbak overgeheveld was naar de versnellingsbak. Daarom dus ook een verbindingsleiding tussen de twee vul/niveaupluggen gemaakt met een extra aftakking op deze leiding als ontluchting. Maar wat ik me nu afvraag is of je niet teveel olie terugvoert naar de tussenbak als de auto scheef staat of gewoon door het schudden van de olie in de versnellingsbak.
In deze [landrover.startpagina.nl] posting staat dat het een meer toegepaste truc is, maar zijn er dan geen ervaringen met deze omgedraaide oliestroom?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2011 18:16 door Wim Janssen.
-
Wim Janssen
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Niemand ervaring hiermee??
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Boelo
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niemand ervaring hiermee??
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]
Nog niet Wim!
Ik heb wel al een verbinding gemaakt tussen V-bak en T-bak middels een hydroliek leiding, ik zal wel ff foto's maken van de week, niet dat je daarom vraagt of dat nodig hebt want je hebt immers zelf al een oplossing gevonden (waar ik overigens wel benieuwd naar ben), maar gewoon ter info!
Groet Boelo
-------------------------------------------------------
> Niemand ervaring hiermee??
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]
Nog niet Wim!
Ik heb wel al een verbinding gemaakt tussen V-bak en T-bak middels een hydroliek leiding, ik zal wel ff foto's maken van de week, niet dat je daarom vraagt of dat nodig hebt want je hebt immers zelf al een oplossing gevonden (waar ik overigens wel benieuwd naar ben), maar gewoon ter info!
Groet Boelo
-
Wim Janssen
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Hoi Boelo,
Ik heb in de vuldop van de V-bak een gat geboord en 1/4" BSP draad getapt en de vuldop van de T-bak vervangen door een verloopnippel van 1/2" BSP buitendraad naar 1/4" BSP binnendraad. In deze draadgaten heb ik een haakse luchtkoppeling gedraaid voor 6 mm PU luchtslang en deze dus doorverbonden. Halverwege heb ik er een T-stuk tussengezet met een luchtslang omhoog door de zitbak en laten uitkomen in de deurstijl. Een goede ontluchting op de bakken is altijd een goede zaak.
Maar theoretisch kun je nu bij scheefstand een gedeelte van de olie van de V-bak naar de T-bak laten lopen, waardoor de V-bak weer te weinig heeft. De vraag is natuurlijk hoe snel de olie vervolgens weer van de T-bak naar de V-bak wordt overgeheveld.
Eerste ervaring met de 75W-80 is trouwens beter schakelen bij koude bak. En ik heb de indruk dat de hele zaak wat stiller is, maar dat is natuurlijk altijd een moeilijke waarneming.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ik heb in de vuldop van de V-bak een gat geboord en 1/4" BSP draad getapt en de vuldop van de T-bak vervangen door een verloopnippel van 1/2" BSP buitendraad naar 1/4" BSP binnendraad. In deze draadgaten heb ik een haakse luchtkoppeling gedraaid voor 6 mm PU luchtslang en deze dus doorverbonden. Halverwege heb ik er een T-stuk tussengezet met een luchtslang omhoog door de zitbak en laten uitkomen in de deurstijl. Een goede ontluchting op de bakken is altijd een goede zaak.
Maar theoretisch kun je nu bij scheefstand een gedeelte van de olie van de V-bak naar de T-bak laten lopen, waardoor de V-bak weer te weinig heeft. De vraag is natuurlijk hoe snel de olie vervolgens weer van de T-bak naar de V-bak wordt overgeheveld.
Eerste ervaring met de 75W-80 is trouwens beter schakelen bij koude bak. En ik heb de indruk dat de hele zaak wat stiller is, maar dat is natuurlijk altijd een moeilijke waarneming.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
TVR
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Als je veel terrein rijdt etc lijkt het met inderdaad niet echt handig, dan heb je vast en zeker kans dat het 1 kant op loopt, misschien verstandig om dan de leiding dicht te klemmen, zodat het in de juiste bak blijft zitten. (verder heb ik er geen ervaring mee)
Groet, Tom
Groet, Tom
-
Boelo
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Hoi Wim,
Ik heb het als volgt gedaan 2x puntstuk (zo heet dat volgens mij) als vervanging van de niveaupluggen, 1/2" en 4/4". daarop een hydrauliek slang op maat laten maken bij een mechanisatiebedrijf. Alleen is de slan wat aan de lange kant, dus ik laat hem nog even inkorten en de voorste bocht van 90 graden laat ik nog even vergroten naar pak'm beet 120 graden, dan kan de leiding horizontaal weglopen uit de V-bak en kan het overschot aan olie vrij weglopen richting T-bak.
Foto-EDE8LWHZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee2de48ff7df07caaf9c3588755403a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EDE8LWHZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDE8LWHZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EDE8LWHZ.jpg', '', 14375118, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Waarom heb je gekozen voor een extra ontluchting, is de bestaande ontluchting van de beide bakken niet voldoende?
Ik ga je tip van de olie tzt ook opvolgen, dus blijf benieuwd naar je ervaringen.
Groet Boelo
Edit: Oh ja, ik denk dat het idd wel zou kunnen dat je met terreinrijden wat olie van V-bak naar T-bak kunt verliezen wanneer je over de lengteas naar links rolt, maar ik heb geen idee hoe snel dit zal gaan. de opmerking van Tom lijkt me een goed idee of naderhand even het peil checken, dan weet je het ook.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2011 09:36 door Boelo.
Ik heb het als volgt gedaan 2x puntstuk (zo heet dat volgens mij) als vervanging van de niveaupluggen, 1/2" en 4/4". daarop een hydrauliek slang op maat laten maken bij een mechanisatiebedrijf. Alleen is de slan wat aan de lange kant, dus ik laat hem nog even inkorten en de voorste bocht van 90 graden laat ik nog even vergroten naar pak'm beet 120 graden, dan kan de leiding horizontaal weglopen uit de V-bak en kan het overschot aan olie vrij weglopen richting T-bak.
Foto-EDE8LWHZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee2de48ff7df07caaf9c3588755403a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EDE8LWHZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDE8LWHZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EDE8LWHZ.jpg', '', 14375118, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Waarom heb je gekozen voor een extra ontluchting, is de bestaande ontluchting van de beide bakken niet voldoende?
Ik ga je tip van de olie tzt ook opvolgen, dus blijf benieuwd naar je ervaringen.
Groet Boelo
Edit: Oh ja, ik denk dat het idd wel zou kunnen dat je met terreinrijden wat olie van V-bak naar T-bak kunt verliezen wanneer je over de lengteas naar links rolt, maar ik heb geen idee hoe snel dit zal gaan. de opmerking van Tom lijkt me een goed idee of naderhand even het peil checken, dan weet je het ook.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2011 09:36 door Boelo.
-
RoadRocket
Re: Olie LT95 en hevelwerking
yep, zojuist zo ook gedaan bij mijn LT76 series-bak .... bij mij hevelde het ook intern over van t-bak naar v-bak waardoor bij langere ritten de olie boven uit mijn ontluchting naar beneden liep... krijg je zo'n plak-bak van, fijn als je dan off-road gaat (buiten die eeuwige druppel onder aan de bak)
alleen heb ik dan een huis-tuin-en-keuken loodgieters-90-graden-kniestuk aan beide kanten erin gedraaid en daartussen een slang met slangklemmen gezet - nu nog een koelslang bij gebrek aan beter maar komende week even vervangen voor een olie-bestendige-slang
mooi zo met die maat-slang, waar heb je de 'puntstukken' vandaan gehaald?
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccea473d9da487b772a783810fd891a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14375230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
alleen heb ik dan een huis-tuin-en-keuken loodgieters-90-graden-kniestuk aan beide kanten erin gedraaid en daartussen een slang met slangklemmen gezet - nu nog een koelslang bij gebrek aan beter maar komende week even vervangen voor een olie-bestendige-slang
mooi zo met die maat-slang, waar heb je de 'puntstukken' vandaan gehaald?
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccea473d9da487b772a783810fd891a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14375230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
-
Wim Janssen
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Boelo,
Ik weet eigenlijk niet eens waar de ontluchting van de LT95 zit en omdat ik met snelkoppelingen aan de gang was, had ik er gemakkelijk een extra ontluchting bij. Dus eigenlijk als zekerheid en omdat het geen kwaad kan.
groeten
Wim Janssen
Ik weet eigenlijk niet eens waar de ontluchting van de LT95 zit en omdat ik met snelkoppelingen aan de gang was, had ik er gemakkelijk een extra ontluchting bij. Dus eigenlijk als zekerheid en omdat het geen kwaad kan.
groeten
Wim Janssen
-
Wim Janssen
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Robert,
Dat vind ik vreemd dat je dat bij een LT76 gedaan hebt, want mijn ervaring met de LT76 bakken is dat het overhevelen hier net andersom is, dus van versnellingsbak naar tussenbak.
groeten
Wim Janssen
Dat vind ik vreemd dat je dat bij een LT76 gedaan hebt, want mijn ervaring met de LT76 bakken is dat het overhevelen hier net andersom is, dus van versnellingsbak naar tussenbak.
groeten
Wim Janssen
-
Boelo
Re: Olie LT95 en hevelwerking
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Ik weet eigenlijk niet eens waar de ontluchting
> van de LT95 zit en omdat ik met snelkoppelingen
> aan de gang was, had ik er gemakkelijk een extra
> ontluchting bij. Dus eigenlijk als zekerheid en
> omdat het geen kwaad kan.
>
> groeten
> Wim Janssen
@Robert, de 'puntstukken' (verloop van 3/4 naar 1/4 en 1/2 naar 1/4) heb ik samen met koperen afdichtingsringen ook bij het plaatselijke mechnisatiebedrijf vandaan.
@Wim, de ontluchting van de V-en T-bak zitten op de deksels van de beide bakken en gaan met een slang omhoog richting motorruimte thv het luchtfilter.
Groeten Boelo
-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Ik weet eigenlijk niet eens waar de ontluchting
> van de LT95 zit en omdat ik met snelkoppelingen
> aan de gang was, had ik er gemakkelijk een extra
> ontluchting bij. Dus eigenlijk als zekerheid en
> omdat het geen kwaad kan.
>
> groeten
> Wim Janssen
@Robert, de 'puntstukken' (verloop van 3/4 naar 1/4 en 1/2 naar 1/4) heb ik samen met koperen afdichtingsringen ook bij het plaatselijke mechnisatiebedrijf vandaan.
@Wim, de ontluchting van de V-en T-bak zitten op de deksels van de beide bakken en gaan met een slang omhoog richting motorruimte thv het luchtfilter.
Groeten Boelo
-
RoadRocket
Re: Olie LT95 en hevelwerking
wellicht rijd ik veel achteruit
maarre... de 'achterste bak' raakt leger en de hoofdbak raakt voller in de praktijk. Hoofdbak heb ik volgens opgave gevuld waarbij de olie onder het vulgat aan de zijkant bleef, dit weekend de plug eruit gehaald en de olie liep eruit. Voller dus dan voorheen. Het schijnt te werken vooralsnog, mijn bakken blijven in ieder geval nu droog.
en al zou het zoals jouw ervaring is andersom zijn dan zou deze slang-oplossing toch ook moeten werken?
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6761f389fd11a36395b909f522549cb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14375825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
maarre... de 'achterste bak' raakt leger en de hoofdbak raakt voller in de praktijk. Hoofdbak heb ik volgens opgave gevuld waarbij de olie onder het vulgat aan de zijkant bleef, dit weekend de plug eruit gehaald en de olie liep eruit. Voller dus dan voorheen. Het schijnt te werken vooralsnog, mijn bakken blijven in ieder geval nu droog.
en al zou het zoals jouw ervaring is andersom zijn dan zou deze slang-oplossing toch ook moeten werken?
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6761f389fd11a36395b909f522549cb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14375825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]