Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Gert »

Ik wil graag de Cw waarde van mijn ambulance gaan meten/berekenen. Ik kan met een unster (duur) op de provinciale weg gaan rijden en bij verschillende snelheden de trekkracht noteren, en daar de berekende rolweerstand vanaf halen, maar ik verwacht teveel afwijking.

Daarom wil ik graag een mini-windtunneltest gaan uitvoeren om er alsnog achter te komen, en misschien beide resultaten te evalueren.
Wie weet welk schaalmodel van een S3 ambulance het meest in de buurt komt van het origineel?

Ik ben niet zo van de schaalmodellen, maar van de volgende heb ik er wel twee [mydiecastmodel.blogspot.com]
Nadeel: ze moeten eerst nog gemaakt worden.

Wie weet welk schaalmodel ik zou moeten zoeken?

Bij voorbaat dank,

Gert
Johan

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Johan »

Tamiya heeft een 1:35 bouwdoos : deze [cgi.ebay.nl] is al gebouwd, met wat extra's. Kost rond de 15E en is in NL nog wel te krijgen.

Grtz. Johan



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2011 13:29 door vidsikt.
bas88pickup

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door bas88pickup »

Als je mazzel hebt ja, dit model word al jaren niet meer gemaakt.
Gert

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Gert »

Het model lijkt ook niet helemaal te voldoen. De niet-standaard dingen die aan de voorkant en bovenkant geknoopt zijn, zoals de bullbar, ketting, en bepakking op het dak, hebben waarschijnlijk een zeer groot (nadelig) effect op de Cw ten opzichte van origineel.

Hij ziet er overigens wel erg mooi uit.

Groeten,

Gert
Disco

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Disco »

Cararama, 1/43 (ook in blauw)
ambuklein.JPG --> mod_embed_images_loadimage('51bd4074c64efbb8045dd39e12450056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.multimania.nl%2Fbasnewf%2Fhpbimg%2Fambuklein.JPG', 'http://members.multimania.nl/basnewf/hpbimg/ambuklein.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.multimania.nl%2Fbasnewf%2Fhpbimg%2Fambuklein.JPG', '', 14360331, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Jo
Gert

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Gert »

Volgens mij is dat dezelfde die ik aanhaalde in mijn eerste topic. Dat is een bouwpakket toch?

Tot op heden lijkt die het meest natuurgetrouw.

1:7 zijn ze er ook, maar niet écht mooi [www.flickr.com]
Disco

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Disco »

Nee is gewoon een fabrieksmodel, zo uit een doosje

Jo
Disco

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Disco »

voor het geld hoef je het niet te laten
voorbeeld link

DSCN5349_Edit_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1488a552d9ae5e63f595e98171bd599', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hdejongmodelautos.nl%2Fimages%2FDSCN5349_Edit_1.jpg', 'http://www.hdejongmodelautos.nl/images/DSCN5349_Edit_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.hdejongmodelautos.nl%2Fimages%2FDSCN5349_Edit_1.jpg', '', 14360475, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Jo
Exfietser

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Exfietser »

Jij wilt gaan rijden met een unster? En dat is duur?

Ik neem aan dat je zo iets bedoelt?

[www.jarp.nl]

1c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f37aaf470d1fb5df2848a6d48b2942a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.tweede-hands.net%2Fpics%2F00%2F03%2F64%2F06%2F18%2F1c.jpg%3F6c8e97b502', 'http://img.tweede-hands.net/pics/00/03/64/06/18/1c.jpg?6c8e97b502', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.tweede-hands.net%2Fpics%2F00%2F03%2F64%2F06%2F18%2F1c.jpg%3F6c8e97b502', '', 14360672, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zo duur zijn die dingen ook weer niet. Ik kan hier in india niet veel vinden omdat niet alle websites het hier doen. Maar als je even zoekt vind je er volgens mij zat.

Alleen begrijp ik niet erg hoe je hiermee de weerstand van je wagen wil meten tijdens het rijden? Ik kan me wel voorstellen hoe je dit in de windtunnel wilt gebruiken. Maar tijdens het rijden?
Het lijkt me eerder dat je de torsie in achterste propshaft zou willen meten. (4x4 uit natuurlijk) Met kennis van het materiaal van de achterste propshaft zou je kunnen uitrekenen hoe groot de hoekverdraaing per NM kracht is. Alleen zou je de hoekverdraaing waarschijnlijk met rekstrookjes o.i.d moeten meten omdat je over micrometer praat. Je zou ook om te eiken je propshaft in de bankschroef kunnen zetten. Rekstroken met twee componenten lijm er op plakken. Op het andere eind van de propshaft bevestig je haaks op de shaft een stalen balkje van een meter. Daar hang je vervolgens een gewicht van 10, 20, 30 enz. kilo aan. Die gewichten zet je dan uit tegen de meetwaarden van je rekstrookjes. Je kunt dan een (waarschijnlijk niet rechte lijn) tussen de meetpunten uitzetten. Dan monteer je de as en ga je bij verschillende snelheden meten. Met je al getekende grafiek kun je exact bepalen bij welke snelheid welke trekkracht is geleverd. Daar kun je dan weer de cw waarde uithalen. Als er veel wind staat moet je ook even meten als je wagen stilstaat om de de offset er uit te halen.

Een probleem. Rekstrookjes hebben draadjes. En dat gaat wat lastig naar een draaiende as toe. Maar dat is oplosbaar met: Ziggbee Maar bluetooth kan ook een oplossing zijn. Dan kun je de meetgegevens direct in een laptop in exel
inlezen.

Het zou een leuk afstudeer project zijn waar de grote uitdaging in het bouwen van betrouwbaar meetsysteem met rekstrookje zit.

Arnold.
lone ranger

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door lone ranger »

wat is het nut van het meten van deze waarde als je al weet dat je auto de aerodynamica van een een tuinhuisje heeft hahahaha ben benieuwd.
Gert

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Gert »

Hey Beste Indiër,

De twee grootste componenten zijn de rolweerstand en de luchtweerstand. De eerste kun je meten door de auto op de weg te zetten, en met een unster kijken bij welke kracht je de rolweerstand overwint. Aangezien enigszins aangenomen wordt dat de rolweerstand niet toeneemt bij een hogere snelheid, is de luchtweerstand de beperkende factor.

Als ik een touw span tussen een trekkend voertuig en mijn ambulance, en ik zet daar een unster tussen, dan zou ik moeten kunnen meten met hoeveel kilo de ambulance aan het touw trekt, en wat dus de benodigde kracht is om de ambulance op die snelheid voort te bewegen. Als ik daar de rolweerstand af haal, dan heb ik luchtweerstand. De ambulance staat dan wel in z'n vrij, en de mechanische verliezen tel ik niet mee.

Het nadeel van de goedkope huis tuin en keukenunstertjes is dat ze vaak tot hooguit 50 kilo gaan. Een matra murena doet bij 120 kilometer per uur al ruim boven de 40 kilo luchtweerstand en ruim 10 kilo rolweerstand. Voor mijn ambulance verwacht ik op het drievoudige uit te komen.

Testen met een schaalmodel kan in een zelfgemaakte windtunnel, een windsnelheidsmeter en een gradenboog. Het nadeel van modellen is dat ze geen draaiende wieltjes hebben, dus dat je daar weer eerst de glijweerstand moet berekenen.

Het nut? Ik wil graag een berekenen wat het rendement van de aandrijflijn van de Landrover is.

Meten met rekstrookjes is een stuk lastiger. Op school hebben we die dingen wel gebruikt, maar ik ben in november afgestudeerd.

Groeten,

Gert
paulus-109

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door paulus-109 »

het gert, leuk om te weten denk ik.....
hoe staat het met de 107?

paul
Exfietser

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Exfietser »

Aha. Nu begrijp ik wat je met een unster wilt. Wel leuk om te weten wat de luchtweerstand is. Maar mis je niet nog een paar dingen om het rendement van de aandrijflijn te kunnen bepalen? Je moet toch ook het ingaande vermogen weten? En de verliezen in de motor daar weer van af halen? Of ga je uit van de opgegeven 63 pk en geschatte verliezen in motor, dynamo, (water, olie, enz) pompen?

Arnold.
Gert

Re: Meest natuurgetrouwe schaaldmodel S3 Ambulance

Bericht door Gert »

Dat klopt Arnold, om de aandrijflijn nauwkeurig te kunnen berekenen heb je veel meer gegevens nodig, en over die gegevens kan ik met eenvoudig gereedschap niet bepalen. Ik kan moeilijk tijdens het rijden even mijn momentsleutel op de krukaspoelie zetten ;-).

Het totaalverlies kun je uitrekenen door te bepalen hoeveel brandstof je hebt verbruikt, met de daarbij behorende energie. Als je dat tegenover de energie zet die je daadwerkelijk nodig hebt om vooruit te komen, dan volgt er een globaal beeld van het verlies. Ik heb een verbruiksmetertje op de kop kunnen tikken die het verbruik in l/min weergeeft. Je kan dan gemakkelijk bepalen hoeveel liter dat per kilometer is. Het metertje zit er nog niet in, dus ik weet ook niet hoe nauwkeurig die is. Ik verwacht dat hij prima werkt, want het al 25 jaar in de kast bij mn vader ;-) Hij heeft het destijds op z'n rangerover gebruikt.
Plaats reactie