Oliepomp td5
-
oudijzer
Oliepomp td5
voor de gene die denkt het oliepomp boutje komt niet meer los na 100.000 km! bij mij na 280.000 km net op tijd puffff bij het starten maakte hij een vreemd geluid en het lampje ging niet snel genoeg uit.
Pannetje er af en ja hoor.... enz.
Pannetje er af en ja hoor.... enz.
-
JanTD5
Re: Oliepomp td5
Oef dan heb je mazzel, dat je het vlug merkt en gelijk stop zet. Op de mijne staat 247000 en dacht als ie nu niet los is gekomen dan komt ie niet meer. Heb ook geen idee of de vorige eigena(a)ren hem hebben laten checken of zelf gedaan. Hij stond al op programma voor bij de volgende olie wissel. Dus nu zeer zeker maar doen.
Groet Jan
Groet Jan
-
patrick nieuwenhuis
Re: Oliepomp td5
moet er dan een nieuwe bout op met locktight of kan je dezelfde bout aandraaien en dan met locktight?
-
bareld
Re: Oliepomp td5
patrick nieuwenhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> moet er dan een nieuwe bout op met locktight of
> kan je dezelfde bout aandraaien en dan met
> locktight?
Kan allebei. Je kunt en boutje kopen met het borgmiddel er op maar je kan natuurlijk ook hetzelfde boutje met een drup locktite weer terugplaatsen
-------------------------------------------------------
> moet er dan een nieuwe bout op met locktight of
> kan je dezelfde bout aandraaien en dan met
> locktight?
Kan allebei. Je kunt en boutje kopen met het borgmiddel er op maar je kan natuurlijk ook hetzelfde boutje met een drup locktite weer terugplaatsen
-
patrick nieuwenhuis
Re: Oliepomp td5
Ik heb vandaag zo,n tubbetje[locktight] gekocht voor mn aftapplug tussenbak want die lekt daar,kan ik dit gebruiken voor t lekdicht te maken?en wat betreft die bout vd oliepomp moet de bout + boutgat olievrij zijn?
-
Andrew Colville
Re: Oliepomp td5
Ja goed ontvetten, en dan rode of groene loctite Ik heb ook ooit gelaste gezien ( ik trek standaard de carter pan van elke nieuweTd5 klant los om te chekken ) kosten? een pakking 25,- + - een uurtje werk, plug ring, en nieuwe 05 W 40 Vol synthetisch die is wel wat prijzig ( vergeleken met een standaard 10 W40) maar het kan duizenden euro's schelen als je op tijd bent.
Voor een permanente verbinding kun je ook en gaatje boren op de naad tandwiel pomp as en hier draad in tappen en een inbusje monteren deze functioneert dan als spie, daarna de hoofd bout terug met borg middel.
dit is wel meer specialisten werk als je fout boort dan wordt het er niet beter op.
Ik denk dat je een andere loctite moet hebben dan die je nu hebt de huidige lijkt me meer voor afdichten, onder je tussen bak aftap plug hoort een koperen ringetje. deze telkens vervangen voor en nieuw exemplaar als je de plug verwijdert.
Groetjes Andrew
Voor een permanente verbinding kun je ook en gaatje boren op de naad tandwiel pomp as en hier draad in tappen en een inbusje monteren deze functioneert dan als spie, daarna de hoofd bout terug met borg middel.
dit is wel meer specialisten werk als je fout boort dan wordt het er niet beter op.
Ik denk dat je een andere loctite moet hebben dan die je nu hebt de huidige lijkt me meer voor afdichten, onder je tussen bak aftap plug hoort een koperen ringetje. deze telkens vervangen voor en nieuw exemplaar als je de plug verwijdert.
Groetjes Andrew
-
patrick nieuwenhuis
Re: Oliepomp td5
ja ik heb de groene theadlocker penetrating grade permatex,dus t zou t kopere ringetje kunnen zijn by de tussenbak,ik kryg m nu al spaans benauwd, met die oliepompbout ga maandag weg met mn td5 disco 2003,ik heb hem een half jaar en probeer hem step by step te saneren dat ik zelf zicht heb op t onderhoud wat ik in de boeken mis anderhalf jaar,dus t bovengenoemde gerammel by t starten moet ik aan die oliepompbout denken oa?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2011 01:28 door patrick nieuwenhuis.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2011 01:28 door patrick nieuwenhuis.
-
Andrew Colville
Re: Oliepomp td5
Het is een kans spel tot je weet wat er gedaan is aan de auto en wat niet, Ik heb de Td5 motor die ik uit mijn disco heb gehaald ook nooit bekeken, dat komt wel als de Rangerover waar de motor nu in zit weer kenteken heeft, dan gaat ook de kop eraf en mogelijk reviseer ik de motor gewoon helemaal, Ter preventie niet omdat hij zich niet gedroeg voor ik de Disco sloopte.
De pest is als hij losloopt op de snelweg 120 km/h @ 3000 rpm ook al zie je het binnen 10 seconden en staat de motor binnen die 10 seconden stil dan is deze nog 500x rond geweest met lage of geen oliedruk in de praktijk kan het best zijn dat je het pas na een minute voelt/ziet dan is de motor al 3000 x rond geweest zonder olie druk.
Het leven blijft spannend zo kun je ook spontaan een klapband krijgen en de vangrail in geslingerd worden, ook niet handig en zeker niet goed koop om te herstellen.
Kijk in je boekje of er een aantekening staat over de oliepomp bout, mogelijk is deze echt al na gekeken door een dealer destijds ( ik heb toen ik werkzaam was bij de dealer 10 tallen boutjes vervangen) geel kruis op het carter waar de bolling van de pomp zit en handtekening in het boekje met stempel bij elke auto die ik deed, dat was toen door landrover zo besproken mogelijk staat het ook nog in een dealer systeem daar kan men vaak de history van een auto terug halen, ook voor radio codes etc.
Maar als je de delen snel kunt halen en je hebt tijd dan is het zeker de moeite waard om toch even te kijken. het is geen mega klus in een paar uurtjes op je gemak met koffie en koekjes er bij is het geklaard als je van door werken houd kan het in een uurtje gedaan zijn.
Je lekkage aan de tussen bak is waarschijnlijk het koperen ringetje dat mogelijk is her gebruikt bij de laatste olie wissel, en dat resulteert meestal in een kleine lekkage.
Groetjes Andrew
De pest is als hij losloopt op de snelweg 120 km/h @ 3000 rpm ook al zie je het binnen 10 seconden en staat de motor binnen die 10 seconden stil dan is deze nog 500x rond geweest met lage of geen oliedruk in de praktijk kan het best zijn dat je het pas na een minute voelt/ziet dan is de motor al 3000 x rond geweest zonder olie druk.
Het leven blijft spannend zo kun je ook spontaan een klapband krijgen en de vangrail in geslingerd worden, ook niet handig en zeker niet goed koop om te herstellen.
Kijk in je boekje of er een aantekening staat over de oliepomp bout, mogelijk is deze echt al na gekeken door een dealer destijds ( ik heb toen ik werkzaam was bij de dealer 10 tallen boutjes vervangen) geel kruis op het carter waar de bolling van de pomp zit en handtekening in het boekje met stempel bij elke auto die ik deed, dat was toen door landrover zo besproken mogelijk staat het ook nog in een dealer systeem daar kan men vaak de history van een auto terug halen, ook voor radio codes etc.
Maar als je de delen snel kunt halen en je hebt tijd dan is het zeker de moeite waard om toch even te kijken. het is geen mega klus in een paar uurtjes op je gemak met koffie en koekjes er bij is het geklaard als je van door werken houd kan het in een uurtje gedaan zijn.
Je lekkage aan de tussen bak is waarschijnlijk het koperen ringetje dat mogelijk is her gebruikt bij de laatste olie wissel, en dat resulteert meestal in een kleine lekkage.
Groetjes Andrew
-
Boelo
Re: Oliepomp td5
JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oef dan heb je mazzel, dat je het vlug merkt en
> gelijk stop zet. Op de mijne staat 247000 en dacht
> als ie nu niet los is gekomen dan komt ie niet
> meer. Heb ook geen idee of de vorige eigena(a)ren
> hem hebben laten checken of zelf gedaan. Hij stond
> al op programma voor bij de volgende olie wissel.
> Dus nu zeer zeker maar doen.
>
> Groet Jan
Zeker even doen!
Ik kocht de D2 met 264k en bij controle bleek de bout niet geborgd!
Nu volgende week onze net aangeschafte defender 90 ook gelijk checken!
Boelo
-------------------------------------------------------
> Oef dan heb je mazzel, dat je het vlug merkt en
> gelijk stop zet. Op de mijne staat 247000 en dacht
> als ie nu niet los is gekomen dan komt ie niet
> meer. Heb ook geen idee of de vorige eigena(a)ren
> hem hebben laten checken of zelf gedaan. Hij stond
> al op programma voor bij de volgende olie wissel.
> Dus nu zeer zeker maar doen.
>
> Groet Jan
Zeker even doen!
Ik kocht de D2 met 264k en bij controle bleek de bout niet geborgd!
Nu volgende week onze net aangeschafte defender 90 ook gelijk checken!
Boelo
-
oudijzer
Re: Oliepomp td5
Ha best gek dat nog meer mensen zijn die vertrouwen hebben in boutje wij zijn net een maandje terug marokko waar we 3 weken hebben rond gehobbelt, ik heb voor het vast zetten een speciale tang gelast om het Tandwiel goed vast te houden.
Daar mijn tussen bak ook lekte heb ik deze voorzien van nieuwe keeringen hij lekte eigelijk uit de middelste as die door de tussen bak heen gaat nieuw olie ringetje op deze as en wat nieuwe keerringen en opgelost de lekage wat ben ik toch groen bezig...
Daar mijn tussen bak ook lekte heb ik deze voorzien van nieuwe keeringen hij lekte eigelijk uit de middelste as die door de tussen bak heen gaat nieuw olie ringetje op deze as en wat nieuwe keerringen en opgelost de lekage wat ben ik toch groen bezig...
-
Patrick Nieuwenhuis
Re: Oliepomp td5
mocht je nog een foto hebben v die zelf gemaakte tang houd ik me aanbevolen,ik zat er al aan te denken hoe dat tandwieltje vast te houden en had al een racefiets versnellings[cassette tandwielhouder in mn gedachte.