Remservo kapot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Fraggledefender

Remservo kapot

Bericht door Fraggledefender »

Heb hier in een andere thread al het nodige over geschreven. Moraal van het verhaal is dat ik ver van huis met een kapotte remservo zit waardoor mijn bekrachtiging verdwenen is. Garage kan hem niet op tijd fixen, onderdeel komt te laat.

Kan ik daarmee nu normaal naar huis rijden, of moet ik bang zijn dat heel mijn remmen wegvallen?

Is er een noodoplossing te bedenken? Heb mijn gereedschap bij me, maar verder niets. Weet überhaupt niet of ik de hoofd,cilinder zomaar los kan halen van de servo zonder dat ik te olie ga frs. kolen, die heb ik namelijk niet bij me en ook geen ontluchtluchtingstooltje......

Is een 200tdi.

Jan

Defender 110 stwg 200tdi maart 1986
Frans Bonnes

Re: Remservo kapot

Bericht door Frans Bonnes »

Rem servo dient alleen maar als bekrachtiger van het pedaal, waardoor je dus minder hard hoeft te trappen.

Je zou dus gewoon moeten kunnen rijden, alleen als je wilt remmen moet je veel harder op het pedaal trappen dan je gewend was.
Voor de rest verandert er niks.

Dit is natuurlijk alleen zo als alleen de servo kapot is, niet als er ook olie vanuit de hoofdremcilinder lekt.

fb
Roy Bruurs

Re: Remservo kapot

Bericht door Roy Bruurs »

zoals frans zegt als alleen de bekrachtiger het niet doet gewoon rijden, oplossing slang verlengen en iemand in de auto hard laten zuigen als je gaat remmen
Dennis101

Re: Remservo kapot

Bericht door Dennis101 »

Bij een noodstop is de kracht die je nodig hebt om het pedaal in te drukken ongeveer 50 kg als alles naar behoren werkt.
Zonder werkend servo zal je de taak van de servo over moeten nemen, waardoor je het pedaal met omstreeks 180 kg in zou moeten drukken om dezelfde noodstop te maken.
Het lijkt mij dus niet verantwoord om zo naar huis te rijden.

Dennis B
Apen-nootjes

Re: Remservo kapot

Bericht door Apen-nootjes »

Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij een noodstop is de kracht die je nodig hebt om
> het pedaal in te drukken ongeveer 50 kg als alles
> naar behoren werkt.
> Zonder werkend servo zal je de taak van de servo
> over moeten nemen, waardoor je het pedaal met
> omstreeks 180 kg in zou moeten drukken om dezelfde
> noodstop te maken.
> Het lijkt mij dus niet verantwoord om zo naar huis
> te rijden.
>
> Dennis B

Ik denk dat alle vroege series rijders het niet met je eens zullen zijn, op mijn 2a heb ik ook geen bekrachtiging zitten En je hebt nog gratis sportschool ook !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2011 10:31 door Apen-nootjes.
RoadRocket

Re: Remservo kapot

Bericht door RoadRocket »

hoe kun je eigenlijk een remservo testen? Buiten dat het rempedaal iets in moet zakken bij starten dan? Slang loshalen en er aan zuigen moet weerstand geven? of juist bij blazen? Wat is de logica?

EDIT: ah... [landrover.startpagina.nl] duidelijk

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce615d88659b1a72c97872cba21e6c1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14333974, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2011 10:38 door RoadRocket.
Fraggledefender

Re: Remservo kapot

Bericht door Fraggledefender »

Ok, gewoon rijden dus. Heb bij paddocks zitten snuffelen.... Zou bijna denken om er een nieuwe servo te bestellen en hier te laten leveren.... Zie dat ik de hoofdde cilinder zonder gedoe met de olie moet kunnen losmaken en dan gewoon servo wisselen.

Toch?

Vraag me alleen af hoe snel paddocks is. Beetje lullig als het hier is en ik onderweg naar huis.
Klopt het dat ik met een 200 TDI deze moet hebben: [www.paddockspares.com]

Groeten,

Jan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2011 13:04 door Fraggledefender.
Dennis101

Re: Remservo kapot

Bericht door Dennis101 »

Een 110 heeft in tegenstelling tot een series geen trommelremmen rondom. Trommelremmen zijn zelfbekrachtigend, terwijl schijfremmen deze eigenschap missen. Trommelremmen hebben daardoor een veel lagere druk nodig in het systeem om voldoende vertraging te krijgen. Vandaar dat de 110 een veel grotere servo heeft en bijvoorbeeld een Discovery zelfs een servo met twee membranen om met de schijfremmen toch een aanvaardbare pedaalkracht te houden. Dat een oude series zonder bekrachtigd systeem wel goed remt bij een redelijke pedaalkracht is geen wonder, want die hebben het voordeel van de trommelremmen (lage pedaalkracht bij grote vertraging) en daarbij is ook de verhouding van het rempedaal (4:1) groter als bij de series met een bekrachtigd systeem (3:1). Maar ook als je een series met bekrachtigd systeem hebt, waarbij de servo niets meer doet rem je ook niet prettig meer door de pedaalverhouding.

Dennis B
Exfietser

Re: Remservo kapot

Bericht door Exfietser »

Ik wil niet veel zeggen maar Dennis heeft het heel echt heel vaak bij het rechte eind. Hij rijdt zelf overigens ook series.

Ik zou paddocks gewoon opbellen, je verhaal doen en vragen of ze het per expresse willen opsturen. Kost mischien iets geld. Maar die moeite doen ze vast wel. Je kunt dan gewoon veilg naar huis rijden. Vooral als je nog door de alpen moet ook.

Arnold.
Exfietser

Re: Remservo kapot

Bericht door Exfietser »

Je was me 7 minuten voor dennis.

GroteFoto-EXMFBIMU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('177e356081b1b5c30dea4626b6764c84', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-EXMFBIMU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EXMFBIMU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-EXMFBIMU.jpg', '', 14335440, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Arnold.
Michiel 109 V8

Re: Remservo kapot

Bericht door Michiel 109 V8 »

Ik zou ook idd niet teveel gaan klo&^n. Heb je nu al eens geremd met een flinke snelheid? Dan weet je hoeveel bekrachtiging je mist en hoe snel je eventueel door de vangrail beneden in het dal beland!

Greetz,

Michiel

Fraggledefender

Re: Remservo kapot

Bericht door Fraggledefender »

Ik had voorheen al geprobeerd een noodstop te maken en kreeg waarachtig zelfs een zwarte streep op asfalt. Uiteindelijk toch maar naar huis gereden, ik kon niet anders. Ging erg goed. Niet heel veel extreme bergen op peage en remmen op motor in combinatie met remmen en defensief rijden gaan goed samen. Ben zeer te spreken over de rijkwaliteiten. Nu wel een aantal todo's op mijn lijstje:
Remservo
Linker voorremklauw
Nieuwe achterveren
En ja hoor, geluidsisolatie in auto. Wat een herrie...... ;-)

Jan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2011 10:41 door Fraggledefender.
Plaats reactie