vervangen schijfrem RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RRC Pierre

vervangen schijfrem RRC

Bericht door RRC Pierre »

Een nieuwe krachtige motor eist z'n tol aan de remmen! Daarom maar m'n schijfremmen vervangen, vooral achter.

Is het enkel de nodige spullen bestellen bij Paddock (schijfrem, rem pads & splitpennen) en sleutelen maar of dienen er nog meer dingen vervangen te worden? Zitten er misschien nog ergens pakkingen die gelijk aangepakt dienen te worden?

En is het eventueel raadzaam om dan ook lagers te vervangen omdat we dan toch al lekker bezig zijn?

Alvast bedankt voor de eventuele tips!!

gr. Peter

-RRC van voor 1985-
Ian RookRover

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Ian RookRover »

De steekas heeft een pakking nodig. Ook is het raadzaam om de borgringen waarmee de wiellagermoeren geborgd worden bij de hand te hebben. Je kan de oude meestal wel hergebruiken, maar dat weet je van te voren niet. Kost zowat niks. Als je de lagers vervangt zou ik ook de keerringen en "thrust washer" (weet ff niet of dat de juiste naam is) vervangen.

Ian.
Benno

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Benno »

En natuurlijk ook de keerringen die aan de binnenkant rondom je hub zitten. Ze moeten er toch uit als je de wiellagers aan wilt pakken.

Ik zou inderdaad de sets van paddock gebruiken met schijven, blokken en bevestigingssets. Daarnaast de wiellagers vervangen door 8x timken oid. de hub seals 4x, de thrust washers (borgringen) 4x en natuurlijk de papieren seals die de drivemembers (steekassen) op de hub afdichtten. Meteen remvloeistof wisselen en je kunt er weer een paar jaar tegen.

Ik heb bij mijn eigen range alles in een dikke middag gedaan. viel allemaal erg mee. Meeste werk ging er bij mij inzitten om de oude schijven los te meppen van de hubs. Zelfs zonder bouten zaten de krengen zo vast geroest dat ik er bij een zelfs het hart uit heb moeten slaan voor hij los kwam.

Succes ermee,

Benno
Frank 110V8

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Frank 110V8 »

Maar als je lagers nog goed zijn is er geen enkele reden ze preventief te vervangen, hetzelfde geld voor de keerringen. Het is idd een klein klusje. Mee ste werk is het los puren van eventueel aanwezige absringen.

Groet frank
Benno

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Benno »

RRc van voor 85 zal waarschijnlijk nog geen absringen hebben denk ik zo frank. Ik denk als je toch bezig bent met die schijven is het lagers wisselen een fluitje van een cent en dan kun je er weer een hele tijd tegen. Voor het geld hoef je het niet te doen dus ik zou het wel weten. Kans is natuurlijk groot dat als de schijven aan vervanging toe zijn de lagers ook al wel een eindje meegedraaid hebben. De hub seals moeten er toch al uit omdat de hubs van de naaf af moeten, waarom dan ook niet even die lagers meepakken. Paar goed geplaatste tikken met een hamer en de schalen liggen uit de hubs. Bij elkaar nog geen 100 pond aan onderdelen en klaar is klara.

groet,

Benno

[www.paddockspares.com]

[www.paddockspares.com]

[www.paddockspares.com]

[www.paddockspares.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2011 22:19 door Benno.
Ian RookRover

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Ian RookRover »

Ik weet niet hoe het zit bij een 85'er, maar bij mijn RRC van '91 (geen abs) was het niet nodig de keerringen eruit te halen om de schijven te vervangen.

Ian.
Benno

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Benno »

Ian, ze hoeven er ook niet uit maar als je een keerring van de hub afhaalt en daarna terug plaatst zonder er iets aan te doen is de kans natuurlijk een stuk groter geworden dat hij daarna gaat lekken. Die dingen zijn gemaakt voor eenmalige montage normaliter. Voor het geld zou ik het niet laten ca. 3 euro per stuk.

als je de lagers wilt wisselen moeten ze er in ieder geval wel uit.

groet,

benno
Eric&Betty Boop

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Eric&Betty Boop »

De naaf zou ik zowiezo van de as halen om de remschijf te vervangen.
Vaak zitten ze zo vast dat je behoorlijk moet meppen om ze er af te krijgen en doe je dat met gemonteerde naaf dan draagt die niet genoeg en heb je kans dat je je wiellagers en/of asstomp sloopt.
Als je zeker weet dat de wiellagers nog goed zijn omdat je ze bijvoorbeeld kortgeleden hebt vervangen dan kan je ze gewoon weer opnieuw gebruiken,maar de keerring zou ik dan wel een nieuwe voor pakken.
Heb je geen idee hoe lang die wiellagers al meedraaien,dan ook gelijk vervangen.De kosten hoef je het niet voor te laten.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ceb8c4692515494038ee75bf4bd4f58f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14323151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0fdcdb709fbb73fb5d7acc36be7bf00b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14323151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
RRC Pierre

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door RRC Pierre »

Heren, alle enorm bedankt voor de tips!! Ik volg graag het advies van Benno en Pepe om alles toch maar te vervangen, voor de tijd en de kosten maakt het uiteindelijk het verschil niet en ik vermoed dat de lagers al lang meegaan.

Benno, daarnaast nog bedankt voor het boodschappenlijstje.

Mvgr.

Peter
Franc

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Franc »

Peter,

Wellicht nog een tipje waar je wat aan hebt:
Om de bouten los te maken van de schijven is het erg handig om de naaf terug in de velg te steken. Kun je de naaf mooi mee tegenhouden.
Dus: velg met band plat op de grond met de buitenkant van de velg naar boven, tapeinden van de naaf door de gaten steken, knie op de band en je kunt kracht zetten.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
bram-rrc

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door bram-rrc »

idd, zo gaat dat goed. zitten erg vast.

bij mijn 92er had ik een 12 kant dop 14mm nodig. 85er ook?
Benno

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Benno »

Volgens mij gewoon een zeskantje hoor bij 85érs. Bij mij in ieder geval wel. Ik heb ze met de luchtsleutel losgemaakt, gewoonte van me bij alles wat vast zit en een beetje stevig is. Geeft de minste schade aan de componenten

groet,

Benno
Franc

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Franc »

Benno,

Moet je wel een luchtsleutel hebben.
Zegt een sleutelaar die het op de oprit moet doen....

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Benno

Re: vervangen schijfrem RRC

Bericht door Benno »

Ik doe het ook gewoon op de oprit hoor Luchtsleutels zijn niet zo duur en o zo gemakkelijk. Oude compressor scoren is ook niet echt een uitgave waar je lang wakker van ligt en fijn dat die bromtollen zijn joh.

Anders is de tip met het wiel een hele goede. Geeft je een stuk meer mogelijkheden om kracht te zetten op de bouten

Benno
Plaats reactie