koeling LR V8
-
Herman Vermeij
koeling LR V8
Hallo allemaal,
Koelwater van mijn 110 ex-Oosterijkse brandweer V8 uit 1986 wordt niet warm genoeg, temperatuurmeter komt iets op en blijft dan hangen.
Ik heb de thermostaat vervangen, hielp niets, heb de oude getest en ging precies op het goede moment open.
Toen heb ik de zelfdenkende fanunit vervangen, hielp niets.(voor diegene die op zoek zijn naar een goeie gebruikte: ik heb er een)
Afgelopen winter heb ik een stuk karton voor de radiator gedaan, dat hielp, alleen met de kar erachter zit ik constant te kijken of de temp niet doorstijgt.
Weet iemand een oplossing of moet ik zo'n radiatorjas op de gril doen?
Groet,
Herman
Koelwater van mijn 110 ex-Oosterijkse brandweer V8 uit 1986 wordt niet warm genoeg, temperatuurmeter komt iets op en blijft dan hangen.
Ik heb de thermostaat vervangen, hielp niets, heb de oude getest en ging precies op het goede moment open.
Toen heb ik de zelfdenkende fanunit vervangen, hielp niets.(voor diegene die op zoek zijn naar een goeie gebruikte: ik heb er een)
Afgelopen winter heb ik een stuk karton voor de radiator gedaan, dat hielp, alleen met de kar erachter zit ik constant te kijken of de temp niet doorstijgt.
Weet iemand een oplossing of moet ik zo'n radiatorjas op de gril doen?
Groet,
Herman
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: koeling LR V8
Herman Vermeij Schreef:
-------------------------------------------------------
> (voor diegene die op zoek zijn naar een goeie gebruikte: ik heb er een)
Ik heb helaas niet echt een antwoord. Bij mij komt de temperatuurmeter slechts een stukje voor bij het witte blokje. In mijn geval wijt ik het aan het ontbreken van een kachelkraan (waardoor er dus permanent koelwater door de kachelunit stroomt - kachelfan uitlaten is het devies, althans in de zomer...).
Ik heb eventueel interesse in je "zelfdenkende" fanunit - tenminste als je een fan met een visco-koppeling bedoeld. En als het te monteren valt op het blok van een 109"V8 (Stage One). Dat moet ik dan even uitzoeken - heb je wellicht een onderdeelnummer van de fanunit?
Succes!
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-------------------------------------------------------
> (voor diegene die op zoek zijn naar een goeie gebruikte: ik heb er een)
Ik heb helaas niet echt een antwoord. Bij mij komt de temperatuurmeter slechts een stukje voor bij het witte blokje. In mijn geval wijt ik het aan het ontbreken van een kachelkraan (waardoor er dus permanent koelwater door de kachelunit stroomt - kachelfan uitlaten is het devies, althans in de zomer...).
Ik heb eventueel interesse in je "zelfdenkende" fanunit - tenminste als je een fan met een visco-koppeling bedoeld. En als het te monteren valt op het blok van een 109"V8 (Stage One). Dat moet ik dan even uitzoeken - heb je wellicht een onderdeelnummer van de fanunit?
Succes!
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-
sjeroens
Re: koeling LR V8
check eerst of je temp meter het doet, als deze het goed doet dan pas in problemen denken. Zo'n ding is makkelijk om mee te testen, is redelijk nauwkeurig.
Wat is je olietemp, dat zegt ook vaak iets. In de winter (temp lager dan 10 graden)heb ik bij mijn 101 altijd een stuk propanol voor mijn oliekoeler hangen, bij 5 graden radiator muf halfopen, 0 graden muf dicht.
sccs.
J.
Wat is je olietemp, dat zegt ook vaak iets. In de winter (temp lager dan 10 graden)heb ik bij mijn 101 altijd een stuk propanol voor mijn oliekoeler hangen, bij 5 graden radiator muf halfopen, 0 graden muf dicht.
sccs.
J.
-
sjeroens
Re: koeling LR V8
Voltcraft IR 260-8S IR-thermometer
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2011 13:38 door sjeroens.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2011 13:38 door sjeroens.
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: koeling LR V8
hoi J.
Helaas maakt de site van Conrad het je zo goed als onmogelijk om een link te delen met anderen. Als iemand erop klikt krijgt'ie een foutpagina - ligt aan hun, niet aan jou.
Wat voor'n apparaat bedoel je?
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Helaas maakt de site van Conrad het je zo goed als onmogelijk om een link te delen met anderen. Als iemand erop klikt krijgt'ie een foutpagina - ligt aan hun, niet aan jou.
Wat voor'n apparaat bedoel je?
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-
Herman Vermeij
Re: koeling LR V8
Jan=Wijbrandt,
Ik weet niet of ie past op een 109, het nummer wat er in staat is: ERC 5708 J24F.
Groet,
Herman
Ik weet niet of ie past op een 109, het nummer wat er in staat is: ERC 5708 J24F.
Groet,
Herman
-
110country
Re: koeling LR V8
makkelijke controle: als je olie een schuimlaag heeft, dan weet je zeker dat de motor niet goed op temperatuur komt... Dit is goed te zien als je de vuldop eraf draait. In de dop zie je de schuimvorming dan al.
Succes!
Succes!
-
G-men
Re: koeling LR V8
Sludge is een indicator; maar hoeft niet te betekenen dat het iets technisch is.
Veel korte ritjes doen het ook; en in de winter is het vaak ook met lange ritten niet helemaal weg te krijgen.
De V8 heeft nogal een groot oppervlak en de radiateur is bij de vroege modellen wat overbemeten. En als er dan ook nog een visco-fan achterhangt die toch altijd en beetje meedraait.........
Plaatsen van een electrische therostaat geregelde ventilator geeft vaak een flinke verbetering; hoewel je ook dan in de winter op de grote weg weleens moeite hebt om hem goed warm te krijgen.....
Veel korte ritjes doen het ook; en in de winter is het vaak ook met lange ritten niet helemaal weg te krijgen.
De V8 heeft nogal een groot oppervlak en de radiateur is bij de vroege modellen wat overbemeten. En als er dan ook nog een visco-fan achterhangt die toch altijd en beetje meedraait.........
Plaatsen van een electrische therostaat geregelde ventilator geeft vaak een flinke verbetering; hoewel je ook dan in de winter op de grote weg weleens moeite hebt om hem goed warm te krijgen.....
-
Maartenb
koeling LR V8, maar dan (te) warm????
De wijzer van de terperatuurmeter van mijn 3,5l V8 staat iets over het midden. Wat is eigenlijk een goede temperatuur?
Groet, Maarten
Groet, Maarten
-
G-men
Re: koeling LR V8
Net over het midden lijkt me prima.
Bij mij zit ie bij rijden meestal rond 1/3, olietemperatuur is dan ± 75 graden.
Bij gebruik in de stad loopt ie op naar een half, voordat de electrische ventilator aanslaat..... olie is dan zo'n 90 graden.
Gerrit
Bij mij zit ie bij rijden meestal rond 1/3, olietemperatuur is dan ± 75 graden.
Bij gebruik in de stad loopt ie op naar een half, voordat de electrische ventilator aanslaat..... olie is dan zo'n 90 graden.
Gerrit
-
de Rode Baron
Re: koeling LR V8
Heb zelf sinds 1,5 jaar een 1985 110 3,5 V8 ex Oostenrijkse brandweer (FF Trins).
Afgelopen winter heb ik met een radiator hoes rond gereden omdat hij niet warm te stoken bleek.
Maar nu, bij zomer temperaturen, geen enkel probleem: temp meter staat vrij snel iets over het midden.
Als de temperatuurmeter wel stijgt bij het rijden met een hoes, lijkt het mij dat die meter gewoon werkt.
Is het trouwens niet zo dat de lage temperatuur van het koelwater juist zou wijzen op een steeds openstaande thermostaat?
Groet,
De Rode Baron
Afgelopen winter heb ik met een radiator hoes rond gereden omdat hij niet warm te stoken bleek.
Maar nu, bij zomer temperaturen, geen enkel probleem: temp meter staat vrij snel iets over het midden.
Als de temperatuurmeter wel stijgt bij het rijden met een hoes, lijkt het mij dat die meter gewoon werkt.
Is het trouwens niet zo dat de lage temperatuur van het koelwater juist zou wijzen op een steeds openstaande thermostaat?
Groet,
De Rode Baron
-
Michiel 109 V8
Re: koeling LR V8
Herman,
Die zelfdenkende fanunit is die nog beschikbaar? Het gaat om de electrische hoop ik? Een visco koppeling zit er al op. Stuur maar een PB wat bij jou overigens staat uitgeschakeld......
@Maarten, ergens tussen de 80 en 90 graden maar met die Smith meters erg moeilijk te bepalen.
Greetz,
Michiel
Die zelfdenkende fanunit is die nog beschikbaar? Het gaat om de electrische hoop ik? Een visco koppeling zit er al op. Stuur maar een PB wat bij jou overigens staat uitgeschakeld......
@Maarten, ergens tussen de 80 en 90 graden maar met die Smith meters erg moeilijk te bepalen.
Greetz,
Michiel