UPDATE: V8+Overdruk Koelsysteem+LPG+Hulp nodig

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RRC76

UPDATE: V8+Overdruk Koelsysteem+LPG+Hulp nodig

Bericht door RRC76 »

als eerste bedankt voor de vele nuttige reacties.

ik heb een goed bericht. Ik heb de dop van het expansievat eens goed schoongemaakt met wd40 en wat denken jullie.....probleem heeft zich niet meer voorgedaan. ook geen overtollig koelvloeistof in de cola fles.......is het probleem nu opgelost of stel ik het onvermijdelijke uit?!?!?

de slang van het koelsysteem kan ik ook weer inknijpen en de motor loopt in zijn geheel veel soepeler of is dat gewoon het idee?

ik hoop dat ik weer veel blije kilometers kan rijden voordat ik jullie weer nodig heb..

voor nu lijkt het opgelost maar ik hou jullie op de hoogte

Groeten,

Tonnie

Goedemorgen zonder zorgen is het toch?!?!

ik heb er een kopzorg bij gekregen van mijn trouwe rangerover classic 3,5. sinds februari doet hij een beetje vreemd. af en toe stottert de motor dan bokt hij enorm en moet ik flink gassen om weer vermogen te krijgen. dit gebeurde in het begin 1 of 2 keer per 1500 km. het gebeurde meestal op de snelweg na een kleine 50km rijden. verder gebruik ik de auto bijna dagelijks. nu treedt het euvel veel vaker op. na 1 minuut rijden of na 30 km het maakt niet uit.
symptomen:
witte rook uit uitlaat bij starten
keiharde slangen van koelsysteem
veel koelvloeistof uit expansievat
motor goed warm
GEEN verkleuring vloeistof toen jansen een sniffer gebruikte
geen rare drap in oie of koelvloeistof
weet niet of het ook op benzine is rijd altijd lpg
kachel prima geen rare luchtjes binnen (van de kachel dan!)
radiator zou vervangen kunnen worden is aan de buitenkant slecht door roest

ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het probleem met omschrijven. in het begin dacht ik dat het alleen optradt met vochtig weer maar dat is niet zo.

ik ben even bij jansen geweest en die begonnen direct over een koppakking en een daaraan verbonden prijskaartje waar je de tranen van in je ogen krijgt (en dan niet van het lachen).

dus voordat er met geld gesmeten gaat worden wil ik alles uitsluiten......iemand??

groeten,

Tonnie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2011 22:16 door RRC76.
Reinoud

Re: V8+Overdruk Koelsysteem+LPG+Hulp nodig

Bericht door Reinoud »

Geen twijfel mogelijk dit is de koppakking.

Ik had precies dezelfde klachten een week of drie geleden.

Ik heb toen de koppen laten vlakken (60 euro) een nieuwe composiet koppakkingen (35 euro) geplaatst. Met wat klein materiaal was ik voor onder de 150euro klaar.

Maar dan moet je het wel zelf doen !

Rein
Benno

Bericht door Benno »

of natuurlijk lekke verdamper, die zit in de koelwaterslangen geplugd en als hij lekt kan er gas in de kws komen waardoor drukopbouw ontstaat. als de sniffer niets vindt van uitlaatgassen zou ik daar eerst maar eens naar (laten) kijken.

Wiite rook na starten is condens in de uitlaat, als hij wit blijft roken heb je een KVS lek naar je verbrandingsruimte en wordt het verhaal koppakking aannemelijk

succes,

Benno
Reinoud

Bericht door Reinoud »

Nee, dit is zeer waarschijnlijk geen verdamper probleem !! De witte rook tijdens (koude) start geeft aan dat er ergens koelwater de cilinderruimte in loopt.
Benno

Bericht door Benno »

even lezen, schrijf ik ook al. Als hij wit BLIJFT roken dan is het een KVS lek. Als het alleen bij een start is dan is de kans op condens (op lpg zowiezo al snel veel wite rook bij koude start) groter.

benno
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Heren, laten we niet te hard van stapel lopen en dingen stuk voor stuk uit te sluiten.
LPG geeft iid veel condens in de uitlaat (1e 10 min, afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid buiten.)
* Kapotte verdamper kun je uitsluiten door op benzine te gaan rijden. Als je slangen dan nog hard zijn dan verder kijken.
* Slangen keihard? beetje raar want de overdrukradiatordop zou dit moeten opvangen (en dan naar het overlooptankje sturen)/ evt. radiatordp vervangen
* Bij Janssen hebben de ook een apparaat om de co in je koelvloeistof te testen, als dat is dan is zeer waarschijnlijk een van je koppakking lek. Dan pak je de rein-oplossing
* Geen lekke koppakking? Spoel je koelwatersysteem eens door. misschien ergens verstopt. Het schijnt dat bij de carburateurs (het hoogste punt) wel eens verstopt zit en als daar lucht komt dan.....
* het stotteren: loop de contactpuntjes/ afstand, bobine, kabels, en bougies eens na.
sccs,
Jeroen
Franc

Bericht door Franc »

Tonnie,

Als hij "bokt" heb je dan toevallig ook witte rook?
Niet alle symptomen hoeven dezelfde oorzaak te hebben. Kan toevallig zijn (bokken kan de ontsteking zijn zoals Jeroen aangeeft en niets met evt. koppakking te maken hebben).

Verder: volg de aanwijzingen van Jeroen en kijk ook eens in de olievuldop of je bv. sludge ziet (vocht in de olie). En natuurlijk: hoeveel KVS zit er nog in / verbruikt hij KVS?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

De Symtomen lijken idd op een koppakking, maar dat valt wel mee, ik heb net een vervangen kostte ongeveer 8 uur all in en een kop allo set kost maar een tientje ofzo bij paddock

Succes frank
RRC76

UPDATE V8+Overdruk Koelsysteem+LPG+Hulp nodig

Bericht door RRC76 »

als eerste bedankt voor de vele nuttige reacties.

ik heb een goed bericht. Ik heb de dop van het expansievat eens goed schoongemaakt met wd40 en wat denken jullie.....probleem heeft zich niet meer voorgedaan. ook geen overtollig koelvloeistof in de cola fles.......is het probleem nu opgelost of stel ik het onvermijdelijke uit?!?!?

de slang van het koelsysteem kan ik ook weer inknijpen en de motor loopt in zijn geheel veel soepeler of is dat gewoon het idee?

ik hoop dat ik weer veel blije kilometers kan rijden voordat ik jullie weer nodig heb..

voor nu lijkt het opgelost maar ik hou jullie op de hoogte

Groeten,

Tonnie
Plaats reactie