verschillende type banden onder discovery 2
-
erik
verschillende type banden onder discovery 2
Vlak voor de vakantie had ik nog een bandenwissel gepland, het gaat hierbij om 2 nieuwe voorbanden, de bandenmonteur geeft te kennen dat hij wel 4 de banden en geen 2 banden wil vervangen i.v.m. de continue 4x4 aandrijving van de discovery 2 en als de voorbanden verschillen van de achterbanden dat dit problemen oplevert met het diff. Is dit een fabeltje of heeft dit inderdaad gevolgen voor de aandrijflijn? Mijn ervaring dat de banden links en recht wel gelijk dienen te zijn maar voor en achter? Wie kan mij hierin adviseren, type band bestaand is michelin synchrone 4x4, nieuwe band zal gaan worden michelin latitude tour, alvast bedankt!
-
Marc-my-Words
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Erik,
Als de bandenmaat dezelfde is (of in ieder geval de afrol-omtrek bijna dezelfde) dan is er weinig tegen verschillend voor en achter (aangenomen een ± gelijk karakter, maar dat zit dacht ik wel goed met synchrone <> latitude). Een gering verschil (minder als enkele procenten) is ook geen probleem want je hebt een middendifferentieel en niet zoals een Freelander een visco. Als je een bochtige weg rijdt dan draaien je voorbanden ook meer - leggen een langere weg af (dus als de voorbanden een fractie langere afrolmaat hebben is het zelfs nog "mooier".
Marc
PS Alternatief is, een paar extra velgen inzetten, dan kan je er 4 kopen en naar keuze rijden.
Als de bandenmaat dezelfde is (of in ieder geval de afrol-omtrek bijna dezelfde) dan is er weinig tegen verschillend voor en achter (aangenomen een ± gelijk karakter, maar dat zit dacht ik wel goed met synchrone <> latitude). Een gering verschil (minder als enkele procenten) is ook geen probleem want je hebt een middendifferentieel en niet zoals een Freelander een visco. Als je een bochtige weg rijdt dan draaien je voorbanden ook meer - leggen een langere weg af (dus als de voorbanden een fractie langere afrolmaat hebben is het zelfs nog "mooier".
Marc
PS Alternatief is, een paar extra velgen inzetten, dan kan je er 4 kopen en naar keuze rijden.
-
erik
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Dank je Marc,
Dus in vergelijking met een Freelander zou het in dit geval voor de D2 geen problemen moeten gaan opleveren? Ik vroeg mij al af hoe andere continu 4-wiel aangedreven auto's dit doen, de achter banden zijn nog prima! bedankt voor je reactie!
Erik
Dus in vergelijking met een Freelander zou het in dit geval voor de D2 geen problemen moeten gaan opleveren? Ik vroeg mij al af hoe andere continu 4-wiel aangedreven auto's dit doen, de achter banden zijn nog prima! bedankt voor je reactie!
Erik
-
Marc-my-Words
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Nu ja, kijk wel even naar de afrol-lengte (of gewoon de diameter een kwestie van vermenigvuldigen met of delen door ?) - ook nominaal gelijke bandenmaten kunnen in de praktijk per bandentype verschillen.
En neem in je overwegingen mee dat de diameter ± 800 mm is, en een versleten band wel 20 mm kleiner is - een zekere speling heb je dus sowieso.
Hoe andere permanent 4x4 dat doen hangt af van de constructie: met een middendifferentieel kan er meer (maar ook niet alles, althans niet met een LandRover: het middendifferentieel is niet gebouwd op zwaar werk), als jet het middendifferieel lockt dan wil je ook ongeveer gelijke banden.
Bij een Freelander is het beslit anders: daar moeten gelijke banden op (of eventueel de grootste achter als ik het goed onthouden heb) en de visco grijpt in zodra er een te groot snelheidsverschil is tussen voor en achter. Zolang een Freelander op een ondergrond met voldoende grip rijd is het gewoon een 2x4, zodra de visco ingrijpt is het (bijna) een 4x4 zonder middendiff.
Blijft eind van de rit wel de vraag of de banden van jouw keuze voldoende bij de oude achterbanden passen, dat weet ik niet.
Maar het verhaal van de bandenman is in ieder geval iets te streng.
Marc
En neem in je overwegingen mee dat de diameter ± 800 mm is, en een versleten band wel 20 mm kleiner is - een zekere speling heb je dus sowieso.
Hoe andere permanent 4x4 dat doen hangt af van de constructie: met een middendifferentieel kan er meer (maar ook niet alles, althans niet met een LandRover: het middendifferentieel is niet gebouwd op zwaar werk), als jet het middendifferieel lockt dan wil je ook ongeveer gelijke banden.
Bij een Freelander is het beslit anders: daar moeten gelijke banden op (of eventueel de grootste achter als ik het goed onthouden heb) en de visco grijpt in zodra er een te groot snelheidsverschil is tussen voor en achter. Zolang een Freelander op een ondergrond met voldoende grip rijd is het gewoon een 2x4, zodra de visco ingrijpt is het (bijna) een 4x4 zonder middendiff.
Blijft eind van de rit wel de vraag of de banden van jouw keuze voldoende bij de oude achterbanden passen, dat weet ik niet.
Maar het verhaal van de bandenman is in ieder geval iets te streng.
Marc
-
Christiaan
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Marc,
Dat van die Freelander is niet helemaal waar daar zit standaard een klein verschil in de voor en acht diffs zodat de visco altijd licht ingrijpt. Op deze manier heb je wel constant 4x4 in de Freelander, een trucje vanuit de fabriek.
Heb me daar uitgebreid in verdiept toen ik nog Freelander td4 reed en problemen kreeg met de visco.
Als deze visco stuk gaat dan grijpt de visco steeds meer in en gaat het op de verharde weg serieus wringen in de IRD unit. Dit heb je niet direct in de gaten waardoor de meeste IRD's stuk gaan.
Wat de banden van de Disco betreft zie ik het probleem niet, over het algemeen slijten de voorbanden ook sneller (zeker bij veel stads verkeer) waardoor het omtrek verschil gaandeweg ook toeneemt.
Gewoon 2 nieuwe banden monteren, als ze maar dezelfde maat hebben voor en achter.
Christiaan
Dat van die Freelander is niet helemaal waar daar zit standaard een klein verschil in de voor en acht diffs zodat de visco altijd licht ingrijpt. Op deze manier heb je wel constant 4x4 in de Freelander, een trucje vanuit de fabriek.
Heb me daar uitgebreid in verdiept toen ik nog Freelander td4 reed en problemen kreeg met de visco.
Als deze visco stuk gaat dan grijpt de visco steeds meer in en gaat het op de verharde weg serieus wringen in de IRD unit. Dit heb je niet direct in de gaten waardoor de meeste IRD's stuk gaan.
Wat de banden van de Disco betreft zie ik het probleem niet, over het algemeen slijten de voorbanden ook sneller (zeker bij veel stads verkeer) waardoor het omtrek verschil gaandeweg ook toeneemt.
Gewoon 2 nieuwe banden monteren, als ze maar dezelfde maat hebben voor en achter.
Christiaan
-
Tata-D2
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Hallo Erik,
ik zou je 4 nieuwe banden aanraden! Bovendien mag je de Michelin l'atitude 235 NIET met andere banden 235 combineren omdat de Látitude toch een andere omtrek heeft (ja echt waar). Landrover NL heeft over deze banden een special bericht/waarschuwing naar bandenboeren en dealers uit gedaan.
4 nieuwe banden om problemen te voorkomen en om de laat ik zeggen 10000km de banden wisselen van voor naar achter en vv.
Groet, Willem
Tata-D2.
ik zou je 4 nieuwe banden aanraden! Bovendien mag je de Michelin l'atitude 235 NIET met andere banden 235 combineren omdat de Látitude toch een andere omtrek heeft (ja echt waar). Landrover NL heeft over deze banden een special bericht/waarschuwing naar bandenboeren en dealers uit gedaan.
4 nieuwe banden om problemen te voorkomen en om de laat ik zeggen 10000km de banden wisselen van voor naar achter en vv.
Groet, Willem
Tata-D2.
-
eddy
Re: verschillende type banden onder discovery 2
laat je niet gek maken door verkopers, heb zelf ook een lange tijd met verschillende banden onder de disco2 gereden. dit heeft geen problemen opgeleverd.
-
Marc-my-Words
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Tata-D2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Erik,
> ik zou je 4 nieuwe banden aanraden! Bovendien mag
> je de Michelin l'atitude 235 NIET met andere
> banden 235 combineren omdat de Látitude toch een
> andere omtrek heeft (ja echt waar). Landrover NL
> heeft over deze banden een special
> bericht/waarschuwing naar bandenboeren en dealers
> uit gedaan.
> 4 nieuwe banden om problemen te voorkomen en om de
> laat ik zeggen 10000km de banden wisselen van voor
> naar achter en vv.
> Groet, Willem
> Tata-D2.
Tata-D2,
Hoeveel scheelt die omtrek dan ? Die Latitude tegenover bijv de Synchrone.
Ik ken me best voorstellen dat Michelin waarschuwt, misschien waarschuwen ze maar al te graag, en ... hoe luidde de waarschuwing dan letterlijk, want ook al mag je voor APK etc zelfs verschillende banden op één as zetten ik zou dat nu weer niet zo gauw doen (hoogstens zou je dit op een voorwielaangedreven auto bij de achterwielen kunnen toepassen, die achterwielen moeten alleen maar rollen en grip hebben).
O ja, ik ken alleen de 7.5x16 Michelins goed, en daar is de nieuwe Latitude Cross duidelijk soepeler als de XPC, en ook die zou ik niet graag samen op één as monteren - achter oude XPC en voor nieuwe Latitude lijkt mij geen probleem zolang het verschil in profieldiepte maar niet al te extreem is.
Marc
-------------------------------------------------------
> Hallo Erik,
> ik zou je 4 nieuwe banden aanraden! Bovendien mag
> je de Michelin l'atitude 235 NIET met andere
> banden 235 combineren omdat de Látitude toch een
> andere omtrek heeft (ja echt waar). Landrover NL
> heeft over deze banden een special
> bericht/waarschuwing naar bandenboeren en dealers
> uit gedaan.
> 4 nieuwe banden om problemen te voorkomen en om de
> laat ik zeggen 10000km de banden wisselen van voor
> naar achter en vv.
> Groet, Willem
> Tata-D2.
Tata-D2,
Hoeveel scheelt die omtrek dan ? Die Latitude tegenover bijv de Synchrone.
Ik ken me best voorstellen dat Michelin waarschuwt, misschien waarschuwen ze maar al te graag, en ... hoe luidde de waarschuwing dan letterlijk, want ook al mag je voor APK etc zelfs verschillende banden op één as zetten ik zou dat nu weer niet zo gauw doen (hoogstens zou je dit op een voorwielaangedreven auto bij de achterwielen kunnen toepassen, die achterwielen moeten alleen maar rollen en grip hebben).
O ja, ik ken alleen de 7.5x16 Michelins goed, en daar is de nieuwe Latitude Cross duidelijk soepeler als de XPC, en ook die zou ik niet graag samen op één as monteren - achter oude XPC en voor nieuwe Latitude lijkt mij geen probleem zolang het verschil in profieldiepte maar niet al te extreem is.
Marc
-
Tata-D2
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Hallo Marc, Erik,
Als ik mij niet vergis gaat het om een 3,5cm verschil, terwijl de maat op de zijkant dezelfde is!
Het is niet alleen Michelin die waarschuwd, maar ook is er een apart schrijven van de Landrover importeur geweest. Bij de dealer heb ik zelfs op de nieuwe banden waarschuwingsstickers zien zitten op elke nieuwe Lattitude band dat ze alleen per 4 nieuw gemonteerd mogen worden. Waarom al die heisa als het niet echt nodig is? Kan me goed voorstellen dat men bang is voor schadeclaims. Feit is nou eenmaal dat de maat van de Michelin L'Attitude afwijkt.
Ik zou het risico niet nemen. 4 nieuwe banden zijn tegelijkertijd versleten bij regelmatig wisselen, dus dan weer 4 nieuwe banden aanschaffen is veel gemak.
Het is natuurlijk aan ieder zelf uit te maken wat hij doet. Zelf rijd ik 30-40000km per jaar met de D2 en ik wil geen gedonder onderweg hebben. Nog nooit met pech gestaan. Afkloppen
Groet, Willem
Tata-D2.
Als ik mij niet vergis gaat het om een 3,5cm verschil, terwijl de maat op de zijkant dezelfde is!
Het is niet alleen Michelin die waarschuwd, maar ook is er een apart schrijven van de Landrover importeur geweest. Bij de dealer heb ik zelfs op de nieuwe banden waarschuwingsstickers zien zitten op elke nieuwe Lattitude band dat ze alleen per 4 nieuw gemonteerd mogen worden. Waarom al die heisa als het niet echt nodig is? Kan me goed voorstellen dat men bang is voor schadeclaims. Feit is nou eenmaal dat de maat van de Michelin L'Attitude afwijkt.
Ik zou het risico niet nemen. 4 nieuwe banden zijn tegelijkertijd versleten bij regelmatig wisselen, dus dan weer 4 nieuwe banden aanschaffen is veel gemak.
Het is natuurlijk aan ieder zelf uit te maken wat hij doet. Zelf rijd ik 30-40000km per jaar met de D2 en ik wil geen gedonder onderweg hebben. Nog nooit met pech gestaan. Afkloppen
Groet, Willem
Tata-D2.
-
Marc-my-Words
Re: verschillende type banden onder discovery 2
Tata-D2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Marc, Erik,
>
> Als ik mij niet vergis gaat het om een 3,5cm
> verschil, terwijl de maat op de zijkant dezelfde
> is!
>
> Het is niet alleen Michelin die waarschuwd, maar
> ook is er een apart schrijven van de Landrover
> importeur geweest. Bij de dealer heb ik zelfs op
> de nieuwe banden waarschuwingsstickers zien zitten
> op elke nieuwe Lattitude band dat ze alleen per 4
> nieuw gemonteerd mogen worden. Waarom al die heisa
> als het niet echt nodig is? Kan me goed
> voorstellen dat men bang is voor schadeclaims.
> Feit is nou eenmaal dat de maat van de Michelin
> L'Attitude afwijkt.
>
> Ik zou het risico niet nemen. 4 nieuwe banden zijn
> tegelijkertijd versleten bij regelmatig wisselen,
> dus dan weer 4 nieuwe banden aanschaffen is veel
> gemak.
> Het is natuurlijk aan ieder zelf uit te maken wat
> hij doet. Zelf rijd ik 30-40000km per jaar met de
> D2 en ik wil geen gedonder onderweg hebben. Nog
> nooit met pech gestaan. Afkloppen
> Groet, Willem
>
> Tata-D2.
3,5 cm op circa 2 meter 30 is 1,5% verschil dat loopt nog wel los (maar wil je liever niet op een as).
Je voorwielen rijden sowieso een langere weg, draaien dus (gewoonlijk meer omwentelingen) als ze nu per omwenteling 1,5% verder komen zit je wellicht op een "spiegelbeeld": een vooras die nu net iets minder draait.
Rij je een beetje haarspeldbocht dan zit je gauw aan 3 meter weglengteverschil tussen voor en achteras.
Marc
-------------------------------------------------------
> Hallo Marc, Erik,
>
> Als ik mij niet vergis gaat het om een 3,5cm
> verschil, terwijl de maat op de zijkant dezelfde
> is!
>
> Het is niet alleen Michelin die waarschuwd, maar
> ook is er een apart schrijven van de Landrover
> importeur geweest. Bij de dealer heb ik zelfs op
> de nieuwe banden waarschuwingsstickers zien zitten
> op elke nieuwe Lattitude band dat ze alleen per 4
> nieuw gemonteerd mogen worden. Waarom al die heisa
> als het niet echt nodig is? Kan me goed
> voorstellen dat men bang is voor schadeclaims.
> Feit is nou eenmaal dat de maat van de Michelin
> L'Attitude afwijkt.
>
> Ik zou het risico niet nemen. 4 nieuwe banden zijn
> tegelijkertijd versleten bij regelmatig wisselen,
> dus dan weer 4 nieuwe banden aanschaffen is veel
> gemak.
> Het is natuurlijk aan ieder zelf uit te maken wat
> hij doet. Zelf rijd ik 30-40000km per jaar met de
> D2 en ik wil geen gedonder onderweg hebben. Nog
> nooit met pech gestaan. Afkloppen
> Groet, Willem
>
> Tata-D2.
3,5 cm op circa 2 meter 30 is 1,5% verschil dat loopt nog wel los (maar wil je liever niet op een as).
Je voorwielen rijden sowieso een langere weg, draaien dus (gewoonlijk meer omwentelingen) als ze nu per omwenteling 1,5% verder komen zit je wellicht op een "spiegelbeeld": een vooras die nu net iets minder draait.
Rij je een beetje haarspeldbocht dan zit je gauw aan 3 meter weglengteverschil tussen voor en achteras.
Marc
-
Marc-my-Words
Re: Michelin waarschuwing - Dus niet voor Disco's
Da's duidelijk, de waarschuwing geldt dus alleen voor de 215/65x16 Latitude Tour, en dus in het bijzonder voor auto's met iets visco-achtigs in de aandrijflijn.
De standaardmaat voor een Disco 2 is (vlgs een bandensite) 215/75x16 dus valt sowieso al buiten de "prijzen", nog afgezien van het feit dat een normaal LandRover midden-differentieel weliswaar niet gebouwd is op "hard" werken, maar verder uitstekend bestand is tegen een bescheiden "wielslip", en dus ook tegen een klein verschil in afroldiameter.
Marc
De standaardmaat voor een Disco 2 is (vlgs een bandensite) 215/75x16 dus valt sowieso al buiten de "prijzen", nog afgezien van het feit dat een normaal LandRover midden-differentieel weliswaar niet gebouwd is op "hard" werken, maar verder uitstekend bestand is tegen een bescheiden "wielslip", en dus ook tegen een klein verschil in afroldiameter.
Marc