Bobine V8 nattig
-
GerardRRCV8
Bobine V8 nattig
Beste Prikkers,
Ik ben onderweg met de RRC'88 3.5EFI in italie en had wat problemen met het goed lopen van de motor, met name op Benzine loopt hij niet zo geweldig.
Maar hij hield ook een keer in op de snelweg (beetje haperen, maar daarna liep hij weer gewoon door) op LPG. Ik denk dat het de ontsteking is en heb het even daarna gechecked. Ik merkte daarbij op dat er wat vochtigheid (als hele dunne olie) uit de bobine kwam, niet meer dan een paar druppels, maar toch?
Op benzine wil hij niet echt goed op toeren komen, na ca 3000 tpm houdt de motor wat in en wil niet echt doorgaan met trekken.
Mijn vraag: kennen jullie problemen met de bobine en het olie-achtige/vochtige wat daar kan ontstaan? Ik moet er bij zeggen dat dit alleen een paar keer gebeurd is als het heel warm is (buiten > 35 graden) en onder de motorkap nog wel een stuk warmer.
Gisteren sloeg de motor ook af bij een helling trekken op Benzine (tja, siesta betekent dat je hier soms niet aan LPG kunt komen als je het nodig hebt), dacht misschien dat het ook kan komen omdat de benzine oud is (zit al 2 jaar in de tank), dus vanochtend maar verse benzine erbij gegooid en op lpg verder gereden. Zo zie je maar, er zijn altijd meerdere oorzaken die een probleem kunnen geven. Ik had net voor de vakantie de verdelerkap/rotor en bougiekabels vervangen met Lucas original equipment, liep gelijk een stuk beter en start ook weer direct.
Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen. Anders moet ik ergens in Italie een bobine zien op te snorren (regio Fano).
groet, Gerard
Ik ben onderweg met de RRC'88 3.5EFI in italie en had wat problemen met het goed lopen van de motor, met name op Benzine loopt hij niet zo geweldig.
Maar hij hield ook een keer in op de snelweg (beetje haperen, maar daarna liep hij weer gewoon door) op LPG. Ik denk dat het de ontsteking is en heb het even daarna gechecked. Ik merkte daarbij op dat er wat vochtigheid (als hele dunne olie) uit de bobine kwam, niet meer dan een paar druppels, maar toch?
Op benzine wil hij niet echt goed op toeren komen, na ca 3000 tpm houdt de motor wat in en wil niet echt doorgaan met trekken.
Mijn vraag: kennen jullie problemen met de bobine en het olie-achtige/vochtige wat daar kan ontstaan? Ik moet er bij zeggen dat dit alleen een paar keer gebeurd is als het heel warm is (buiten > 35 graden) en onder de motorkap nog wel een stuk warmer.
Gisteren sloeg de motor ook af bij een helling trekken op Benzine (tja, siesta betekent dat je hier soms niet aan LPG kunt komen als je het nodig hebt), dacht misschien dat het ook kan komen omdat de benzine oud is (zit al 2 jaar in de tank), dus vanochtend maar verse benzine erbij gegooid en op lpg verder gereden. Zo zie je maar, er zijn altijd meerdere oorzaken die een probleem kunnen geven. Ik had net voor de vakantie de verdelerkap/rotor en bougiekabels vervangen met Lucas original equipment, liep gelijk een stuk beter en start ook weer direct.
Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen. Anders moet ik ergens in Italie een bobine zien op te snorren (regio Fano).
groet, Gerard
-
Benno
Re: Bobine V8 nattig
oude bobines zijn wel eens oliegevuld dat klopt. Als hij lekt dan is het zeker en vast ver gedaan met de bobine. Even een andere erop om te proberen zou ik zeggen maar ja waar vind je die zo snel in italie.
groet,
Benno
groet,
Benno
-
Franc
Re: Bobine V8 nattig
Gerard,
Toevallig net hetzelfde gehad. Het is alleen en kwestie van tijd dat deze er helemaal mee stopt. Bij mij binnen 100km.
Ik vermoed overigens dat deze bobine vrij universeel is, dus ik denk dat je met een andere "ouderwetse" bobine met dezelfde primaire en secundaire weerstand een heel eind komt.
Een automaterialenzaak of dorpsgarage kan je waarschijnlijk wel helpen, anders bestellen bij Paddocks en op je vakantieadres laten bezorgen?
PS: Ik zou niet te ver van huis gaan als ik jou was.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Toevallig net hetzelfde gehad. Het is alleen en kwestie van tijd dat deze er helemaal mee stopt. Bij mij binnen 100km.
Ik vermoed overigens dat deze bobine vrij universeel is, dus ik denk dat je met een andere "ouderwetse" bobine met dezelfde primaire en secundaire weerstand een heel eind komt.
Een automaterialenzaak of dorpsgarage kan je waarschijnlijk wel helpen, anders bestellen bij Paddocks en op je vakantieadres laten bezorgen?
PS: Ik zou niet te ver van huis gaan als ik jou was.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
GerardRRCV8
Re: Bobine V8 nattig
Dank voor jullie tips, de bobine is 2 jaar geleden vervangen door een nieuwe van een hoge kwaliteit. Geen oudje dus. Ik denk ook niet dat het een oliegevulde is, maar wat zou het vochtige kunnen verklaren?
Heb sinds ik de eerste keer constateerde al zo'n 500 km gereden, constateerde vocht alleen als het heel heet was buiten en onder de motorkap.
Bobine is inderdaad een vrij universeel onderdeel, maar vroeg me af of dit het werkelijke probleem is. Dankan ik op zoek naar een dealer die er 1 heeft liggen.
Maar omdat deze er pas goed 12000 km inzit kunnen er ook andere oorzaken zijn.
Andere suggesties welkom, thanks for meedenken.
Groet Gerard (GeraRRCd maar kan hier even niet inloggen)
Heb sinds ik de eerste keer constateerde al zo'n 500 km gereden, constateerde vocht alleen als het heel heet was buiten en onder de motorkap.
Bobine is inderdaad een vrij universeel onderdeel, maar vroeg me af of dit het werkelijke probleem is. Dankan ik op zoek naar een dealer die er 1 heeft liggen.
Maar omdat deze er pas goed 12000 km inzit kunnen er ook andere oorzaken zijn.
Andere suggesties welkom, thanks for meedenken.
Groet Gerard (GeraRRCd maar kan hier even niet inloggen)
-
Franc
Re: Bobine V8 nattig
Gerard,
Dat vocht zal toch echt olie uit de bobine zijn. Iets anders kan het niet zijn. Bij mij was het lek wat groter. Misschien duurt het wat langer bij jou, maar als de olie eruit is verwacht ik kortsluiting en einde bobine. Ik zou het voor zijn en nu alvast gaan zoeken naar een reserve. Het is een heel eind terug naar NL,
Misschien ook eens voelen wat de temperatuur is van de bobine. Ze worden allemaal heet, maar het moet niet te gek worden.
Bij mij was het lek bij de + pool van de bobine.
Ook kwaliteitsonderdelen gaan wel eens voortijdig kapot. Bij Landrover gebruiken ze heel veel kwaliteitsonderdelen
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Dat vocht zal toch echt olie uit de bobine zijn. Iets anders kan het niet zijn. Bij mij was het lek wat groter. Misschien duurt het wat langer bij jou, maar als de olie eruit is verwacht ik kortsluiting en einde bobine. Ik zou het voor zijn en nu alvast gaan zoeken naar een reserve. Het is een heel eind terug naar NL,
Misschien ook eens voelen wat de temperatuur is van de bobine. Ze worden allemaal heet, maar het moet niet te gek worden.
Bij mij was het lek bij de + pool van de bobine.
Ook kwaliteitsonderdelen gaan wel eens voortijdig kapot. Bij Landrover gebruiken ze heel veel kwaliteitsonderdelen
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
G-men (Gargamel)
Re: Bobine V8 nattig
De meeste conventionele bobines zijn nog steeds oliegevuld. isoleert en zorgt voor een optimale koeling. Er loopt toch erg veel stroom doorheen (10-20 ampere)
Vaak wordt ook aangeraden een bobine rechtop te monteren; als het onder de motorkap ook lekker warm is, bouw je intern een beetje druk op; met als gevolg dat bij montage met de aansluitingen naar beneden de kans bestaat dat er wat olie uit geperst wordt. Bij afkoelen zuigt hij dan wat lucht naar binnen.
Als hij rechtop staat ben je klaar, dan gaat eerst het beetje lucht eruit als ie weer warm wordt. Staat ie ondersteboven, dan weer een beetje olie....... net zolang tot er te weinig olie inzit en de boel intern verbrand.
Gerrit
Vaak wordt ook aangeraden een bobine rechtop te monteren; als het onder de motorkap ook lekker warm is, bouw je intern een beetje druk op; met als gevolg dat bij montage met de aansluitingen naar beneden de kans bestaat dat er wat olie uit geperst wordt. Bij afkoelen zuigt hij dan wat lucht naar binnen.
Als hij rechtop staat ben je klaar, dan gaat eerst het beetje lucht eruit als ie weer warm wordt. Staat ie ondersteboven, dan weer een beetje olie....... net zolang tot er te weinig olie inzit en de boel intern verbrand.
Gerrit
-
GerardRRCV8
Re: Bobine V8 nattig
Allen dank voor jullie tips, gisterenochtend naar de locale garage in Barchi, smiddags om 6 uur zou hij de juiste bobine in huis hebben. Dus om 6 uur terug, en nieuwe magneto marelli erin. 50 euri incl montage en dikke italiaanse humor. Motortje loopt weer prima. Oude was inderdaad niet vol meer en klotste ietwat.
Thanks voor jullie advies, kan ik van het weekend met een gerust gevoel terug naar NL (helaas, is toch wel een heerlijk land dat Italie).
Groet Gerard
Thanks voor jullie advies, kan ik van het weekend met een gerust gevoel terug naar NL (helaas, is toch wel een heerlijk land dat Italie).
Groet Gerard