2.25d
-
Eric&Betty Boop
Re: 2.25d
De vroege 110's('83 '84) werden nog met een 2,25 geleverd.
Grootste verschil is de inspuitpomp. Bij de 2,25 staand net als bij je 3x gelagerde blok en bij de 2,5 liggend.
Die injectiepomp is ook de reden dat bij de 2,5 de rechter motorsteun op een andere plek zit.
Die 2,25 uit de 110 gaat denk ik zo in jou serie passen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f86a4e01401a0f5cf0c87403d2777e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14306531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('151eadce20dce89449ee4b8aa634d111', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14306531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grootste verschil is de inspuitpomp. Bij de 2,25 staand net als bij je 3x gelagerde blok en bij de 2,5 liggend.
Die injectiepomp is ook de reden dat bij de 2,5 de rechter motorsteun op een andere plek zit.
Die 2,25 uit de 110 gaat denk ik zo in jou serie passen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f86a4e01401a0f5cf0c87403d2777e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14306531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('151eadce20dce89449ee4b8aa634d111', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14306531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: 2.25d
Let wel een 2,25 heeft een aantal pompen.
Brandstof opvoerpomp. Die zit tegen de rechterzijde van het blok in een rottig hoekje.
Injectie of hogedrukpomp. Die staat vertikaal en beetje naar rechts boven op het blok.
Oliepomp. Die vindt je onder in het carter. Die zie je dus niet.
Waterpomp. Vooraan op het distributiehuis.
Soms een vacuumpomp die zich ergens aan de vsnaar kan bevinden.
Als jij een vertikale hogedruk of injectie pomp hebt, heb je een 2,25D. Bij een 2,5D zit de hogedrukpomp rechts naast het blok aan het distributiehuis vast.
Arnold.
Brandstof opvoerpomp. Die zit tegen de rechterzijde van het blok in een rottig hoekje.
Injectie of hogedrukpomp. Die staat vertikaal en beetje naar rechts boven op het blok.
Oliepomp. Die vindt je onder in het carter. Die zie je dus niet.
Waterpomp. Vooraan op het distributiehuis.
Soms een vacuumpomp die zich ergens aan de vsnaar kan bevinden.
Als jij een vertikale hogedruk of injectie pomp hebt, heb je een 2,25D. Bij een 2,5D zit de hogedrukpomp rechts naast het blok aan het distributiehuis vast.
Arnold.
-
Rickske
Re: 2.25d
ik heb zelf een 2,25d 5x gelagerd blok in mn 109 gehangen vorig jaar. Past direct is niet waar.
Je zal de rechtermotorsteun van de 110 niet kunnen gebruiken en dus die van de 109 moeten overschroeven/bestellen. Verder is de inspuitpomp van de 110 uitgevoerd met een electronische afsluiter, wil je die behouden moet je in je auto een schakelaar maken voor +12 volt op die afsluiter. (of geschakeld via je contactslot) Ook de bediening van de gaskabel/stangen is net iets anders maar kan je overschroeven van die van je oude blok (ik had er eerst iets op ge "macgyverd", maar later toch een nieuwe/gereviseerde originele series3 pomp op gemonteerd.)
Mocht je vragen hebben kan ik ze wel beantwoorden, een stap voor stap fotoverslag heb ik niet gemaakt.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48b71c1d2e9c951bbf17ca9f2c5a7fc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14378758, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Je zal de rechtermotorsteun van de 110 niet kunnen gebruiken en dus die van de 109 moeten overschroeven/bestellen. Verder is de inspuitpomp van de 110 uitgevoerd met een electronische afsluiter, wil je die behouden moet je in je auto een schakelaar maken voor +12 volt op die afsluiter. (of geschakeld via je contactslot) Ook de bediening van de gaskabel/stangen is net iets anders maar kan je overschroeven van die van je oude blok (ik had er eerst iets op ge "macgyverd", maar later toch een nieuwe/gereviseerde originele series3 pomp op gemonteerd.)
Mocht je vragen hebben kan ik ze wel beantwoorden, een stap voor stap fotoverslag heb ik niet gemaakt.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48b71c1d2e9c951bbf17ca9f2c5a7fc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14378758, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Rickske
Re: 2.25d
Hoi Geoffrey,
Van het inbouwen heb ik geen foto. Maar het wijst zichzelf wel een beetje. Zorg dat je verse motorblok rubbers hebt, een likje vet op de splines van de price-as. Met het blok in de takel( zo recht mogelijk. til je m zo over het voorfrontje heen. Voor de zekerheid had ik de radiator er uit gehaald( zeker als je de koelfan aan het blok hebt!). Als je met een beetje wikken de price as van de v-bak in de motor hebt gekregen kan je de blokrubbers vastmaken en daarna de rest weer aansluiten. het kan makkelijk zijn om het deel van de ophanging rechts die op het chassis gebout is los te maken om de juiste positie voor de bak te verkrijgen. Vergeet niet dat de motorsteun rechts van de 110 niet past op een 109. ik neem aan dat je nog een oud blok hebt wat wel voor een series 3 is. Kijk dan ook even of aansluitingen van je thermostaathuis naar de radiator wel overeenkomen (was bij mij ook anders). Ook de luchtinlaat van je oude blok heb je nodig omdat het luchtfilter van de 110 links ergens zit, daarom is het luchtinlaat ook anders gevormd. (neem trouwens aan dat je een civiele laro hebt??? ex defensie heb ik geen verstand van.)
Ik zit in Enschede, mocht ej in de buurt zitten wil ik je wel helpen.
Pas met heb blok posittioneren goed op dat je niet de brandstoffilter op je schutbord aantikt. Dit kostte mij een nieuw filterhuis en ophanging daarvan. Toen ik Marcel ( mudbuster hier op t forum) hielp met zijn blok hebben we die prefentief verwijderd. Maar daarna met terugmonteren de banjobouten van de aanvoerleiding waarschijnlijk zo strak aangedraaid dat er een haarscheur in was gekomen. Dat zorgde voor een aantal hardnekkige ontluchtingsproblemen.
Rick
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04e6f22c7d800fe6287257ef9b2a6cdd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14379159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Van het inbouwen heb ik geen foto. Maar het wijst zichzelf wel een beetje. Zorg dat je verse motorblok rubbers hebt, een likje vet op de splines van de price-as. Met het blok in de takel( zo recht mogelijk. til je m zo over het voorfrontje heen. Voor de zekerheid had ik de radiator er uit gehaald( zeker als je de koelfan aan het blok hebt!). Als je met een beetje wikken de price as van de v-bak in de motor hebt gekregen kan je de blokrubbers vastmaken en daarna de rest weer aansluiten. het kan makkelijk zijn om het deel van de ophanging rechts die op het chassis gebout is los te maken om de juiste positie voor de bak te verkrijgen. Vergeet niet dat de motorsteun rechts van de 110 niet past op een 109. ik neem aan dat je nog een oud blok hebt wat wel voor een series 3 is. Kijk dan ook even of aansluitingen van je thermostaathuis naar de radiator wel overeenkomen (was bij mij ook anders). Ook de luchtinlaat van je oude blok heb je nodig omdat het luchtfilter van de 110 links ergens zit, daarom is het luchtinlaat ook anders gevormd. (neem trouwens aan dat je een civiele laro hebt??? ex defensie heb ik geen verstand van.)
Ik zit in Enschede, mocht ej in de buurt zitten wil ik je wel helpen.
Pas met heb blok posittioneren goed op dat je niet de brandstoffilter op je schutbord aantikt. Dit kostte mij een nieuw filterhuis en ophanging daarvan. Toen ik Marcel ( mudbuster hier op t forum) hielp met zijn blok hebben we die prefentief verwijderd. Maar daarna met terugmonteren de banjobouten van de aanvoerleiding waarschijnlijk zo strak aangedraaid dat er een haarscheur in was gekomen. Dat zorgde voor een aantal hardnekkige ontluchtingsproblemen.
Rick
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04e6f22c7d800fe6287257ef9b2a6cdd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14379159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"