Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
-
Marchel
Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Hallo prikkers,
Als redelijke ervaren Land Rover hobbyisten hebben we een vervelend probleem. Van een Land Rover 109 ex NL leger hebben we de voorste remleidingen vervangen. Na alles opnieuw aangesloten en ontlucht te hebben lijken de remmen goed te werken. Alle cylinders gaan netjes in en uit en ook het rempedaal varieerd bijna niet in hoogte bij meerdere keren achterelkaar intrappen. Helaas als je hard remt blokeren de voorwielen niet. Bij een 2e keer intrappen van het rempedaal blokeren de voorwielen wel. De achterremmen blokkeren wel bij hard intrappen. Het rempedaal komt iets verder dan halverwege maar komt absoluut niet bij de bodem. De volgende acties hebben we inmiddels ondernomen
- Remtrommels opnieuw helemaal ontvet en schoongebrand
- Extra ontluchten
- Master cylinder vervangen
- Remblokken vervangen (
Helaas allemaal geen succes en onvoldoende remkracht op de voorwielen.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Groeten,
Marchel
marchel_gerbers@hotmail.com
Als redelijke ervaren Land Rover hobbyisten hebben we een vervelend probleem. Van een Land Rover 109 ex NL leger hebben we de voorste remleidingen vervangen. Na alles opnieuw aangesloten en ontlucht te hebben lijken de remmen goed te werken. Alle cylinders gaan netjes in en uit en ook het rempedaal varieerd bijna niet in hoogte bij meerdere keren achterelkaar intrappen. Helaas als je hard remt blokeren de voorwielen niet. Bij een 2e keer intrappen van het rempedaal blokeren de voorwielen wel. De achterremmen blokkeren wel bij hard intrappen. Het rempedaal komt iets verder dan halverwege maar komt absoluut niet bij de bodem. De volgende acties hebben we inmiddels ondernomen
- Remtrommels opnieuw helemaal ontvet en schoongebrand
- Extra ontluchten
- Master cylinder vervangen
- Remblokken vervangen (
Helaas allemaal geen succes en onvoldoende remkracht op de voorwielen.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Groeten,
Marchel
marchel_gerbers@hotmail.com
-
JanTD5
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Heb dat ook altijd gehad met mijn 109. Het gewicht op de achter as is natuurlijk ook een stuk minder dan op de voor as. Bij een lege bak. Nou kan er natuurlijk best nog een beetje lucht in de voorste remcilinders zitten. Ontluchten op het laatste punt is natuurlijk nooit super Ga anders eens langs bij een garage met een remmen test bank dan weetje wat het rem vermogen is.
Succes, mvg Jan
Succes, mvg Jan
-
Exfietser
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Als je twee maal moet trappen betekend dat de remcilinders niet ver genoeg naar buiten komen. Er moet dan dus te veel vloeistof verplaatst worden om de remschoenen tegen de trommel aan te krijgen.
Dat kan een paar oorzaken hebben.
1: Lucht in de leidingen. Die lucht pers je samen met de eerste keer trappen en met de volgende keer trappen is die al samengeperst en gaan de remmen pas werken.
2: De remschoenen moeten een te lange weg afleggen. Of te wel ze staan te ver van de trommel af. Dat is op te lossen door de remmen met de komma vormige instellers op te stellen. Halen die het niet dan kan de remschoen of trommel te ver afgesleten zijn. Of van inferieure kwaliteit zijn.
3: De vloeistof verplaatsing van de hoofdcilinder is te weinig. Je hebt dan het verkeerde type.
Maar ik denk dat je het zoeken moet in lucht in het systeem of iets met de opstellers.
Arnold.
Dat kan een paar oorzaken hebben.
1: Lucht in de leidingen. Die lucht pers je samen met de eerste keer trappen en met de volgende keer trappen is die al samengeperst en gaan de remmen pas werken.
2: De remschoenen moeten een te lange weg afleggen. Of te wel ze staan te ver van de trommel af. Dat is op te lossen door de remmen met de komma vormige instellers op te stellen. Halen die het niet dan kan de remschoen of trommel te ver afgesleten zijn. Of van inferieure kwaliteit zijn.
3: De vloeistof verplaatsing van de hoofdcilinder is te weinig. Je hebt dan het verkeerde type.
Maar ik denk dat je het zoeken moet in lucht in het systeem of iets met de opstellers.
Arnold.
-
Exfietser
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Als je wielen niet blokkeren bij de eerste keer trappen is het echt fout hoor. Daarvoor hoef je niet naar een testbank. Als je denkt dat het ok is na een remmen revisie is het natuurlijk wel een verstandige actie.
Arnold.
Arnold.
-
JanTD5
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Tja, heb ze ooit laten vervangen door een gerespecteerde en gespecialiseerde land rover garage in het noord oosten van het land met als resultaat dat ie geweldig remde. Maar blokkerende voor wielen heb ik op droog asfalt/ klinkers nog nooit mogen beleven. Maar als het kan dan is het wel beter lijkt me.
Mvg Jan
Mvg Jan
-
Exfietser
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Nu dan heeft die garage het toch niet helemaal goed gedaan. Blokkerende remmen is gewoon mogelijk. Als ik vol in de remmen ga staan er vier zwarte strepen op de weg.
Mijn vijftige jaar oude series twee deed het ook niet goed. Het heeft wat moeite gekost maar die heeft nu ook blokkerende wielen. En wel met de kleine 10 inch trommels.
Lees dit draadje maar eens: Draadje
Arnold.
Mijn vijftige jaar oude series twee deed het ook niet goed. Het heeft wat moeite gekost maar die heeft nu ook blokkerende wielen. En wel met de kleine 10 inch trommels.
Lees dit draadje maar eens: Draadje
Arnold.
-
Gert
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Ik heb na een voorasrevisie zojuist ook een proefritje gemaakt. De remmen zijn niet losgeweest, maar toch heb ik even een remproef gedaan. Mijn 2400 kg zware ambulance zal vast wel blokkerende wielen krijgen, maar zo ver ben ik niet gegaan. Hij remt als een gek, waardoor alles naar voren kwam.
Mijn uitgangspunt is dan ook niet om ze blokkerend te krijgen, maar zeer goed werkend zonder dat hij scheef trekt.
Mijn ambulance is natuurlijk wel een puist zwaarder, maar daarentegen was het wegdek wel weer nat.
Mijn uitgangspunt is dan ook niet om ze blokkerend te krijgen, maar zeer goed werkend zonder dat hij scheef trekt.
Mijn ambulance is natuurlijk wel een puist zwaarder, maar daarentegen was het wegdek wel weer nat.
-
Marchel
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Hoi Arnold,
Bedankt voor het meedenken.
1) Lucht was ook onze eerste gedachte. We hebben een remontluchter op de compressor die via vacuum de remvloeistof er uit zuigt. Er stroomd heldere remvloeistof uit de leiding zonder luchtbellen. Bij het meermalen intrappen van het rempedaal zit er heel weinig verschil in de hoogte. Normaal is het hoogte verschil een teken van lucht.
2) De remmen staan strak afgesteld (misschien wel bijna te strak)
3) We heb de hoofdremcylinder vervangen door een identiek type. Mijn pa heeft 2 x 109. Dit is volgens mij het goede type.
Arnold, heb jij kennis, ervaring van de remkracht verdeler. Kan deze nog van invloed zijn. Electrisch werkt hij goed. Geen rere dingen aan te zien.
Alvasdt bedankt
Marchel
Bedankt voor het meedenken.
1) Lucht was ook onze eerste gedachte. We hebben een remontluchter op de compressor die via vacuum de remvloeistof er uit zuigt. Er stroomd heldere remvloeistof uit de leiding zonder luchtbellen. Bij het meermalen intrappen van het rempedaal zit er heel weinig verschil in de hoogte. Normaal is het hoogte verschil een teken van lucht.
2) De remmen staan strak afgesteld (misschien wel bijna te strak)
3) We heb de hoofdremcylinder vervangen door een identiek type. Mijn pa heeft 2 x 109. Dit is volgens mij het goede type.
Arnold, heb jij kennis, ervaring van de remkracht verdeler. Kan deze nog van invloed zijn. Electrisch werkt hij goed. Geen rere dingen aan te zien.
Alvasdt bedankt
Marchel
-
Marchel
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Hallo prikkers,
Bedankt voor jullie eerste ideeen maar helaas nog niet een passende oplossing gevonden. Het is goed mogleijk om de Land Rover met zwarte strepen te laten remmen. Bij grotere banden wordt het soms wat lastiger vooral als het om de 10"trommels gaat. Belangrijker vindt ik het dat de auto recht remd. Dit is ook een APK eis. Het remverschil mag niet te groot zijn.
Bij de Land Rover met problemen remmen de achter remmen goed. Zelf gebruik ik altijd een zandpad met los zand. Je kunt dan precies de remsporen vergelijken en eventueel bijstellen. De voorremmen remmen slecht.
Hulp, kennis, ervaringen graag hoor ik het als er nog meer ideeen zijn
Groeten,
Marchel
Bedankt voor jullie eerste ideeen maar helaas nog niet een passende oplossing gevonden. Het is goed mogleijk om de Land Rover met zwarte strepen te laten remmen. Bij grotere banden wordt het soms wat lastiger vooral als het om de 10"trommels gaat. Belangrijker vindt ik het dat de auto recht remd. Dit is ook een APK eis. Het remverschil mag niet te groot zijn.
Bij de Land Rover met problemen remmen de achter remmen goed. Zelf gebruik ik altijd een zandpad met los zand. Je kunt dan precies de remsporen vergelijken en eventueel bijstellen. De voorremmen remmen slecht.
Hulp, kennis, ervaringen graag hoor ik het als er nog meer ideeen zijn
Groeten,
Marchel
-
ron bolleboom
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
mail mij maar even dan mail ik je een ontluchtings schema .dan begrijp je gelijk het probleem .
ik doe er 100 per jaar en krijg ze altijd goed remmend !
ik doe er 100 per jaar en krijg ze altijd goed remmend !
-
tijdrovers
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
zijn je remslangen wel goed?
ik heb bij mijn 88 ook een remprobleem gehad.
moest 2 keer trappen voordat de voorwielen remden.
bleek dat de remslang uitzette zodra je op de rem trapje.
van buiten leken het nog wel nette slangen de zijn, lekten ook niet.
dus als je nog oude remslangen hebt...
ik heb bij mijn 88 ook een remprobleem gehad.
moest 2 keer trappen voordat de voorwielen remden.
bleek dat de remslang uitzette zodra je op de rem trapje.
van buiten leken het nog wel nette slangen de zijn, lekten ook niet.
dus als je nog oude remslangen hebt...
-
Marchel
Opgelost Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Prikkers,
Bedankt voor jullie aanwijzigingen. Ron jouw ontluchtings procedure zullen we achter de hand houden maar was niet nodig.
Vannacht voor de derde nacht het rempedaal ingedrukt laten staan. Mijn pa wilde vanmorgen weer beginnen met ontluchten volgens het door Ron aangegeven proces maar dit was niet nodig. De remmen werken nu goed en de Land Rover is inmiddels door de APK.
Ron en overige prikkers, vriendelijk bedankt.
Groeten,
Marchel
Bedankt voor jullie aanwijzigingen. Ron jouw ontluchtings procedure zullen we achter de hand houden maar was niet nodig.
Vannacht voor de derde nacht het rempedaal ingedrukt laten staan. Mijn pa wilde vanmorgen weer beginnen met ontluchten volgens het door Ron aangegeven proces maar dit was niet nodig. De remmen werken nu goed en de Land Rover is inmiddels door de APK.
Ron en overige prikkers, vriendelijk bedankt.
Groeten,
Marchel
-
JanTD5
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Dat is mooi, nu wel de blokkerende wielen op verharde weg? droog zal die wel niet zijn.
Mvg Jan
Mvg Jan
-
Maarten Schot
Re: Remproblemen Land Rover 109 NL-leger
Beste Marchel,
houd je het pedaal ingetrapt, en dan 's ochtends ontluchten, of gewoon ingetrapt, en is dan het idee dat 's nachts de lucht omhoog komt richting reservoir?
groet
Maarten
houd je het pedaal ingetrapt, en dan 's ochtends ontluchten, of gewoon ingetrapt, en is dan het idee dat 's nachts de lucht omhoog komt richting reservoir?
groet
Maarten