3.5 carb of 3.9 efi
-
eduard
3.5 carb of 3.9 efi
Ik ben bezig mijn 110 aan te pakken, wal zal ik doen?
heeft nu een 3.5 met LT95 en overdrive, ik heb nog een goede 3.9 EFI met ZF automaat.....................
of misschien de 3.9 met carburateurs, maar welke neem ik dan?
moet ik naar de rdw als ik de 3.5 vervang door een 3.9?
Alle advies is welkom
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2011 21:31 door eduard.
heeft nu een 3.5 met LT95 en overdrive, ik heb nog een goede 3.9 EFI met ZF automaat.....................
of misschien de 3.9 met carburateurs, maar welke neem ik dan?
moet ik naar de rdw als ik de 3.5 vervang door een 3.9?
Alle advies is welkom
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2011 21:31 door eduard.
-
Jos Daalmans
Re: 3.5 carb of 3.9 efi
Hoi,
Ik zou vooraf altijd met de RDW overleggen. Laat wel de nota van de (mijn voorkeur) 3.9efi laten zien. De RDW maakt volgens mij er geen probleem van als je een wat modernere motor in hangt. Dit is altijd beter voor het millieu.
De nota of het oude kenteken van de donorauto is van belang, zodat de RDW diefstal van de te gebuiken onderdelen kan uitsluiten.
De keurmeesters van de RDW willen aan zo een conversie wel meewerken, maar betrek ze meteen vanaf het begin bij de ombouw plannen.
Ik weet eigenlijk niet of de 3.9 ooit met carburateurs is geleverd. Als het effe kan, de 3.9 gewoon met efi. Als er een ZF automaat achter hangt, mooi meenemen in het geheel. Ik zou we er wel van vergewissen (mooi woord) dat de bak in orde is. Niet dat je met een mooie motor, via de bak een hoop ellende op je hals haalt.
Over het algemeen zijn de ZF bakken redelijk betrouwbaar, tenzij dat er altijd een paardentrailer achter de donor auto gehangen heeft waar ook nog eens twee stuks "1Pk Haverzak-Kopklep" (mijn pa noemde een paard altijd zo) motoren in hebben gestaan.
Sleutel ze.
Jos
Ik zou vooraf altijd met de RDW overleggen. Laat wel de nota van de (mijn voorkeur) 3.9efi laten zien. De RDW maakt volgens mij er geen probleem van als je een wat modernere motor in hangt. Dit is altijd beter voor het millieu.
De nota of het oude kenteken van de donorauto is van belang, zodat de RDW diefstal van de te gebuiken onderdelen kan uitsluiten.
De keurmeesters van de RDW willen aan zo een conversie wel meewerken, maar betrek ze meteen vanaf het begin bij de ombouw plannen.
Ik weet eigenlijk niet of de 3.9 ooit met carburateurs is geleverd. Als het effe kan, de 3.9 gewoon met efi. Als er een ZF automaat achter hangt, mooi meenemen in het geheel. Ik zou we er wel van vergewissen (mooi woord) dat de bak in orde is. Niet dat je met een mooie motor, via de bak een hoop ellende op je hals haalt.
Over het algemeen zijn de ZF bakken redelijk betrouwbaar, tenzij dat er altijd een paardentrailer achter de donor auto gehangen heeft waar ook nog eens twee stuks "1Pk Haverzak-Kopklep" (mijn pa noemde een paard altijd zo) motoren in hebben gestaan.
Sleutel ze.
Jos
-
eduard
Ik dacht eigenlijk om het EFI systeem te vervangen door carburateurs vanwege de betrouwbaarheid. Aangezien ik de 3.9 2 jaar geleden heb uitgebouwd en wel alles netjes heb gestickerd, zie ik er wel tegen op om het geheel weer aan de praat te krijgen , vandaar mijn idee van carburateurs.
-
Jos Daalmans
Een Larist in de buurt?
Als je alles van stickers hebt voorzien, zou ik toch voor de EFI uitvoering kiezen. De EFI versie motoren zullen niet onderdoen wat betreft de betrouwbaarheid t.o.v. de carburateur versies. De Fuel economy van de EFI motor is beter en je haalt er wat meer PK's uit.
Ik zie zo een klus als een " droom-conversie". Wel goed voorbereiden uiteraard en zoals gezegd, overleg met de RDW.
Kijk ook voor de juiste manuals b.v. bij:
[www.landroverweb.com]
Groeten,
Jos
Als je alles van stickers hebt voorzien, zou ik toch voor de EFI uitvoering kiezen. De EFI versie motoren zullen niet onderdoen wat betreft de betrouwbaarheid t.o.v. de carburateur versies. De Fuel economy van de EFI motor is beter en je haalt er wat meer PK's uit.
Ik zie zo een klus als een " droom-conversie". Wel goed voorbereiden uiteraard en zoals gezegd, overleg met de RDW.
Kijk ook voor de juiste manuals b.v. bij:
[www.landroverweb.com]
Groeten,
Jos
-
G-men (Gargamel)
Intake manifold van de 3.5 past naadloos op de 3.9; en als je het spul goed afsteld betwijfel ik of je zoveel pk's inleverd t.o.v. de vroege EFI systemen.
Verder kun je ze 1:1 overzetten.
Ik rijd zelf met een 4.6 met een 3.5 intake manifold en een edelbrock carb. .
Bestaande carbs hebben ook ruim voldoende capaciteit; wel alles even checken en indien nodig andere naalden erin. Je hebt best kans dat het standaard al redelijk klopt. de 3.5 staat meestal vrij rijk.
M.b.t. economy is een EFI idd beter. Ik rijd nu ongeveer 1:5. (op LPG) Met een 3.9 moet dat wat zuiniger kunnen denk ik; maar EFI is zeker zuiniger.
Heb zelf destijds bewust gekozen voor een carburateur vanwege de looks, eenvoud en het feit dat dan de LPG set zo over te zetten was. ......
De automaat staat stiekum op de verlanglijst, maar dan zul je de tunnel, baksteunen e.d. moeten aanpassen.
Have fun !!!
Verder kun je ze 1:1 overzetten.
Ik rijd zelf met een 4.6 met een 3.5 intake manifold en een edelbrock carb. .
Bestaande carbs hebben ook ruim voldoende capaciteit; wel alles even checken en indien nodig andere naalden erin. Je hebt best kans dat het standaard al redelijk klopt. de 3.5 staat meestal vrij rijk.
M.b.t. economy is een EFI idd beter. Ik rijd nu ongeveer 1:5. (op LPG) Met een 3.9 moet dat wat zuiniger kunnen denk ik; maar EFI is zeker zuiniger.
Heb zelf destijds bewust gekozen voor een carburateur vanwege de looks, eenvoud en het feit dat dan de LPG set zo over te zetten was. ......
De automaat staat stiekum op de verlanglijst, maar dan zul je de tunnel, baksteunen e.d. moeten aanpassen.
Have fun !!!
-
Bart van Dessel
Ik zou zeker voor het efi systeem kiezen, echt een goed systeem en betrouwbaar, je motor loopt er veel beter op, vooral op gas perfect. Aansluiten is niet moeilijk, wil ik je wel mee helpen online,
Gr, bart
Gr, bart
-
Jos Daalmans
Haha,
Tsja, een Edelbrock met dito (Weber)carburateur is natuurlijk ander speelgoed. Dat wil ik ook wel en staat op een verlanglijstje ergens achter een ander lijstje.
Jos
Tsja, een Edelbrock met dito (Weber)carburateur is natuurlijk ander speelgoed. Dat wil ik ook wel en staat op een verlanglijstje ergens achter een ander lijstje.
Jos
-
eduard
Allemaal bedankt voor jullie input!
Denk dat ik de 3.9 erin ga zetten met voorlopig de 3.5 carburateurs en later misschien voor de Weber ga.
Hangt een beetje van de kosten af.
Mocht iemand belangstelling hebben voor een compleet efi systeem dan hoor ik het wel.
Volgende week het chassis klaar en eens kijken hoe het uitkomt met de baksteunen.
Denk dat ik de 3.9 erin ga zetten met voorlopig de 3.5 carburateurs en later misschien voor de Weber ga.
Hangt een beetje van de kosten af.
Mocht iemand belangstelling hebben voor een compleet efi systeem dan hoor ik het wel.
Volgende week het chassis klaar en eens kijken hoe het uitkomt met de baksteunen.
-
G-men
Let er bij een edelbrock wel even op dat het zeker niet zo is dat ie out of the box goed is afgesteld voor een Rover blok.
Lopen zal hij wel; maar vaak staat dat er wel bij; maar ze staan veel te rijk. Zelfs bij montage op de 4.6 moest er nog een kleinere sproeier in.
Overigens heb je bij gebruik met een automaat een extra "kickdown" linkacge nodig. Zit er niet standaard bij.
Lopen zal hij wel; maar vaak staat dat er wel bij; maar ze staan veel te rijk. Zelfs bij montage op de 4.6 moest er nog een kleinere sproeier in.
Overigens heb je bij gebruik met een automaat een extra "kickdown" linkacge nodig. Zit er niet standaard bij.
-
eduard
Was ik vergeten, de linkage voor de automaat.
Maar ga eerst maar eens kijken hoe het bevalt met de oude carbs van de 3.5.
Ben ook benieuwd of de automaat linkage van de injectie gaat passen op de carburateurs.
Wat zou ik kwijt zijn voor edelbrock met Weber?
Maar ga eerst maar eens kijken hoe het bevalt met de oude carbs van de 3.5.
Ben ook benieuwd of de automaat linkage van de injectie gaat passen op de carburateurs.
Wat zou ik kwijt zijn voor edelbrock met Weber?
-
Jos Daalmans
Hoi Eduard,
Kijk eens bij LRseries
[www.lrseries.com]
Artikel EA3049 prijs in GBp en ook wordt de inclusief VAT (BTW) weergegeven.
Groeten,
Jos
Kijk eens bij LRseries
[www.lrseries.com]
Artikel EA3049 prijs in GBp en ook wordt de inclusief VAT (BTW) weergegeven.
Groeten,
Jos
-
Tom_RRC
Hoi Eduard,
Ik heb wel interesse in je EFI setje.. Ik kan geen email adres van je vinden, maar je kan mij bereiken op:
tvhoek (at@) hotmail . com
Ik heb wel interesse in je EFI setje.. Ik kan geen email adres van je vinden, maar je kan mij bereiken op:
tvhoek (at@) hotmail . com
-
G-men
De doorlaat van de oude carbs moet ruim voldoende zijn voor een 3.9.
Als ze in goede conditie zijn en goed afgesteld moet dat ook prima werken.
Als je moet gaan reviseren; dan is het al snel even duur als een weber 500.....
Gerrit
eduard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was ik vergeten, de linkage voor de automaat.
> Maar ga eerst maar eens kijken hoe het bevalt met
> de oude carbs van de 3.5.
> Ben ook benieuwd of de automaat linkage van de
> injectie gaat passen op de carburateurs.
> Wat zou ik kwijt zijn voor edelbrock met Weber?
Als ze in goede conditie zijn en goed afgesteld moet dat ook prima werken.
Als je moet gaan reviseren; dan is het al snel even duur als een weber 500.....
Gerrit
eduard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was ik vergeten, de linkage voor de automaat.
> Maar ga eerst maar eens kijken hoe het bevalt met
> de oude carbs van de 3.5.
> Ben ook benieuwd of de automaat linkage van de
> injectie gaat passen op de carburateurs.
> Wat zou ik kwijt zijn voor edelbrock met Weber?
-
radboud
Hallo Eduard
Als ik het goed begrijp ga je een v8 met v bak en overdrive overhouden? Weet je wat de kwaliteit van dit blok en bak is?
en heb je daar al een bestemming voor?
groet Radboud
Als ik het goed begrijp ga je een v8 met v bak en overdrive overhouden? Weet je wat de kwaliteit van dit blok en bak is?
en heb je daar al een bestemming voor?
groet Radboud
-
eduard
Klopt, ik houd een 3.5 met LT95 en overdrive over, ik heb de auto destijds rijdend uit engeland gehaald, staat nu alweer een jaar stil, motor en bakken zijn goed, alleen van 3 naar 2 doen de synchromesh ringen niet heel erg hun best meer, kraakt, maar met beleid gaat het prima.
In verband met ombouw wilde ik de 110 vanmorgen starten maar de opvoerpomp was defect (inmiddels vervangen) en de accu leeg, dus weet straks of ie weer vlot wil lopen.
In verband met ombouw wilde ik de 110 vanmorgen starten maar de opvoerpomp was defect (inmiddels vervangen) en de accu leeg, dus weet straks of ie weer vlot wil lopen.
-
radboud
oke ben benieuwd naar de motor en eventueel de overdrive
Lees het later wel of hij goed loopt
wanneer ga je de motor uitbouwen?
Radboud
Lees het later wel of hij goed loopt
wanneer ga je de motor uitbouwen?
Radboud