TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
-
Henk
TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Al eerder gepost bij een ander draadje - nu toch maar even als nieuw onderwerp:
ik rij disco td5 automaat en kom net terug van vakantie in Italië. Ik heb in de Dolomieten (zonder aanhanger) gereden en om de haverklap met rode lampje van de versnellingsbak gereden. Direct bij hellingen in 3 of zelfs 2, zorgen dat toeren ruim boven de 2000 blijft, ik ben soms zelfs in de terreinversnelling en M gaan rijden: toch kwam regelmatig dat rode lampje. Daar krijg je niet bepaald een rustig vakantie gevoel bij .... trouwens ook erg frustrerend als allerlei pietluttige autootjes zonder problemen je voorbij komen scheuren helling op.
In Italie langs een LR garage geweest en de bakolie en filter laten vervangen, veel geld gekost en niets uitgemaakt. Overigens heeft de disco daar ook aan de analyse computer gehangen en daar was niets bijzonders te zien.
Heeft iemand nog suggesties?? Had het te warm worden van de bak ook niet in de analyse zichtbaar moeten zijn?
Ik zag pas bij terugkomst dat de airco-radiator wat vervuild is met vettigheid en daardoor mogelijk de luchtstroom naar de oliekoeler van de bakolie belemmerd ... zou dat een oorzaak kunnen zijn? De koelwatertemparatuur geeft echter nooit problemen. Het vervelende is dat ik op de vlakke weg nooit problemen heb, is dus lastig testen hier in NL.
Alle knowhow hierover van harte welkom, groet Henk
ik rij disco td5 automaat en kom net terug van vakantie in Italië. Ik heb in de Dolomieten (zonder aanhanger) gereden en om de haverklap met rode lampje van de versnellingsbak gereden. Direct bij hellingen in 3 of zelfs 2, zorgen dat toeren ruim boven de 2000 blijft, ik ben soms zelfs in de terreinversnelling en M gaan rijden: toch kwam regelmatig dat rode lampje. Daar krijg je niet bepaald een rustig vakantie gevoel bij .... trouwens ook erg frustrerend als allerlei pietluttige autootjes zonder problemen je voorbij komen scheuren helling op.
In Italie langs een LR garage geweest en de bakolie en filter laten vervangen, veel geld gekost en niets uitgemaakt. Overigens heeft de disco daar ook aan de analyse computer gehangen en daar was niets bijzonders te zien.
Heeft iemand nog suggesties?? Had het te warm worden van de bak ook niet in de analyse zichtbaar moeten zijn?
Ik zag pas bij terugkomst dat de airco-radiator wat vervuild is met vettigheid en daardoor mogelijk de luchtstroom naar de oliekoeler van de bakolie belemmerd ... zou dat een oorzaak kunnen zijn? De koelwatertemparatuur geeft echter nooit problemen. Het vervelende is dat ik op de vlakke weg nooit problemen heb, is dus lastig testen hier in NL.
Alle knowhow hierover van harte welkom, groet Henk
-
Frank 110V8
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Hoi,
door het rijden in lage versnellingen elast je de bak zwaarder, hij slipt dan meer en wordt warmer.Bergopwaarst moet je motortoerental ook boven de 2000 blijven. misschien moet je gewoon iets meer gas geven of de kickdownkabel (als de td5 die heeft) moet iets strakker, dan schakelt hij iets eerder terug.
Groet Frank
door het rijden in lage versnellingen elast je de bak zwaarder, hij slipt dan meer en wordt warmer.Bergopwaarst moet je motortoerental ook boven de 2000 blijven. misschien moet je gewoon iets meer gas geven of de kickdownkabel (als de td5 die heeft) moet iets strakker, dan schakelt hij iets eerder terug.
Groet Frank
-
Bart van Dessel
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Ook grote kans dat je sensor niet in orde is, gevolg dat het lampje te snel aan gaat. Zo snel moet het lampje niet aangaan, vooral bij een auto die ervoor gemaakt is om mee te werken. Dus ik geloof eigenlijk niet dat je temp. te hoog is, vooral als je zelf zorgt dat d emotor wat toeren blijft draaien,
gr, bart
gr, bart
-
Gert-Jan
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Vooral dus niet handmatig in 2 of 3 zetten dan doet de Lockup het namelijk niet en dan wordt de olie alleen maar heter omdat de koppelomvormer lekker in de olie blijft roeren en de boel dan echt opjaagt naar temperaturen die je niet wil.
Je moet proberen zo snel mogelijk in de lockup te komen, dan koelt de boel meteen weer af.
Uiteraard kan het zijn dat de koeler niet lekker werkt en dan veel bergen rijden, waardoor niet in de Lockup, is gewoon vragen om een rode lamp.
Ik heb speciaal voor de vakantie en het rijden met Caravan met mijn omgebouwde 300 TDI met automaat een temp. meter ingebouwd om de tmoeratuur in de gaen te kunnen houden en daar was ik ex wel blij mee afgelopen vakantie, dan zie e gewoon wat je met je aut en vooral bak doet met zo'n caravan er achter.
Helaas is het nog steeds zo dat veel mensen met een automaatbak niet weten wat die nou allemaal doet en over het algemeen zijn we ook vaak nog te lui om het handboek te lezen over bijvoorbeeld het rijden in de bergen met een automaat en wat daar bij komt kijken.
Als ik jou was zou ik beginnen met drie keer acht elkaar de olie te verversen omdat je dan bijna alles ververst hebt en niet slechts de helft en dan zorgen dat de olie koeler en dergelijke goed werken en jezelf dan even inlezen in het fenomeen Automaat en Berrijden, kun je heel veel van leren en houdt je je automaat veeeeeel langer heel.
Gert-Jan.
Je moet proberen zo snel mogelijk in de lockup te komen, dan koelt de boel meteen weer af.
Uiteraard kan het zijn dat de koeler niet lekker werkt en dan veel bergen rijden, waardoor niet in de Lockup, is gewoon vragen om een rode lamp.
Ik heb speciaal voor de vakantie en het rijden met Caravan met mijn omgebouwde 300 TDI met automaat een temp. meter ingebouwd om de tmoeratuur in de gaen te kunnen houden en daar was ik ex wel blij mee afgelopen vakantie, dan zie e gewoon wat je met je aut en vooral bak doet met zo'n caravan er achter.
Helaas is het nog steeds zo dat veel mensen met een automaatbak niet weten wat die nou allemaal doet en over het algemeen zijn we ook vaak nog te lui om het handboek te lezen over bijvoorbeeld het rijden in de bergen met een automaat en wat daar bij komt kijken.
Als ik jou was zou ik beginnen met drie keer acht elkaar de olie te verversen omdat je dan bijna alles ververst hebt en niet slechts de helft en dan zorgen dat de olie koeler en dergelijke goed werken en jezelf dan even inlezen in het fenomeen Automaat en Berrijden, kun je heel veel van leren en houdt je je automaat veeeeeel langer heel.
Gert-Jan.
-
harry
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
hallo henk,
ik denk net als bart dat het gewoon de tempratuur sensor is
komt vaker voor bij de td5 automaat je kunt als het lampje brand het laten uitlezen
bij directe waarden.
heb zelf al bij 3 discovery's de sensorsen vervangen omdat deze verkeerde waarden aflezen.
bij normaal gebruik en bergen zonder trekgewicht moet de tempratuur binnen de waarden blijven
heb je nogal veel trekgewicht kun je extra oliekoelers bestellen.
succes
mvg harry
ik denk net als bart dat het gewoon de tempratuur sensor is
komt vaker voor bij de td5 automaat je kunt als het lampje brand het laten uitlezen
bij directe waarden.
heb zelf al bij 3 discovery's de sensorsen vervangen omdat deze verkeerde waarden aflezen.
bij normaal gebruik en bergen zonder trekgewicht moet de tempratuur binnen de waarden blijven
heb je nogal veel trekgewicht kun je extra oliekoelers bestellen.
succes
mvg harry
-
Andtee
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
De radiatoren van binnen uit schoon maken zorgt ook voor een wat betere koeling !
moet je eigenlijk elkaar voor dve vakantie doen, ins puiten met insectenspul en dan vanuit de motor te met enige druk schoonspuiten.
ik weet niet of het de oplossing voor jouw probleem is maar (weet ik uit ervaring) zorgt voor minder hoge motor/bak temp. in warme landen !
moet je eigenlijk elkaar voor dve vakantie doen, ins puiten met insectenspul en dan vanuit de motor te met enige druk schoonspuiten.
ik weet niet of het de oplossing voor jouw probleem is maar (weet ik uit ervaring) zorgt voor minder hoge motor/bak temp. in warme landen !
-
Edward
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Een Td5 heeft in ieder versnelling lock-up en slipt dus in 2 niet meer dan in 4. Dat is dus het punt niet. Ik denk dat óf je sensor gaar is óf het koelsysteem vervuild. Hoe dan ook kun je heel Italië door met een disco mét tandemascaravan zonder automaatproblemen. Dat kan ik je uit ervaring vertellen.
Idd moet je met een Disco 2 wel op tijd terug schakelen anders wordt de motor makkelijker warm bij zware belasting. Met de caravan en ook aanhanger heb ik nooit bakproblemen gehad met de D2 en 38a (DSE metzelfde bak ) alleen bij de D2 wel een paar keer oplopende motortemp gehad. Dat voorkom je door in een lagere versnelling te rijden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2011 09:44 door Edward.
Idd moet je met een Disco 2 wel op tijd terug schakelen anders wordt de motor makkelijker warm bij zware belasting. Met de caravan en ook aanhanger heb ik nooit bakproblemen gehad met de D2 en 38a (DSE metzelfde bak ) alleen bij de D2 wel een paar keer oplopende motortemp gehad. Dat voorkom je door in een lagere versnelling te rijden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2011 09:44 door Edward.
-
Henk
Re: TD5 automaat help!: rood licht versnellingsbak te warm
Tja, meningen kunnen verschillen ...
Toch een beetje bizar Gert-Jan dat je suggereert dat ik niet goed ingelezen zou zijn:
- de td5 heeft een lockup op alle versnellingen (zie ook de reactie van edward en bij andere draadjes een paar dagen geleden) - heb ik trouwens zelf met de auto nog gecontroleerd.
- algemeen wordt geadviseerd ook bergop niet de D te gebruiken maar naar 3 of 2 terug te gaan. Dat is ook op dit forum regelmatig geadviseerd.
Bedankt iedereen voor de reacties.
Wat ik ga doen is:
- sensor controleren
- vervuiling radiateur zoveel mogelijk wegnemen (heb ik inmiddels al gedaan)
- in vervolg beter in de gaten houden dat de automaat in lockup stand staat
groet Henk
Toch een beetje bizar Gert-Jan dat je suggereert dat ik niet goed ingelezen zou zijn:
- de td5 heeft een lockup op alle versnellingen (zie ook de reactie van edward en bij andere draadjes een paar dagen geleden) - heb ik trouwens zelf met de auto nog gecontroleerd.
- algemeen wordt geadviseerd ook bergop niet de D te gebruiken maar naar 3 of 2 terug te gaan. Dat is ook op dit forum regelmatig geadviseerd.
Bedankt iedereen voor de reacties.
Wat ik ga doen is:
- sensor controleren
- vervuiling radiateur zoveel mogelijk wegnemen (heb ik inmiddels al gedaan)
- in vervolg beter in de gaten houden dat de automaat in lockup stand staat
groet Henk