Freelander 1, Preventief kopbouten vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apke

Freelander 1, Preventief kopbouten vervangen

Bericht door Apke »

Het blok van de Freelander is gevoelig voor een kapotte koppakking. Omdat dit mij een beetje stoorde ben ik me er wat meer in gaan verdiepen.

Wat ik kon achterhalen was dat de kopbouten van het Freelander blok van boven tot onder in het blok lopen en dat deze door de lange lengte gevoelig zijn voor oprekken. Als de motor goed heet wordt, worden de bouten wat opgerekt, als het blok weer afkoelt krimpt alles weer in een.
De problemen ontstaan als alles niet rustig gebeurd. Vaak het blok snel laten afkoelen of heet laten worden zou de kans op een kapotte koppakking (blijvend uitgerekte kopbouten waardoor de pakking niet meer mooi ingeklemt blijft) groter.
Snel afkoelen kan gebeuren bij doorwadingen of andere wijze van afkoelen (even het blok afspuiten).
Het blok te heet laten worden kan gebeuren door de motor na een zware rit / lange rit snel uit te zetten. Dit kan voorkomen worden door het blok even koud te laten draaien zodat de koelvloeistof blijft circuleren en zo de warmte uit het blok wegvoerd.

Nu vroeg ik me het volgende af: Als de kopbouten het probleem veroorzaken, zou het dan niet handig zijn om deze eens preventief te vervangen?
Kopbout er uit - nieuwe kopbout er in.

Wat mij nog tegen houd is dat ik niet weet hoe het zit met de spanning op de kopbouten. Normaal wordt de kop aangetrokken in een bepaalde volgorde en stukje voor stukje. Nu zou je kopbouten gaan plaatsen in een reeds aangetrokken cilinderkop met als gevolg dat het misschien te strak komt te staan.

Iemand enig idee hoe dit zit?
Iemand ervaring hiermee?

Tot die tijd rijd ik mijn benzine blok als een turbo diesel. Niet eerder belasten dan dat het blok goed op temperatuur is. Niet eerder de toeren in dan dat het blok goed op temperatuur is. Na een lange of een zware rit het blok even een minuutje laten kouddraaien.
Geen idee of de vorige eigenaar / eigenaren ook met zoveel gevoel voor techniek hebben rondgereden.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c39bb1e2fc5fe2ebd5e533464ea1cad0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Roy Bruurs

Re: Freelander 1, Preventief kopbouten vervangen

Bericht door Roy Bruurs »

Wat ik altijd begrepen heb is dat de zuigerbussen het probleem zijn en dat als deze los komen de koppakking kapot maken. Kan het mis hebben maar heb het nog is bevestigd gekregen toen ik ging kijken voor mijn freelander. Lijkt mij dat kopbouten daar niks mee te maken hebben.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Apke,

Er bestaat modificatie voor die Freelander blokken. Ik meen andere kopbouten en een soort van frame dat onder in je blok ligt waar de kopbouten ingedraaid worden. Wim Nissen kan je hier meer over vertellen, want hij heeft dat al meerdere keren gedaan. Bij hem heb ik het ook een keer gezien.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Rob van Leeuwen

Bericht door Rob van Leeuwen »

Beste Apke,

Het lijkt mij niet slim om stuk voor stuk de bouten te vervangen in mijn optiek krijgen de vervangen bouten een andere moment dan dat de bedoeling is immers "normaal" doe je een kop stap voor stap aanhalen waardoor het geheel gelijkmatig belast gaat worden.
Nu zal je bout voor bout vervangen met wat voor aanhaal moment ga je dit dan doen? Als je het moment gebruikt wat voorgeschreven staat wordt het geheel vaster gezet immers de kop gaat van een bout losse niet losser zitten maar wordt wel vaster gezet doordat er een bout direct op de voorspanning komt te staan terwijl "normaal" gesproken dit met alle bouten gefaseerd gebeurt.

Bij defensie rijden er een BV,s 206 rond deze heeft een mercedes 6cil blok compleet ingebouwd zitten dus totaal geen rijwind koeling.
Deze BV,s hadden ook problemen met hun temperatuur nadat de motor was uitgezet.
De modificatie die hier voor is gemaakt is een losse elektrische waterpomp met temperatuur zender zodra de inschakel temperatuur behaald wordt gaat deze pomp draaien alleen als de motor uitstaat.
Hiermee wordt voorkomen dat de temperatuur na uitzetten van de motor een te hoge waarde krijgt.

Wat zegt Land Rover zelf over dit probleem?
Sterkte gr Rob
[picasaweb.google.com]
rodietje

Bericht door rodietje »

Klopt Wim. Modificatie bestaat uit bouten, olierail, multilaags-koppakking en een externe thermostaat ipv een inwendige. Wim gebruikt die laatste niet (klein gaatje in de originele thermostaat voldoet waarschijnlijk ook), ik heb er tot nog toe wel altijd gebruik van gemaakt. Knappe jongen als je de koppakking dan nog kapot krijgt! Doe je het niet dan blijf je rondrijden met het zwaard van damocles onder de motorkap... om volledig te zijn moet je ook nog even je expansievat vervangen voor een aangepaste...
Plaats reactie