Freelander 4x2, de eerste ervaringen
-
Apke
Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Een paar weken geleden heb ik onze Freelander omgebouwd naar een 4x2 uitvoering. Hoewel de visco koppeling nog niet aan zijn eind was begon deze wel slechter te worden.
Om problemen te voorkomen heb ik besloten om de as met visco (tijdelijk) te verwijderen.
Het verwijderen zelf is een klusje van niets en was in een mum van tijd gebeurd. Hoe het met de komende APK keuring gaat weet ik niet. Er ontbreken assen die wel bij de permanente aandrijving horen. Gelukkig kan de as er snel en gemakkelijk weer onder.
Algemene indruk.
Goed, de eerste indruk is dat de auto spontaan een stuk soepeler rijd, met name in bochten (inparkeren) kan je het verschil duidelijk merken. Met het rijden zelf mis je de achterwiel aandrijving niet.
Verbruik.
Normaal was het verbruik 1:10, tankend bij de Tango en ongeveer 50% stadsverkeer en 50% snelweg.
Nu is het verbruik 1:11 geworden, nog steeds tankend bij de Tango en 50% stad en 50% snelweg.
Ik schrijf bewust waar ik tank omdat er soms wat discussies zijn over verbruik en merk benzine.
Extreem belast.
Ik ben bezig met de tuin en daardoor veel in de weer geweest met zware aanhangers. Hoewel het max. trekgewicht 2 ton is voor de Freelander heeft de auto weinig moeite met een aanhanger van 3 ton. Tja, het mag niet, maar stenen en zand maken een aanhanger snel te zwaar, zeker als het een tandem asser is die achter een Unimog tot 6 ton beladen kan rondrijden zonder dat de banden de spatborden laden.
Met 3 ton achter de Freelander kon ik merken dat ik een 4x2 had. De weg die ik moest rijden gaat over de Rijn en via de Nelson Mandela bruk (komende vanaf Oosterbeek) is de oprit nogal lastig. Voor de oprit staat een verkeerslicht waardoor je gegarandeerd vanaf stilstand mag wegtrekken. De weg loopt in een (scherpe) bocht naar rechts omhoog de brug op. Tot nu toe is dat het enige moment dat ik de traction control zag bijspringen en een lichte wielspin op 1 van de wielen had. Dit gebeurde in de eerste versnelling met een gangetje van 15 kilometer per uur. Meerdere malen hetzelfde gedaan, steeds hetzelfde.
Mocht er iemand zijn die aan het twijfelen is over dezelfde ingreep, dan hoop ik dit een nuttige bijdrage kan leveren.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39a985af6a7b0474f0fc52bc9f0c843c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Om problemen te voorkomen heb ik besloten om de as met visco (tijdelijk) te verwijderen.
Het verwijderen zelf is een klusje van niets en was in een mum van tijd gebeurd. Hoe het met de komende APK keuring gaat weet ik niet. Er ontbreken assen die wel bij de permanente aandrijving horen. Gelukkig kan de as er snel en gemakkelijk weer onder.
Algemene indruk.
Goed, de eerste indruk is dat de auto spontaan een stuk soepeler rijd, met name in bochten (inparkeren) kan je het verschil duidelijk merken. Met het rijden zelf mis je de achterwiel aandrijving niet.
Verbruik.
Normaal was het verbruik 1:10, tankend bij de Tango en ongeveer 50% stadsverkeer en 50% snelweg.
Nu is het verbruik 1:11 geworden, nog steeds tankend bij de Tango en 50% stad en 50% snelweg.
Ik schrijf bewust waar ik tank omdat er soms wat discussies zijn over verbruik en merk benzine.
Extreem belast.
Ik ben bezig met de tuin en daardoor veel in de weer geweest met zware aanhangers. Hoewel het max. trekgewicht 2 ton is voor de Freelander heeft de auto weinig moeite met een aanhanger van 3 ton. Tja, het mag niet, maar stenen en zand maken een aanhanger snel te zwaar, zeker als het een tandem asser is die achter een Unimog tot 6 ton beladen kan rondrijden zonder dat de banden de spatborden laden.
Met 3 ton achter de Freelander kon ik merken dat ik een 4x2 had. De weg die ik moest rijden gaat over de Rijn en via de Nelson Mandela bruk (komende vanaf Oosterbeek) is de oprit nogal lastig. Voor de oprit staat een verkeerslicht waardoor je gegarandeerd vanaf stilstand mag wegtrekken. De weg loopt in een (scherpe) bocht naar rechts omhoog de brug op. Tot nu toe is dat het enige moment dat ik de traction control zag bijspringen en een lichte wielspin op 1 van de wielen had. Dit gebeurde in de eerste versnelling met een gangetje van 15 kilometer per uur. Meerdere malen hetzelfde gedaan, steeds hetzelfde.
Mocht er iemand zijn die aan het twijfelen is over dezelfde ingreep, dan hoop ik dit een nuttige bijdrage kan leveren.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39a985af6a7b0474f0fc52bc9f0c843c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
laro
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Hoi,met 3 ton achter je Freelander is toch spelen met je leven,de aanhanger speelt dan met je auto als je onverwacht moet wijken voor een obstakel.
-
Apke
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Een aanhanger die berekend is op zijn werk kan vaak een heel verschil maken.
De aanhanger waarmee ik reed was gemaakt om probleemloos nog meer gewicht trekken. De vering (en schokdempers) zijn berekend op de zware last, het gewicht is laag bij de grond en boven de twee assen en de remmen paste niet alleen zichzelf aan aan het gewicht, maar waren ook berekend op de zware last.
Geloof mij, maar met die aanhanger met stenen wijk ik liever onverwacht uit voor een obstakel dan met de caravan waarmee ik deze zomer op vakantie ga. De caravan is vol 1100 kilo en volgens de fabrikant daar ook op berekend. Dat hok vangt niet alleen veel wind, maar door de constructie licht het zwaartepunt ver boven de as.
Ik ben van mening dat niet het gewicht van de aanhanger, maar meer factoren problemen opleveren. Kijk eens naar vrachtwagens. Een trailer van 60 ton achter een truk van ??? 4 ton (geen idee hoe zwaar een truck precies is).
De trailer heeft luchtremmen die goed reageren en als het goed is, is de trailer op de juiste manier beladen.
Verder geldt natuurlijk dat je je moet realiseren waar je mee bezig bent. Met een aanhanger moet je je rijstijl aanpassen en verder vooruit kijken dan normaal. Ook de snelheid speelt een grote rol, zolang de aanhanger stabiel achter de auto hangt kan ik gas geven is niet bepaald een verstandige keuze (maar hoe vaak wordt er met aanhangers harder dan 100 gereden). Een goed voorbeeld daarvan vind je in Frankrijk, net over de Belgische grens. In Frankrijk mag je 130 met je aanhanger en zie je met enige regelmaat aanhangers (met alle vakantiekleding, fietsen, enz) in de berm liggen. Klein karretje, hoog zwaartepunt en teveel gewicht. Niet echt een fijn begin van je vakantie.
Mijn idee is dat je moet weten waar je mee bezg bent en je rekening moet houden met de mensen die dat niet doen.
Overigens heb ik met dezelfde aanhanger een keer een Mini vervoert (630 kg) en als ik moet kiezen, doe mij maar een stapel stenen of zand. Door het hoge zwaartepunt en de (extra) vering van de Mini was alles minder stabiel dan met een stapel stenen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d49954f19eadbf05fa4145eaa3ec67a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
De aanhanger waarmee ik reed was gemaakt om probleemloos nog meer gewicht trekken. De vering (en schokdempers) zijn berekend op de zware last, het gewicht is laag bij de grond en boven de twee assen en de remmen paste niet alleen zichzelf aan aan het gewicht, maar waren ook berekend op de zware last.
Geloof mij, maar met die aanhanger met stenen wijk ik liever onverwacht uit voor een obstakel dan met de caravan waarmee ik deze zomer op vakantie ga. De caravan is vol 1100 kilo en volgens de fabrikant daar ook op berekend. Dat hok vangt niet alleen veel wind, maar door de constructie licht het zwaartepunt ver boven de as.
Ik ben van mening dat niet het gewicht van de aanhanger, maar meer factoren problemen opleveren. Kijk eens naar vrachtwagens. Een trailer van 60 ton achter een truk van ??? 4 ton (geen idee hoe zwaar een truck precies is).
De trailer heeft luchtremmen die goed reageren en als het goed is, is de trailer op de juiste manier beladen.
Verder geldt natuurlijk dat je je moet realiseren waar je mee bezig bent. Met een aanhanger moet je je rijstijl aanpassen en verder vooruit kijken dan normaal. Ook de snelheid speelt een grote rol, zolang de aanhanger stabiel achter de auto hangt kan ik gas geven is niet bepaald een verstandige keuze (maar hoe vaak wordt er met aanhangers harder dan 100 gereden). Een goed voorbeeld daarvan vind je in Frankrijk, net over de Belgische grens. In Frankrijk mag je 130 met je aanhanger en zie je met enige regelmaat aanhangers (met alle vakantiekleding, fietsen, enz) in de berm liggen. Klein karretje, hoog zwaartepunt en teveel gewicht. Niet echt een fijn begin van je vakantie.
Mijn idee is dat je moet weten waar je mee bezg bent en je rekening moet houden met de mensen die dat niet doen.
Overigens heb ik met dezelfde aanhanger een keer een Mini vervoert (630 kg) en als ik moet kiezen, doe mij maar een stapel stenen of zand. Door het hoge zwaartepunt en de (extra) vering van de Mini was alles minder stabiel dan met een stapel stenen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d49954f19eadbf05fa4145eaa3ec67a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Hansstawag
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Apke,
Ik heb van de Freelander waar onze dochter in rijdt ook een 4x2 gemaakt. Dit stuurt bij lage snelheden voor en achteruit inderdaad stukken lichter. Ook het verbruik is gedaald. Verder qua rijgedrag weinig te merken.
De Freelander is nu voor de 2e keer APK gekeurd sinds het verwijderen. Ik krijg wel steeds de vraag waar de as is en waarom eraf, maar hij wordt er niet op afgekeurd. Staat ook niet op het kenteken dat het een 4x4 is.
Veel leden van de Freelander Club rijden ook zo.
groet,
Hans
17269.jpg --> mod_embed_images_loadimage('625461bec6f0360cbcb9efe28b4666be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', '', 14241676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb van de Freelander waar onze dochter in rijdt ook een 4x2 gemaakt. Dit stuurt bij lage snelheden voor en achteruit inderdaad stukken lichter. Ook het verbruik is gedaald. Verder qua rijgedrag weinig te merken.
De Freelander is nu voor de 2e keer APK gekeurd sinds het verwijderen. Ik krijg wel steeds de vraag waar de as is en waarom eraf, maar hij wordt er niet op afgekeurd. Staat ook niet op het kenteken dat het een 4x4 is.
Veel leden van de Freelander Club rijden ook zo.
groet,
Hans
17269.jpg --> mod_embed_images_loadimage('625461bec6f0360cbcb9efe28b4666be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', '', 14241676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
88serie123
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Hoi,
Misschien een rare vraag, maar is het nu voorwiel of achterwiel aandrijving geworden.
Groet,
Adriaan
Misschien een rare vraag, maar is het nu voorwiel of achterwiel aandrijving geworden.
Groet,
Adriaan
-
Roy Bruurs
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Voorwiel want achter haal je er onderuit zit dus geen aandrijfas meer naar de achteras. Normaal zorgt de fisco bij een bepaalde tempratuur ervoor dat je achteras ook volledig mee word aangedreven. Bij inparkeren (dus stapvoets rijden) wringt dat systeem als het waren, ik heb er in het begin heel erg aan moeten wennen. (en dan staat de fisco nog niet eens geblokkeerd en heb daar eigenlijk ook nog nooit meegereden een fisco die volledig ingeschakeld is)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2011 11:59 door Roy B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2011 11:59 door Roy B.
-
Marco 109
Re: Freelander 4x2, is het een kwestie van gewoon de hele aandri
Dat is dus mijn vraag.
Freelander dreigt te worden afgekeurd bij APK door speling op het kruisje in de aandrijfas van voor naar Visco (en dan verder naar achter).
Nu even tijdsdruk, en garage wil kruisje niet vervangen.
Is het gewoon een kwestie van (tijdelijk) die hele as met Visco eronder weg halen en rijden?
Of moet je nog zaken (zoals achterdiff en voor de IRD afdekken o.i.d.?
En dan wordt de auto wel gewoon APK goedgekeurd?
Ik hoor graag ervaringen.
Groet
Marco
Freelander dreigt te worden afgekeurd bij APK door speling op het kruisje in de aandrijfas van voor naar Visco (en dan verder naar achter).
Nu even tijdsdruk, en garage wil kruisje niet vervangen.
Is het gewoon een kwestie van (tijdelijk) die hele as met Visco eronder weg halen en rijden?
Of moet je nog zaken (zoals achterdiff en voor de IRD afdekken o.i.d.?
En dan wordt de auto wel gewoon APK goedgekeurd?
Ik hoor graag ervaringen.
Groet
Marco
-
Hansstawag
Re: Freelander 4x2, is het een kwestie van gewoon de hele aandri
Marco,
Alleen de aandrijfas eronderuit en klaar. Ik heb niets afgedekt.
Zoals al eerder geschreven. De auto is er al 2 keer mee goedgekeurd.
17269.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d8cd728a12f950f4ee3f30493ad6f37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', '', 14889276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alleen de aandrijfas eronderuit en klaar. Ik heb niets afgedekt.
Zoals al eerder geschreven. De auto is er al 2 keer mee goedgekeurd.
17269.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d8cd728a12f950f4ee3f30493ad6f37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17269.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17269.jpg', '', 14889276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
defendertje90
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Aandrijfassen mogen er onderuit zolang jij de auto maar rijdend aanbied is het goed. Laatste een defender zonder voorste aandrijfas aangeboden bij de APK difflock lampje op het dashboard brandde. Maar het is dus gewoon goedkeur want wat er niet onder zit kan ook niet afgekeurd worden
-
Apke
Re: Freelander 4x2, is het een kwestie van gewoon de hele aandri
Yep je kan de aandrijf as er "gewoon" onderuit halen. Officieel heb je torx doppen nodig, maar je kan ze ook afslijpen
Je kan de aandrijflijn compleet houden of de assen loshalen van de visco.
Als je alles compleet houd moet je voorzichtig zijn met de hoek die de as maakt. De kruisjes zijn gevoelig voor teveel buigen (aldus Haynes).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1f509a0d89e5d5ee98067fddd14fe40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14889831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Je kan de aandrijflijn compleet houden of de assen loshalen van de visco.
Als je alles compleet houd moet je voorzichtig zijn met de hoek die de as maakt. De kruisjes zijn gevoelig voor teveel buigen (aldus Haynes).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1f509a0d89e5d5ee98067fddd14fe40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14889831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Marco 109
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Dank voor jullie snelle reacties!
Dan maar even voor APK de handremkabel vervangen zodat de APK klaar is en we de auto weer kunnen gebruiken.
Ga ik zelf wel op mijn gemakje de kruisjes vervangen (wat volgens mijn garage (geen specialist) en de door hem geraadpleegde wel specialist) helemaal niet mogelijk is.....
Volgens hen moet er gewoon een nieuwe aandrijfas op....(á 500plus euro's)
Dan maar even voor APK de handremkabel vervangen zodat de APK klaar is en we de auto weer kunnen gebruiken.
Ga ik zelf wel op mijn gemakje de kruisjes vervangen (wat volgens mijn garage (geen specialist) en de door hem geraadpleegde wel specialist) helemaal niet mogelijk is.....
Volgens hen moet er gewoon een nieuwe aandrijfas op....(á 500plus euro's)
-
Frans Bonnes
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Kruisjes zouden de TVF100000G kunnen zijn.
fb
fb
-
Marco 109
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Hallo Frans,
Onderdeelnummer klopt.
Heb ik ook besteld in UK en ontvangen.
Garage zegt alleen dat het onmogelijk te vervangen is..........
Zelf nu net toen ik bij hem stond met het officiele werkplaatshandboek Freelander van LR, waar het gewoon in vermeldt is.
Dus snelle oplossing: APK zonder aandrijfas, en dan op gemak zelf kruisje vervangen en dan de as er weer onder.
Groet
Marco
Onderdeelnummer klopt.
Heb ik ook besteld in UK en ontvangen.
Garage zegt alleen dat het onmogelijk te vervangen is..........
Zelf nu net toen ik bij hem stond met het officiele werkplaatshandboek Freelander van LR, waar het gewoon in vermeldt is.
Dus snelle oplossing: APK zonder aandrijfas, en dan op gemak zelf kruisje vervangen en dan de as er weer onder.
Groet
Marco
-
cor
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
heeft er iemand al eens de lagers vervangen?van voorste cardan as
ik heb namelijk een gierend lager sinds een dag
cor
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2011 18:49 door cor.
ik heb namelijk een gierend lager sinds een dag
cor
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2011 18:49 door cor.
-
Apke
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Ik heb net even gekeken in de Haynes (gebruik zowel de Workshop Manual als ook Haynes) en het vervangen van de kruisjes is mogelijk. De klus staat omscheven als Fairty Difficult (suitable for competent DIY mechanic).
Ik heb net even de onderdeel nummer opgezocht (op http://lrparts.net.ru/ - fijne site ) en de prijzen. Je kan rustig een paar kruisjes verknoeien voordat je aan de prijs van een aandrijf as zit.
Laat je even weten of het wisselen gelukt is en hoe de klus verlopen is? Altijd leuk en leerzaam om te lezen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7760c37d8d8ab4b64bc37598cc6261ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14894910, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Ik heb net even de onderdeel nummer opgezocht (op http://lrparts.net.ru/ - fijne site ) en de prijzen. Je kan rustig een paar kruisjes verknoeien voordat je aan de prijs van een aandrijf as zit.
Laat je even weten of het wisselen gelukt is en hoe de klus verlopen is? Altijd leuk en leerzaam om te lezen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7760c37d8d8ab4b64bc37598cc6261ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14894910, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
mr epic
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Voor de geinteresseerde ik heb nog een Haynes werkplaatshandboek liggen voor een Freelander, model 2003-2007
-
Marco 109
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Nu sinds een week of 2 de ervaringen van onze 4x2 Freelander, nadat we "noodgedwongen" de aandrijfas eronder uit hebben gehaald.
Met de kerstdagen in Limburg geweest (van huis naar daar zo'n 300 km snelweg in Dld).
Eigenlijk moet ik zeggen, de auto rijdt echt een stuk beter......
Soepeler, in bochten, en met achteruit.
Ook modderige bospaadjes en hellinkjes geen enkel probleem, dus ik twijfel wel erg aan het terugbouwen van de as.
Of het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat onze Visco eigenlijk niet goed meer is.
Binnenkort moet het kachelhout uit het bos, dan toch een keer de FL meenemen en kijken hoe die omgaat met de zware aanhanger in het (modderige) bos.
Met de kerstdagen in Limburg geweest (van huis naar daar zo'n 300 km snelweg in Dld).
Eigenlijk moet ik zeggen, de auto rijdt echt een stuk beter......
Soepeler, in bochten, en met achteruit.
Ook modderige bospaadjes en hellinkjes geen enkel probleem, dus ik twijfel wel erg aan het terugbouwen van de as.
Of het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat onze Visco eigenlijk niet goed meer is.
Binnenkort moet het kachelhout uit het bos, dan toch een keer de FL meenemen en kijken hoe die omgaat met de zware aanhanger in het (modderige) bos.
-
Apke
Re: Freelander terug naar 4x4, de eerste ervaringen
Zojuist de assen en de visco er weer onder gezet.
Een nieuwe visco met nieuwe lagers, verder alle boutjes en moertjes nieuw.
Ik heb de klus gewoon op de oprit gedaan en hoewel er zo links en rechts wel eens rotjes vielen was het toch een gemakkelijk klusje om te doen.
De auto stuurt nog steeds net zo soepel als voorheen (leek tocht echt aan de visco te liggen) en het weggedrag is een stuk beter. Gas geven in een bocht geeft geen voorwiel slip meer, maar de auto blijft lekker volgen.
Ook trekt de auto minder als je in een bocht gas geeft en kan ik weer stevig wegtrekken zonder slippende (voor)banden (wegdek was nat en dat was wel eens lastig met 4x2).
Afgelopen zomer toen de auto 4x2 was en ik vanaf stilstand met de caravan een heuvel op moest met regen had de Freelander het daar duidelijk moeilijk mee. Wielspin was het gevolg totdat ik voldoende snelheid had om grip te krijgen, het leek wel een personenauto
Nu de Freelander weer 4x4 is hoop ik dat dit voorbij is.
De Freelander is weer zoals deze bedoeld was, 4x4.
Wat ik me verder afvroeg was of het voordif niet erg veel te verduren kreeg bij 4x2 (maar had geen zin om er proefindervindelijk achter te komen).
Omdat het nu 31-12-2011 is wens ik iedereen een fijne jaarwisseling.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('202d968f46f82b2b9e2d1cee6c5afd4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14974755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Een nieuwe visco met nieuwe lagers, verder alle boutjes en moertjes nieuw.
Ik heb de klus gewoon op de oprit gedaan en hoewel er zo links en rechts wel eens rotjes vielen was het toch een gemakkelijk klusje om te doen.
De auto stuurt nog steeds net zo soepel als voorheen (leek tocht echt aan de visco te liggen) en het weggedrag is een stuk beter. Gas geven in een bocht geeft geen voorwiel slip meer, maar de auto blijft lekker volgen.
Ook trekt de auto minder als je in een bocht gas geeft en kan ik weer stevig wegtrekken zonder slippende (voor)banden (wegdek was nat en dat was wel eens lastig met 4x2).
Afgelopen zomer toen de auto 4x2 was en ik vanaf stilstand met de caravan een heuvel op moest met regen had de Freelander het daar duidelijk moeilijk mee. Wielspin was het gevolg totdat ik voldoende snelheid had om grip te krijgen, het leek wel een personenauto
Nu de Freelander weer 4x4 is hoop ik dat dit voorbij is.
De Freelander is weer zoals deze bedoeld was, 4x4.
Wat ik me verder afvroeg was of het voordif niet erg veel te verduren kreeg bij 4x2 (maar had geen zin om er proefindervindelijk achter te komen).
Omdat het nu 31-12-2011 is wens ik iedereen een fijne jaarwisseling.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('202d968f46f82b2b9e2d1cee6c5afd4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14974755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Schroten
Re: Freelander terug naar 4x4, de eerste ervaringen
Hallo Apke
Ik kom er zojuist achter dat mijn visco-koppeling ook vast zit... vanmiddag maar de as eronderuit.
Ik ben even benieuwd wat voor jou de kosten waren (nieuwe visco en lagers) en waar je ze vandaan hebt (Engeland?)
En heb je eventueel de onderdelennummers.
Ik hoor het graag...
groet
Hans
Ik kom er zojuist achter dat mijn visco-koppeling ook vast zit... vanmiddag maar de as eronderuit.
Ik ben even benieuwd wat voor jou de kosten waren (nieuwe visco en lagers) en waar je ze vandaan hebt (Engeland?)
En heb je eventueel de onderdelennummers.
Ik hoor het graag...
groet
Hans
-
Apke
Re: Freelander terug naar 4x4, de eerste ervaringen
Hoi Hans,
Ik heb even nagekeken wat ik kwijt was:
(OK, even opnieuw omdat ik zie dat de hele opmaak van de tabel weg is ...)
Spacer
TOO100000
p.s.2,55
nodig 2
Bolt-Torx
TYG100560
p.s.0,53
nodig 4
Nut - Hex.
FY108046
p.s.0,36
nodig 6
Bolt-Torx
TYG100570
p.s.0,53
nodig 4
Viscous Coupling - not V6 (includes 100 GBP plus VAT surcharge)
TOR000010
p.s.487,22
nodig 1
Bolt
TYG100510
p.s.0,73
nodig 2
Washer-Sealing
TYF101030
p.s. 1,13
nodig 2
Bearing for intermediate shaft all 4cyl engines - Hardy Spicer
TOQ000040G
p.s.48,42
nodig 2
Totaal ongeveer 600,00 ex VAT.
Wat hier niet bij inbegrepen is zijn 4 moertjes die op de TYG100570 horen( 4 * FY110057). Deze heb ik bij de Dealer besteld voor iets van 60 cent per stuk.
Verder heb ik misschien wat teveel besteld, maar ik gebruik liever nieuw spul dan dat ik tijdens de klus er achter kom dat het oude niet meer te gebruiken is
Wat hier verder nog aan ontbreekt zijn twee torx doppen die je nodig hebt om alles netjes te monteren, ach een stukje uitbereiding op je gereedschap
Alles is besteld bij Paddock (zal geen reclame maken ).
De onderdeel nummers zijn eenvoudig op te zoeken via: Microcat - Spare Parts Landrover, een geweldige site daarvoor.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat je in Nederland voor hetzelfde kwijt zou zijn. Ik vind de lage verzendkosten en het bestelgemak een dusdanig voordeel dat ik met enige regelmaat via Internet winkels bestel.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81a16efd656d1eaf7d92b924d888a82b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15020138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Ik heb even nagekeken wat ik kwijt was:
(OK, even opnieuw omdat ik zie dat de hele opmaak van de tabel weg is ...)
Spacer
TOO100000
p.s.2,55
nodig 2
Bolt-Torx
TYG100560
p.s.0,53
nodig 4
Nut - Hex.
FY108046
p.s.0,36
nodig 6
Bolt-Torx
TYG100570
p.s.0,53
nodig 4
Viscous Coupling - not V6 (includes 100 GBP plus VAT surcharge)
TOR000010
p.s.487,22
nodig 1
Bolt
TYG100510
p.s.0,73
nodig 2
Washer-Sealing
TYF101030
p.s. 1,13
nodig 2
Bearing for intermediate shaft all 4cyl engines - Hardy Spicer
TOQ000040G
p.s.48,42
nodig 2
Totaal ongeveer 600,00 ex VAT.
Wat hier niet bij inbegrepen is zijn 4 moertjes die op de TYG100570 horen( 4 * FY110057). Deze heb ik bij de Dealer besteld voor iets van 60 cent per stuk.
Verder heb ik misschien wat teveel besteld, maar ik gebruik liever nieuw spul dan dat ik tijdens de klus er achter kom dat het oude niet meer te gebruiken is
Wat hier verder nog aan ontbreekt zijn twee torx doppen die je nodig hebt om alles netjes te monteren, ach een stukje uitbereiding op je gereedschap
Alles is besteld bij Paddock (zal geen reclame maken ).
De onderdeel nummers zijn eenvoudig op te zoeken via: Microcat - Spare Parts Landrover, een geweldige site daarvoor.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat je in Nederland voor hetzelfde kwijt zou zijn. Ik vind de lage verzendkosten en het bestelgemak een dusdanig voordeel dat ik met enige regelmaat via Internet winkels bestel.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81a16efd656d1eaf7d92b924d888a82b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15020138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Schroten
Re: Freelander 4x2, de eerste ervaringen
Apke, bedankt! (ook voor je PM)
De assen en visco zijn er onder vandaan, van het weekend de boel eens rustig bekijken.
groet
Hans
De assen en visco zijn er onder vandaan, van het weekend de boel eens rustig bekijken.
groet
Hans