Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
-
Beaub
Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Na een tijdje probleemloos rondgereden te hebben, vond de Series 3, stage one het afgelopen donderdag nodig om er maar weer eens mee op te houden.
Marije was op wedstrijd geweest met 2 paarden en op de terugweg. Een km of 2/3 voor thuiskomst begint de motor te haperen, en niet veel later viel hij uit. Auto was daarna niet meer te starten.
Paarden naar huis gebracht en later de laro naar huis gesleept.
Gisteren heb ik er vervolgens even naar gekeken, en in eerste instantie lijkt er weinig aan de hand. Hij start prima (op gas), en de eerste paar 100m lijkt er weinig aan de hand. Daarna hield hij gewoon steeds een beetje in, ook steeds meer, alsof er gewoon niet voldoende gas meer bij de motor kwam.
De temperatuur lijkt ook redelijk snel omhoog te schieten: hij lekt een beetje koelvloeistof, maar met af en toe bijvullen ging dat nog altijd prima.
Verder kon ik in op dat moment weinig vinden.
Er was alleen een wat sissend geluid te horen.
Na een tijdje kijken bleek het hier vandaan te komen:
5893966413_df727eb0a7_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d7b54c0a739a760718243bfc7574bfce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5073%2F5893966413_df727eb0a7_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5073/5893966413_df727eb0a7_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5073%2F5893966413_df727eb0a7_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er zat een dikke laag rijp op en de boel was ijskoud en dus bevroren. Ik ga er vanuit dat dit iets met de LPG installatie te maken heeft.
Heeft iemand van jullie een idee wat het is, en hoe het probleem op te lossen is?
5894532190_64e78ddb13_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2901b1ab2d400ba8c21b921fdb77e10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5035%2F5894532190_64e78ddb13_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5035/5894532190_64e78ddb13_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5035%2F5894532190_64e78ddb13_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ontdooid:
5894530368_b99cd3439a_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5c5fb061db1c2375d4c9fe6c7521f9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5151%2F5894530368_b99cd3439a_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5151/5894530368_b99cd3439a_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5151%2F5894530368_b99cd3439a_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2011 21:32 door Beaub.
Marije was op wedstrijd geweest met 2 paarden en op de terugweg. Een km of 2/3 voor thuiskomst begint de motor te haperen, en niet veel later viel hij uit. Auto was daarna niet meer te starten.
Paarden naar huis gebracht en later de laro naar huis gesleept.
Gisteren heb ik er vervolgens even naar gekeken, en in eerste instantie lijkt er weinig aan de hand. Hij start prima (op gas), en de eerste paar 100m lijkt er weinig aan de hand. Daarna hield hij gewoon steeds een beetje in, ook steeds meer, alsof er gewoon niet voldoende gas meer bij de motor kwam.
De temperatuur lijkt ook redelijk snel omhoog te schieten: hij lekt een beetje koelvloeistof, maar met af en toe bijvullen ging dat nog altijd prima.
Verder kon ik in op dat moment weinig vinden.
Er was alleen een wat sissend geluid te horen.
Na een tijdje kijken bleek het hier vandaan te komen:
5893966413_df727eb0a7_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d7b54c0a739a760718243bfc7574bfce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5073%2F5893966413_df727eb0a7_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5073/5893966413_df727eb0a7_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5073%2F5893966413_df727eb0a7_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er zat een dikke laag rijp op en de boel was ijskoud en dus bevroren. Ik ga er vanuit dat dit iets met de LPG installatie te maken heeft.
Heeft iemand van jullie een idee wat het is, en hoe het probleem op te lossen is?
5894532190_64e78ddb13_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2901b1ab2d400ba8c21b921fdb77e10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5035%2F5894532190_64e78ddb13_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5035/5894532190_64e78ddb13_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5035%2F5894532190_64e78ddb13_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ontdooid:
5894530368_b99cd3439a_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5c5fb061db1c2375d4c9fe6c7521f9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5151%2F5894530368_b99cd3439a_z.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5151/5894530368_b99cd3439a_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5151%2F5894530368_b99cd3439a_z.jpg', '', 14238784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2011 21:32 door Beaub.
-
bram-rrc
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Bevroren lpg verdamper,
koelvloeistof niveau waarschijnlijk te laag
koelvloeistof niveau waarschijnlijk te laag
-
bareld
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Klopt inderdaad. Dat ding is een verdamper waar je vloeibare LPG in gas wordt omgezet.
Verdampen onttrekt warmte en daarom loopt er koelwater door dat ding. Als er geen water loopt bevriest hij en verdampt er geen gas meer. Motor slaat af. Even laten ontdooien en je kan weer verder maar dan moet je het probleem wel oplossen anders sta je zo weer stil
Verdampen onttrekt warmte en daarom loopt er koelwater door dat ding. Als er geen water loopt bevriest hij en verdampt er geen gas meer. Motor slaat af. Even laten ontdooien en je kan weer verder maar dan moet je het probleem wel oplossen anders sta je zo weer stil
-
Beaub
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Ik had al een vermoeden, maar dan zullen we toch het hele koelsysteem maar eens na moeten gaan lopen. Het lekte er gisteren ook zo hard uit, dat het niet meer eens per maand oid bij te vullen is.
-
bareld
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Als je het ergens ziet lekken is het waarschijnlijk niet zo erg. Gewoon het lek opzoeken en rpareren. Als je koelwater verliest zonder dat je het zie lekken is het veel vervelender.
-
RoLandrover
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Het ziet er uit als een V8 Range Rover blokje,..
lekke koppakking zeer waarschijnlijk. Is het geen lekke slang oid dan heb je grotere zorgen.
grtn
RoLandRover
lekke koppakking zeer waarschijnlijk. Is het geen lekke slang oid dan heb je grotere zorgen.
grtn
RoLandRover
-
Frans Bonnes
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Je hebt er zo te lezen nog geen last mee gehad, maar volgens mij zit die verdamper ook verkeerd gemonteerd.
Als ik het zo zie zit hij dwars op de rijrichting. Dus evenwijdig aan het schutboard.
Mij is altijd geleerd dat hij evenwijdig aan de rijrichting gemonteerd hoort te zitten.
Maar misschien is het voor dit type verdamper wel anders, wie kan mij dat vertellen.
fb
Als ik het zo zie zit hij dwars op de rijrichting. Dus evenwijdig aan het schutboard.
Mij is altijd geleerd dat hij evenwijdig aan de rijrichting gemonteerd hoort te zitten.
Maar misschien is het voor dit type verdamper wel anders, wie kan mij dat vertellen.
fb
-
Hans N
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Tja koelwaterprobleem lijkt evident.
Die stage 1 v8 3.5 zijn wel oersterk maar een te kort aan koelwater oeeeei
Je kan de rubberafdichtingsring in de vuldop verwijderen zodat je wat minder druk opbouwd in het systeem.
Dit is geen oplossing maar wel een stukje behoud van water
suc6
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Die stage 1 v8 3.5 zijn wel oersterk maar een te kort aan koelwater oeeeei
Je kan de rubberafdichtingsring in de vuldop verwijderen zodat je wat minder druk opbouwd in het systeem.
Dit is geen oplossing maar wel een stukje behoud van water
suc6
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
-
Beaub
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het ziet er uit als een V8 Range Rover blokje,..
>
> lekke koppakking zeer waarschijnlijk. Is het geen
> lekke slang oid dan heb je grotere zorgen.
>
> grtn
>
> RoLandRover
Bijna goed: het is een 3.9 v8 uit een discovery (1994).
Bowy had het ook over de mogelijkheid van een lekke koppakking..daar dus maar eens wat nieuws proberen. Meteen de slangen even nalopen..dan hoop ik dat het weer opgelost is!
-------------------------------------------------------
> Het ziet er uit als een V8 Range Rover blokje,..
>
> lekke koppakking zeer waarschijnlijk. Is het geen
> lekke slang oid dan heb je grotere zorgen.
>
> grtn
>
> RoLandRover
Bijna goed: het is een 3.9 v8 uit een discovery (1994).
Bowy had het ook over de mogelijkheid van een lekke koppakking..daar dus maar eens wat nieuws proberen. Meteen de slangen even nalopen..dan hoop ik dat het weer opgelost is!
-
Beaub
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hebt er zo te lezen nog geen last mee gehad,
> maar volgens mij zit die verdamper ook verkeerd
> gemonteerd.
> Als ik het zo zie zit hij dwars op de rijrichting.
> Dus evenwijdig aan het schutboard.
> Mij is altijd geleerd dat hij evenwijdig aan de
> rijrichting gemonteerd hoort te zitten.
>
> Maar misschien is het voor dit type verdamper wel
> anders, wie kan mij dat vertellen.
>
> fb
Frans,
Hij zit inderdaad evenwijdig aan het schutbord gemonteerd.
Zou het vreemd vinden als dat echt verkeerd is, want ik mag er toch van uit gaan dat de lpg specialist daar dan ook wat over gezegd zou hebben.
Ben benieuwd of iemand hier inderdaad meer over kan vertellen.
Groet,
Beau
-------------------------------------------------------
> Je hebt er zo te lezen nog geen last mee gehad,
> maar volgens mij zit die verdamper ook verkeerd
> gemonteerd.
> Als ik het zo zie zit hij dwars op de rijrichting.
> Dus evenwijdig aan het schutboard.
> Mij is altijd geleerd dat hij evenwijdig aan de
> rijrichting gemonteerd hoort te zitten.
>
> Maar misschien is het voor dit type verdamper wel
> anders, wie kan mij dat vertellen.
>
> fb
Frans,
Hij zit inderdaad evenwijdig aan het schutbord gemonteerd.
Zou het vreemd vinden als dat echt verkeerd is, want ik mag er toch van uit gaan dat de lpg specialist daar dan ook wat over gezegd zou hebben.
Ben benieuwd of iemand hier inderdaad meer over kan vertellen.
Groet,
Beau
-
Frank 110V8
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Beab,
hij zit inderdaad verkeer, hij hoort dwars op de rijrichting. Maar ik zou mij eerst druk maken om je koelwater, een v8 kan veel hebben met zonder water is je koppakking zo lek en dan heb je weer een leuk klusje.
Groet Frank
hij zit inderdaad verkeer, hij hoort dwars op de rijrichting. Maar ik zou mij eerst druk maken om je koelwater, een v8 kan veel hebben met zonder water is je koppakking zo lek en dan heb je weer een leuk klusje.
Groet Frank
-
Bart van Dessel
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Waarom moet een verdamper dwars op de rijrichting staan? Ik zet ze altijd willekeurig waar een plekje vrij is en nooit problemen gehad. Ben er wel benieuwd naar,
gr, bart
gr, bart
-
Frank 110V8
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Bart,
Dat staat altijd in de inbouwaanwijzingen en is er volgens mij voor bedoelt om ervoor te zorgen dat je bij remmen of optrekken geen last hebt van de versnellingskrachten op je membramen, of misschien juist andersom, dat je dit niet hebt tijdens de bochten.
Groet Frank
Dat staat altijd in de inbouwaanwijzingen en is er volgens mij voor bedoelt om ervoor te zorgen dat je bij remmen of optrekken geen last hebt van de versnellingskrachten op je membramen, of misschien juist andersom, dat je dit niet hebt tijdens de bochten.
Groet Frank
-
Mud Machine
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Klopt mbt de plaatsing en de membranen. De krachten die tijdens remmen / accelereren optreden zijn veel groter als tijdens bochten rijden, vandaar.
-
Frank 110V8
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klopt mbt de plaatsing en de membranen. De
> krachten die tijdens remmen / accelereren
Accelereren, wij hebben het hier over een landrover
optreden
> zijn veel groter als tijdens bochten rijden,
> vandaar.
-------------------------------------------------------
> Klopt mbt de plaatsing en de membranen. De
> krachten die tijdens remmen / accelereren
Accelereren, wij hebben het hier over een landrover
optreden
> zijn veel groter als tijdens bochten rijden,
> vandaar.
-
Frans Bonnes
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
The vaporiser contains
sensitive diaphragms, and therefore may be affected by
accelerating and braking forces if not suitably located. It is
therefore preferable to mount the vaporiser to the side of the
vehicle for example, to the inner wings, with the diaphagms
in the same plane as the vehicle. In this way inertia is
unlikely to affect gasflow.
fb
sensitive diaphragms, and therefore may be affected by
accelerating and braking forces if not suitably located. It is
therefore preferable to mount the vaporiser to the side of the
vehicle for example, to the inner wings, with the diaphagms
in the same plane as the vehicle. In this way inertia is
unlikely to affect gasflow.
fb
-
Hans N
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
evengoed weer iets geleerd,
bij mij zit ie in de range idd dwars en in de s3 op het schutboard
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
bij mij zit ie in de range idd dwars en in de s3 op het schutboard
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
-
Remko Stage1
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Accelereren moet kunnen, als je een stage1 met 3,9L hebt! Alleen schakelen met de LT95 zal nooit echt snel gaan.
Succes met de diagnose. Hoop dat het alleen een slechte slang of losse slangklem is.
Remko
Succes met de diagnose. Hoop dat het alleen een slechte slang of losse slangklem is.
Remko
-
Beaub
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Accelereren lukt inderdaad wel redelijk, maar dat doen we praktisch nooit..daar zijn andere auto's voor. Het is ook een automaat trouwens, dat schakelt dus redelijk vlot . Laat hem eerst ook maar gewoon zo zitten..dat heeft al jaren prima gewerkt. En er staat in die omschrijving ook preferably..dus het lijkt niet striks noodzakelijk. Ga het wel even navragen bij de gasboer..ben benieuwd!
Wel duidelijk dat het dus koelproblemen zijn!
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Wel duidelijk dat het dus koelproblemen zijn!
Allemaal bedankt voor het meedenken!
-
radboud
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
Hoi
Controleer allereerst je slangen maar ook je expansie tankje!
De stage one heeft een stalen tankje dat is gesoldeerd. dit kan ook makkelijk lek gaan op de naden!
Tevens is het zo dat de aansluitingen van je koelwater aan de verdamper waarschijnlijk middels t stukken in de korteleidingen naar de kachelkraan. zitten Dan is hierop ook makkelijk een lekkage te krijgen aangezien deze maar weinig torsie kunnen opvangen door hun lengte.
Eerst goed afpersen voordat je meteen aan koppakkingen gaat denken. Als de motor warm is verdampt al de vloeistof bij de lekkages waardoor je een lek niet makkelijk op kunt sporen, zonder afpersen
Groeten Radboud
Controleer allereerst je slangen maar ook je expansie tankje!
De stage one heeft een stalen tankje dat is gesoldeerd. dit kan ook makkelijk lek gaan op de naden!
Tevens is het zo dat de aansluitingen van je koelwater aan de verdamper waarschijnlijk middels t stukken in de korteleidingen naar de kachelkraan. zitten Dan is hierop ook makkelijk een lekkage te krijgen aangezien deze maar weinig torsie kunnen opvangen door hun lengte.
Eerst goed afpersen voordat je meteen aan koppakkingen gaat denken. Als de motor warm is verdampt al de vloeistof bij de lekkages waardoor je een lek niet makkelijk op kunt sporen, zonder afpersen
Groeten Radboud
-
berrys2a
Re: Bevroren onderdeel: wat is er aan de hand?
voordat je de hele boel gaat afspeuren naar lekkage! zit de wateraanvoer voor of na de kachelkraan? Je zult niet de eerste zijn die in de winter een gasinstallatie installeert en in de zomer problemen krijgt omdat de kachelkraan dicht staat.