Veren keuze, lucht? Flex?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Puffino »

Nu ik voor een vernieuwing van mijn pootjes sta, heb ik de keuze nu beperkt tot:
- heavy duty veren (en dito shock-tubetjes. Maar die doen er in dit draadje even nog niet toe, daarover komt nog een ander draadje!)
- medium veren met hulp-lucht-balgen.

Voordeel van keuze 1 is simpelheid. Maar wel het nadeel altijd te zware veren behalve op vakantie. De rest van de normale tijd rijd je dus stuiterend rond....
Voordeel van keuze 2 is MOGELIJK dat het beter is toegespitst op het gebruik. Maar... Vraag ik me af, wat doen luchtbalgen met de veeruitslag (en vooral met het "inveren&quot? Beperken die de "flex" niet? Nee, ik ga niet aan de dislocation cones of zo, gewoon een 2" lift meer niet. (daarover komen nog vragen in ander draadje)

Deze vraag gaat vooral om die flex, die moet wel 100% blijven.

Vragen:
- Blijft de flex met luchtbalgen wel 100% ook als je deze iets oppompt omdat je meer bagage bij je hebt?
- Alleen balgen in de achter-as of ook in de voor-as?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
neef Henk

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door neef Henk »

Als je luchtbalgen monteerd kan je ervoor kiezen voor het type dat alleen aan de onderkant vastzit. Bij het uitveren in het terrein blijft de balg dus onderin (een soort van dislocationcones) liggen.

Groeten neef Henk
Puffino

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Puffino »

Jij jebt het over balge die de komplete veer vervangen, neem ik aan?

Ik in elk geval over hulpveren, die IN de veer zitten. Los. Blaas je alleen maar op als dat "nodig of gewenst" is. Dit om inzakken bij extra lading te voorkomen. Mijn vraag is nu dus wat er in dat geval gebeurt met de inveer-capaciteit. Uitveren blijft hetzelfde, dat snap ik.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
bowy

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door bowy »

Hee Sander,

Hoe wil jij in je voorveren hulp balgen stoppen........ als theoreticus zou je dit zelf al moeten hebben bedacht Enne voor heb je ze eigenlijk ook niet nodig aangezien lading zich in 99% van de gevallen achterin wordt geplaatst/

Verder werken die balgen prima en gaat niet ten kostte van flex, mits je ze niet te hard oppompt ivt het gewicht. Maar met HD veren word het de auto nooit een RTI koning. Maar dat lijkt me ook niet iets wat jij zoekt.

Succes!

Gr Bowy
Hendrik "Blue-Box"

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

A;s jij je auto wilt verhogen kan je niet uitgaan van de standaard setjes van b.v. Airlift.
Deze setjes zijn bedoelt om inzakken bij zware lading te voorkomen maar zetten de auto dus niet hoger dan standaard.

Als je de standaard rijhoogte wilt aanhouden voldoen de luchtbalgen prima, ook op IJsland.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afe57c1ed5eeaa1ba4c107e9e95acba3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14231124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lucas van Lierop

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Lucas van Lierop »

Misschien kun je standaard veren nemen icm met balgen en daar 2 inch blokjes onder plaatsen. Je hebt dan niet meer flex maar wel meer bodem vrijheid, d.w.z. tussen chassis en bodem dan want je diff hangt natuurlijk nog net zo laag hoe je ook verhoogt.

Iets anders waar ik nog aan dacht wat ik nog wou zeggen realiseer je je dat je met verhogingsveren altijd 'minder' kan inveren omdat je ook meer windingen hebt? Dat ook is natuurlijk ook gunstig als je grotere banden hebt. Wat ik bedoel is dus dat je wel ver kan inveren maar dat als je alle windingen op elkaar legt je altijd hoger staat dan met standaard veren.

Groet
Lucas
Puffino

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Puffino »

Hahaha, weet je dat ik DAAR nog neit eens aan had gedacht, Bowy.... Serieus. Ik houd wel van sate maar dit gaat te ver inderdaad. Haha, geniaal, dat ik dat oversloeg in de beeldvorming.

Ik wil zeker niet de RTI koning worden, ik hoef niet bovenaan dat oprijplaatje te staan met een wiel hoor. Alleen wil wel alle flex hebben die er is, die is niet al te veel, vandaar.

Thanx,
Puffino

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Puffino »

Hoi Hendrik, ik hoopte al dat jij ook zou reageren als Airlift amassadeur ;-)

Je bedoelt dus dat Airlift NIET kunnen voor een 2" verhoogde Land Rover?
CamperChris

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door CamperChris »

Wat is er mis met je huidige configuratie? Jij hebt achter toch de standaard Mariniersveren zitten? Vindt je het rij-gedrag nu te stug? ik vermoed dat de blauwe-BM HD veren voor achter al iets soepeler zijn dan de mariniersveren.

Ik kan me niet voorstellen dat je met die mariniers-veren ook nog ballonnen nodig hebt om de auto horizontaal te krijgen. Ik had laatst een kleine 1000kg hout achter in de bak en er een 4m lange tendem-asser achter met 3 ton hout, de kogeldruk zal de 100kg vast dicht benaderd zijn.. de auto stond toen mischien heel ietsje achterover

DSC01465.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8b687e41e0feedf3e60de8ed54d0c25d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-GhE_1WQuqYs%2FTdlvP10jaiI%2FAAAAAAAADUU%2FM3np94wZRrk%2Fs640%2FDSC01465.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-GhE_1WQuqYs/TdlvP10jaiI/AAAAAAAADUU/M3np94wZRrk/s640/DSC01465.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-GhE_1WQuqYs%2FTdlvP10jaiI%2FAAAAAAAADUU%2FM3np94wZRrk%2Fs640%2FDSC01465.JPG', '', 14232348, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik neem aan dat jij op vakantie naar ijsland toch íetsje minder bagage mee neemt...

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cb57c7dd37cdebc745547c095f8e854', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 14232348, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1e48981e69d902ff2901a134e3e2bad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 14232348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
paul109

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door paul109 »

jawel hoor, die airlift is alleen van toepassing om de auto op hoogte te houden
als je hem vol hebt zitten.
je geeft die druk zoveel als nodig, wellicht heb je een hogere balg nodig met een 2 inch lift.

paul
paul109

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door paul109 »

in de td5 waar ik vorig jaar mee in portugal zal zaten ook luchtbalgen met hd veren achter, de auto bleef met al de bagage en opgepompte balgen gewoon inveren op de snelweg.
met die gechipte td5 kon ik prima 130 aanhouden, vraag niet wat ie dan verbruikt, in van die flauwe zonken in de weg bleef hij super veren.

zover ik weet waren die hd veren optionele veren voor de td 5.
reed erg fijn alleen als we langer op een plek bleven even lucht afgelaten voor iets meer comfort.

de hoogte van die auto was goed, hoger maakt het alleen maar lastiger iets achter de auto te pakken, nu was ik ook al blij met het ladesysteem dat ik heb
Puffino

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Puffino »

Mijn veren zijn niet meer wat ze geweest zijn en veel te stug.

Ik wil nieuwe veren ivm comfort. Maar bij meer bagage wil ik niet inzakken. Daar gaat eht om.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: Veren keuze, lucht? Flex?

Bericht door Marc-my-Words »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn veren zijn niet meer wat ze geweest zijn en
> veel te stug.
>
> Ik wil nieuwe veren ivm comfort. Maar bij meer
> bagage wil ik niet inzakken. Daar gaat eht om.

Ik zou dan zeggen: Neem standaard veren (die zijn best stug bij een lege auto), en luchtbalgen om zwaardere beladingen te compenseren.
Ik weet niet hoeveel je meeneemt naar IJsland maar en moeten 100den kg achterin om serieus inzakken te bewerkstelligen -- met mijn gebruikelijke vakantieuitrusting staat mijn standaard 110 net zo kwiek als altijd; iets voorover.

En dan een verhoging: Bedenk dat je naast iets meer chassis-vrijheid en ietsje meer potentiële wieluitslag ook een topzwaarder auto krijgt.
De iets slappere standaardveren geven wellicht al een grotere vrijheid tov de stugge HD veren (en als je het helemaal "mooi" wilt dan moet je de luchtbalgen individueel aanstuurbaar maken, dan kan je in extreme situaties nog net iets meer articulatie geven).

Marc
Plaats reactie