koppel TD5 discovery2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick Nieuwenhuis

koppel TD5 discovery2

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

nu ik spoedig met mn 1600kg zware caravan op reis ga ,heb ik gelzsen dat t max koppel is rond de 1950rpm ,maar in de volksmond hoor ik met hogere toeren zo rond de 2500 toertjes,wat is nu t beste?
roald

Re: koppel TD5 discovery2

Bericht door roald »

gewoon in z'n 4 rijden als het berg op gaat is ook beter voor je bak alleen op de vlakke weg in z'n 5, koppel is niet het probleem meer dat je bak in zn 5 kapot draait bij te veel koppel, er mag 3500kg legaal achter dus je zit net op de helft
Patrick Nieuwenhuis

ooh ja het is een automaat,forgot to tell u
roald

Bericht door roald »

ah ok dat maakt het makkelijker
op de vlakke weg gewoon wat je altijd doet, bij tunnel uit of berg op afhankelijk van de snelheid in z'n 2 of 3 zetten

koppel is helemaal geen probleem want de koppelomvormer van de autobak helpt mee dit vanuit stilstand te verdubbelen
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als het effe kan moet je de automaat zo veel mogelijk in de D laten staan omdat dan de temperatuur niet zo snel oploopt, je hebt dan een lock-up en de koppelomvormer heeft dan geen functie, snelheid minimaal rond de 90 houden of hoger ivm met toerental motor en circulatie v.d. olie (meer circulatie is meer koeling). Als ie echt moet trekken of bij bergaf (remmen op de motor) dan zou je 'm handmatig in de 3 of lager kunnen zetten en minimaal 2000 toeren draaien. Dit is zoals ik het bij een 300 tdi aut. doe, ik neem aan dat dit ook bij een TD5 aut. hetzelfde is.

Gr,Bart
Patrick Nieuwenhuis

Bart wat is die lock up,ik probeer zoveel mogelijk mijn auto te kennen,ik heb m pas een half jaar en ik wil hem ook zo lang mogelijk houden zonder te veel beschadigingen en kosten
Bart van Dessel

Hoeveel heb je d'r al mee gereden? In mijn geval (300 tdi aut.) voel je dat ie bij ca. 85 km/uur iets terugvalt in toeren en dan zit ie in de lock-up, soort overdrive, beetje vergelijkbaar met een prise-direct bij een handbak, er worden dan minder tandwielen in de bak gebruikt dus minder warmte ontwikkeling, ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg. Het is ook mogelijk dat bij een TD5 er op meerdere versnellingen een lock-up zit,
freek

Bericht door freek »

Inderdaad, bij ca 83 km lijkt het of de bak nog een keer schakelt maar hij springt dan in de lockup. In de lockup zie je dat toerenteller en km- teller evenwijdig omhoog gaan, alsof er een stangetje tussenzit. Als je 75 rijdt en nog geen lockup hebt en je geeft gas zwiept de toerenteller omhoog en pas daarna gaat de auto versnellen.
Bij de td5 heeft de 3 ook een lockup, die begint ook iets eerder weet zo niet wanneer. Mijn versnellingsbakkenman zegt dan ook: veel in zijn drie rijden. En ook al rij je in D in lockup, bij meer toeren blijft olie sneller stromen, dus zodra het wat moeilijker wordt terug naar de drie.
Ik ga met zelfde auto ook binnenkort met 1750 kg caravan op stap. Ik heb daarom een temperatuurmeter in de versnellingsbak gemonteerd. Vooral uit interesse, er is natuurlijk al wel een waarschuwingslampje. Het is overigens geen slecht idee om lampje te controleren. Als je een lange steile berg op moet en je rijdt niet zo hard dat hij inde lockup springt wordt het erg, heel erg warm. Zolang jhet lampje niet brand is er nog niets aan de hand. De motor is eigenlijk geen probleem, je moet het meest aan de bak denken.
Paul.
bareld

Bericht door bareld »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoeveel heb je d'r al mee gereden? In mijn geval
> (300 tdi aut.) voel je dat ie bij ca. 85 km/uur
> iets terugvalt in toeren en dan zit ie in de
> lock-up, soort overdrive, beetje vergelijkbaar met
> een prise-direct bij een handbak, er worden dan
> minder tandwielen in de bak gebruikt dus minder
> warmte ontwikkeling, ik hoop dat ik het zo een
> beetje goed uitleg. Het is ook mogelijk dat bij
> een TD5 er op meerdere versnellingen een lock-up
> zit,

Disco Td5 heeft een lock up in alle versnellingen. Als hij in lock up gaat wordt de koppelomvormer gesperd. Je hebt dan geen slip meer en als je gas geeft zie je dat je toerenteller niet meer omhoog zwiept maar gelijkmatig met het versnellen verhoogt. De bak gebruikt de zelfde tandwielen als zonder lock up. Het voordeel zit hem in het wegnemen van slip n de koppelomvormer. Hij wordt dan mnder warm en het verbruik is dan ook lager
Patrick Nieuwenhuis

ik heb nog nooit met een caravan gereden in deze samenstelling,maar zo te horen is dan de ideale snelheid rond de 90,ik hoop dat t wel is toegestaan in respectievelijk duitschland>Oostenrijk>Hongarije,Roemenie >Bulgarije ,gelukkig one way met die caravan ,terug kan ik lekker gassen zonder die sleurhut
Patrick Nieuwenhuis

paul Schreef:
> Inderdaad, bij ca 83 km lijkt het of de bak nog
> een keer schakelt maar hij springt dan in de
> lockup. In de lockup zie je dat toerenteller en
> km- teller evenwijdig omhoog gaan, alsof er een
> stangetje tussenzit. Als je 75 rijdt en nog geen
> lockup hebt en je geeft gas zwiept de
> toerenteller omhoog en pas daarna gaat de auto
> versnellen.
> Bij de td5 heeft de 3 ook een lockup, die begint
> ook iets eerder weet zo niet wanneer. Mijn
> versnellingsbakkenman zegt dan ook: veel in zijn
> drie rijden. En ook al rij je in D in lockup, bij
> meer toeren blijft olie sneller stromen, dus zodra
> het wat moeilijker wordt terug naar de drie.
> Ik ga met zelfde auto ook binnenkort met 1750 kg
> caravan op stap. Ik heb daarom een
> temperatuurmeter in de versnellingsbak gemonteerd.
> Vooral uit interesse, er is natuurlijk al wel een
> waarschuwingslampje. Het is overigens geen slecht
> idee om lampje te controleren. Als je een lange
> steile berg op moet en je rijdt niet zo hard dat
> hij inde lockup springt wordt het erg, heel erg
> warm. Zolang jhet lampje niet brand is er nog
> niets aan de hand. De motor is eigenlijk geen
> probleem, je moet het meest aan de bak denken.
> Paul.
is dat een eigen ontwerp v die tempmeter,is dat van LR,zo nee ,wat zijn de max temp waardes vd bakolie,en is er een schema of filmpje vd montage?
Bart van Dessel

Als de caravan met belading niet boven de 3500 kg komt dan is het uiteraard legaal, natuurlijk wel met BE rijbewijs. En in landen als Roemenië en Bulgarije kun je met een paar Dollars leuke vriendjes worden met de autoriteiten
Ik zou wel de auto en caravan een goede beurt geven, vooral remmen is belangrijk, ook bij de caravan. En eerst wat proef-kilometers in eigen land maken.

gr bart
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
ik zie dat je naar romenie wil, hoop dat je weet hoe de vrachtautos daar in halen, nl ze halen in ook al is er geen plek genoeg, ze verwachten dan dat de tegenmoetkomende remt en ook diegene die ze inhalen plek geeft, zodat ze ( ze komen gewoon weer terug naar rechts ook al zijn ze er nog niet voorbij) terug kunnen ( kunnen is eigenlijk moeten) dus neem dit mee zekers op de rijksweg aldaar, en nog iets ze karren met 90 door de beboewde kom.
dus ben gewaarschuwdt.
gr pascal
roald

Bericht door roald »

Bart van Dessel Schreef:
> Als de caravan met belading niet boven de 3500 kg
> komt dan is het uiteraard legaal, natuurlijk wel
> met BE rijbewijs. En in landen als Roemenië en
> Bulgarije kun je met een paar Dollars leuke
> vriendjes worden met de autoriteiten
> Ik zou wel de auto en caravan een goede beurt
> geven, vooral remmen is belangrijk, ook bij de
> caravan. En eerst wat proef-kilometers in eigen
> land maken.
>
> gr bart

BE niet nodig bij 1600 aanhanger, geel disco op kentken is meen ik 1900 kg dus de aanhanger weegt minder dan het trekkend voertuig en het totaal gewicht komt niet boven de 3500kg alleen B voldoende dus
Bart van Dessel

Geldt dat in heel Europa? Je hebt wel gelijk in ieder geval,

gr, bart
freek

Bericht door freek »

Patrick, uit interesse en onzekerheid wil ik graag wetenhoe de temp zich ontwikkeld. Verder nut is er eigenlijk niet want zolang het rode lampje niet brand kan ik net als jij doorrijden. Heb een temp meter besteld bij lotus.com oid en een verloopplug ik dacht m16 of m18 x 1,5 met binnenin draad voor de sensor bij celtemp. Deze past in de vulplug van de olie. Was eigenlijk geen succes maar met veel teflon is het nu dicht. Beter is een lassok op carter lassen, dat komt nog wel een keer. Bij de vulplug is niet de beste plaats die je kunt bedenken maar geeft een aardig idee.
Groeten, Paul
Patrick Nieuwenhuis

mijn vrouw is Bulgaarse en we rijden door Roemenie heen,ja daar zijn niet veel snelwegen dus dat vrachtverkeer dendert daar werkelijk als een bezetene,ze halen in voor een helling etc etc,oost euro leven veel kamikaze,dus extra opletten want ik ben dan erg lang,Disco +7.5mtr caravan,moet alleen nog 1 cardan verversen en de automaat +filter,ik zat ook te denken om de temp te meten via nanocom en die meet via de OBD,met nog veel meer parameters alleen kost die 350 eurootjes,ik hoop een rustige route te vinden via t zuiden langs de donau want door t midden is je leven niet zeker.
bareld

Bericht door bareld »

Bart van Dessel Schreef:
> Geldt dat in heel Europa? Je hebt wel gelijk in
> ieder geval,
>
> gr, bart

Niet helemaal gelijk. Max toelaatbare massa Disco is 2880 dus je kan niet eens met een aanhanger van meer dan 750 kilo rijden achter een Disco met alleen E.

Zie bij deze link het laatste voorbeeld met de paardentrailer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2011 22:16 door bareld.
Patrick Nieuwenhuis

ooh ja in mijn tyd kreeg je gratis je B,dus daar is geen omkijken na.
bareld

Bericht door bareld »

p.nieuwenhuis Schreef:
> ooh ja in mijn tyd kreeg je gratis je B,dus daar
> is geen omkijken na.

Gratis B? Zo oud ben ik nog niet.

E heb ik wel gratis gekregen
Bart van Dessel

Ik heb motor, B, BE, C,CE en CCVB, helaas niet allemaal gratis, C als soldaatje gehaald, die was dus gratis. Ben het 1 keer 4 maanden kwijt geweest, heerlijk gefietst toen

Gr, Bart
Patrick Nieuwenhuis

bareld Schreef:
> p.nieuwenhuis Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ooh ja in mijn tyd kreeg je gratis je B,dus
> daar
> > is geen omkijken na.
>
>
>
> Gratis B? Zo oud ben ik nog niet.
>
> E heb ik wel gratis gekregen
Ja dat bedoel ik ook de E gratis erbij
Patrick Nieuwenhuis

Bart van Dessel Schreef:
> Ik heb motor, B, BE, C,CE en CCVB, helaas niet
> allemaal gratis, C als soldaatje gehaald, die was
> dus gratis. Ben het 1 keer 4 maanden kwijt
> geweest, heerlijk gefietst toen
>
> Gr, Bart

mag ik ook ff opscheppen,A1 beperkt,A!, daarna B vliegbewijzen ,25 jaar gevlogen,en ik leef nog gelukkig
Henk

Bericht door Henk »

Ik haak even in op dit draadje...
ik rij ook disco td5 automaat en kom net terug van vakantie in Italië. Ik heb in de Dolomieten (zonder aanhanger) gereden en om de haverklap met rode lampje van de versnellingsbak gereden. Direct bij hellingen in 3 of zelfs 2, zorgen dat toeren ruim boven de 2000 blijft, ik ben soms zelfs in de terreinversnelling en M gaan rijden: toch kwam regelmatig dat rode lampje. Daar krijg je niet bepaald een rustig vakantie gevoel bij .... trouwens ook erg frustrerend als allerlei pietluttige autootjes zonder problemen je voorbij komen scheuren helling op.
In Italie langs een LR garage geweest en de bakolie en filter laten vervangen, veel geld gekost en niets uitgemaakt. Overigens heeft de disco daar ook aan de analyse computer gehangen en daar was niets bijzonders te zien.
Heeft iemand nog suggesties?? Had het te warm worden van de bak ook niet in de ana;yse zichtbaar moeten zijn?

Ik zag pas bij terugkomst dat de airco-radiator wat vervuild is met vettigheid en daardoor mogelijk de luchtstroom naar de oliekoeler van de bakolie belemmerd ... zou dat een oorzaak kunnen zijn? De koelwatertemparatuur geeft echter nooit problemen. Het vervelende is dat ik op de vlakke weg nooit problemen heb, is dus lastig testen hier in NL.
Alle knowhow hierover van harte welkom, groet Henk
Paul Engels

Bericht door Paul Engels »

Als je TD5 normaal onderhoud krijgt en je ervoor zorgt dat de koeler van de bak schoon is moet er geen probleem ontstaan. Als je echt steile stukken hebt moet je gewoon de 3 kiezen en toeren houden zodat de olie goed doorstroomt, met een handbak rij je met een caravan ook niet in z'n 4 of 5 naar boven. De automaat van een TD5 kan dit makkelijk aan, je merkt vanzelf dat je te weinig trekkracht hebt als je in z'n 4 of lock-up van 4 rijdt, dan zal je in 3 of lock-up in 3 qua toerental en koppel prima verder komen zonder problemen. En gewoon niet vergeten dat je met alle spullen in de auto en caravan erachter al snel met een ton of 4 onderweg bent dus een beetje je gevoel gebruiken, de techniek krijgt het daar best warm van maar is ervoor gemaakt als je er normaal mee omgaat. Ik rij overal en nergens min 25.000 km per jaar met 1000 tot 4000kg achter mijn TD5 die ook nog een angepaste ECU heeft en ik heb nog nooit een temp lampje zien branden....
Plaats reactie