ratelende SIII 88
-
Robert
ratelende SIII 88
Ik heb een half jaar geleden mijn zuigerveren, kleppen, klepgeleiders en klepveren vervangen van mijn SIII 88 Stawag benzine motor. Vanaf die tijd heb ik last van het volgende probleem: De auto loopt perfect. Hij heeft meer power (loopt op gas) en trekt goed op maar....na zo'n 10 kilometer te hebben gereden (ik schat dat alles dan warm is en volledig is uitgezet) klinkt er bij een bepaald toerental, ik schat zo'n 2000 toeren, een ratelend metalen geluid ergens uit de motor. Dit geluid (het lijkt wel een kapot kogellager) komt van het een op het ander luidt de boventoon voeren. Zoals ik het inschat, bij zo'n 2750 toeren gaat het weer weg! Laat ik het gas los en kom ik binnen het bereik van die toeren (afremmen op de motor bijvoorbeeld) komt het terug en blijft het geluid ook onder de 2000 toeren ratelen. Behalve als ik de koppeling in trap, want dan is het geluid in 1 keer vertrokken. Totdat ik weer de koppeling los laat en binnen het toeren bereik kom. Wie heeft een idee wat het kan zijn. Zelf denk ik dat door het toegenomen vermogen iets in de motor of koppeling (een lager of zo) door krachtstoename meer op 'z'n donder' krijgt en daardoor warmer wordt en uit gaat zetten en daardoor metaal lawaai (ratelen) veroorzaakt. Zou het lager van de drukgroep (koppeling) de veroorzaker kunnen zijn? Hoe kun je die testen? Is het iets anders? Al vast bedankt voor de genomen moeite. Robert
-
Wim Janssen
Re: ratelende SIII 88
Quotehet lijkt wel een kapot kogellager QuoteBehalve als ik de koppeling in trap, want dan is het geluid in 1 keer vertrokken
Dit wijst toch heel erg op een defect lager in de versnellingsbak. Is dit trouwens alleen in de 4e versnelling of ook al in de 3?
Over het toegenomen vermogen hoef je je trouwens geen zorgen te maken.
groeten
Wim Janssen
Dit wijst toch heel erg op een defect lager in de versnellingsbak. Is dit trouwens alleen in de 4e versnelling of ook al in de 3?
Over het toegenomen vermogen hoef je je trouwens geen zorgen te maken.
groeten
Wim Janssen
-
Robert
Re: ratelende SIII 88
Hallo Wim,
Bedankt voor je snelle reactie. Het is in alle versnellingen. Zowel 4 x vooruit als 1 x achteruit. Ik heb nog niet gekeken in de lage gearing. Ondertussen las ik dat bij "V8 tikkend geluid suggestie" dat daar na revisie ook na enkele kilometers (warme motor) tikkende geluiden ontstonden die wezen op klepstoterstangen en tuimelaars. Daar heb ik niets mee gedaan en deze komplete as met tuimelaars teruggeplaatst op de gereviseerde kop. Wat kan daar mogelijk mee aan de hand zijn als die ratelen/tikken?
Bedankt voor je snelle reactie. Het is in alle versnellingen. Zowel 4 x vooruit als 1 x achteruit. Ik heb nog niet gekeken in de lage gearing. Ondertussen las ik dat bij "V8 tikkend geluid suggestie" dat daar na revisie ook na enkele kilometers (warme motor) tikkende geluiden ontstonden die wezen op klepstoterstangen en tuimelaars. Daar heb ik niets mee gedaan en deze komplete as met tuimelaars teruggeplaatst op de gereviseerde kop. Wat kan daar mogelijk mee aan de hand zijn als die ratelen/tikken?
-
Wim Janssen
Re: ratelende SIII 88
QuoteZowel 4 x vooruit als 1 x achteruit
2700 rpm achteruit?
Ik denk dat je de kleppentrein van een V8 niet kan vergelijken met die van een 4 cilinder benzine. Als de kleppen normaal gesteld zijn, zul je daar weinig problemen mee hebben.
Maar met name de uitspraak dat het verdwijnt als je de koppeling intrapt, doet toch heel sterk vermoeden dat het uit de versnellingsbak komt. Heb je bij die revisie ook het toplager (bronzen busje achter in de krukas) vervangen. Als dit niet helemaal jofel is kan het samen met het ingaande lager van de versnellingsbak dit wel veroorzaken.
groeten
Wim Janssen
2700 rpm achteruit?
Ik denk dat je de kleppentrein van een V8 niet kan vergelijken met die van een 4 cilinder benzine. Als de kleppen normaal gesteld zijn, zul je daar weinig problemen mee hebben.
Maar met name de uitspraak dat het verdwijnt als je de koppeling intrapt, doet toch heel sterk vermoeden dat het uit de versnellingsbak komt. Heb je bij die revisie ook het toplager (bronzen busje achter in de krukas) vervangen. Als dit niet helemaal jofel is kan het samen met het ingaande lager van de versnellingsbak dit wel veroorzaken.
groeten
Wim Janssen
-
Robert
Re: ratelende SIII 88
Ik heb geen busje in de motor bij de krukas vervangen. Ik heb de zuigers van onderuit de motor naar boven gedrukt, toen de carterpan eraf was. De motor zat nog gewoon in de auto met de bak eraan vast. De versnellingsbak is dus in het geheel niet van de motor afgeweest, alsmede de koppeling met alles erop/erin. De kop is eraf geweest en de zuigers eruit. Deze zagen er overigens prima uit en waren nog binnen de marge om niet te hoeven te worden vervangen. Ook de bigend lagerschalen en de vier pistonpenschalen waren nog in orde. Alleen de zuigerveren waren erg dun en zijn vervangen waarbij ik de nieuwe veren in de cilinders heb geplaatst en de opening met voelermaten heb gemeten en de veren op de juiste maat heb gevijld.
Dat busje waar je het over hebt zit dus ergens op de krukas waar deze het motorblok verlaat bij de koppeling? Ziet er dus naar uit de de bak er onder vandaan moet? Kan ik ook m'n keringen een keer vervangen en blijft de oprit misschien nadien 'droog'. Bedankt voor de info.
Dat busje waar je het over hebt zit dus ergens op de krukas waar deze het motorblok verlaat bij de koppeling? Ziet er dus naar uit de de bak er onder vandaan moet? Kan ik ook m'n keringen een keer vervangen en blijft de oprit misschien nadien 'droog'. Bedankt voor de info.
-
paul109
Re: ratelende SIII 88
robbert,
is dat geluid er ook als je stil staat en je het toerental omhoog brengt?
het busje waar wim het over heeft zit in het vliegwiel en is makkelijk te vervangen. de achterste keerring waar je het over hebt is een ander verhaal.
het is een flinke klus als de dat op de grond moet doen althans.
heb als het stilstaand niet is mijn vermoeden ook de versnellingsbak.
heb je een overdrive? dan kan het ook zijn dat het tandwiel wat in de bak zit los staat. dit geft ook een ratel.
paul
is dat geluid er ook als je stil staat en je het toerental omhoog brengt?
het busje waar wim het over heeft zit in het vliegwiel en is makkelijk te vervangen. de achterste keerring waar je het over hebt is een ander verhaal.
het is een flinke klus als de dat op de grond moet doen althans.
heb als het stilstaand niet is mijn vermoeden ook de versnellingsbak.
heb je een overdrive? dan kan het ook zijn dat het tandwiel wat in de bak zit los staat. dit geft ook een ratel.
paul
-
Robert
Re: ratelende SIII 88
Ook als ik met de motorkap omhoog naast de auto sta en de gaskabel bedien bij de carburateur met een hete motor, maakt de motor bij de genoemde toerentallen het ratelende lawaai. Dus uit de versnelling! Suggesties?
-
Rickske
Re: ratelende SIII 88
dus in de vrij wel, en met ingetrapte koppeling niet?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('360f51ede222fcd5f5bbf9b68b24e27b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14221217, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('360f51ede222fcd5f5bbf9b68b24e27b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14221217, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Wim Janssen
Re: ratelende SIII 88
Precies, en dat lijkt dus de ingaande as van de versnellingsbak.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
Robert
Re: ratelende SIII 88
Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb wat te doen....Het busje dus.
-
Rickske
Re: ratelende SIII 88
Nou.. voor je aan busjes denkt, eerst even goed nadenken wat er precies allemaal draait als je in de vrij staat. En dan vervolgens niet meer draait met ingetrapte koppeling.
Ik denk net als Wim eerder aan iets aan de Prise as. Die prikt idd in dat "busje" Maar dan zou je eerder verwachten gekke geluiden te horen met koppeling ingetrapt en juist niet in de vrij. (als de koppeling bediend wordt draait het busje t.o.v. de as, en in de vrij zonder koppeling te bedienen moeten stilstaan t.o.v. elkaar.)
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28df6071cd94cc338140fad8a1d3ac7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14222477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Ik denk net als Wim eerder aan iets aan de Prise as. Die prikt idd in dat "busje" Maar dan zou je eerder verwachten gekke geluiden te horen met koppeling ingetrapt en juist niet in de vrij. (als de koppeling bediend wordt draait het busje t.o.v. de as, en in de vrij zonder koppeling te bedienen moeten stilstaan t.o.v. elkaar.)
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28df6071cd94cc338140fad8a1d3ac7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14222477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"