v8 start niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Camelgamer

v8 start niet

Bericht door Camelgamer »

3 jaar geleden kocht ik een stage one....en helaas had ik de pech dat ik deze kocht met eer lekke koppaking, met behulp van jerrican water reed ik nog wel wat in de buurt, maar echt lol heb ik er weinig van gehad.Raakte werkeloos en had de centjes hard nodig voor andere zaken, gelukkig wederom een leuke baan en finacieel iets ruimer in mijn vel.
leuke contredictie, eerst alle tijd om te klussen en geen poen, nu wat breder en weinig tijd hahaha

Ik ben een half jaar geleden in de ww de koppen er af gehaald, krom als als maar kan, 2 andere geregeld, compesiet pakking met nieuwe bouten geplaatst, blok schoongemaakt...kapper eraf en behandeld enz.
Nu was het monteren nu ik de centen weer had aan de beurt...ik had foto's gemaakt van de bedrading bonbine enz, maar ook daar was de wet van muphy...pc crash en weg foto's.
Hoe ik de bonbine ook aansluit , over min of plus (flame thrower) als ik start geeft deze 12v door op alle 2 de polen en ook uitgang bombine draad.
De verdeler heeft een elecktrische onsteking....maar krijg op geen enkele manier een vonk op de bougies...zou m zo graag eens willen horen lopen na een jaar.
navraag bij bedrijven om mijn bombine te meten, krijg ik het antwoord kan niet, moet u de auto meenemen ( als tie starte had ik je niet nodig !!!)
een van de sloop gehaald (bmw) maar ja of die voldoet voor een 8 cil..geen iedee, werkt in ieder geval ook niet.
ik hoorde van een testje, bombine rechtstreek op de accu zetten en doorverbinden, vonkt dan is deze oke..hij vonkt dus.
ook gevraagd of het kastje wat in de verdeler zit ( rode en zwarte draad ) door te meten is, nul op rekest.

ik loop dus een beetje vast, kan de stage one niet op mijn nek nemen.
Wie in de buurt van Middenmeer ( schagen slootdorp wieringerwerf) heeft er kijk op en zin om eens te kijken, budget is beperkt echter weet ook wel dat gratis de zon op gaat....dus daar komen we wel uit.
ik hoor het graag, tips zijn natuurlijk ook welkom.
vast bedankt.
Robbert RRC LSE

Re: v8 start niet

Bericht door Robbert RRC LSE »

Je zou kunnen beginnen om RAve te downlaoden daar staan vele documenten in die je kunnen helpen bij heet probleem oplossen.

Dan kun je een aantal dingen alvast testen.

Krijg je brandstof?
staat de timing goed van de ontstekking?
Kabels allemaal goed aangesloten?
Moet er geen weerstand bij jouw bobine zitten?
Heb je overal spanning?

Volgens mij zijn er mensen die nog meer verstand hebben als ik van dit soort dingen. Maar is alvast een start.

Veel suc6 mete het zoeken.

Robbert
Roy Bruurs

Re: v8 start niet

Bericht door Roy Bruurs »

Hij weet niet meer hoe zijn bobine aangesloten zit dus krijg geen vonk en heeft dus al helemaal geen nut om gaan te kijken of hij brandstof krijgt.
Benno

Re: v8 start niet

Bericht door Benno »

Bobine krijgt 12 volt aan een kant en de andere draad gaat naar de verdeler. Hier zorgen de punten ervoor (of de electr. onsteking) dat er massa gemaakt wordt en vonken ontstaan. Daar dus beginnen. Vanaf het contactslot komt +12volt (of 9 bij een oudere) naar de bobine toe. Die moet je eerst hebben. Je kunt idd 12 volt meten op beide polen van de bobine maar dat zegt niets.

.Het zwarte kastje in je verdeler zal de opnemer zijn voor het signaal. Bij een Pertronix bv. hangt die gewoon aan de +12 volt (geschakelde voeding). Maak eens een foto van je binnenkant van de verdeler en bovenkant van de bobine (met draden) dan kunnen we misschien iets meer helpen

Benno



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2011 17:52 door Benno.
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

De ontsteking werkt in essentie erg simpel.

Er zijn een paar simpele testjes die je kunt doen.

1. Bobine doormeten.
Meet de primaire spoel door de weerstand tussen de + en de - (kleine pooltjes aan de zijkanten). Die zou 1.5 of 3 ohm moeten zijn. 0 ohm of heel veel is een probleem.
De secundaire spoel meet je door de weestand tussen het midden en de +. Die zou iets van 7K Ohm moeten zijn.
En weer een linkje.

2. Heb je 12 V?
Staar er 12 Volt op de + van je bobine? Kan ook 9V zijn als je er een met weerstand hebt (ballast).

3. Kijken of de bobine vonkt
12v op de plus zijde van bobine. draadje op de min die met de - van de accu kunt verbinden. Bougiekabel aansluiten met een bougie erin en die op het blok leggen. Beurtelings contact maken en verbreken met de - draad op de - van de accu. Dan zou je als het goed is een vonkje moeten zien.
In dit youtube filmpje zie je wat ik bedoel.

Als je zeker weet dat je bobine OK is kun je verder gaan kijken (verdeler). Fotootje helpt dan inderdaad veel.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

landencamper014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c82ef56baae49d242f7d75e5773ce7c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F405%2Flandencamper014.jpg%2F', 'http://imageshack.us/photo/my-images/405/landencamper014.jpg/', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F405%2Flandencamper014.jpg%2F', '', 14214126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

camelgamer Schreef:
-------------------------------------------------------
> [imageshack.us]
> per014.jpg/

de link foto werkt wel
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

landencamper032.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af8f0f58baaf76070651cbfa7e4f4599', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F695%2Flandencamper032.jpg%2F', 'http://imageshack.us/photo/my-images/695/landencamper032.jpg/', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F695%2Flandencamper032.jpg%2F', '', 14214194, 600, 600, 'Loading image ...', false);

de bijgaande foto zie je 2 losse witte draden, dit was in mijn optiek de oude aansluiting op de bonbine toen er nog een verdeler was met puntjes, het 9 volt vs 12 volt verhaal.
deze zijn volgens mij nu te verwaarlozen.
er loop ook een bruine draad dit is meen ik voor het gasrelais.
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

landencamper031.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ba84d05143b07001b1196969f9a8be3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F199%2Flandencamper031.jpg%2F', 'http://imageshack.us/photo/my-images/199/landencamper031.jpg/', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fphoto%2Fmy-images%2F199%2Flandencamper031.jpg%2F', '', 14214207, 600, 600, 'Loading image ...', false);
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bobine krijgt 12 volt aan een kant en de andere
> draad gaat naar de verdeler. Hier zorgen de punten
> ervoor (of de electr. onsteking) dat er massa
> gemaakt wordt en vonken ontstaan. Daar dus
> beginnen. Vanaf het contactslot komt +12volt (of 9
> bij een oudere) naar de bobine toe. Die moet je
> eerst hebben. Je kunt idd 12 volt meten op beide
> polen van de bobine maar dat zegt niets.
>
> .Het zwarte kastje in je verdeler zal de opnemer
> zijn voor het signaal. Bij een Pertronix bv. hangt
> die gewoon aan de +12 volt (geschakelde voeding).
> Maak eens een foto van je binnenkant van de
> verdeler en bovenkant van de bobine (met draden)
> dan kunnen we misschien iets meer helpen
>
> Benno

Hoi benno, ik had de bonbine rechtstreeks op de accu gezet..en ja deze vonkte, maar niet zoals in het filmje met de bougie kabel . ga het morgen even proberen...thanxxx
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Franc Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ontsteking werkt in essentie erg simpel.
>
> Er zijn een paar simpele testjes die je kunt
> doen.
>
> 1. Bobine doormeten.
> Meet de primaire spoel door de weerstand tussen de
> + en de - (kleine pooltjes aan de zijkanten). Die
> zou 1.5 of 3 ohm moeten zijn. 0 ohm of heel veel
> is een probleem.
> De secundaire spoel meet je door de weestand
> tussen het midden en de +. Die zou iets van 7K Ohm
> moeten zijn.
> En weer een linkje.
>
> 2. Heb je 12 V?
> Staar er 12 Volt op de + van je bobine? Kan ook 9V
> zijn als je er een met weerstand hebt (ballast).
>
> 3. Kijken of de bobine vonkt
> 12v op de plus zijde van bobine. draadje op de min
> die met de - van de accu kunt verbinden.
> Bougiekabel aansluiten met een bougie erin en die
> op het blok leggen. Beurtelings contact maken en
> verbreken met de - draad op de - van de accu. Dan
> zou je als het goed is een vonkje moeten zien.
> In dit youtube filmpje zie je wat ik bedoel.
>
> Als je zeker weet dat je bobine OK is kun je
> verder gaan kijken (verdeler). Fotootje helpt dan
> inderdaad veel.
>
> Groeten,
> Franc.


Hoi franc, ik had de bonbine rechtstreeks op de accu gezet..en ja deze vonkte, maar niet zoals in het filmje met de bougie kabel . ga het morgen even proberen...thanxxx
Benno

Re: v8 start niet

Bericht door Benno »

Blijkbaar is je ontstekingsvervanger ook een pertronix zo te zien aan je foto's Bijgaande een link naar de website van hen en de inbouwinstructies.

groet,

Benno

[www.pertronix.com]
[www.pertronix.com]
G-men

Re: v8 start niet

Bericht door G-men »

Lijkt idd een pertronix. De witte draden komen van het contactslot. Staat als het goed is 12volt op. Eventueek an er ook nog een voorschakelweerstand naast de bobine geinstalleerd zijn.

Even uit mijn hoofd.....

rode draad = +12v vanaf bobine, of direct vanaf de witte draad contactslot (dus niet achter de voorschakelweerstand aansluiten !)
zwarte draad = schakeldraad naar bobine. (- pool)
Chassis verdeler = massa via motorblok.

Dan zou het moeten werken. Gerrit
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

Ik heb een Pertronix verdeler (compleet) en een Flamethrower.
Van de Pertronix loopt een zwarte naar de - en een rode naar de +
Zo zit het bij mij ook.
Op de + zit verder nog de 12 V geschakelde draad (wit).
Laatste, maar niet belangrijke draad is zwart/wit voor de toerenteller (als je die hebt...).

Tsja, en dat is het eigenlijk.
Als je 12 V op de + hebt en je bobine werkt dan is de verdeler de volgende verdachte.

Heb je trouwens die weerstanden gemeten?
Als je nu een 12V bobine hebt (daar lijkt het op) is de primaire weerstand volgens mij 3 Ohm.

QuoteCamelganger maar niet zoals in het filmje met de bougie kabel
Hoe dan wel? Is de conclusie dat je bobine OK is?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
G-men (Gargamel)

Re: v8 start niet

Bericht door G-men (Gargamel) »

de zwarte draad is de schakeldraad voor de bobine. die ligt niet aan massa, maar wordt geschakeld door de ontstekingsunit.
een flamethrower bobine heeft een inwendige weerstand van 1 of anderhalf ohm.
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

QuoteFranc Van de Pertronix loopt een zwarte naar de - en een rode naar de +
Ter verduidelijking: Van de Pertronix verdeler loopt een zwarte naar de - en een rode naar de + op de bobine. Om misverstanden te voorkomen.

Groeten,
Franc.
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Ik neem morgen ochtend even de kennis van de laatste opmerkingen even door tov mijn aansluitingen inclusief de test met het you tube filmpje met 2 verschillende bonbines..stapje voor stapje dichterbij hoop ik, vast bedankt voor de input, post morgen mijn bevindingen..thanxxx
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Beste Franc,

Vast bedankt voor je hulp, de zwarte draad (verdeler) loopt naar de min van de bonbine en de rode naar de plus...dit leek mij ook voor de hand liggend, op de plus zit ook de 12 volt die van het contact komt.dus so far so good.

het meten:

nu staan er op mijn multimeter bij het teken ohm 3 waardes, ik kan testen met 200, 2000 en 20 k.;

primaire meting:
bij 200 krijg ik de waarde 1.7
2000 krijg ik 002
20k krijg ik 000

secundair

200 geeft 1
2000 geeft 1
20k geeft 10.23

Nu heb ik nog een bombine liggen van een bmw geen iedee of dit voor een 8 cil is maar ook maar even gemeten:

primair 200 krijg ik 009
2000 krijg ik 002
20k krijg ik 000

secundair:
200 geeft 1
2000 geeft 1
20k geeft 5.68

of de waarde van de flamthrower nu oke zijn met 20k meting en een getal van 1.7 op het label op de flamthrower staat 1,5 ohm??

nu de 2 e test zoals je aangaf in het filmje...de vonk
JA IK HEB EEN VONK...maar in mijn optiek wel heeeeeeeeeeeeeell klein.

ga ik nu zoeken op de verdeler??

20
Apen-nootjes

Re: v8 start niet

Bericht door Apen-nootjes »

Ok, een multimeter heeft verschillende meet bereiken, je hebt ze zelf al gevonden, 200 Ohm, 2000 Ohm (of 2K) en 20K ohm... De waarde die hier staat is de MAXIMALE waarde die je kan meten

Voor de primaire spoel weet je dat je een waarde van tussen de 1,5 en 3 ohm verwacht dus op 200 zetten. De waarde van 1,7 zit netjes tussen de 1,5 en 3 in dus helemaal goed
De secundaire moet op ongeveer 7000 Ohm zitten, is dus veel hoger als 2000 Ohm, dus moet op de 20K (20.000) ohm gemeten worden, is dus de waarde van 10.23 K ohm (10230 Ohm) iets aan de hoge kant maar lijkt mij geen probleem

Hopelijk kan je er iets mee !
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

Helemaal eens. Bobine lijkt me niet de eerste verdachte.

Heb je ook eens geprobeerd om de bobinekabel door te meten? Ik heb laatst ook (was goedkope set) een breuk gehad in de bobinekabel.
Wat de weerstand moet zijn weet ik niet, maar zolang deze niet oneindig is (breuk) lijkt het wel OK.
Filmpje

Volgende stap is inderdaad je verdeler. Dat wordt wat lastiger, maar ook daar zijn testjes voor:
Filmpje 2
en
filmpje 3

Verder moet de afstand tussen de HAL sensor (blokje met de 2 draden) en het excentrische deel dat ronddraait (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) niet te groot zijn. Dat moet nl ook bij de standaard electronische ontsteking van mijn Range Rover. Ik weet niet of je die ook af kunt stellen. Overigens lijkt die op 1 van je foto's zo op het eerste gezicht wel OK te zijn. Schijnt rond de 0.7mm te moeten zijn, maar komt niet super nauw.

Kijk ook eens aan de binnenkant van je verdelerkap. In het midden bovenaan zit een grafietstaafje op een veertje. Die kan er uitgevallen zijn en dan doet niks het.Vraag maar niet hoe ik dat weet.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Benno

Re: v8 start niet

Bericht door Benno »

moet zo klein mogelijk zijn de vrije speling tussen pickup en schijf. Zit de schijf helemaal aangedrukt op de verdelernokken ?

groet,

Benno
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Hoi Franc,
ik had na je eerste mail met voorbeeld filmjes de rest ook gevonden, wederom mijn dank.

heb een lamp gezet op de bombine en geen aan en uit!!! de bougie kabel verdeler/bombine had ik gemeten die was oke.
dus verder met de verdeler.
Ik was vandaag bij een relatie een vmb school en zag inpandig een garage ( geven les autotechniek) ik dacht...ff een praatje maken met de leeraar.
hij vertelde mij dat hal sensor in de de verdeler electronica is met een eindtrap, nu zegt mij dit niets, maar ze gaan wel vaak stuk vertelde hij..dus die heb ik gedemonteerd, kijken of ik deze vervangen kan of door te meten zijn..step bij step.

Kijk ook eens aan de binnenkant van je verdelerkap. In het midden bovenaan zit een grafietstaafje op een veertje. Die kan er uitgevallen zijn en dan doet niks het.Vraag maar niet hoe ik dat weet.
de rotor is oke, de kap is verleden jaar vervangen mede de kabels....het granieten staafje is als nieuw..we komen er wel..

thanx franc, en anderen ga even de andere filmpjes kijken, fijne avond
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blijkbaar is je ontstekingsvervanger ook een
> pertronix zo te zien aan je foto's Bijgaande een
> link naar de website van hen en de
> inbouwinstructies.
>
> groet,
>
> Benno
>
> [www.pertronix.com]
> or12vneg.pdf
> [www.pertronix.com]

thanxx benno fijn om te zien dat ik deze op de juiste wijze heb gemonteerd, kunnen we ook uitsluiten
> spx


Hoi Benno ,
bedankt voor de schema, zeer nuttig, het zit oke, maar wel lekker om te weten

thanxxx
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Hal sensors gaan bijna niet stuk zegt de man aan de telefoon die deze sets verkoopt alleen als je je contact hebt aan laten staan?? piek spanning..

dit kan natuurlijk best wel eens gebeurd zijn. kwenie...maar of deze nu echt stuk is is niet te meten zegt hij...advies vervangen..ohhh en wat kost dit.
135 euro.....huhhhhhhhhh halooo!!!
tja als het stuk is oke, maar wat als dit het niets is, dan moet u de bombine vervangen...ojaaaa...en dan de wielen en dan het stuur en de uitlaat hij is fijn, weer geen stap verder
Roy Bruurs

Re: v8 start niet

Bericht door Roy Bruurs »

Het is bobine zonder M er zit geen bom in hoor
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is bobine zonder M er zit geen bom in hoor
troll

bedankt he, weet ik vanaf nu hoe je het schrijft, zou het helpen met starten?
camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door camelgamer »

Nu vond ik in de kast nog oude onderdelen die ik ooit bij de auto had gekregen...de orginele contact puntjes waat een condensator aan vast zat, met maar één zwarte draad, maar even up you tube kijken hoe dit gemonteerd moet worden...mocht het werken dan weet ik in ieder geval dat de hal stuk is. dan tik de 135 € wel af.
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

Lijkt erop dat je die ook kunt testen:

Link

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Bram109

Re: v8 start niet

Bericht door Bram109 »

Let er wel even op dat de genoemde link voor een positief geaarde auto is.
En een 109V8 is negatief geaard.

Bram.
Camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door Camelgamer »

Ongelofelijk fRANC,

wat een soep verhalen telkens weer , als leek ga je er van uit dat een specialist geen poep lult!!..niet te testen zegt ie!!!
super linkje....!!! thanxxx

iedereen mag wat verdienen hoor, daar gaat het niet om, tis wel zo prettig als je centjes niet voor niets uit geeft.

maar heren nu het goede nieuwss, ja klaarblijkelijk was de electro onsteking stuk....we hebben de puntjes er weer ingezet....VROEMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Een vreugde dans met met Oekrainsche knutsel hulp door de schuur heen, het blijkt de gewoonte te zijn dat er dan Vokda gedronken word...dat was wel wat vroeg ..maar oke tradities houden we maar in ere.

We horen de kleppen nog wel iets en loopt nog niet helmaal lekker ( dat deed ie op benzine toch al niet) ik meen dat de kleppen zelfstellend zijn, gezien dat er andere koppen op zitten en nieuwe olie en 1 jaar heb stil gestaan..misschien nog iets op elkaar inlopen.
Remko Stage1

Re: v8 start niet

Bericht door Remko Stage1 »

Gefeliciteerd!

Kleppen zijn idd zelfstellend door hydraulische klepstoters. Na zo lang stilstaan zou ik olie en filter vervangen. Klepstoters werken nl op oliedruk.

Verder carbs afstellen/balanceren en de ontsteking goed afstellen. Zal wonderen doen voor de loop van je v8.

Succes, Remko
Franc

Re: v8 start niet

Bericht door Franc »

Hehe, de aanhouder wint. Dank voor het terugkoppelen.

En inderdaad alles secuur afstellen. Als je hulp nodig hebt zien we wel weer een draadje

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
G-men (Gargamel)

Re: v8 start niet

Bericht door G-men (Gargamel) »

Goed nieuws !!!!
Gefeliciwodka !!! )

Gerrit
Camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door Camelgamer »

Remko Stage1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gefeliciteerd!
>
> Kleppen zijn idd zelfstellend door hydraulische
> klepstoters. Na zo lang stilstaan zou ik olie en
> filter vervangen. Klepstoters werken nl op
> oliedruk.
>
> Verder carbs afstellen/balanceren en de ontsteking
> goed afstellen. Zal wonderen doen voor de loop van
> je v8.
>
> Succes, Remko

Bedankt Remco,
Dit heb ik inderdaad gedaan....
thanxxx
Camelgamer

Re: v8 start niet

Bericht door Camelgamer »

Franc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hehe, de aanhouder wint. Dank voor het
> terugkoppelen.
>
> En inderdaad alles secuur afstellen. Als je hulp
> nodig hebt zien we wel weer een draadje
>
> Groeten,
> Franc.

Thanx Franc,
Jouw uitzoeken heeft mij zeker geholpen een aantal dingen uit te sluiten, er is zeker nog werk zat...Maar nu ben je teminste rijdbaar en kan je ergens er mee naar toe
Draadje komt vanzelf hahah, ik heb het echt niet in mij een monteur te worden, en ook geen 2 rechter handen...maar zwarte klauwen, doorzetten en gezond verstand....daar kom je ook een eind mee...en zekers dit media.
Allemaal bedankt voor het meedenken met dit draadje..top
Plaats reactie