v8 tikkend geluid suggesties
-
radboud
v8 tikkend geluid suggesties
Hallo allen
heb een tijdje geleden een bericht geplaatst over een tikkend geluid in de V8.
Heb nu de uitlaat gechecked en deze is het niet heb nu de hydraulische stoters vervangen en ook de preload uitgeshimd. Na het proefrijden toch een tikkend geluid. Dus ontiegelijk balen
Nu heb ik 2 vragen:
Hoelang kan het duren voor een hydraulische stoter zich vult met olie aangezien ik nu een proefrit heb gemaakt van een km of 20?
Heeft iemand wel eens gehoord van een klep zitting die los is gekomen uit de kop want ik kan me voorstellen dat dit een tikkend geluid zou kunnen veroorzaken, en dat is het einge wat ik deze keer neit heb gezien aangezien ik de kop er niet af heb gehad.
Iemand nog suggesties?
Wie weet er eventueel een goed bedrijf in de buurt van arnhem die veel verstand hebben van oude V8's?
Een inmiddels radeloze Radboud (die heel graag met de landrover op vakantie wil naar schotland maar dat nu niet zo meer ziet zitten)
heb een tijdje geleden een bericht geplaatst over een tikkend geluid in de V8.
Heb nu de uitlaat gechecked en deze is het niet heb nu de hydraulische stoters vervangen en ook de preload uitgeshimd. Na het proefrijden toch een tikkend geluid. Dus ontiegelijk balen
Nu heb ik 2 vragen:
Hoelang kan het duren voor een hydraulische stoter zich vult met olie aangezien ik nu een proefrit heb gemaakt van een km of 20?
Heeft iemand wel eens gehoord van een klep zitting die los is gekomen uit de kop want ik kan me voorstellen dat dit een tikkend geluid zou kunnen veroorzaken, en dat is het einge wat ik deze keer neit heb gezien aangezien ik de kop er niet af heb gehad.
Iemand nog suggesties?
Wie weet er eventueel een goed bedrijf in de buurt van arnhem die veel verstand hebben van oude V8's?
Een inmiddels radeloze Radboud (die heel graag met de landrover op vakantie wil naar schotland maar dat nu niet zo meer ziet zitten)
-
Andrew Colville
Re: v8 tikkend geluid suggesties
als je stoters versleten waren en je deze om die reden hebt vervangen dan is je nokkenas ook kaal( end ) dit krijg je met uitschimmen ( = afstand vergroten) nooit goed ( versleten nokken asl heef een kleinere omtrek van de nok ) als je de stoters moet vervangen dan moet ook de nokken as, ik heb nog nooit anders mee gemaakt.
En als nokken as en stoters versleten waren ( niet ongewoon na +- 200.000 km) dan zijn ook zeker de tuimelaars en tuimel assen versleten, hier hoopt zich altijd veel troep op in de loop der jaren.
Wat jij ( in mijn ogen ) gedaan hebt is vergelijkbaar met wel de olie vervangen maar niet het filter?? Euhhh.......
Ik heb vorig jaar een 3.9 gereviseerd, die na revisie en alles volgens het boekje gedaan te hebben bleef tikken zodra deze warm werd, na veel onkosten en tot twee maal toe de motor volledig uit elkaar te hebben gehad bleek het aan een setje (Nieuwe van gerenommeerd bedrijf in de UK) zeer slechte kopieën tuimelaars te liggen, nu met originele tuimelaars ( goedkoper dan de imitatie) loopt de motor zoals bedoeld.
Ik verwacht als je een nieuwe nokkenas met weer nieuwe stoters en tuimelaars met assen plaatst dat je motor helemaal stil zal zijn, aan gezien je de motor aan boven zijde toch zo goed als kaal hebt zou ik adviseren gelijk de kop pakkingen te vervangen als je niet kunt heugen of deze al eens zijn vervangen, het is maar een 45 minuten per kant meer werk als je inlaat toch al open ligt.
Groetjes Andrew
En als nokken as en stoters versleten waren ( niet ongewoon na +- 200.000 km) dan zijn ook zeker de tuimelaars en tuimel assen versleten, hier hoopt zich altijd veel troep op in de loop der jaren.
Wat jij ( in mijn ogen ) gedaan hebt is vergelijkbaar met wel de olie vervangen maar niet het filter?? Euhhh.......
Ik heb vorig jaar een 3.9 gereviseerd, die na revisie en alles volgens het boekje gedaan te hebben bleef tikken zodra deze warm werd, na veel onkosten en tot twee maal toe de motor volledig uit elkaar te hebben gehad bleek het aan een setje (Nieuwe van gerenommeerd bedrijf in de UK) zeer slechte kopieën tuimelaars te liggen, nu met originele tuimelaars ( goedkoper dan de imitatie) loopt de motor zoals bedoeld.
Ik verwacht als je een nieuwe nokkenas met weer nieuwe stoters en tuimelaars met assen plaatst dat je motor helemaal stil zal zijn, aan gezien je de motor aan boven zijde toch zo goed als kaal hebt zou ik adviseren gelijk de kop pakkingen te vervangen als je niet kunt heugen of deze al eens zijn vervangen, het is maar een 45 minuten per kant meer werk als je inlaat toch al open ligt.
Groetjes Andrew
-
Wim Janssen
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Andrew,
Hier gaat een verhaaltje aan vooraf. [landrover.startpagina.nl]
groeten
Wim Janssen
Hier gaat een verhaaltje aan vooraf. [landrover.startpagina.nl]
groeten
Wim Janssen
-
Andrew Colville
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Excuseer, dat verhaal heb ik gezien maar even niet de link gelegd, bedankt Wim voor de terug link!
Bij de motor die ik gereviseerd heb begon de motor na 10 minuten draaien ( stationair ) te tikken , het tikken ging niet weg met het verhogen van het toeren tal. en als de motor koud gestart werd wars de moel helemaal stil.
uiteindelijk kwam ik uit bij de tuimelaars en de tuimel assen deze waren gewoon nieuw, maar kennelijk geen goede imitatie, ondanks dat ze van een gerenommeerd bedrijf in de uk kwamen.
na het vervangen van de tuimelaars en stoters is de motor helemaal stil. misschien dat het bij jouw ook in die hoek gevonden kan worden.
Groetjes Andrew
Bij de motor die ik gereviseerd heb begon de motor na 10 minuten draaien ( stationair ) te tikken , het tikken ging niet weg met het verhogen van het toeren tal. en als de motor koud gestart werd wars de moel helemaal stil.
uiteindelijk kwam ik uit bij de tuimelaars en de tuimel assen deze waren gewoon nieuw, maar kennelijk geen goede imitatie, ondanks dat ze van een gerenommeerd bedrijf in de uk kwamen.
na het vervangen van de tuimelaars en stoters is de motor helemaal stil. misschien dat het bij jouw ook in die hoek gevonden kan worden.
Groetjes Andrew
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Andrew
Zoals Wim al aan geeft heb ik hierover al een bericht met een lang draadje gehad, maar jij geeft aan dat het bij de 3.9 de tuimelaars waren, wat was het probleem met de tuimelaars? waren het de aluminium met een los cupje, of was het wat anders?
Bij mij zitten er nu stalen tuimelaars in en die hebben geen cupje hoor graag van je!
En voor alle anderen: kan een tuimelaar veel tijd nodig hebben om gevuld te worden met olie? dus hoelang duurt het voordat ze gevuld zijn met olie met een normale (2 tot 3 bar ) oliedruk! Moet ik nog een aantal extra proef km rijden, voordat ik er toe over ga om hem bij een bedrijf neer te zetten om hun te laten kijken (heb zelf niet genoeg tijd voordat ik op vakantie ga) en daarmee veel kosten te krijgen en misschien zonder duidelijke oplossing!
Gr Radboud
Zoals Wim al aan geeft heb ik hierover al een bericht met een lang draadje gehad, maar jij geeft aan dat het bij de 3.9 de tuimelaars waren, wat was het probleem met de tuimelaars? waren het de aluminium met een los cupje, of was het wat anders?
Bij mij zitten er nu stalen tuimelaars in en die hebben geen cupje hoor graag van je!
En voor alle anderen: kan een tuimelaar veel tijd nodig hebben om gevuld te worden met olie? dus hoelang duurt het voordat ze gevuld zijn met olie met een normale (2 tot 3 bar ) oliedruk! Moet ik nog een aantal extra proef km rijden, voordat ik er toe over ga om hem bij een bedrijf neer te zetten om hun te laten kijken (heb zelf niet genoeg tijd voordat ik op vakantie ga) en daarmee veel kosten te krijgen en misschien zonder duidelijke oplossing!
Gr Radboud
-
Andrew Colville
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Radbout, Ik had de link tussen je eerdere draadje niet gelegd, hier heeft Wim mij op gewezen.
bij mij bleken de tuimelaars na 1000 km (mogelijk v.a nieuw ) al te ruim om de tuimel assen Ik heb de setjes compleet geassembleerd tuis gekregen van een zeer bekend adres in de UK gezien hun ervaring heb ik verder niet gedacht om de tuimelaars en assen uit elkaar te halen, deze waren gewoon nieuw en zaten geseald in een zakje.
Ook stond er geen onderdeel nummer in, per toeval heb ik de uode gemonteerd en het tikken was weg, het zoeken naar de juiste O.E tuimelaars was even wat werk maar nu deze zijn gemonteerd loopt de motor super.
In de 3.9 zaten origineel aluminium tuimelaars met cupje, de nieuwe originele zijn eveneens van alu en ook met cupjes.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het probleem snel gevonden krijgt.
Groetjes Andrew
bij mij bleken de tuimelaars na 1000 km (mogelijk v.a nieuw ) al te ruim om de tuimel assen Ik heb de setjes compleet geassembleerd tuis gekregen van een zeer bekend adres in de UK gezien hun ervaring heb ik verder niet gedacht om de tuimelaars en assen uit elkaar te halen, deze waren gewoon nieuw en zaten geseald in een zakje.
Ook stond er geen onderdeel nummer in, per toeval heb ik de uode gemonteerd en het tikken was weg, het zoeken naar de juiste O.E tuimelaars was even wat werk maar nu deze zijn gemonteerd loopt de motor super.
In de 3.9 zaten origineel aluminium tuimelaars met cupje, de nieuwe originele zijn eveneens van alu en ook met cupjes.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het probleem snel gevonden krijgt.
Groetjes Andrew
-
G-men
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hi Radboud.
De tuimelaars van de 3.5 zijn exact hetzelfde als van de 3.9,4.0 en zelfs de 4.6 Een tuimelaar gebruikt de olie alleen om te smeren.
De hydrostoters werken wel op oliedruk; maar hebben niet zo heel veel nodig. Ik geloof dat ze vanaf 4psi al werken; en een normale 3.5 levert stationair rond de 10psi.
Wel kan het zijn dat na een (paar) nachtjes stilstand de olie uit de stoters is gelopen; waardoor ze in het begin even wat lawaaiig zijn (tikken). Maar dat moet na een minuut ofzo weg zijn.
radboud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andrew
>
> Zoals Wim al aan geeft heb ik hierover al een
> bericht met een lang draadje gehad, maar jij geeft
> aan dat het bij de 3.9 de tuimelaars waren, wat
> was het probleem met de tuimelaars? waren het de
> aluminium met een los cupje, of was het wat
> anders?
> Bij mij zitten er nu stalen tuimelaars in en die
> hebben geen cupje hoor graag van je!
>
> En voor alle anderen: kan een tuimelaar veel tijd
> nodig hebben om gevuld te worden met olie? dus
> hoelang duurt het voordat ze gevuld zijn met olie
> met een normale (2 tot 3 bar ) oliedruk! Moet ik
> nog een aantal extra proef km rijden, voordat ik
> er toe over ga om hem bij een bedrijf neer te
> zetten om hun te laten kijken (heb zelf niet
> genoeg tijd voordat ik op vakantie ga) en daarmee
> veel kosten te krijgen en misschien zonder
> duidelijke oplossing!
>
>
>
>
>
> Gr Radboud
De tuimelaars van de 3.5 zijn exact hetzelfde als van de 3.9,4.0 en zelfs de 4.6 Een tuimelaar gebruikt de olie alleen om te smeren.
De hydrostoters werken wel op oliedruk; maar hebben niet zo heel veel nodig. Ik geloof dat ze vanaf 4psi al werken; en een normale 3.5 levert stationair rond de 10psi.
Wel kan het zijn dat na een (paar) nachtjes stilstand de olie uit de stoters is gelopen; waardoor ze in het begin even wat lawaaiig zijn (tikken). Maar dat moet na een minuut ofzo weg zijn.
radboud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andrew
>
> Zoals Wim al aan geeft heb ik hierover al een
> bericht met een lang draadje gehad, maar jij geeft
> aan dat het bij de 3.9 de tuimelaars waren, wat
> was het probleem met de tuimelaars? waren het de
> aluminium met een los cupje, of was het wat
> anders?
> Bij mij zitten er nu stalen tuimelaars in en die
> hebben geen cupje hoor graag van je!
>
> En voor alle anderen: kan een tuimelaar veel tijd
> nodig hebben om gevuld te worden met olie? dus
> hoelang duurt het voordat ze gevuld zijn met olie
> met een normale (2 tot 3 bar ) oliedruk! Moet ik
> nog een aantal extra proef km rijden, voordat ik
> er toe over ga om hem bij een bedrijf neer te
> zetten om hun te laten kijken (heb zelf niet
> genoeg tijd voordat ik op vakantie ga) en daarmee
> veel kosten te krijgen en misschien zonder
> duidelijke oplossing!
>
>
>
>
>
> Gr Radboud
-
roald
Re: v8 tikkend geluid suggesties
bij nieuwe stoters en een oude nokkenas geef ik de nokkenas de schuld als deze niet is nagemeten op nokhoogte, dit kun je makkelijk kontroleren als de de kleppendeksels eraf haalt en de V8 rond tornt alle tuimelaars moeten evenveel op en neer gaan doorgaans zijn de achterste 2 nr 7 en nr8 weg gesleten na zon 200000km
-
G-men (Gargamel)
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hi Roald,
Radboud heeft een paar 1000km terug het hele spul vervangen...... inclusief nokkenas, klepstoters etc.etc. dat is nu net het probleem.
ZIe ook de link in het antwoord van Frank.
[landrover.startpagina.nl]
Radboud, is het niet mogelijk de plaats waar het vandaan komt te localiseren ? Ik gebruk zelf nog weleens de ouderwetse schroevendraaier of een stethoscoop.
Dan heb je wat minder last van (geluids) reflecties in de motorruimte.
Gerrit
roald Schreef:
-------------------------------------------------------
> bij nieuwe stoters en een oude nokkenas geef ik de
> nokkenas de schuld als deze niet is nagemeten op
> nokhoogte, dit kun je makkelijk kontroleren als de
> de kleppendeksels eraf haalt en de V8 rond tornt
> alle tuimelaars moeten evenveel op en neer gaan
> doorgaans zijn de achterste 2 nr 7 en nr8 weg
> gesleten na zon 200000km
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2011 23:01 door G-men (Gargamel).
Radboud heeft een paar 1000km terug het hele spul vervangen...... inclusief nokkenas, klepstoters etc.etc. dat is nu net het probleem.
ZIe ook de link in het antwoord van Frank.
[landrover.startpagina.nl]
Radboud, is het niet mogelijk de plaats waar het vandaan komt te localiseren ? Ik gebruk zelf nog weleens de ouderwetse schroevendraaier of een stethoscoop.
Dan heb je wat minder last van (geluids) reflecties in de motorruimte.
Gerrit
roald Schreef:
-------------------------------------------------------
> bij nieuwe stoters en een oude nokkenas geef ik de
> nokkenas de schuld als deze niet is nagemeten op
> nokhoogte, dit kun je makkelijk kontroleren als de
> de kleppendeksels eraf haalt en de V8 rond tornt
> alle tuimelaars moeten evenveel op en neer gaan
> doorgaans zijn de achterste 2 nr 7 en nr8 weg
> gesleten na zon 200000km
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2011 23:01 door G-men (Gargamel).
-
roald
Re: v8 tikkend geluid suggesties
verdeler eruit,. asje maken op de boormachine en de oliepomp op druk brengen,.misschien dat er wat verstopt zit in de toevoerleidingen naar de klepstoters vaak blaas je het zo wel schoon,.
hoeveel oliedruk levert de pomp is deze niet versleten
hoeveel oliedruk levert de pomp is deze niet versleten
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hoi Gerrit
Ik heb de truc met de schroevendraaier wel geprobeert maar kan daarmee het geluid niet echt beter localiseren.
Ga van het weekend de proef op de som nemen met de boormachine op de olie pomp, maar ik heb het gevoel dat mijn pomp genoeg druk levert aangezien ik met koude olie gewoon richting 3 a 4 bar druk heb en met warme olie stationair ook meer dan een bar over hou en rijdend op kruissnelheid meer dan 2 bar heb
Ik zal ook de kleppendeksels weer demonteren en de tuimelaars controleren, eventueel zelfs de oude tuimelaars terug monteren zoals ook andrew al met succes geprobeerd heeft.
Als dit geen succes heeft denk ik erover om de auto bij een garage aan te bieden aangezien ik niet veel tijd meer heb en de familie er wel heel graag mee naar Schotland wil eind juli.
Iemand ervaring met bedrijven in de buurt van Arnhem (bijvoorbeeld imparts, of auto rega) aangezien ik niet met een standaard probleem aankom wil ik dat als ik hem wegbreng niet eerst voor veel geld alle standaard dingen worden gechecked, om tot de conclusie te komen dat dit allemaal al goed is en geen oplossing te kunnen leveren
Gr Radboud
Ik heb de truc met de schroevendraaier wel geprobeert maar kan daarmee het geluid niet echt beter localiseren.
Ga van het weekend de proef op de som nemen met de boormachine op de olie pomp, maar ik heb het gevoel dat mijn pomp genoeg druk levert aangezien ik met koude olie gewoon richting 3 a 4 bar druk heb en met warme olie stationair ook meer dan een bar over hou en rijdend op kruissnelheid meer dan 2 bar heb
Ik zal ook de kleppendeksels weer demonteren en de tuimelaars controleren, eventueel zelfs de oude tuimelaars terug monteren zoals ook andrew al met succes geprobeerd heeft.
Als dit geen succes heeft denk ik erover om de auto bij een garage aan te bieden aangezien ik niet veel tijd meer heb en de familie er wel heel graag mee naar Schotland wil eind juli.
Iemand ervaring met bedrijven in de buurt van Arnhem (bijvoorbeeld imparts, of auto rega) aangezien ik niet met een standaard probleem aankom wil ik dat als ik hem wegbreng niet eerst voor veel geld alle standaard dingen worden gechecked, om tot de conclusie te komen dat dit allemaal al goed is en geen oplossing te kunnen leveren
Gr Radboud
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hoi,
Hoeveel km heb je nu met nieuwe stoters en nokkenas gereden?
Kan me een topic herrinneren van Bart van Dessel. Die had het erover dat het na enkele honderden km steeds beter ging (minder tikken)
Eigenlijk vind ik dat het gelijk goed moet zijn.
Misschien kun je tijdelijk een dunnere olie gebruiken totdat alle stoters goed gevuld zijn.
Je hebt alles uitgeshimt zeg je, monteer je dan wel per cilinder een andere shim voor onder tuimelaaras van in en uitlaatklep. Dus niet per cilinderbank een maat shim?
Ik ben trouwens net bezig met revisie van V8. Dus ook preload afstellen. Wil wel ff naar jouw auto kijken. Zit in Arnhem.
Hoeveel km heb je nu met nieuwe stoters en nokkenas gereden?
Kan me een topic herrinneren van Bart van Dessel. Die had het erover dat het na enkele honderden km steeds beter ging (minder tikken)
Eigenlijk vind ik dat het gelijk goed moet zijn.
Misschien kun je tijdelijk een dunnere olie gebruiken totdat alle stoters goed gevuld zijn.
Je hebt alles uitgeshimt zeg je, monteer je dan wel per cilinder een andere shim voor onder tuimelaaras van in en uitlaatklep. Dus niet per cilinderbank een maat shim?
Ik ben trouwens net bezig met revisie van V8. Dus ook preload afstellen. Wil wel ff naar jouw auto kijken. Zit in Arnhem.
-
G-men
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Je kunt alleen shims plaatsen onder de lagerblokken van de tuimelaarsassen. Deze dienen alle 4 van gelijke dikte te zijn, omdat anders de tuimelaaras scheef in de lagerblokken komt te zitten met alle ellende van dien.
Je kunt niet per cilinder/klep een andere maat monteren. Eventuele verschillen per cilinder moeten opgevangen voor de hydrauklische klepstoters.
Gaat dit niet meer, dan moet je toch echt gaan reviseren.......
@ Radboud..... tja, het tijdelijk terugzetten van de oude tuimelaars & assen zou wel eens een goede optie kunnen zijn. Al is het alleen maar om de nieuwe uit te luiten. En zoveel werk is het niet....
Als het dan weg is weet je in elk geval waar het vandaan komt.
Gerrit
Je kunt niet per cilinder/klep een andere maat monteren. Eventuele verschillen per cilinder moeten opgevangen voor de hydrauklische klepstoters.
Gaat dit niet meer, dan moet je toch echt gaan reviseren.......
@ Radboud..... tja, het tijdelijk terugzetten van de oude tuimelaars & assen zou wel eens een goede optie kunnen zijn. Al is het alleen maar om de nieuwe uit te luiten. En zoveel werk is het niet....
Als het dan weg is weet je in elk geval waar het vandaan komt.
Gerrit
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Heb niet het idee dat er veel mis kan gaan als je per cilinder de juiste shim monteerd, of wel? Die rocker shaft lijkt me redelijk flexibel.
Heb het zelf gelukkig nooit zo hoeven doen maar wellicht zul je wel moeten als diverse waardes bij verschillende cilinders binnen een cilinderbank te ver uit elkaar liggen.
Eigenlijk moet je dan eerder de klepstelen korter maken die te lang zijn. Koprevisie?
Heb het zelf gelukkig nooit zo hoeven doen maar wellicht zul je wel moeten als diverse waardes bij verschillende cilinders binnen een cilinderbank te ver uit elkaar liggen.
Eigenlijk moet je dan eerder de klepstelen korter maken die te lang zijn. Koprevisie?
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Ik zat er nog over dat tikken na te denken. Zijn de uitlaatkleppen niet zoveel ingeslagen dat er een te groot verschil is tussen inlaat klep en uitlaatklep wat preload betreft?
Je kunt dan nooit de juiste shim vinden, want of de uitlaatklep heeft teveel preload of de inlaat te weinig.
Als dat zo is moet je de klepzetels/klepzittingen laten vervangen van de uitlaatkleppen of als je daar geen zin in hebt of als e.e.a. financieel uit de klauwen loopt, of door tijdgebrek, iets van de uitlaat klepstelen flexen/slijpen.
Heb wel eens meegemaakt dat iemand van een LPG auto waarvan de klepspeling niet meer ruimer kon worden bijgesteld er met de slijptol iets van de hoogte van de klepstelen afhaalde. Auto liep weer perfect daarna.
Of het echt verstandig is om het op deze manier te doen.....
Je kunt dan nooit de juiste shim vinden, want of de uitlaatklep heeft teveel preload of de inlaat te weinig.
Als dat zo is moet je de klepzetels/klepzittingen laten vervangen van de uitlaatkleppen of als je daar geen zin in hebt of als e.e.a. financieel uit de klauwen loopt, of door tijdgebrek, iets van de uitlaat klepstelen flexen/slijpen.
Heb wel eens meegemaakt dat iemand van een LPG auto waarvan de klepspeling niet meer ruimer kon worden bijgesteld er met de slijptol iets van de hoogte van de klepstelen afhaalde. Auto liep weer perfect daarna.
Of het echt verstandig is om het op deze manier te doen.....
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
@Mrah: Ik heb inderdaad 1 klep die echt wel wat afwijkt als ik een stalen rei over de kleppen leg. Uitshimmen kan echter alleen per cilinderbank. Ik heb daarbij dus een compromis gezocht.
Morgen ga ik de Landrover naar een bedrijf brengen, ik heb zelf geen tijd om te sleutelen en weet ook geen echte oorzaken meer aan te wijzen (op het verschil in klep hoogte na dan). Wie weet zie ik iets over het hoofd (soort van bedrijfsblindheid?)
Destijds zijn allebei dekoppen gereviseerd en de uitlaatkleppen inkl zittingen vervangen. De inlaat kleppen waren nog okee en hebben natuurlijk ook veel minder te verduren.
Ik hou jullie allemaal op de hoogte!
En blijf vooral ook suggesties leveren aan gezien ik nog niet weet of het auto bedrijf (goed bekend met de oude landrovers) de oplossing kan leveren!
Gr Radboud
Morgen ga ik de Landrover naar een bedrijf brengen, ik heb zelf geen tijd om te sleutelen en weet ook geen echte oorzaken meer aan te wijzen (op het verschil in klep hoogte na dan). Wie weet zie ik iets over het hoofd (soort van bedrijfsblindheid?)
Destijds zijn allebei dekoppen gereviseerd en de uitlaatkleppen inkl zittingen vervangen. De inlaat kleppen waren nog okee en hebben natuurlijk ook veel minder te verduren.
Ik hou jullie allemaal op de hoogte!
En blijf vooral ook suggesties leveren aan gezien ik nog niet weet of het auto bedrijf (goed bekend met de oude landrovers) de oplossing kan leveren!
Gr Radboud
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Update
Woensdag bij een bedrijf geweest, en hen naar het tikkende geluid laten luisteren, uiteindelijk de auto daar niet achtergelaten, ze gaven aan om toch nog te proberen met dunnere olie. Tevens zouden ze alle dingen die ik al gecontroleerd heb opnieuw controleren kortom veel geld aan uren en waarschijnlijk daarna horen dat ze het ook niet wisten.
Dus vandaag nog een aantal zaken gecontroleerde Carterpan er ondervandaan gehaald: niks kunnen vinden alles zat normaal vast en nergens de speling kunnnen vinden die het tikken zou kunnen veroorzaken. Dus nieuwe olie erin en nieuw filter. Nu zit er 10W40 in mineraal.
Maar dit gaf geen enkele verbetering. Daarna de kleppendeksels eraf en draaien met de motor. ik vond wel dat er erg veel olie langs de tuimelaars stroomde. Bij RPI iets gelezen dat de nieuwe stalen tuimelaars veel meer olie erlangs hadden lopen dus er soms te weinig olie onderin kwam. hiervoor hebben ze shims met een ristrictie die ze bij de shim set hadden gedaan. Dus deze ermaar eens ingezet.
Geen resultaat wel iets minder olie langs de tuimelaars, maar nog steeds tikken.
Daarna alle oude tuimelaars op de rechter bank geplaatst (kon 2 tuimelaars niet terug vinden dus de linker cilinder rij de nieuwe stalen laten zitten).wel inderdaad veel minder olie met deze tuimelaars boven in. maar nogs steeds tikken
Het tikken hoor ik overgens ook behoorlijk luid als ik onder de auto luister ergens vrijdicht bij de achterste cilinders en of het vliegwiel.
Dus heren voordat ik tot het plaatsen van een ander blok over ga? Nog suggesties.
Kan er iets een tik veroorzaken bij koppeling/vliegwiel?
Woensdag bij een bedrijf geweest, en hen naar het tikkende geluid laten luisteren, uiteindelijk de auto daar niet achtergelaten, ze gaven aan om toch nog te proberen met dunnere olie. Tevens zouden ze alle dingen die ik al gecontroleerd heb opnieuw controleren kortom veel geld aan uren en waarschijnlijk daarna horen dat ze het ook niet wisten.
Dus vandaag nog een aantal zaken gecontroleerde Carterpan er ondervandaan gehaald: niks kunnen vinden alles zat normaal vast en nergens de speling kunnnen vinden die het tikken zou kunnen veroorzaken. Dus nieuwe olie erin en nieuw filter. Nu zit er 10W40 in mineraal.
Maar dit gaf geen enkele verbetering. Daarna de kleppendeksels eraf en draaien met de motor. ik vond wel dat er erg veel olie langs de tuimelaars stroomde. Bij RPI iets gelezen dat de nieuwe stalen tuimelaars veel meer olie erlangs hadden lopen dus er soms te weinig olie onderin kwam. hiervoor hebben ze shims met een ristrictie die ze bij de shim set hadden gedaan. Dus deze ermaar eens ingezet.
Geen resultaat wel iets minder olie langs de tuimelaars, maar nog steeds tikken.
Daarna alle oude tuimelaars op de rechter bank geplaatst (kon 2 tuimelaars niet terug vinden dus de linker cilinder rij de nieuwe stalen laten zitten).wel inderdaad veel minder olie met deze tuimelaars boven in. maar nogs steeds tikken
Het tikken hoor ik overgens ook behoorlijk luid als ik onder de auto luister ergens vrijdicht bij de achterste cilinders en of het vliegwiel.
Dus heren voordat ik tot het plaatsen van een ander blok over ga? Nog suggesties.
Kan er iets een tik veroorzaken bij koppeling/vliegwiel?
-
Ian RookRover
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Ik heb geprobeerd je draadjes hier te volgen, maar het kan zijn dat ik wat gemist heb, dus misschien is dit al genoemd. De meest gevreesde en verontrustende suggestie: een loszittende cylinderbus die met de zuiger mee op en neer ratelt. Meestal zou je dan ook koelwater moeten gebruiken, maar misschien is het nog niet zover dat het blok gescheurd is. Is ie ooit oververhit geweest dat je weet?
Ian.
Ian.
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Je schrijft: "Destijds zijn allebei de koppen gereviseerd en de uitlaatkleppen inclusief zittingen vervangen. De inlaat kleppen waren nog okee en hebben natuurlijk ook veel minder te verduren."
Als dat zo is mag er niet veel verschil in klepsteelhoogte onderling zitten. Het revisiebedrijf moet daar op letten bij monteren nieuwe klepzittingen en kleppen.
Ik heb een keer een prikker gevolgt die uiteindelijk uitkwam op een versleten boring waar de nokvolgers in zitten. Zijn die te ruim dan krijgt de stoter geen oliedruk. Met getik als gevolg.
Als dat zo is mag er niet veel verschil in klepsteelhoogte onderling zitten. Het revisiebedrijf moet daar op letten bij monteren nieuwe klepzittingen en kleppen.
Ik heb een keer een prikker gevolgt die uiteindelijk uitkwam op een versleten boring waar de nokvolgers in zitten. Zijn die te ruim dan krijgt de stoter geen oliedruk. Met getik als gevolg.
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Ian
Dit heeft nog niemand genoemd, en alle keren dat ik het blok open heb gehad heb ik helemaal hier helemaal niks van kunnen zien. Volgens mij is dit ook iets wat je bij de 3.9 verwacht maar niet bij de 3.5 volgens mij.Ik verbruik geen water en ook geen bubbels in de expansie tank
Ook via het carter niks gezien, verder denk ik ook niet dat het geluid zo regelmatig zou zijn met een loszittende bus, maar dat vermoed ik maar.ik heb hiermee geen ervaring.
Koppakkingen die ik eruit haalde bij demontage zagen er prima uit
Ik denk niet dat hij na de revisie oververhit is geweest, maar voor de revisie dat weet ik natuurlijk niet.
Radboud
Dit heeft nog niemand genoemd, en alle keren dat ik het blok open heb gehad heb ik helemaal hier helemaal niks van kunnen zien. Volgens mij is dit ook iets wat je bij de 3.9 verwacht maar niet bij de 3.5 volgens mij.Ik verbruik geen water en ook geen bubbels in de expansie tank
Ook via het carter niks gezien, verder denk ik ook niet dat het geluid zo regelmatig zou zijn met een loszittende bus, maar dat vermoed ik maar.ik heb hiermee geen ervaring.
Koppakkingen die ik eruit haalde bij demontage zagen er prima uit
Ik denk niet dat hij na de revisie oververhit is geweest, maar voor de revisie dat weet ik natuurlijk niet.
Radboud
-
G-men (Gargamel)
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Het blijft heel raar dat het is opgetreden na de koprevisie. Misschien dat het toch een losse klepzitting is...... je gaf al aan dat er eentje iest dieper stond als de rest.
Maar daar kom je alleen achter als je ze eraf haalt.
Je kunt ook eens kijken of je niet ergens voor weinig een setje nieuwe (gebruikte) koppen kunt vinden en het hele spul vervangen.....
Is een stuk goedkopen en veel minder werk als een heel nieuw blok erin. Dan weet je in elk geval dat het niet de koppen zijn.
Maar je hebt wel een zeer vasthoudende "tikker"
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 17:10 door G-men (Gargamel).
Maar daar kom je alleen achter als je ze eraf haalt.
Je kunt ook eens kijken of je niet ergens voor weinig een setje nieuwe (gebruikte) koppen kunt vinden en het hele spul vervangen.....
Is een stuk goedkopen en veel minder werk als een heel nieuw blok erin. Dan weet je in elk geval dat het niet de koppen zijn.
Maar je hebt wel een zeer vasthoudende "tikker"
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 17:10 door G-men (Gargamel).
-
Ian RookRover
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Radboud,
ik denk dat je gelijk hebt, maar je hebt al zoveel geprobeerd dat dit wel een van de dingen is die overblijft. Als alle bussen vlak met het blok waren toen je de kop eraf haalde dan is de kans klein, vooral ook omdat je geen koelwater verbruikt.
Niets wijst erop dat dit het is, maar ik zou de mogelijkheid wel openhouden. Ik kan in elk geval niks meer bedenken dat niet al genoemd en geprobeerd is.
Succes en ik leeft met je mee, helaas heb ik geen zinvollere suggestie
Ian.
ik denk dat je gelijk hebt, maar je hebt al zoveel geprobeerd dat dit wel een van de dingen is die overblijft. Als alle bussen vlak met het blok waren toen je de kop eraf haalde dan is de kans klein, vooral ook omdat je geen koelwater verbruikt.
Niets wijst erop dat dit het is, maar ik zou de mogelijkheid wel openhouden. Ik kan in elk geval niks meer bedenken dat niet al genoemd en geprobeerd is.
Succes en ik leeft met je mee, helaas heb ik geen zinvollere suggestie
Ian.
-
Gerard E.
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Ik vond bij mij toen ik mijn carterpan er af had een veer van de achterste krukaskeerring achteraan om de krukas.
Hij had al een gleufje geslepen in de carterpan.
Het zal het wel niet wezen maar ik wilde het toch even melden omdat je zegt dat het geluid sterker is aan de achterkant onder de auto.
Groet, Gerard E.
Hij had al een gleufje geslepen in de carterpan.
Het zal het wel niet wezen maar ik wilde het toch even melden omdat je zegt dat het geluid sterker is aan de achterkant onder de auto.
Groet, Gerard E.
-
roald
Re: v8 tikkend geluid suggesties
achterste drijfstang lagers van nr 7&8 ???
je zei dat het geluid onderin het blok zat en niet boven in.
maar als de ellende is begonnen na de kop revisie zou ik eerst 2 andere koppen proberen (was ook al eerder voorgesteld)
je zei dat het geluid onderin het blok zat en niet boven in.
maar als de ellende is begonnen na de kop revisie zou ik eerst 2 andere koppen proberen (was ook al eerder voorgesteld)
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hallo Allen
Ik kon het na gisteren weer de hele dag aan het zoeken te zijn geweest zonder een duidelijke aanwijzing te vinden het toch niet laten en heb vanavond toch de linker kop er maar eens afgehaald.
Op het laatst kan ik dit met een blinddoek voor zovaak als ik deze er nu al heb afgehad.
Deze kop is de kop waarvan een uitlaatklep aan de bovenzijde lager stond wasals alle anderen, en waarvan ik dus zou kunnen denken dat deze zitting niet goed geplaatst zou zijn.
Echter aan de cilinderzijde is er met deze klep helemaal niks te zien, ziet er precies hetzelfde uit als de anderen.
Wat ik dus wel raar vind want dat zou betekenen dat deze klep nieuw dus korter was dan de andere uitlaatkleppen in deze kop!
Maar de zitting zat even diep als de andere zitingen en ook de klepschotel was even dik!
Ik denk dat ik hiermee toch weer terug naar mijn revisie bedrijf toe moet!
Hoewel ik wel steeds meer twijfels krijg over dit bedrijf
Wordt vervolgd
Radboud (die vandaag ook maar eens gekeken heeft of de vakantie bagage ook mee kan in de leasebak!)
Ik kon het na gisteren weer de hele dag aan het zoeken te zijn geweest zonder een duidelijke aanwijzing te vinden het toch niet laten en heb vanavond toch de linker kop er maar eens afgehaald.
Op het laatst kan ik dit met een blinddoek voor zovaak als ik deze er nu al heb afgehad.
Deze kop is de kop waarvan een uitlaatklep aan de bovenzijde lager stond wasals alle anderen, en waarvan ik dus zou kunnen denken dat deze zitting niet goed geplaatst zou zijn.
Echter aan de cilinderzijde is er met deze klep helemaal niks te zien, ziet er precies hetzelfde uit als de anderen.
Wat ik dus wel raar vind want dat zou betekenen dat deze klep nieuw dus korter was dan de andere uitlaatkleppen in deze kop!
Maar de zitting zat even diep als de andere zitingen en ook de klepschotel was even dik!
Ik denk dat ik hiermee toch weer terug naar mijn revisie bedrijf toe moet!
Hoewel ik wel steeds meer twijfels krijg over dit bedrijf
Wordt vervolgd
Radboud (die vandaag ook maar eens gekeken heeft of de vakantie bagage ook mee kan in de leasebak!)
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Hoi,
Ik heb net mijn eigen 3.5 V8 weer inelkaar gezet. De motor is volledig uit elkaar geweest en weer opgebouwd met nieuwe lagers en nokkenas + nokvolgers.
Ik ben een hele tijd bezig geweest met afstellen preload. Is wel erg lastig om het goed te doen maar het resultaat mag er zijn. Loopt als een naaimachine.
Als ik je kan helpen met jouw probleemgeval dan hoor ik het graag.
Ik zit in Arnhem
Ik heb net mijn eigen 3.5 V8 weer inelkaar gezet. De motor is volledig uit elkaar geweest en weer opgebouwd met nieuwe lagers en nokkenas + nokvolgers.
Ik ben een hele tijd bezig geweest met afstellen preload. Is wel erg lastig om het goed te doen maar het resultaat mag er zijn. Loopt als een naaimachine.
Als ik je kan helpen met jouw probleemgeval dan hoor ik het graag.
Ik zit in Arnhem
-
radboud
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Super dat die van jouw nu weer perfect loopt.
Ik heb gisteravond nog weer de boel uitelkaar gehaald dus je kunt hem nu niet meer horen lopen.
ik heb de linkerkop er gisteren afgehaald om te kijken of die klep die echt veel kortere steel had, aan de zittingzijde er anders uitzag (de mogelijkheid van de losse klepzitting nog uitsluiten).
Aande cilinderzijde ziet echter alles er normaal uit, dus wat wel vreemd is :deze klep moet dus daadwerkelijk korter zijn dan de andere kleppen.
Terwijl deze kleppen bij het revisie bedrijf zijn vernieuwd inklusief de zittingen!
Maar voor deze vakantie red ik het in iedergeval niet meer om de landrover in orde te krijgen en dus ga ik er na de vakantie verder mee.
In ieder geval bedankt voor je aanbod! Zelf ga ik er in de vakantie nog maar eens fijn over nadenken en misschien besluit ik wel om er een ander blok in te hangen
|Ben nu al 3 jaar aan het tobben met deze
Gr Radboud
Ik heb gisteravond nog weer de boel uitelkaar gehaald dus je kunt hem nu niet meer horen lopen.
ik heb de linkerkop er gisteren afgehaald om te kijken of die klep die echt veel kortere steel had, aan de zittingzijde er anders uitzag (de mogelijkheid van de losse klepzitting nog uitsluiten).
Aande cilinderzijde ziet echter alles er normaal uit, dus wat wel vreemd is :deze klep moet dus daadwerkelijk korter zijn dan de andere kleppen.
Terwijl deze kleppen bij het revisie bedrijf zijn vernieuwd inklusief de zittingen!
Maar voor deze vakantie red ik het in iedergeval niet meer om de landrover in orde te krijgen en dus ga ik er na de vakantie verder mee.
In ieder geval bedankt voor je aanbod! Zelf ga ik er in de vakantie nog maar eens fijn over nadenken en misschien besluit ik wel om er een ander blok in te hangen
|Ben nu al 3 jaar aan het tobben met deze
Gr Radboud
-
Mrah
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Als het goed is zijn alle kleppen even lang.
Het revisiebedrijf moet alle kleppen op dezelfde hoogte brengen en dat kan door alle klepzittingen even diep te plaatsen.
Wordt daar niet naar gekeken tijden koprevisie dan loop je ook vast met preload afstellen De preloadwaardes van de diverse kleppen lopen dan teveel uiteen zodat je nooit een goed shimcombinatie kunt vinden.
Ga je dan toch verder inbouwen dan kan wellicht een klep gaan tikken vanwege teveel of veel te weinig preload.
succes verder
Het revisiebedrijf moet alle kleppen op dezelfde hoogte brengen en dat kan door alle klepzittingen even diep te plaatsen.
Wordt daar niet naar gekeken tijden koprevisie dan loop je ook vast met preload afstellen De preloadwaardes van de diverse kleppen lopen dan teveel uiteen zodat je nooit een goed shimcombinatie kunt vinden.
Ga je dan toch verder inbouwen dan kan wellicht een klep gaan tikken vanwege teveel of veel te weinig preload.
succes verder
-
Hans 109V8
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Tsja,
wat een gedoe.....
waar ik aan zat te denken toen ik las dat het tikken het hardst was bij de 8-ste cilinder / kopp. huis,
is het je vliegwiel niet? Koppeling plaat ofzo?
Groet
Hans
wat een gedoe.....
waar ik aan zat te denken toen ik las dat het tikken het hardst was bij de 8-ste cilinder / kopp. huis,
is het je vliegwiel niet? Koppeling plaat ofzo?
Groet
Hans
-
huib
Re: v8 tikkend geluid suggesties
nu je de kop er af hebt is het mischien een optie om er tijdelijk een andere kop op te zetten dan kun je je eigen kop uitsluiten.
groet Huib
groet Huib
-
Maurits Waanders
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Dag,
Ik lees met veel belangstelling de berichten omdat ik perecies hetzelfde heb.
Werkzaamheden in chronolische volgorde:
Aanvang
• Oliepomp, klepstoters en nokkenas vervangen, tuimelaarassen, tikken na een aantal dagen begonnen
• Chims geplaatst, blijft tikken
• Gekeken of alle stoterstangen draaien, wat ze deden.
Tweede actie:
• Stoterstangen en tuimelaars besteld in engeland. Gemonteerd. Met en zonder chims. Enorm oliebad tikken leek minder .
• Stoterstang van cilinder 7 sterk beschadigd en nieuwe tuimelaar ingesleten, na kort periode op dezelfde avond.
• Originele tuimelaar assen terug gemonteerd, nieuwe stoterstangen laten zitten
• Leek erop dat de klepstelen verschillende lengte hadden
• Tikken blijft
Derde actie
• Gereviseerde koppen + nieuwe hydraulische klepstoters
• Cilinder geïnspecteerd, geen beschadigen
• Koppakkingen geen beschadigen
• Hydraulische klepstoters zien er uitstekend uit, geen uiterlijke lekkage kunnen zien
• Cilinder 7 zelfde diepte stootrand als andere cilinders, alleen dikkere roetlaag
• Met de schroevendraaien op de zuiger en dan duwen, kleine beweging moglijk in de breedt, ook gekeken bij andere zelfde beeld.
• Kleppen verwijders, aantal kleppen vertonen slijtage en sluiten niet geheel af.
• Na fluisteren zachte opstart, na 15 minuten start het tikken.
• Stoterstangen draaien niet.
• Chims geplaats 0,5 mm en olietoevoer tuimelaaras geknepen
• Draaien nog niet lekker, chims extra geplaats 1,5 mm. Beginnen nu met draaien alleen zijn er nu een aantal bij die gewoon te los zitten. Geheel begint meer herrie te maken.
• Karterpan verwijderd en hoofdlager midden bekeken, normaal slijtage patroon, koper kleurig lagerschalen. Slijtage zorgt niet voor tikken
• Lagerschaal zuiger 7 ar af gehaald. Bijzonder, lagerschaal is aluminium kleurig.
• Voor de rest geen afwijkingen aangetroffen
Blijft over dat er nog steeds een tik in zit. Starten fluisterzacht na tien minuten tikken. Op autralische forum, kwam iemand dat de camshaft heen en weer kan en tegen de achterkant van het blok aan stoot.
Ik hoop iemand nog een idee heeft
Ik lees met veel belangstelling de berichten omdat ik perecies hetzelfde heb.
Werkzaamheden in chronolische volgorde:
Aanvang
• Oliepomp, klepstoters en nokkenas vervangen, tuimelaarassen, tikken na een aantal dagen begonnen
• Chims geplaatst, blijft tikken
• Gekeken of alle stoterstangen draaien, wat ze deden.
Tweede actie:
• Stoterstangen en tuimelaars besteld in engeland. Gemonteerd. Met en zonder chims. Enorm oliebad tikken leek minder .
• Stoterstang van cilinder 7 sterk beschadigd en nieuwe tuimelaar ingesleten, na kort periode op dezelfde avond.
• Originele tuimelaar assen terug gemonteerd, nieuwe stoterstangen laten zitten
• Leek erop dat de klepstelen verschillende lengte hadden
• Tikken blijft
Derde actie
• Gereviseerde koppen + nieuwe hydraulische klepstoters
• Cilinder geïnspecteerd, geen beschadigen
• Koppakkingen geen beschadigen
• Hydraulische klepstoters zien er uitstekend uit, geen uiterlijke lekkage kunnen zien
• Cilinder 7 zelfde diepte stootrand als andere cilinders, alleen dikkere roetlaag
• Met de schroevendraaien op de zuiger en dan duwen, kleine beweging moglijk in de breedt, ook gekeken bij andere zelfde beeld.
• Kleppen verwijders, aantal kleppen vertonen slijtage en sluiten niet geheel af.
• Na fluisteren zachte opstart, na 15 minuten start het tikken.
• Stoterstangen draaien niet.
• Chims geplaats 0,5 mm en olietoevoer tuimelaaras geknepen
• Draaien nog niet lekker, chims extra geplaats 1,5 mm. Beginnen nu met draaien alleen zijn er nu een aantal bij die gewoon te los zitten. Geheel begint meer herrie te maken.
• Karterpan verwijderd en hoofdlager midden bekeken, normaal slijtage patroon, koper kleurig lagerschalen. Slijtage zorgt niet voor tikken
• Lagerschaal zuiger 7 ar af gehaald. Bijzonder, lagerschaal is aluminium kleurig.
• Voor de rest geen afwijkingen aangetroffen
Blijft over dat er nog steeds een tik in zit. Starten fluisterzacht na tien minuten tikken. Op autralische forum, kwam iemand dat de camshaft heen en weer kan en tegen de achterkant van het blok aan stoot.
Ik hoop iemand nog een idee heeft
-
Wim Janssen
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Maurits,
Een heel verhaal waar moeilijk een concreet antwoord op te geven is.
Wat me echter opvalt is dat je blijkbaar shim's (ik neem aan onder je tuimelaaras) naar believen plaatst en wegneemt. Met deze shim's stel je de preload of voorspanning van je hydraulische nokvolger af. Deze moet tussen de 0,5 en 1,3 mm liggen. Het is niet de bedoeling om op gevoel wat shim's te plaatsen in de hoop dat het tikken verdwijnt. Voor meer informatie hierover zie [www.v8engines.com]
Verder vind je koperkleurige lagerschalen normaal en aluminiumkleurig bijzonder. Dit is andersom het geval. Nieuwe lagerschalen zijn aluminiumkleurig en koperkleurig geeft aan dat er al behoorlijk slijtage is. Dit roept meteen de vraag op of je wel genoeg oliedruk hebt en er voldoende olie bij je nokvolgers komt.
Verder heb je het over kleppen die niet afsluiten. Ik weet niet hoe je dat geconstateerd hebt, maar het is per definitie fout. Zeker als deze van de gereviseerde koppen zijn, maar dat is me uit het verhaal niet helemaal duidelijk.
groeten
Wim Janssen
Een heel verhaal waar moeilijk een concreet antwoord op te geven is.
Wat me echter opvalt is dat je blijkbaar shim's (ik neem aan onder je tuimelaaras) naar believen plaatst en wegneemt. Met deze shim's stel je de preload of voorspanning van je hydraulische nokvolger af. Deze moet tussen de 0,5 en 1,3 mm liggen. Het is niet de bedoeling om op gevoel wat shim's te plaatsen in de hoop dat het tikken verdwijnt. Voor meer informatie hierover zie [www.v8engines.com]
Verder vind je koperkleurige lagerschalen normaal en aluminiumkleurig bijzonder. Dit is andersom het geval. Nieuwe lagerschalen zijn aluminiumkleurig en koperkleurig geeft aan dat er al behoorlijk slijtage is. Dit roept meteen de vraag op of je wel genoeg oliedruk hebt en er voldoende olie bij je nokvolgers komt.
Verder heb je het over kleppen die niet afsluiten. Ik weet niet hoe je dat geconstateerd hebt, maar het is per definitie fout. Zeker als deze van de gereviseerde koppen zijn, maar dat is me uit het verhaal niet helemaal duidelijk.
groeten
Wim Janssen
-
maurits waanders
Re: v8 tikkend geluid suggesties
Dag Wim,
Bedankt voor je reactie.
Heb net een bericht geschreven maar ging mis.(dus nu iets korter)
Lagerschalen zijn koperkleurig, maar voor een blok van 250 niet verkeerd. geen reden voor plotselingen tikken
Pre-load afstellen zou beter moeten, alleen weet niet hoe en wat er ook tussen ging harde tikken ging niet weg
Minor in amsterdam vroeg naar kilometerstand, lpg en gaf aan dat de de cilinderbus van de 7 clinder los zit en dit als de motor warm is zich voor doet.Garage Minor is wel een specialist die al jaren in het vak zit en de auto onderhoud van klanten. als de motor dus koud is loopt hij goed en worden de klepstoters zich goed gevuld en na 15 10 minuten begint het tikken. Voor de nokkenas revisie tikte de motor bij koude motor, dat komt dus vaker voor lees ik en dat zijn vaak de klepstoters die nog gevuld moeten worden.
Na een filmpje te zien op youtube dacht is er is een krukaslager kapot. maar men geeft aan dat het tikken an steeds luider wordt naarmate de motor meer toeren maakt. bij 2000 toeren hoor je het tikken niet meer.
Ben zelf nu zover dat er een ander blok in gaat met 102k km en dan hopen dat ik daar geluk mee heb. Wel heel frustrerend om niet de grondoorzaak te kunnen achterhalen.
Mvg,
maurits
Bedankt voor je reactie.
Heb net een bericht geschreven maar ging mis.(dus nu iets korter)
Lagerschalen zijn koperkleurig, maar voor een blok van 250 niet verkeerd. geen reden voor plotselingen tikken
Pre-load afstellen zou beter moeten, alleen weet niet hoe en wat er ook tussen ging harde tikken ging niet weg
Minor in amsterdam vroeg naar kilometerstand, lpg en gaf aan dat de de cilinderbus van de 7 clinder los zit en dit als de motor warm is zich voor doet.Garage Minor is wel een specialist die al jaren in het vak zit en de auto onderhoud van klanten. als de motor dus koud is loopt hij goed en worden de klepstoters zich goed gevuld en na 15 10 minuten begint het tikken. Voor de nokkenas revisie tikte de motor bij koude motor, dat komt dus vaker voor lees ik en dat zijn vaak de klepstoters die nog gevuld moeten worden.
Na een filmpje te zien op youtube dacht is er is een krukaslager kapot. maar men geeft aan dat het tikken an steeds luider wordt naarmate de motor meer toeren maakt. bij 2000 toeren hoor je het tikken niet meer.
Ben zelf nu zover dat er een ander blok in gaat met 102k km en dan hopen dat ik daar geluk mee heb. Wel heel frustrerend om niet de grondoorzaak te kunnen achterhalen.
Mvg,
maurits