75W80 in LT95
-
Wim Janssen
75W80 in LT95
Naar aanleiding van deze [landrover.startpagina.nl] posting, overweeg ik ook om deze olie in mijn LT95 te doen. Maar waarom moet dit perse minerale olie zijn? Ik ben eens even aan het zoeken geweest, maar dit is bij de meeste merken een halfsynthetische olie.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Rickske
Re: 75W80 in LT95
Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb m nu nog gewoon gevuld met 20w50 mineraal. Ik dacht dat 75W80 niet het beste was voor delen van de oliepomp, maar kan het mis hebben.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a4c1c32036c1b03973be1f1d40e89ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14148480, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a4c1c32036c1b03973be1f1d40e89ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14148480, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Wim Janssen
Re: 75W80 in LT95
Rick,
Als je de specificaties van de olie bekijkt zul je zien dat de viscositeit van 75W80 lager is dan van motorolie.
groeten
Wim
Als je de specificaties van de olie bekijkt zul je zien dat de viscositeit van 75W80 lager is dan van motorolie.
groeten
Wim
-
Rickske
Re: 75W80 in LT95
je hebt gelijk, ik zal iets verkeerd onthouden hebben!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('411bb7df0112be58dba75211c42672e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14149139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('411bb7df0112be58dba75211c42672e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14149139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Arnoud
Re: 75W80 in LT95
Wim,
Ik had er gewoon een half-syntheet in gedaan en weet eerlijk gezegd niet of dat nou wel of niet kwaad kan. De verhalen lopen uiteen.
Ik had gelijk met de oliewissel ook een overdrive gemonteerd en heb sindsdien last van een krakende/tikkende bak als hij goed warm is. (Zie ander topic)
Laatst de olie vervangen voor 15w50. De bak schakelt er iets stroever mee, (maar nog heel goed) maar is wel stiller geworden. (Minder getik/gekraak)
Wellicht 75w90?
Groet,
Arnoud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2011 17:58 door Arnoud.
Ik had er gewoon een half-syntheet in gedaan en weet eerlijk gezegd niet of dat nou wel of niet kwaad kan. De verhalen lopen uiteen.
Ik had gelijk met de oliewissel ook een overdrive gemonteerd en heb sindsdien last van een krakende/tikkende bak als hij goed warm is. (Zie ander topic)
Laatst de olie vervangen voor 15w50. De bak schakelt er iets stroever mee, (maar nog heel goed) maar is wel stiller geworden. (Minder getik/gekraak)
Wellicht 75w90?
Groet,
Arnoud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2011 17:58 door Arnoud.
-
Arnoud
Re: 75W80 in LT95
Ik heb net onderweg naar huis nog eens goed geluisterd of de bak echt stiller is geworden met de 15w50, maar ik moet helaas concluderen dat dat alleen in mijn gedachte zo was.....geen noemenswaardig verschil dus.
Gr,
Arnoud
Gr,
Arnoud
-
sjeroens
Re: 75W80 in LT95
Ik ben benieuwd naar de ervaring van Paul Rasch, uit het genoemde draadje van Wim.
Hij zou er nu iets meer dan een half jaar mee rondrijden.
J.
Hij zou er nu iets meer dan een half jaar mee rondrijden.
J.
-
Wim Janssen
Re: 75W80 in LT95
Arnoud,
Hoeveel kilometers heb je met die 75W80 gereden?
groeten
Wim Janssen
Hoeveel kilometers heb je met die 75W80 gereden?
groeten
Wim Janssen
-
sjeroens
Re: 75W80 in LT95
Wim,
Ik ben wel benieuwd welke olie je erin wil doen. (merk, eventueel leverancier)
Ook ik ben altijd rond aan het kijken naar een goede en betaalbare olie voor mijn lt95.
meedenkend op jouw vraag:"Maar waarom moet dit perse minerale olie zijn?" komt er in mijn hoofd op dat het te maken had met de koolstofketens. De lengte van de keten heeft te maken met de viscositeit.
Aan de koolstofketens "kleven" ook de dopes, die weer zorgen voor smering/ behoud keringen/ etc. Synthetische olie word onder hoge druk (bv tussen tandwielen) langzaam gebroken/ gekraakt en worden de ketens dus korter en krijg je minder filmwerking tussen de tanden. En er kunnen er minder dopes aan hangen/ olie word dunner.
Ik geloof dat het bij minerale olie minder het geval is.
Ik hou bij het bovenstaande verhaal wel een slag om de arm, ik heb het ook maar gehoord, er zijn vast mensen die er meer verstand van hebben).
Jeroen
Ik ben wel benieuwd welke olie je erin wil doen. (merk, eventueel leverancier)
Ook ik ben altijd rond aan het kijken naar een goede en betaalbare olie voor mijn lt95.
meedenkend op jouw vraag:"Maar waarom moet dit perse minerale olie zijn?" komt er in mijn hoofd op dat het te maken had met de koolstofketens. De lengte van de keten heeft te maken met de viscositeit.
Aan de koolstofketens "kleven" ook de dopes, die weer zorgen voor smering/ behoud keringen/ etc. Synthetische olie word onder hoge druk (bv tussen tandwielen) langzaam gebroken/ gekraakt en worden de ketens dus korter en krijg je minder filmwerking tussen de tanden. En er kunnen er minder dopes aan hangen/ olie word dunner.
Ik geloof dat het bij minerale olie minder het geval is.
Ik hou bij het bovenstaande verhaal wel een slag om de arm, ik heb het ook maar gehoord, er zijn vast mensen die er meer verstand van hebben).
Jeroen
-
dennisz1971
Re: 75W80 in LT95
Dag allemaal,
Ik weet dat olie elke keer weer een lastig verhaal is en wordt en blijft. Geen ervaring met 75w80.
In de LT95 van mijn stage one zit op dit moment in zowel de versnellingbak als tussenbak
Castrol 15w-40 GTX high milage motor olie. hier is al eerder een topic over geweest en moet zeggen bevalt goed tot op heden. Deze is verkrijgbaar bij de halfords oa.
Deze bevat dopes en antislijtage additieven.
Hiervoor gekozen daar het stage one manual gewoon motorolie voorschrijft en bij ons klimaat 15w40 voldoende is. Bak schakelt goed en maakt niet veel meer lawaai dan mijn renault, kan ook wat over de renault zeggen!!
Wel moet ik zeggen dat mijn LT95 begint met 881..... dit is een landrover serie 3 bak tevens als de 12C...uitvoering. De 13C..... is van de defender/110 uitvoering weet niet of dit een verschil uitmaakt wat betreft olie wat voorgeschreven wordt.
groet dennis
17007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28538827c04b348ab98829e1756b0d18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', '', 14168738, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hij wordt steeds leuker
Ik weet dat olie elke keer weer een lastig verhaal is en wordt en blijft. Geen ervaring met 75w80.
In de LT95 van mijn stage one zit op dit moment in zowel de versnellingbak als tussenbak
Castrol 15w-40 GTX high milage motor olie. hier is al eerder een topic over geweest en moet zeggen bevalt goed tot op heden. Deze is verkrijgbaar bij de halfords oa.
Deze bevat dopes en antislijtage additieven.
Hiervoor gekozen daar het stage one manual gewoon motorolie voorschrijft en bij ons klimaat 15w40 voldoende is. Bak schakelt goed en maakt niet veel meer lawaai dan mijn renault, kan ook wat over de renault zeggen!!
Wel moet ik zeggen dat mijn LT95 begint met 881..... dit is een landrover serie 3 bak tevens als de 12C...uitvoering. De 13C..... is van de defender/110 uitvoering weet niet of dit een verschil uitmaakt wat betreft olie wat voorgeschreven wordt.
groet dennis
17007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28538827c04b348ab98829e1756b0d18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/17007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F17007.jpg', '', 14168738, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hij wordt steeds leuker
-
Remko Stage1
Re: 75W80 in LT95
Even uit het hoofd een samenvatting. aanvullingen welkom.
de LT95 is uitgevoerd met een eigen oliepomp (in tegenstelling tot de meeste ander bakken). de olie wordt dus verdeeld door de pomp, niet door spatten van de tandwielen. Er is dus geen "versnellingsbak"-olie nodig, maar "normale" motorolie. Daar komt bij dat in de LT95 een aantal ringen van de synchromesh van een bepaalde bronslegering zijn die niet tegen de hoge dope van moderne olieën bestand zijn. Dit icm dat bakolie veel dunner is, lijkt het me dit geen goed idee.
De tussenbak (en de evt overdrive) zijn gescheiden van de hoofdbak. Daar gaat wel bak olie in. 80w90 als ik me niet vergis.
Ik kijk nog even in de 109V8 aanvullings manual voor de specs van Land Rover.
Remko
de LT95 is uitgevoerd met een eigen oliepomp (in tegenstelling tot de meeste ander bakken). de olie wordt dus verdeeld door de pomp, niet door spatten van de tandwielen. Er is dus geen "versnellingsbak"-olie nodig, maar "normale" motorolie. Daar komt bij dat in de LT95 een aantal ringen van de synchromesh van een bepaalde bronslegering zijn die niet tegen de hoge dope van moderne olieën bestand zijn. Dit icm dat bakolie veel dunner is, lijkt het me dit geen goed idee.
De tussenbak (en de evt overdrive) zijn gescheiden van de hoofdbak. Daar gaat wel bak olie in. 80w90 als ik me niet vergis.
Ik kijk nog even in de 109V8 aanvullings manual voor de specs van Land Rover.
Remko
-
Remko Stage1
Re: 75W80 in LT95
Uit: Land Rover V8 repair operation manual supplement
main gearbox oil: 2,7 litres
Transfer gearbox oil: 3,1 litres
Main gearbox, transfer gearbox and hydraulic winch supply tank: 20W/50 (voor UK ook 15W40 en 15W50)
Uit Fairey overdrive voor LT95: 80/90 olie
Mijn opmerking dat bakolie dunner is niet goed. Op diverse plaatsen kom je tegen dat er 80w90 in de hoofdbak word gebruikt (voor de smering goed), MAAR elders lees je dat de oliepomp van de hoofdbak deze olie eigenlijk niet aankan! Transferbox volgens het boekje dus 20w50, maar volgens diverse bronnen kan 80/90 ook. Bij gebruik van een Fairey overdrive MOET er 80/90 in (tussenbak en overdrive hebben gedeeld reservoir).
main gearbox oil: 2,7 litres
Transfer gearbox oil: 3,1 litres
Main gearbox, transfer gearbox and hydraulic winch supply tank: 20W/50 (voor UK ook 15W40 en 15W50)
Uit Fairey overdrive voor LT95: 80/90 olie
Mijn opmerking dat bakolie dunner is niet goed. Op diverse plaatsen kom je tegen dat er 80w90 in de hoofdbak word gebruikt (voor de smering goed), MAAR elders lees je dat de oliepomp van de hoofdbak deze olie eigenlijk niet aankan! Transferbox volgens het boekje dus 20w50, maar volgens diverse bronnen kan 80/90 ook. Bij gebruik van een Fairey overdrive MOET er 80/90 in (tussenbak en overdrive hebben gedeeld reservoir).
-
Joop Hubers
Re: 75W80 in LT95
Even de draad weer oppakken. Ik heb deze topic gevolgd omdat ik aan vervanging van de olie in V-bak en T-bak toe ben maar nu wordt ik wel aan het twijfelen gebracht. Zonder deze topic had ik er de aanbevolen olie van Kroon in gedaan (Emperol 10W40 en Unigear HS GL-2/GL-5 80W90). Emperol 10W40 doe ik trouwens ook in de motor.
Ik kan me er natuurlijk geen bult aan vallen maar voor mijn ietwat versleten bak wil ik natuurlijk het beste.
Zijn er al betrouwbare resultaten met 75W80 en wat ik begrijp moet het zeker minerale olie zijn?
Joop OneTen V8
Ik kan me er natuurlijk geen bult aan vallen maar voor mijn ietwat versleten bak wil ik natuurlijk het beste.
Zijn er al betrouwbare resultaten met 75W80 en wat ik begrijp moet het zeker minerale olie zijn?
Joop OneTen V8
-
Paul Rasch
Re: 75W80 in LT95
Beste Wim en Jeroen,
Ik rij er nu een half jaar mee rond en wat mij betreft oké. Schakelen bij koud weer ging beter en ik vind de bak als hij warm is (snelweg met trailer) minder schraal klinken.
De viscositeit van deze olie is zelfs iets lager dan de 20W50 motorolie. Volgens opgave van Kroon, achtereenvolgens: het vloeipunt, de viscositeit bij 40 en 100 graden.
20W50 motorolie: -24, 156 en 17
15W40 motorolie: -32, 103 en 14
10W40 motorolie: -30, 98 en 14
75W80 versnellingsbakolie:-45, 63 en 9
Mijn ervaring is dus goed. Wat ik begrijp is dat moderne motoroliën in tegenstelling tot de oudere minder goede 'afschuifeigenschappen' hebben en daarom minder geschikt zijn voor versnellingsbakken, hoewel de viscositeit oké is.
Daarom wordt in het betreffende LRHC artikel de genoemde 75W80 versnellingsbak olie aanbevolen.
Meer kan ik er niet over zeggen.
Groeten Paul Rasch
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben benieuwd naar de ervaring van Paul Rasch,
> uit het genoemde draadje van Wim.
> Hij zou er nu iets meer dan een half jaar mee
> rondrijden.
> J.
Ik rij er nu een half jaar mee rond en wat mij betreft oké. Schakelen bij koud weer ging beter en ik vind de bak als hij warm is (snelweg met trailer) minder schraal klinken.
De viscositeit van deze olie is zelfs iets lager dan de 20W50 motorolie. Volgens opgave van Kroon, achtereenvolgens: het vloeipunt, de viscositeit bij 40 en 100 graden.
20W50 motorolie: -24, 156 en 17
15W40 motorolie: -32, 103 en 14
10W40 motorolie: -30, 98 en 14
75W80 versnellingsbakolie:-45, 63 en 9
Mijn ervaring is dus goed. Wat ik begrijp is dat moderne motoroliën in tegenstelling tot de oudere minder goede 'afschuifeigenschappen' hebben en daarom minder geschikt zijn voor versnellingsbakken, hoewel de viscositeit oké is.
Daarom wordt in het betreffende LRHC artikel de genoemde 75W80 versnellingsbak olie aanbevolen.
Meer kan ik er niet over zeggen.
Groeten Paul Rasch
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben benieuwd naar de ervaring van Paul Rasch,
> uit het genoemde draadje van Wim.
> Hij zou er nu iets meer dan een half jaar mee
> rondrijden.
> J.
-
Roel
Re: 75W80 in LT95. 1 jaar verder
Wim, het is alweer een jaar geleden dat je je vraag stelde. Wat heb je nu gedaan?
Binnenkort ga ik een overdrive plaatsen en dat was dan direct een gelegenheid om eventuuel over te stappen naar andere olie.
Momenteel zit er de Castrol high milage 15W40 in, eigenlijk omdat ik deze ook in de motor gebruik. Daar ik vind dat de bak niet heel soepel "glijdt" tijdens het schakelen was de bedoeling om eens de 20W50 te vullen. Nu ik dit draadje tegen kwam ga ik twijfelen.
ff resume;
Voorgeschreven wordt in de oude manual een 15W40 of 20W50 motorolie. Men stapt over op een gearoil om zo minder geluid en soepelere schakelbewegingen te krijgen (omdat een gearoil ontworpen is voor een tandwielkaqst en een motorolie niet???)
Nadeel van een 75W90 gearoil zou zijn dat de viscositeit bij kou te hoog (olie te dik) zou zijn waardoor het kunststof aandrijftandwiel van de oliepomp voor het voorste prisa-aslager defect zou (kunnen) lopen.
Volgens de gegevens van Raul Rasch en onderstaande tabel is een 75W gearoil dus een betere toepassing dan een 15W engine oil.
Blijven over de vragen:
1) is een LT95 geschikt voor een gearoil of is deze olie dermate gedoped dat aantasting van delen plaatsvind en er daarom een motorolie gebruikt moet worden
2) vul je dan de gearoil in het versnellingsbakdeel + het tussenbakdeel of blijft er engine oil in de tussenbak?
Vraag 1 zal waarschijnlijk alleen maar door iemand beantwoord kunnen worden die lang een gearoil heeft gebruikt en deze LT95 in gedemonteerde toestand heeft kunnen vergelijken met "motorolie" types
viscosity(2).jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c3c72bfb9d1bad84c649d0b77ad91a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.westernoil.com.au%2Fupload%2Fviscosity%282%29.jpg', 'http://www.westernoil.com.au/upload/viscosity(2).jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.westernoil.com.au%2Fupload%2Fviscosity%282%29.jpg', '', 15610592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Binnenkort ga ik een overdrive plaatsen en dat was dan direct een gelegenheid om eventuuel over te stappen naar andere olie.
Momenteel zit er de Castrol high milage 15W40 in, eigenlijk omdat ik deze ook in de motor gebruik. Daar ik vind dat de bak niet heel soepel "glijdt" tijdens het schakelen was de bedoeling om eens de 20W50 te vullen. Nu ik dit draadje tegen kwam ga ik twijfelen.
ff resume;
Voorgeschreven wordt in de oude manual een 15W40 of 20W50 motorolie. Men stapt over op een gearoil om zo minder geluid en soepelere schakelbewegingen te krijgen (omdat een gearoil ontworpen is voor een tandwielkaqst en een motorolie niet???)
Nadeel van een 75W90 gearoil zou zijn dat de viscositeit bij kou te hoog (olie te dik) zou zijn waardoor het kunststof aandrijftandwiel van de oliepomp voor het voorste prisa-aslager defect zou (kunnen) lopen.
Volgens de gegevens van Raul Rasch en onderstaande tabel is een 75W gearoil dus een betere toepassing dan een 15W engine oil.
Blijven over de vragen:
1) is een LT95 geschikt voor een gearoil of is deze olie dermate gedoped dat aantasting van delen plaatsvind en er daarom een motorolie gebruikt moet worden
2) vul je dan de gearoil in het versnellingsbakdeel + het tussenbakdeel of blijft er engine oil in de tussenbak?
Vraag 1 zal waarschijnlijk alleen maar door iemand beantwoord kunnen worden die lang een gearoil heeft gebruikt en deze LT95 in gedemonteerde toestand heeft kunnen vergelijken met "motorolie" types
viscosity(2).jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c3c72bfb9d1bad84c649d0b77ad91a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.westernoil.com.au%2Fupload%2Fviscosity%282%29.jpg', 'http://www.westernoil.com.au/upload/viscosity(2).jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.westernoil.com.au%2Fupload%2Fviscosity%282%29.jpg', '', 15610592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Wim Janssen
Re: 75W80 in LT95. 1 jaar verder
Wat ik gedaan heb kan ik je precies vertellen. Ik heb 29-07-2011 Valvoline Durablend 75W-80, welke trouwens bijna dezelfde viscositeit als 15W-40 heeft, in versnellingsbak en tussenbak gedaan. In het begin merkte ik dat de bak, koud en in de lagere versnellingen, duidelijk gemakkelijker schakelde. Hierop heb ik nu, 18.000 km verder, nog geen verschil geconstateerd.
Ik heb dit trouwens indertijd ook met mijn olieleverancier op mijn werk besproken en die zag geen enkel probleem in het gebruik van deze olie. Deze Valvoline Durablend is trouwens een halfsynthetische olie, want 75W-80 mineraal is vrij moeilijk te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ik heb dit trouwens indertijd ook met mijn olieleverancier op mijn werk besproken en die zag geen enkel probleem in het gebruik van deze olie. Deze Valvoline Durablend is trouwens een halfsynthetische olie, want 75W-80 mineraal is vrij moeilijk te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Bart van Dessel
Re: 75W80 in LT95. 1 jaar verder
Wat is eigenlijk het voordeel van die Durablend t.o.v. 15W40 olie? Behalve dat ie veel duurder is....
Gr, Bart
Gr, Bart