toch onderblok gescheurd ??????
-
Reinoud
toch onderblok gescheurd ??????
Probleem met een 3.5 v8 >> druk opbouw in het koelsysteem, van het type "slangen staan op springen"
koppakking vervangen > geen verbetering
koppen laten afpersen > niet gescheurd
conclusie >> onderblok gescheurd ?
Wie weet hoe ik het onderblok kan controleren op scheuren e.d.
Groet,
Reinoud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2011 12:57 door Reinoud.
koppakking vervangen > geen verbetering
koppen laten afpersen > niet gescheurd
conclusie >> onderblok gescheurd ?
Wie weet hoe ik het onderblok kan controleren op scheuren e.d.
Groet,
Reinoud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2011 12:57 door Reinoud.
-
Franc
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Reinoud,
Heb je eerst getest op uitlaatgas in je koelvloeistof?
Verbruikt hij koelvloestof?
Was de temperatuur normaal?
Koppen ook op vlakheid laten testen?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Heb je eerst getest op uitlaatgas in je koelvloeistof?
Verbruikt hij koelvloestof?
Was de temperatuur normaal?
Koppen ook op vlakheid laten testen?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Bart van Dessel
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Is je koelsysteem nergens verstopt? Al eens je systeem geflushed? En geprobeert met nieuwe radiateur? Ik heb hetzelfd eprobleem ooit gehad, ik was fl. 1600,- (ja, guldentijd) kwijt voor 2 x koppakking vervangen, koppen vlakken/afpersen en nog steeds druk opbouwen, uiteindelijk bleek de radiateur de boosdoener. Nieuwe radiateur erin en klaar. Bij de 3.5 komt het heel zelden voor dat het onderblok scheurt, maar het kan dus wel.
gr, bart
gr, bart
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Bart, Franc,
De motor verbruikt klvstof. De motor T loopt snel op en wordt te warm. De druk opbouw in de slangen is erg hoog, en als ik hem niet druk loos maak door de dop van het exp vat los te draaien, loopt er koelvloeistof naar de cilinders. De motor loopt verder prima, genoeg vermogen.
De koppen zijn nog niet gevlakt.
Het koelsysteem is zeer grondig geflushed zonder resultaat.
Systeem ga ik vanavond controleren op verstoppingen.
Reinoud
De motor verbruikt klvstof. De motor T loopt snel op en wordt te warm. De druk opbouw in de slangen is erg hoog, en als ik hem niet druk loos maak door de dop van het exp vat los te draaien, loopt er koelvloeistof naar de cilinders. De motor loopt verder prima, genoeg vermogen.
De koppen zijn nog niet gevlakt.
Het koelsysteem is zeer grondig geflushed zonder resultaat.
Systeem ga ik vanavond controleren op verstoppingen.
Reinoud
-
Benno
Re: toch onderblok gescheurd ??????
thermostaat kapot??? had ik in mijn RRC ook met gasvorming (koken) tot gevolg. Op tijd gevonden gelukkig zodat ik geen nadelige resultaten heb overgehouden ervan.
benno
benno
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> thermostaat kapot??? had ik in mijn RRC ook met
> gasvorming (koken) tot gevolg. Op tijd gevonden
> gelukkig zodat ik geen nadelige resultaten heb
> overgehouden ervan.
>
> benno
Dacht ik eerst ook,.. maar ook met verwijderde thermostaat bleef het probleem.
-------------------------------------------------------
> thermostaat kapot??? had ik in mijn RRC ook met
> gasvorming (koken) tot gevolg. Op tijd gevonden
> gelukkig zodat ik geen nadelige resultaten heb
> overgehouden ervan.
>
> benno
Dacht ik eerst ook,.. maar ook met verwijderde thermostaat bleef het probleem.
-
Frans Bonnes
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Reinoud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart, Franc,
>
loopt er koelvloeistof naar de cilinders
Hoe bedoel je dat?
Als er koelvloeistof in de cilinders komt kan dat bijna alleen maar komen door een slechte koppakking, dacht ik.
fb
-------------------------------------------------------
> Bart, Franc,
>
loopt er koelvloeistof naar de cilinders
Hoe bedoel je dat?
Als er koelvloeistof in de cilinders komt kan dat bijna alleen maar komen door een slechte koppakking, dacht ik.
fb
-
Peter T.
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Niet ergens een dopje achtergelaten.......
Paar jaar geleden gehad, nieuwe radiateur geplaatst en binnen de kortst mogelijke tijd liep de temperatuur ongekend hoog op. Overal zoeken en uiteindelijk bleek er een tweede afdichtingsdop in de radiateur te zitten.....Zag het omdat ook ik de kop er weer af wilde gooien
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1d3c584a5e5229a51828ea189261f1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14189666, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paar jaar geleden gehad, nieuwe radiateur geplaatst en binnen de kortst mogelijke tijd liep de temperatuur ongekend hoog op. Overal zoeken en uiteindelijk bleek er een tweede afdichtingsdop in de radiateur te zitten.....Zag het omdat ook ik de kop er weer af wilde gooien
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1d3c584a5e5229a51828ea189261f1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14189666, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frank 110V8
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Hoi,
Kan jij je kopbouten wel ver genoeg aanhalen, soms zet je ze wel op moment maar lopen ze vast op rommel in de draad, dan staat de koppakking niet op spanning en lekt hij.
Groet Frank
Kan jij je kopbouten wel ver genoeg aanhalen, soms zet je ze wel op moment maar lopen ze vast op rommel in de draad, dan staat de koppakking niet op spanning en lekt hij.
Groet Frank
-
Franc
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Reinoud,
Ik weet niet of je nu je hele blok eruit hebt liggen, maar als je het zeker wilt weten kun je ook je onderblok op druk zetten.
pressuretest.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7267b3794c44c7981a2aaba098baff01', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.cowdery.org.uk%2Fimages%2Fv8misc%2Fpressuretest.JPG', 'http://www.cowdery.org.uk/images/v8misc/pressuretest.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.cowdery.org.uk%2Fimages%2Fv8misc%2Fpressuretest.JPG', '', 14191838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Is wat mij betreft het laatste dat je doet.
Gescheurd onderblok is eigenlijk bij een 3.5 erg zeldzaam. Dat je problemen hebt met de afdichting blok / kop is waarschijnlijker.
Vlakken en een composiet pakking ertussen (Bart heeft misschien wel een gevlakte ruilkop voor je, kan ik aanraden). En natuurlijk de schroefdraad goed schoon (en leeg) maken zoals Frank zegt. Als er onderin olie of water in ligt druk je die samen ipv dat je de bout vastdraait.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Ik weet niet of je nu je hele blok eruit hebt liggen, maar als je het zeker wilt weten kun je ook je onderblok op druk zetten.
pressuretest.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7267b3794c44c7981a2aaba098baff01', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.cowdery.org.uk%2Fimages%2Fv8misc%2Fpressuretest.JPG', 'http://www.cowdery.org.uk/images/v8misc/pressuretest.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.cowdery.org.uk%2Fimages%2Fv8misc%2Fpressuretest.JPG', '', 14191838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Is wat mij betreft het laatste dat je doet.
Gescheurd onderblok is eigenlijk bij een 3.5 erg zeldzaam. Dat je problemen hebt met de afdichting blok / kop is waarschijnlijker.
Vlakken en een composiet pakking ertussen (Bart heeft misschien wel een gevlakte ruilkop voor je, kan ik aanraden). En natuurlijk de schroefdraad goed schoon (en leeg) maken zoals Frank zegt. Als er onderin olie of water in ligt druk je die samen ipv dat je de bout vastdraait.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Eric&Betty Boop
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Franc Schreef:
-------------------------------------------------------
> En natuurlijk de schroefdraad
> goed schoon (en leeg) maken zoals Frank zegt. Als
> er onderin olie of water in ligt druk je die samen
> ipv dat je de bout vastdraait.
>
> Groeten,
> Franc.
Vloeistoffen zijn juist niet samendrukbaar Franc.
Als er nog olie/water onder in de gaten heeft gestaan heb je kans het onderblok daardoor wel gescheurd is bij het aandraaien van de kopbouten.
Reinoud
Het is altijd zaak om een tap door de kopboutgaten te halen om het schroefdraad schoon en vrij van roest en vuil te maken anders gebruik je een gedeelte van het aanhaalmoment om door het vuil heen te komen en dan zitten de kopbouten niet goed vast.En daarna met perslucht de gaten uitblazen zodat er niets onderin zit.
Tegenwoordig worden kopbouten bijna altijd met "hoekverdraaiing" vastgezet,dit werkt veel nauwkeuriger dan op moment.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('904a727536ba18b60bce16a3e7a16350', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14191967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('cd17b3599f0529b6501596ac94dca0b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14191967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> En natuurlijk de schroefdraad
> goed schoon (en leeg) maken zoals Frank zegt. Als
> er onderin olie of water in ligt druk je die samen
> ipv dat je de bout vastdraait.
>
> Groeten,
> Franc.
Vloeistoffen zijn juist niet samendrukbaar Franc.
Als er nog olie/water onder in de gaten heeft gestaan heb je kans het onderblok daardoor wel gescheurd is bij het aandraaien van de kopbouten.
Reinoud
Het is altijd zaak om een tap door de kopboutgaten te halen om het schroefdraad schoon en vrij van roest en vuil te maken anders gebruik je een gedeelte van het aanhaalmoment om door het vuil heen te komen en dan zitten de kopbouten niet goed vast.En daarna met perslucht de gaten uitblazen zodat er niets onderin zit.
Tegenwoordig worden kopbouten bijna altijd met "hoekverdraaiing" vastgezet,dit werkt veel nauwkeuriger dan op moment.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('904a727536ba18b60bce16a3e7a16350', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14191967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('cd17b3599f0529b6501596ac94dca0b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14191967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
neef Henk
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Misschien een rare vraag Reinoud maar heb je lpg op de RR?
Bij mij is toevallig afgelopen week de verdamper stuk gegaan zodat het lpg in het koelwater komt. Dit gaf bij mij ook harde slangen en een scheurtje in de radiator
Groeten en succes gewenst.
Neef Henk
Bij mij is toevallig afgelopen week de verdamper stuk gegaan zodat het lpg in het koelwater komt. Dit gaf bij mij ook harde slangen en een scheurtje in de radiator
Groeten en succes gewenst.
Neef Henk
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien een rare vraag Reinoud maar heb je lpg
> op de RR?
>
Ja , ik rij op LPG (defender 110 bj 83). Heb ik aan gedacht (verdamper), maar als ik op benzine rij, is er ook druk opbouw.Dus die is goed >> logisch toch ??
R
-------------------------------------------------------
> Misschien een rare vraag Reinoud maar heb je lpg
> op de RR?
>
Ja , ik rij op LPG (defender 110 bj 83). Heb ik aan gedacht (verdamper), maar als ik op benzine rij, is er ook druk opbouw.Dus die is goed >> logisch toch ??
R
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Franc,
waar koop ik die composiet pakkingen ? Vis landrover zegt dat die er alleen voor de 3.9 en groter zijn ??
waar koop ik die composiet pakkingen ? Vis landrover zegt dat die er alleen voor de 3.9 en groter zijn ??
-
Franc
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Reinoud,
Die composiet pakkingen kun je krijgen bij RPI, eBay, etc.
Bij Rimmerbros een complete set voor Eur 37 excl verzenden. Of alleen de pakking.
Om weer op de originele compressie te komen moet je wat extra van je kop afhalen tijdens het vlakken: 0.7mm.
En de instructies van Eric volgen.
@Eric: je hebt gelijk, ik bedoelde hetzelfde, maar het kwam wat onhandig uit mijn toetsenbord
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Die composiet pakkingen kun je krijgen bij RPI, eBay, etc.
Bij Rimmerbros een complete set voor Eur 37 excl verzenden. Of alleen de pakking.
Om weer op de originele compressie te komen moet je wat extra van je kop afhalen tijdens het vlakken: 0.7mm.
En de instructies van Eric volgen.
@Eric: je hebt gelijk, ik bedoelde hetzelfde, maar het kwam wat onhandig uit mijn toetsenbord
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Franc,
Weet je geen nld leverancier van de composiet pakkingen ? Dan kan ik er namelijk nog dit weekend mee aan de slag.
Reinoud
Weet je geen nld leverancier van de composiet pakkingen ? Dan kan ik er namelijk nog dit weekend mee aan de slag.
Reinoud
-
Bart van Dessel
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Budget parts, auto rega, jansen oisterwijk. etc etc etc
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Reinoud
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Probleem opgelost !!!!!!
Koppen nog een keer laten vlakken, composiet pakking er tussen en de kopbouten iets strakker aangedraaid (+10Nm)
Loopt weer perfect !!.
Bedankt voor de tips.
R
Koppen nog een keer laten vlakken, composiet pakking er tussen en de kopbouten iets strakker aangedraaid (+10Nm)
Loopt weer perfect !!.
Bedankt voor de tips.
R
-
Bart van Dessel
Re: toch onderblok gescheurd ??????
mooi dat het in orde is, op welk koppel heb je je koppen uiteindelijk aangedraaid?
gr, bart
gr, bart
-
Franc
Re: toch onderblok gescheurd ??????
Reinoud,
De aanhouder wint !
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
De aanhouder wint !
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen