P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
-
Theo
P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Sinds een maand of 3 heb ik een rr p38 uit 2000 mooi ding reed lekker. Maar nu staat hij stil. het volgende fenomeen is er aan de hand.
1. in welke versnelling de automaat ook staat er gebeurt helemaal niks, of heel weinig (veel toeren en heel langzaam vooruit)
2. Olie in de bak is vervangen, het filter ook, daarnaast stonk deze olie ook verbrand.
3. Na het vervangen heeft de auto ongeveer 5 kilometer goed gereden waarna het probleem weer terug is.
4. het display in de auto geeft geen gearbox fault
Iemand een goede suggestie?
bedankt voor jullie input.
Groet
Theo.
1. in welke versnelling de automaat ook staat er gebeurt helemaal niks, of heel weinig (veel toeren en heel langzaam vooruit)
2. Olie in de bak is vervangen, het filter ook, daarnaast stonk deze olie ook verbrand.
3. Na het vervangen heeft de auto ongeveer 5 kilometer goed gereden waarna het probleem weer terug is.
4. het display in de auto geeft geen gearbox fault
Iemand een goede suggestie?
bedankt voor jullie input.
Groet
Theo.
-
Frans Bonnes
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Hoe is het oliepeil van de bak nu?
fb
fb
-
Boelo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Theo, het lijkt er idd sterk op dat je bak definitief defect is, als er veel slip is, bij jou kennelijk alleen maar, dan is er ook brandschade, en ook daar heb je al bewijs voor, de verbrand ruikende olie.
Ik heb net zelf een bak gedemonteerd met dezelfde symptomen. Hoe begon het bij jou? Eerst een beetje slip in met name de achteruit? Wanneer heb je de olie voor het laatst ververst?
Voor een betaalbare revisiebak kan ik je Peter de Koning transmissies in Zuid Beijerland aanbevelen.
Succes!
Groeten Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2011 14:32 door Boelo.
Ik heb net zelf een bak gedemonteerd met dezelfde symptomen. Hoe begon het bij jou? Eerst een beetje slip in met name de achteruit? Wanneer heb je de olie voor het laatst ververst?
Voor een betaalbare revisiebak kan ik je Peter de Koning transmissies in Zuid Beijerland aanbevelen.
Succes!
Groeten Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2011 14:32 door Boelo.
-
Theo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Hoi Boelo,
ik had ook al het gevoel dat het klaar was met de bak
Is het veel werk om de bak te vervangen, ben handig dat is het probleem niet. Maar hoeveel uur heb je er aan besteed?
Het begon bij mij plotseling, ineens was er complete slip, wel vreemd is dat als ik de auto uit zet en weer start ik dan heel langzaam kan rijden, De olie in de bak is net ververst, nadat het slippen begon, maar waarschijnlijk dus net te laat. Overigens hoor ik ook een raar piepend/ratelend geluid uit de bak komen. heeft er vast mee te maken.
Bedankt voor je input.
groet,
Theo.
ik had ook al het gevoel dat het klaar was met de bak
Het begon bij mij plotseling, ineens was er complete slip, wel vreemd is dat als ik de auto uit zet en weer start ik dan heel langzaam kan rijden, De olie in de bak is net ververst, nadat het slippen begon, maar waarschijnlijk dus net te laat. Overigens hoor ik ook een raar piepend/ratelend geluid uit de bak komen. heeft er vast mee te maken.
Bedankt voor je input.
groet,
Theo.
-
Boelo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Hoi Theo,
Hoeveel heeft de bak gelopen? Is het een ZF4HP22?
Hoe zag de carterpan er van binnen uit, erg vies en dikke smurrie rond het magneetje?
Ik heb me laten vertellen dat alle ZF's rond de 250.000 km kapot gaan, de mijne heeft het 280K uitgehouden, het begon met een beetje slip m.n. in de achteruit en een paar honderd km later was er geen totaal geen aandrijving meer. Lijkt dus erg op jouw situatie.
De bak eruit was in een uur of zes gebeurd, wel af en toe een 2e paar handjes en ik deed het werk op een brug. Er weer onder ook in een uur of zes gedaan. Makkelijk zelf te doen.
Bij het verder demonteren van de bak bleek dat de koppelinsplaten compleet op waren en dat veel van frictieplaten waren verband, bij mij was ook het huis van de B-koppeling en de gecombineerde koppeling kapot gegaan.
Ik heb voordat dit gebeurde tot 3x toe de olie ververst in een poging het bonkige scahkelen te verhelpen, zonder succes, maar of ik nu wel of geen olie had ververst, dat had niets uitgemaakt, de bak was gewoon aan zijn eind.
Bij jou lijkt hè een zelfde verhaal, alleen kan ik het ratelende geluid niet thuisbrengen.
Boelo
Hoeveel heeft de bak gelopen? Is het een ZF4HP22?
Hoe zag de carterpan er van binnen uit, erg vies en dikke smurrie rond het magneetje?
Ik heb me laten vertellen dat alle ZF's rond de 250.000 km kapot gaan, de mijne heeft het 280K uitgehouden, het begon met een beetje slip m.n. in de achteruit en een paar honderd km later was er geen totaal geen aandrijving meer. Lijkt dus erg op jouw situatie.
De bak eruit was in een uur of zes gebeurd, wel af en toe een 2e paar handjes en ik deed het werk op een brug. Er weer onder ook in een uur of zes gedaan. Makkelijk zelf te doen.
Bij het verder demonteren van de bak bleek dat de koppelinsplaten compleet op waren en dat veel van frictieplaten waren verband, bij mij was ook het huis van de B-koppeling en de gecombineerde koppeling kapot gegaan.
Ik heb voordat dit gebeurde tot 3x toe de olie ververst in een poging het bonkige scahkelen te verhelpen, zonder succes, maar of ik nu wel of geen olie had ververst, dat had niets uitgemaakt, de bak was gewoon aan zijn eind.
Bij jou lijkt hè een zelfde verhaal, alleen kan ik het ratelende geluid niet thuisbrengen.
Boelo
-
theo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
ha Boelo,
die dikke smurrie viel eigenlijk erg mee, ook heeft mijn p38 maar 175.000 gelopen. en dat is toch een beetje te vroeg zou je haast zeggen, maar ja het blijft "british eylend" had ik maar een degelijke japanner moeten kopen hahaha.
Het slippen trad overigens bij mij pas op na een vreemd geluid van onder dat plotseling optrad. Niet iets wat geleidelijk zijn intrede heeft gedaan. Daarna is gelijk de olie vervangen en was het probleem verdwenen (het vreemde geluid ook) voor ongeveer 5 kilometer. Daarna kwam het vreemde geluid terug in de bak en begon de boel weer te slippen. In het filter zat overigens wel wat "drek"
groet,
Theo.
die dikke smurrie viel eigenlijk erg mee, ook heeft mijn p38 maar 175.000 gelopen. en dat is toch een beetje te vroeg zou je haast zeggen, maar ja het blijft "british eylend" had ik maar een degelijke japanner moeten kopen hahaha.
Het slippen trad overigens bij mij pas op na een vreemd geluid van onder dat plotseling optrad. Niet iets wat geleidelijk zijn intrede heeft gedaan. Daarna is gelijk de olie vervangen en was het probleem verdwenen (het vreemde geluid ook) voor ongeveer 5 kilometer. Daarna kwam het vreemde geluid terug in de bak en begon de boel weer te slippen. In het filter zat overigens wel wat "drek"
groet,
Theo.
-
theo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Overigens er zit een zf 4hp24 in.
groet
theo.
groet
theo.
-
Boelo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Nix Brits aan Theo, oerdegelijke Duitse techniek. Destijds was LR van BMW. Deze bak zit dan ook veel in BMW 's en is eigenlijk iets te licht voor een zware LR. Maar 175 K is wel weinig, maar hoe dan ook je bak lijkt overleden, bel maar ff met Peter, hij rijdt zelf ook een P38!
Succes en groeten Boelo
Succes en groeten Boelo
-
Theo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Vandaag afspraak gemaakt met Peter de transmissiedokter. Volgende week gaat de range weer als een speer.
Boelo bedankt voor de TIP!
groet,
Theo.
Boelo bedankt voor de TIP!
groet,
Theo.
-
Boelo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Theo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag afspraak gemaakt met Peter de
> transmissiedokter. Volgende week gaat de range
> weer als een speer.
>
> Boelo bedankt voor de TIP!
>
> groet,
>
> Theo.
-
theo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Nog even een berichtje over mijn p38.
Nadat de transmissiedokter de boel heeft vervangen (bak was in 2009 ook al vervangen bleek, maar niet de oliekoeler die nog vol met rommel zat, waardoor de bak weer stuk ging), is het grote genieten weer begonnen.
Dus nog een tip ter afsluiting, maak ook je koeler schoon als de bak de geest heeft gegeven en je gaat zelf de boel vervangen.
Groet,
Theo.
Nadat de transmissiedokter de boel heeft vervangen (bak was in 2009 ook al vervangen bleek, maar niet de oliekoeler die nog vol met rommel zat, waardoor de bak weer stuk ging), is het grote genieten weer begonnen.
Dus nog een tip ter afsluiting, maak ook je koeler schoon als de bak de geest heeft gegeven en je gaat zelf de boel vervangen.
Groet,
Theo.
-
Boelo
Re: P38 (2000) gaat niet voor of achteruit. (bak defect?)
Yep, flink doorspoelen totdat er alleen nog maar schone spoelvloeistof doorkomt, dat kan trouwens van alles zijn, benzine, diesel, terpentine, wasbenzine etc.
Boelo
Oh ja, goed dat je weer rijdt Theo!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2011 00:15 door Boelo.
Boelo
Oh ja, goed dat je weer rijdt Theo!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2011 00:15 door Boelo.