Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tobias van Krieken

Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Tobias van Krieken »

Hallo,

Ik heb een Land Rover 109 ambulance, series 3, bouwjaar '79, 2.25 diesel.
Nu heb ik weer wat problemen.
Mijn water temperatuurmeter gaat meteen naar het rood als ik het contact aan zet. Nu hebben we alles na gemeten en hij lijkt geen kortsluiting te maken.
Toch gaat hij meteen naar het rood. Nu zei een monteur dat de sensor niet kapot was, rare conclusie dan.
Dus wat denken jullie? Kapotte meter? Is dat deze die daar boven op bij het blok zit:
[www.landro.nl]
of deze: [www.landro.nl] (maar die is denk ik van onder de auto, echt de olietemperatuur of lijkt dat maar?)_
En wat kan anders de oorzaak zijn?

Verder was mijn ruitenwisser aangesloten via een kabeltje en dan met een 12 volt aansluiting. Deze werd dan in het zelf gemaakte 12 volt contact gedaan. Hierdoor gingen de wissers ook maar met een lage snelheid op en neer.
Nu wilde ik het weer origineel maken, dus met de draaiknop.
Dit is gelukt maar nu blijven de wissers het continu doen. Hij blijft 24 Volt afgeven, maakt niet uit of ik de knop naar links (uit) of naar recht (aan) draai.
Wat is er dan kapot? Als ik de 24 volt toevoer los koppel en dan na-meet is alles goed. Het moet er dus aan liggen dat hij de toevoer niet afsluit.
Moet ik dan deze hebben: (naar mijn mening veel geld): [www.landro.nl]
Of het witte blokje waar de 24 volt in gaat?
Ik kreeg trouwens heel de schakelaar er al niet uit, moet ik gewoon de knop er af trekken en dan iets los draaien?

Alvast bedankt.

Groeten,
Tobias de beginnende Land Rover fan
Roy Bruurs

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Roy Bruurs »

Die eerste sensor moet jij hebben 2e is olie zo te zien.

Ik vermoed toch dat er ergens sluiting zit in je circuit van je temperatuur. Sensor zal in zovere niet kapot zijn dat hij wel de plus doorgeeft aan de signaal draad maar het kan wel zijn dat hij de weerstand niet meer veranderd.

Met de schakelaar van je ruitenwissers is door, kan goed zijn dat deze kapot is. wat ik begrijp is het geen nieuwe schakelaar.
Hans 109

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Hans 109 »

Op je sensor zou je iets van weerstand moeten meten, deze waarde verandert bij warm worden.
Waarschijnlijk, als je een 24V versie hebt, is je temperatuurmeter een kruisspoel meter. deze heeft minimaal 3 aansluitingen. Mogelijk zit daar iets niet goed.

mvg Hans
Exfietser

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Exfietser »

De temperatuur sensoren voor zowel het water als de olie zijn hetzelfde. Ook de meetinstrumenten zijn hetzefde. Alleen zijn die mechanisch gespiegeld uitgevoerd.

Je kunt de draden van olie en watertemperatuur ook omwisselen. alleen geven de instrumenten dan natuurlijk wel de andere temperatuur aan.

De eerste war jij het over hebt is de goede. Deze dus:
560794.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fb3b398fabf207fe5eb1f559d5e9fbe3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F560794.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/560794.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F560794.JPG', '', 14089252, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Die andere is een oliedrukschakelaar en die zit op het huis van je oliefilter. Er staat ook met koeieletters bij dat het een oliedrukzender is. deze dus: 90519864.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c522eae0915c25cfdefed2e8f6432930', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F90519864.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/90519864.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F90519864.JPG', '', 14089252, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De sensor van je koelwater zit inderdaad boven op je blok en de sensor voor de olietemperatuur zit inderdaad onder in het carter.

Als je meter naar rood uitslaat kan het zijn dat de draad die van je meter naar de sensor gaat een sluiting maakt naar massa. Verder moet het metalen huis van je klokkenspel goed aan massa zitten. Doen je brandstof- en watertemperatuur -meters het wel goed? Dan is massa van je klokkenspel wel in orde. Je kunt achter op je meters de draden van de watertemp en olietemp even omwisselen. Als het probleem dan van meter verwisseld zit je probleem in de draad naar de sensor toe of in de sensor zelf. Wisseld het probleem niet dan is het probleem je meetinstrument.

Van je schakelaar weet ik het niet, dat kan ik hiervandaan niet zien. Gewoon doormeten dan weet je het. Het onderste groene dingetje bij landro op de foto is overigens voor je sproeiers.
579006.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c58b75f119b374df92b0113f1be98ff3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F579006.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/579006.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F579006.JPG', '', 14089252, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Arnold.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2011 22:03 door Exfietser.
Tobias van Krieken

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Tobias van Krieken »

Bedankt voor de antwoorden.

Arnold,
Ik zal jou tip eens even uitproberen ergens in de komende dagen. Misschien werkt dat, dan weten we wat er nou precies aan de hand/kapot is.

Verder zal ik wel gewoon een nieuw ruitensproeierknopje moeten bestellen. Of heeft iemand die hier nog een liggen, niet al te duur?


Bedankt in ieder geval!
Tobias van Krieken

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Tobias van Krieken »

Voor de ruitenwisser ga ik gewoon een nieuwe knop bestellen.

Maar nu zit ik dus met de watertemperatuurmeter.
We hebben de watertemperatuur en olietemperatuur kabels omgewisseld. Dus toen zat de olietemp sensor op het metertje van de watertemperatuur. Maar ook toen ging de watertemperatuurmeter meteen naar het rood. Hij gaf dus hetzelfde probleem. Wat mij dan lijkt is dat de meter kapot is.
Ook hebben we de watertemperatuursensor rechtstreeks met de meter verbonden (om kortsluiting uit te kunnen sluiten) en toen hadden we het zelfde probleem.
Dus zal deze meter dan kapot zijn?
Weet toevallig iemand wat de weerstand moet zijn als de motor koud en warm (na 2 minuten gassen) is?
Tobias van Krieken

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Tobias van Krieken »

Ik heb nog even gekeken, en ik krijg de meter echt niet dat hij normaal werkt. Maar kan een meter eigenlijk wel kapot? Veel zit er niet echt aan.
Heeft er niet iemand hetzelfde probleem gehad? Ik krijg hem niet werkende.
Exfietser

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Exfietser »

Meter kan heus wel stuk. Dat ik mijn (militaire 24V) wagen kocht was de olietemperatuuraanwijzing niet in orde. Er bleek een weerstandje in het metertje stuk te zijn. Nadat ik dat vervangen had werkte alles weer zoals de bedoeling is. Als ik het me goed herinner (8 jaar terug) was het een weerstandje van 270 Ohm.
Verder moet je eens kijken of de massa van het desbetreffende klokje nog wel aanwezig is. Het huis van je klokkenspel heeft wel massa anders doen je andere meters het ook niet. Maar de drie metertjes moeten dan ook wel elk weer aan het huis van je klokkenspel zitten. Ik weet niet meer hoe dat ook al weer zat. Maar het meterelement werkt anders slaat de meter niet uit. Het zou een van de twee weerstandjes kunnen zijn of iets met de massa.


Arnold.
Tobias van Krieken

Re: Ruitenwisser en watertemperatuur probleem series 3

Bericht door Tobias van Krieken »

Arnold, een late reactie van me, sorry daar voor.
Bedankt voor je informatie. Ik heb er een nieuwe sensor ingezet, maar ook nu gaat de meter meteen naar boven.
Uit na-meten blijkt dat de kabel niet kapot is, de sensor werkt blijkbaar ook nog, dus dan moet het de meter zijn. En dus waarschijnlijk het weerstandje waar je het over hebt.
Ik heb een variabele (instelbare) weerstand besteld, deze ga ik tussen de kabel zetten en dan de meter terug op positie brengen. Als ik dan de waarde weet zet ik er een vaste weerstand tussen.
Mijn vader weet precies hoe dit werkt dus ik laat het hem doen. Misschien werkt dat dan.
Ik krijg mijn meter er namelijk niet uit..
Plaats reactie