Vraagje aan de kenners, een kennis heeft een 110 uit '83 met de V8 benzinemotor... nu herinner ik me van Hendrik Swane dat 'ie tijdens z'n cursus iets vertelde over de juiste wijze van motor-olie en filters wisselen bij de V8. Iets met aanzuigen van olie door de pomp als je tegelijk het filter en de olie wisselde? Dat moest dan even afzonderlijk ofzo? Ik heb zelf een 6 cilinder dus ik heb toen waarschijnlijk niet goed genoeg opgelet om het goed te onthouden In het werkplaatshandboek kan ik er niet echt iets over vinden...
Grtz.
Harro
Bij de oude V8 zit de oliepomp buiten het blok en wordt gevoed via een leiding bovenlangs. Als je het filter verwijderd terwijl het carter leeg is, loopt deze leeg en krijg je geen oliedruk meer. Dan moet je (officieel) de pomp demonteren en afvullen met vaseline om de zaak weer aan de praat te krijgen. Soms wordt ook een boormachien op de pompas gezet, na het verwijderen van de verdeler.
Maar veel werk en moet je niet willen.
Dus eerst filter vervangen. (nieuwe vullen met olie); even starten tot je weer olie druk hebt; dan carter aftappen en weer vullen.
Als je de olie en het nieuwe filter klaar hebt staan dan kun je gerust de olie en het filter tegelijk eraf doen, direct nieuwe filter erop en verse olie en dan starten zonder plusje op de bobine. Dan motor starten totdat het oliedruklampje uitgaat, daarna kun je bobine weer aansluiten en motor normaal starten. Op deze manier is het bij mij een paar honderd keer goed gegaan. Een keer kreeg ik geen oliedruk maar toen stond ie een nacht uit te druppen waardoor pomp helemaal leeg was. Maar het aller-veiligste is zoals Wim het aangeeft,
Nope, de '83 heeft exact dezefde pomp als de vroege V8-en. Heb zelf een '83 er 110.
Pas vanaf de 4 liter is er een oliepomp op de krukas gemonteerd; die direct uit het carter aanzuigt en een veel grotere capaciteit heeft.