IJken toerenteller
-
Hans 109
IJken toerenteller
In de 109 heb ik een toerenteller geplaatst. Het is er een voor een benzinemotor, maar ik heb een 2,25 diesel.
De meter geeft nu stationair 1800 rpm aan, en vollast (bij z'n onverantwoordelijke 103 km/h) 6000 rpm.
Echter, wat zijn de werkelijke toerentallen bij stationair en vollast? Zodat ik de schaal kan aanpassen. Wie het weet, mag het zeggen!
mvg Hans
De meter geeft nu stationair 1800 rpm aan, en vollast (bij z'n onverantwoordelijke 103 km/h) 6000 rpm.
Echter, wat zijn de werkelijke toerentallen bij stationair en vollast? Zodat ik de schaal kan aanpassen. Wie het weet, mag het zeggen!
mvg Hans
-
Sylvester
Re: IJken toerenteller
Hans,
Er zijn toerentellers met dipswitches achterop om ze aan te passen voor een 4, 6 of 8 cilinder.
Jij spreekt over een diesel, waar heb je het signaal afgetakt?
Groet Sylvester.
Er zijn toerentellers met dipswitches achterop om ze aan te passen voor een 4, 6 of 8 cilinder.
Jij spreekt over een diesel, waar heb je het signaal afgetakt?
Groet Sylvester.
-
Hans 109
Ik heb een laser fotocel geplaatst die onderbroken wordt door de ventilator.
[www.mijnalbum.nl]
Werkt perfect, mooie volle schaaluitslag. Alleen de schaal klopt dus niet meer....
mvg Hans
[www.mijnalbum.nl]
Werkt perfect, mooie volle schaaluitslag. Alleen de schaal klopt dus niet meer....
mvg Hans
-
Gert
Omdat ik je creativiteit waardeer zal ik de antwoorden bij wijze van uitzondering voorkauwen:
Stationair toerental 2,25D: 590 plus of minus 20t/min.
Maximaal afgesteld toerental (verzegeld) 2,25D: 4200 t/min van de motor.
Maar zoals bij 95% van de vragen had jij deze informatie ook kunnen halen uit het werkplaatshandboek, pagina 05-2
Stationair toerental 2,25D: 590 plus of minus 20t/min.
Maximaal afgesteld toerental (verzegeld) 2,25D: 4200 t/min van de motor.
Maar zoals bij 95% van de vragen had jij deze informatie ook kunnen halen uit het werkplaatshandboek, pagina 05-2
-
Sylvester
Hoe hoog is de spanning en de steilheid van de puls? Sommige toerentellers zien graag een oplopende spanning.
In het verleden ook eens zo'n ding ingebouwd. die prompt allerlei kuren vertoonde omdat de spanning te hoog was.
D.m.v. een suppressor ( weerstand en condensator ) is dit toen opgelost.
Ik vind het wel een creatieve oplossing.
Groet Sylvester.
In het verleden ook eens zo'n ding ingebouwd. die prompt allerlei kuren vertoonde omdat de spanning te hoog was.
D.m.v. een suppressor ( weerstand en condensator ) is dit toen opgelost.
Ik vind het wel een creatieve oplossing.
Groet Sylvester.
-
Hans 109
Sylvester,
De fotocel werkt tussen de 10-30VDC, en wordt gevoed door de boordspanning. De uitgaande spanning is een blok met je boordspanning, in dit geval dus 12V- 0,7V spannigsverlies. De pulslengte is afhankelijk van de tijd dat een ventilatorblad de sensor bedekt.
Door de interne Schmitt-trigger fabriceert de fotocel een puls, met steile flanken.
Wie appelen vaart.....[www.automation.datalogic.com]
mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2011 22:39 door Hans 109.
De fotocel werkt tussen de 10-30VDC, en wordt gevoed door de boordspanning. De uitgaande spanning is een blok met je boordspanning, in dit geval dus 12V- 0,7V spannigsverlies. De pulslengte is afhankelijk van de tijd dat een ventilatorblad de sensor bedekt.
Door de interne Schmitt-trigger fabriceert de fotocel een puls, met steile flanken.
Wie appelen vaart.....[www.automation.datalogic.com]
mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2011 22:39 door Hans 109.
-
Exfietser
Je kunt het toch gewoon exact uitrekenen. Het krukastoerental maal de verhouding van de krukaspully/waterpomppully maal het aantal bladen van je ventilator is je aanwijzing. Die factor moet je gewoon instellen op je instrument. Daar hoef je toch niets voor te ijken.
Nu ga je zo hard rijden dat je pomp in de begrenzing gaat en dan ga je er vanuit dat dat inderdaad 4200 rpm is. Als alles in orde is zou dat zo moeten zijn inderdaad. Maar in de loop der jaren veranderen instellingen en beetje. Je kunt dat niet als juist meetpunt zien. Je wilt toch een instrument dat echt de juiste waarde geeft?
Arnold.
Nu ga je zo hard rijden dat je pomp in de begrenzing gaat en dan ga je er vanuit dat dat inderdaad 4200 rpm is. Als alles in orde is zou dat zo moeten zijn inderdaad. Maar in de loop der jaren veranderen instellingen en beetje. Je kunt dat niet als juist meetpunt zien. Je wilt toch een instrument dat echt de juiste waarde geeft?
Arnold.
-
Bart
Bij een diesel, kun je heel gemakkelijk het toerental controleren. aan de roetmeter voor de APK zit een toerenteller, die de pulsen van een verstuiverleiding meet.
en dan daar de toerenteller in de auto op aanpasen.
Bart
90 Td5
One ten 2,5 NA
en dan daar de toerenteller in de auto op aanpasen.
Bart
90 Td5
One ten 2,5 NA
-
Jack
Mooi gedaan hoor
Welk type sensor heb je gebruikt en wat kosten ze ongeveer?
Welk type sensor heb je gebruikt en wat kosten ze ongeveer?
-
G-men (Gargamel)
Leuk stukje toegepaste electronica.
Je zit echter met twee zaken die afwijkingen geven. De overbrengingsverhouding van de poelies, het aantal bladen van de ventilator en de vervelende eigenschap dat bij de meeste kant en klare toerentellers de deling niet traploos instelbaar is.
ook heb je in theorie last van de slip die de v-snaar nu eenmaal heeft.
Wil je hem dus de juiste waarde laten aangeven, dan zul je hetzelfde signaal moeten genereren als een 4,6 of 8 cilinder. produceerd,Eenvoudigste is te kijken of je met de dip switches (ongeveer) op het juiste toerental kunt komen.
Anders zul je er een stukje electronica tussen moeten bouwen. of de meter zelf "opereren"
Overigens zul je het spul regelmatig moeten schoonmaken, reflextasters werken met licht/laser en zijn dus gevoelig voor vervuiling van de spiegel/fotocel. En onder de motorkap van een auto is het niet de meest schone omgeving. Zeker niet bij onze engelse kwalitietswagens. )
Gebruik van een capacitieve sensor is in dit geval een volldig onderhoudsvrije oplossing. Die zijn er in dezelfde behuizing.
Ik heb er weleens eentje ingbouwd als toerenteller (wel ander merk. ). Klein plaatje met lipje onder de krukasbout/poelie gemonteerd. Sensor ervoor en je hebt een 100% nauwkeurige uitlezing, i.c.m. een simpele pulsteller (bouwpakketje van velleman) gebruikt als uitlezing. Sensor was iets van 85 euro. Let er wel op dat je hem niet vlak in het metaal monteerd. de kop moet iets uitsteken !!
[www.automationpartsexpress.com]
Maar het is leuk spelen met dit spiul. Zelfde ding heb ik gebruikt om een indicatie te maken voor ingschakelde overdrive.....
Gerrit
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een laser fotocel geplaatst die onderbroken
> wordt door de ventilator.
>
> [www.mijnalbum.nl]
>
> Werkt perfect, mooie volle schaaluitslag. Alleen
> de schaal klopt dus niet meer....
>
> mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2011 09:48 door G-men (Gargamel).
Je zit echter met twee zaken die afwijkingen geven. De overbrengingsverhouding van de poelies, het aantal bladen van de ventilator en de vervelende eigenschap dat bij de meeste kant en klare toerentellers de deling niet traploos instelbaar is.
ook heb je in theorie last van de slip die de v-snaar nu eenmaal heeft.
Wil je hem dus de juiste waarde laten aangeven, dan zul je hetzelfde signaal moeten genereren als een 4,6 of 8 cilinder. produceerd,Eenvoudigste is te kijken of je met de dip switches (ongeveer) op het juiste toerental kunt komen.
Anders zul je er een stukje electronica tussen moeten bouwen. of de meter zelf "opereren"
Overigens zul je het spul regelmatig moeten schoonmaken, reflextasters werken met licht/laser en zijn dus gevoelig voor vervuiling van de spiegel/fotocel. En onder de motorkap van een auto is het niet de meest schone omgeving. Zeker niet bij onze engelse kwalitietswagens. )
Gebruik van een capacitieve sensor is in dit geval een volldig onderhoudsvrije oplossing. Die zijn er in dezelfde behuizing.
Ik heb er weleens eentje ingbouwd als toerenteller (wel ander merk. ). Klein plaatje met lipje onder de krukasbout/poelie gemonteerd. Sensor ervoor en je hebt een 100% nauwkeurige uitlezing, i.c.m. een simpele pulsteller (bouwpakketje van velleman) gebruikt als uitlezing. Sensor was iets van 85 euro. Let er wel op dat je hem niet vlak in het metaal monteerd. de kop moet iets uitsteken !!
[www.automationpartsexpress.com]
Maar het is leuk spelen met dit spiul. Zelfde ding heb ik gebruikt om een indicatie te maken voor ingschakelde overdrive.....
Gerrit
Hans 109 Schreef:
> Ik heb een laser fotocel geplaatst die onderbroken
> wordt door de ventilator.
>
> [www.mijnalbum.nl]
>
> Werkt perfect, mooie volle schaaluitslag. Alleen
> de schaal klopt dus niet meer....
>
> mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2011 09:48 door G-men (Gargamel).
-
Sylvester
Wat is er mis aan een W aansluiting op de dynamo? vooropgesteld dat je een wisselstroom dynamo hebt.
Wordt het wel wat eenvoudiger.
Groet Sylvester.
Wordt het wel wat eenvoudiger.
Groet Sylvester.
-
Hans 109
Hallo Gerrit,
Het probleem met een capacitieve sensor - overigens zou ik zelf voor een inductieve sensor gaan, omdat een capa toch ook gevoelig is voor vuil op de kop- is dat de Sn beperkt is. Bij een Sn van 30 mm, niet bondig, heb je toch al een dikke jongen te pakken van rond 30mm. Bovendien staan de ventilatorbladen schuin, je trefvlak is dan relatief klein.
Als de optische sensor geen signaal meer geeft, is deze vervuild, of je V riem is gebroken...weet je dat ook weer snel!
Wat het ijken aangaat, ik heb inmiddels een freq meter gevonden. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger, de frequentie is dan bekend, de verhoudingen van de poelie's en de schaalverdeling van de meter.
Omdat de meter nu een mooie volle schaaluitslag geeft, is het een uiteindelijk om een nieuwe schaalverdeling maken.
mvg Hans
Het probleem met een capacitieve sensor - overigens zou ik zelf voor een inductieve sensor gaan, omdat een capa toch ook gevoelig is voor vuil op de kop- is dat de Sn beperkt is. Bij een Sn van 30 mm, niet bondig, heb je toch al een dikke jongen te pakken van rond 30mm. Bovendien staan de ventilatorbladen schuin, je trefvlak is dan relatief klein.
Als de optische sensor geen signaal meer geeft, is deze vervuild, of je V riem is gebroken...weet je dat ook weer snel!
Wat het ijken aangaat, ik heb inmiddels een freq meter gevonden. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger, de frequentie is dan bekend, de verhoudingen van de poelie's en de schaalverdeling van de meter.
Omdat de meter nu een mooie volle schaaluitslag geeft, is het een uiteindelijk om een nieuwe schaalverdeling maken.
mvg Hans
-
Hans 109
Jack,
Voor dit soort sensoren moet je snel denken aan bedragen van drie cijfers voor de komma.
Deze komt echter uit de winkeldochter voorraad.....
mvg Hans
Voor dit soort sensoren moet je snel denken aan bedragen van drie cijfers voor de komma.
Deze komt echter uit de winkeldochter voorraad.....
mvg Hans
-
Hans 109
Sylvester,
De W aansluiting van je dynamo geeft- omdat dit een halve sinus is van je wisselspanning- rond de 6 a 7 V. Dan gaan dit soort meters so- wie- so niet werken. Bovendien ligt de uitgangsfrequentie relatief hoog.
Om de meter dan goed werkend te krijgen, zul je een stukje electronica moeten maken, die de spanning opvoert, en de uitgangsfrequentie gaat delen.
Qua kosten is het dan de meest eenvoudige manier om een toerenteller te kopen die voor diesels geschikt is. Ben je goedkoper uit, en geen geklooi met printjes.
DIt speeltje heeft mij uiteindelijk 25 euries gekost. Plus een avondje werk.
Nu idd nog een nieuwe schaal maken. De huidige eruit, matzwart spuiten, en met zgn witte wrijfletters een nieuwe schaalverdeling maken.
Een mooi klein stickertje met het Land Rover logo erop maakt het helemaal af....
(Nadevakantieproject)
mvg Hans
De W aansluiting van je dynamo geeft- omdat dit een halve sinus is van je wisselspanning- rond de 6 a 7 V. Dan gaan dit soort meters so- wie- so niet werken. Bovendien ligt de uitgangsfrequentie relatief hoog.
Om de meter dan goed werkend te krijgen, zul je een stukje electronica moeten maken, die de spanning opvoert, en de uitgangsfrequentie gaat delen.
Qua kosten is het dan de meest eenvoudige manier om een toerenteller te kopen die voor diesels geschikt is. Ben je goedkoper uit, en geen geklooi met printjes.
DIt speeltje heeft mij uiteindelijk 25 euries gekost. Plus een avondje werk.
Nu idd nog een nieuwe schaal maken. De huidige eruit, matzwart spuiten, en met zgn witte wrijfletters een nieuwe schaalverdeling maken.
Een mooi klein stickertje met het Land Rover logo erop maakt het helemaal af....
(Nadevakantieproject)
mvg Hans
-
G-men (Gargamel)
Bereik van kleine model is idd beperkt. Vandaar dat we ook een plaatje met lip onder de krukaspoeliebout gemonteerd hebben. Dan heb je aan een sensor met een beriek ban 15mm ruim voldoende, En netjes 1 puls per omwenteling.
Vervuiling heeft idd wat invloed; maar hij zit er nu 3 jaar onder en doet het nog prima. Ik geloof niet dat hij de sensor ooit heeft schoongemaakt.
Gebruikte sensor was in ons geval een oude uit een machine. Was gratis.
Gerrit
Hans 109 Schreef:
> Hallo Gerrit,
>
> Het probleem met een capacitieve sensor -
> overigens zou ik zelf voor een inductieve sensor
> gaan, omdat een capa toch ook gevoelig is voor
> vuil op de kop- is dat de Sn beperkt is. Bij een
> Sn van 30 mm, niet bondig, heb je toch al een
> dikke jongen te pakken van rond 30mm. Bovendien
> staan de ventilatorbladen schuin, je trefvlak is
> dan relatief klein.
>
> Als de optische sensor geen signaal meer geeft, is
> deze vervuild, of je V riem is gebroken...weet je
> dat ook weer snel!
>
> Wat het ijken aangaat, ik heb inmiddels een freq
> meter gevonden. Dat maakt alles een stuk
> eenvoudiger, de frequentie is dan bekend, de
> verhoudingen van de poelie's en de schaalverdeling
> van de meter.
>
> Omdat de meter nu een mooie volle schaaluitslag
> geeft, is het een uiteindelijk om een nieuwe
> schaalverdeling maken.
>
> mvg Hans
Vervuiling heeft idd wat invloed; maar hij zit er nu 3 jaar onder en doet het nog prima. Ik geloof niet dat hij de sensor ooit heeft schoongemaakt.
Gebruikte sensor was in ons geval een oude uit een machine. Was gratis.
Gerrit
Hans 109 Schreef:
> Hallo Gerrit,
>
> Het probleem met een capacitieve sensor -
> overigens zou ik zelf voor een inductieve sensor
> gaan, omdat een capa toch ook gevoelig is voor
> vuil op de kop- is dat de Sn beperkt is. Bij een
> Sn van 30 mm, niet bondig, heb je toch al een
> dikke jongen te pakken van rond 30mm. Bovendien
> staan de ventilatorbladen schuin, je trefvlak is
> dan relatief klein.
>
> Als de optische sensor geen signaal meer geeft, is
> deze vervuild, of je V riem is gebroken...weet je
> dat ook weer snel!
>
> Wat het ijken aangaat, ik heb inmiddels een freq
> meter gevonden. Dat maakt alles een stuk
> eenvoudiger, de frequentie is dan bekend, de
> verhoudingen van de poelie's en de schaalverdeling
> van de meter.
>
> Omdat de meter nu een mooie volle schaaluitslag
> geeft, is het een uiteindelijk om een nieuwe
> schaalverdeling maken.
>
> mvg Hans
-
Hans 109
Wat doe je met sensoren? Ben wel benieuwd.
Ik ga er natuurlijk geen Sick onderzetten....Da's voor mij vloeken in de kerk
mvg Hans
Ik ga er natuurlijk geen Sick onderzetten....Da's voor mij vloeken in de kerk
mvg Hans
-
G-men (Gargamel)
Hoofd technische dienst in eeen geautomatiserrd magazijn met rolenanden en stellingbedienapparaten.
Zit het hele scala een sensoren. incudtief, capacitief, laser/roodlichttasters met / zonder reflector. laser afstandsmeting etc.etc.
Qua fabricaten hebben we het meeste van Sick en Wenglor. Ook wat Leuze. (conveyor scanners)
Datalogic hebben we de handscanners van. Maar we gaan tzt de bandscanners vervangen door peplr & Fuchs..... en dat is dan weer datalogic.
Er zijn er weleens een paar die mechanisch beschadigd zijn; maar nog wel functioneren. Leuk speelgoed voor in de garage !
Gerrit
Hans 109 Schreef:
> Wat doe je met sensoren? Ben wel benieuwd.
> Ik ga er natuurlijk geen Sick onderzetten....Da's
> voor mij vloeken in de kerk
>
> mvg Hans
Zit het hele scala een sensoren. incudtief, capacitief, laser/roodlichttasters met / zonder reflector. laser afstandsmeting etc.etc.
Qua fabricaten hebben we het meeste van Sick en Wenglor. Ook wat Leuze. (conveyor scanners)
Datalogic hebben we de handscanners van. Maar we gaan tzt de bandscanners vervangen door peplr & Fuchs..... en dat is dan weer datalogic.
Er zijn er weleens een paar die mechanisch beschadigd zijn; maar nog wel functioneren. Leuk speelgoed voor in de garage !
Gerrit
Hans 109 Schreef:
> Wat doe je met sensoren? Ben wel benieuwd.
> Ik ga er natuurlijk geen Sick onderzetten....Da's
> voor mij vloeken in de kerk
>
> mvg Hans