300tdi met niet werkende EGR en de APK
-
Christiaan 90 300TDI
300tdi met niet werkende EGR en de APK
Hallo,
Vandaag met de Laro naar de APK geweest en hij is afgekeurd onder andere omdat de EGR niet is aangesloten. Daar werd voorgaande jaren nooit naar gekeken omdat het voor de roetmeting niets uitmaakt, de auto is van 1984.
Maar nu zeggen ze dat als het erop zit dan moet het werken of in iedergeval lijken dat het werkt. Als ik er een kabeltje en slangetjes aanhang dan lijkt het net of ie aangesloten is en dan is het wel goed! Ehhh????
En de remschijven achter zijnj roestig maar hij remt wel goed en kaarsrecht en toch moet ik ze ontroesten of vernieuwen! Dat snapte ik ook niet helemaal.
Christiaan
Vandaag met de Laro naar de APK geweest en hij is afgekeurd onder andere omdat de EGR niet is aangesloten. Daar werd voorgaande jaren nooit naar gekeken omdat het voor de roetmeting niets uitmaakt, de auto is van 1984.
Maar nu zeggen ze dat als het erop zit dan moet het werken of in iedergeval lijken dat het werkt. Als ik er een kabeltje en slangetjes aanhang dan lijkt het net of ie aangesloten is en dan is het wel goed! Ehhh????
En de remschijven achter zijnj roestig maar hij remt wel goed en kaarsrecht en toch moet ik ze ontroesten of vernieuwen! Dat snapte ik ook niet helemaal.
Christiaan
-
Benno
Re: 300tdi met niet werkende EGR en de APK
Christiaan, wat erop zit moet werken of lijken is al jaren zo. Sommige keurmeesters zijn gemakkelijk, anderen wat kritischer. Gewoon losse draad eraan en klaar is klara. (ik neem aan dat je de doorgang al lang geblokt hebt met een blinde pakking ?)
Remschijven mogen maar voor een klein deel verroest zijn, de remmen moeten over bepaald percentage van de schijf dragen. Roest betekend dat de schijf daar niet geraakt wordt door de blokken en dus niet remt. Of het recht gaat maakt dan niet uit, je totale vertraging zal afnemen.
Ach, gelukkig kosten schijven en blokken geen drol voor een laro dus gewoon nieuwe monteren en weer jaren genieten. De bestaande ontroesten zal denk ik maar voor korte termijn helpen, er is iets niet goed meer als ze niet goed dragen.
Uit de APK
1. Visuele controle (mechanische toestand, roest, slijtage etc)
Indien er zichtbaar mechanische delen aan vervanging toe zijn door slijtage maar alles nog wel goed functioneert, wordt dit een adviespunt. Remslangen waarvan het canvas zichtbaar is tussen de droogte scheurtjes leidt tot afkeur! Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen. Indien de geroeste remleidingen na het schoonkrabben met een mesje roestputten hebben is dit afkeur. Dit is maar goed ook, want als een remleiding springt terwijl je net een noodstop maakt…….
Verder mag zich op een remschijf voor maximaal 50 % van het werkzame oppervlak per kant roest bevinden.
Remschijven mogen maar voor een klein deel verroest zijn, de remmen moeten over bepaald percentage van de schijf dragen. Roest betekend dat de schijf daar niet geraakt wordt door de blokken en dus niet remt. Of het recht gaat maakt dan niet uit, je totale vertraging zal afnemen.
Ach, gelukkig kosten schijven en blokken geen drol voor een laro dus gewoon nieuwe monteren en weer jaren genieten. De bestaande ontroesten zal denk ik maar voor korte termijn helpen, er is iets niet goed meer als ze niet goed dragen.
Uit de APK
1. Visuele controle (mechanische toestand, roest, slijtage etc)
Indien er zichtbaar mechanische delen aan vervanging toe zijn door slijtage maar alles nog wel goed functioneert, wordt dit een adviespunt. Remslangen waarvan het canvas zichtbaar is tussen de droogte scheurtjes leidt tot afkeur! Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen. Indien de geroeste remleidingen na het schoonkrabben met een mesje roestputten hebben is dit afkeur. Dit is maar goed ook, want als een remleiding springt terwijl je net een noodstop maakt…….
Verder mag zich op een remschijf voor maximaal 50 % van het werkzame oppervlak per kant roest bevinden.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: 300tdi met niet werkende EGR en de APK
Als je een blindplaatje hebt gemonteerd zit de EGR er toch niet meer op? Hoe kunnen ze dan zeggen dat ie moet werken?
Staat ook niet op kenteken toch?
Ik denk dat als ie door de roetmeting komt, ze je niks kunnen maken. Ander APK garage nemen zou ik zeggen.
Erik (die denkt dat er een paar gaan gillen;" eigen schuld, de EGR hoort erop, je bent een boef als je hem eraf haalt!"
Staat ook niet op kenteken toch?
Ik denk dat als ie door de roetmeting komt, ze je niks kunnen maken. Ander APK garage nemen zou ik zeggen.
Erik (die denkt dat er een paar gaan gillen;" eigen schuld, de EGR hoort erop, je bent een boef als je hem eraf haalt!"
-
Christiaan 90 300TDI
Re: 300tdi met niet werkende EGR en de APK
Benno,
Nee de EGR is niet afgeblind maar de klep is dicht dus dat is neem ik aan hetzelfde qua werking. Toch?
Kan ik heel dat ding erafhalen? Morgen maar eens een poging wagen.
En inderdaad nieuwe schijven en blokken zijn niet duur en zitten er zo op en dan ben ik weer voor jaren het mannetje. Maar sommige dingen begrijp ik gewoon niet, 2 jaar lang hoor je er niemand over rolt ie gewoon door de APK en nu kan het opeens niet meer.
Christiaan
Nee de EGR is niet afgeblind maar de klep is dicht dus dat is neem ik aan hetzelfde qua werking. Toch?
Kan ik heel dat ding erafhalen? Morgen maar eens een poging wagen.
En inderdaad nieuwe schijven en blokken zijn niet duur en zitten er zo op en dan ben ik weer voor jaren het mannetje. Maar sommige dingen begrijp ik gewoon niet, 2 jaar lang hoor je er niemand over rolt ie gewoon door de APK en nu kan het opeens niet meer.
Christiaan
-
Benno
Re: 300tdi met niet werkende EGR en de APK
Dat is de willekeur die keurmeester heet. Ik ga daarom al jaren bij dezelfde man te rade. Kritisch genoeg voor de echt belangrijke zaken maar ook tolerant genoeg om kleine dingen aan mij over te laten. Daarnaast mag ik er altijd bijblijven en wordt de auto kritisch beoordeeld door een derde. Als je alles zelf doet zie je weleens iets over het hoofd nl . Dat ik daar dan 10 euro meer voor betaal dan bij de goedkoopsten alla, ik heb in ieder geval wel een goede auto.
groet,
Benno
groet,
Benno
-
Bart van Dessel
Re: 300tdi met niet werkende EGR en de APK
Christiaan, d'r af met die rommel! Tussen intercooler en inlaatspruitstuk kun je een slang van een 200 tdi plaatsen, of zo'n mooi siliconensetje, de EGR kun je makkelijk van je uitlaatspruitstuk afschroeven en afdoppen. De EGR regeling op je inspuitpomp kun je ook heel makkelijk demonteren. Als je dit alles doet zou je je inlaatspruitstuk schoon kunnen maken, die zit nu misschien vol met zwarte aanslag die van je EGR afkomt.
Gr, bart
Gr, bart