hulp freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
diablo

hulp freelander

Bericht door diablo »

Goedemorgen

Is er iemand in Enschede of in de buurt ervan die me kan helpen met het oplossen eventueel meekijken denken met het oplassen van een brandstof(diesel) toevoer van mijn freelander
Hij is van 1999 2.0 ltr
gloeispiralen vervangen ,brandstof filter ook en er zit een nieuwe brandstofpomp in de tank.
Na lang doorstarten springt ie aan komt langzaam op toeren en rijd dan ook wel als je boven de 1500 toeren blijft is het te doen
Zet je hem daarna uit is de druk weg en kun je alles weer opnieuw gaan doen (ontluchten)
Ik heb goede tips gekregen hier op het forum,maar heb er zelf weinig know how van
Wie kan me hier mee helpen??

Groet Cor
Roy Bruurs

Re: hulp freelander

Bericht door Roy Bruurs »

Wat je opnoemt kun je heel goed zelf doen hoor.

Gloeistiften er uitdraaien maar ben wel voorzichtig als het niet gaat dan gaat het niet als je doorgaat heb je kans dat ze breken. Maar waarom vervangen na 12 jaar zoveel verslijten die dingen niet hoor.

Brandstoffilter kun je zelf ook goed doen. Oude eraf halen (weet zo even niet hoe het zit bij een freelander Diesel) maar of je moet het filter losdraaien van de houder of er zit een boutje boven ik die alles op zijn plaats houd. Daarna vul je het nieuwe filter met nieuwe diesel en schroef je het geheel terug. Ontluchten vraag ik me af of dat nog nodig is bij de nieuwere diesel van land rover, maar als je kunt ontluchten zit er op je dieselfilter een ontluchtingsnipple die draai je een aantal slagen los zodat hij hierop kan ontluchten, daarna kun je 1 verstuiverleiding losdraaien om daar te ontluchten dan zou hij gewoon moeten starten, maar de vraag is of de nieuwe pomp wel genoeg opbrengst heeft.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfb98d7e7500213a605d4549cd8ac0a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14136116, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
diablo

Bericht door diablo »

De pomp is een identieke pomp die er in zat
Alleen de vraag of je de pomp in de tank dus (opvoerpomp) ook kunt horen
Is deze pomp gewoon een vlotter of is deze pomp zo gemaakt dat ie ook druk zou moeten op bouwen??
De één zegt dat ie moet zoemen en de ander zegt van niet
Zo als ie er nu in zit is het gewoon een grote vlotter
Werd al gezegd om een klein opvoerpompje bij de injectie te plaatsen maar eerst ff vragen of het mogelijk is
Dit zijn erg goede tips alleen jammer dat niemand ervaring met een freelander heeft
Op het internet gekeken en gezien dat dit een van de meest voorkomende problemen is
Roy Bruurs

heb we ervaring met het onderhoud van een freelander maar dan de 1.8 benzine. En de rest moet ik redeneren vanuit mijn ervaring met de 2.5NA en de 200tdi in mij defenders.

Naar mijn idee zou die pomp onder het niveau moeten zitten anders werkt je pomp in je tank niet en moet je hem bijna niet horen zoemen. Hoe meer je hem hoor zoemen hoe minder vloeistof hij oppompt (even vanuit mijn redenering)

Hoe zat de oude pomp in je tank? boven of onder het niveau?

Als je toch bezig bent met onderhoud, wanneer is de laatste keer geweest dat de olie van de tussenbak (IRD) en het diff achter is vervangen? Langer dan 10.000km geleden? Zo ja moet je die ook vervangen ander heb je grote kans dat je IRD en diff in de soep draaien. Zijn daar namelijk nogal gevoelig voor.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12af7636a665701a43dee078e3335eb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14136264, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
diablo

Bericht door diablo »

Dat zal ik je gaan vertellen
heb hem een maand geleden gekocht om als bedrijfs wagen te gaan gebruiken
en staat nu al stil
dus wat er mee is en wat er ververst of vervangen is weet ik niet
Roy Bruurs

oke mijn advies zou zijn vervang de vloeistoffen van de tussenbak (IRD) en van het diff achter (even een olievulspuit halen anders krijg je het er niet uit tenzij je de deksel losdraaid). Dan weet je ook meteen wanneer het vervangen is en verkom je dadelijk met pech langs de weg staat door slecht onderhoud van de vorige eigenaar.

Hoe zat je oude pomp nu eigenlijk. Ik zou zeggen begin zelf met het onderhoud. Als iets niet lukt dan roep je hier gewoon wat niet lukt en helpen wij je weer verder
diablo

Bericht door diablo »

Het gaat hier om de pomp die in de tank zit
onder de achterbank zit ie vanaf boven af in de tank
Roy Bruurs

Dat had ik begrepen dat hij in je tank zat, maar hoe diep zat de oude pomp erin. Tot helemaal onderin of zat deze ook boven het diesel niveau?
diablo

Bericht door diablo »

Het gedeelte van de pomp vult zich met diesel dus onder nivo
het bovenste gedeelte zit het vlottergedeelte
Roy Bruurs

oke klinkt alsof het goed zit. Denk dan dat je inderdaad moet gaan denken aan een scheurtje ergens of inwendige lekkage.

Heb je hem al is uit laten lezen of er ergens een foutmelding word gegenereerd?
diablo

Bericht door diablo »

Ja hij is uitgelezen door de landrover dealer hier
ze zeiden brandstofpomp
kost erg duur
de vraag wat precies konden ze me niet vertellen
uitgelezen kwamen ze er niet uit en een tekening uit belgie laten komen dus 200 euro verder en nog geen antwoord waar ik iets mee kan
Roy Bruurs

hmm zover kan ik je ook niet helpen. Helaas woon ik een redelijk eind van je af (ogenveer 2 uur rijden) Ik ben bang dat een extra pomp jou ook niet gaat helpen als hij al op toeren moet worden gehouden stationair.
diablo

Bericht door diablo »

okay in ieder geval bedankt
hij staat inmiddels alweer op speurders
blijf wel proberen om hem te maken
lukt het niet gaat ie weg

Bedankt tot zover
Roy Bruurs

jammer dat je hem nu al weer wegdoet, Zijn fijne auto's zou toch even doorzetten
bareld

Bericht door bareld »

Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als je toch bezig bent met onderhoud, wanneer is
> de laatste keer geweest dat de olie van de
> tussenbak (IRD) en het diff achter is vervangen?
> Langer dan 10.000km geleden? Zo ja moet je die ook
> vervangen ander heb je grote kans dat je IRD en
> diff in de soep draaien. Zijn daar namelijk nogal
> gevoelig voor.

Wel een beetje overdone om elke 10000 km die olie te vervangen. Volgens Landrover onderhoudsvoorschrift elke 20000 km niveau controleren verder niet.
Veel belangrijker is het om de conditie van je visco in de gaten te houden. Als die minder begint te worden, ruim voor het volledig vastlopen, komen er grote krachten op je differentieel en je IRD. Groot risico dat die dan stuk draaien. Daar helpt geen verse olie aan.
Roy Bruurs

bareld Schreef:
> Roy B Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Als je toch bezig bent met onderhoud, wanneer
> is
> > de laatste keer geweest dat de olie van de
> > tussenbak (IRD) en het diff achter is
> vervangen?
> > Langer dan 10.000km geleden? Zo ja moet je die
> ook
> > vervangen ander heb je grote kans dat je IRD en
> > diff in de soep draaien. Zijn daar namelijk
> nogal
> > gevoelig voor.
>
> Wel een beetje overdone om elke 10000 km die olie
> te vervangen. Volgens Landrover
> onderhoudsvoorschrift elke 20000 km niveau
> controleren verder niet.
> Veel belangrijker is het om de conditie van je
> visco in de gaten te houden. Als die minder begint
> te worden, ruim voor het volledig vastlopen, komen
> er grote krachten op je differentieel en je IRD.
> Groot risico dat die dan stuk draaien. Daar helpt
> geen verse olie aan.

Informeer maar is bij een jansen of zo die geven aan om de 10.000km dus is niet overdone. Zelfde geld voor de banden als er versleten zijn dan alle 4 tegelijk vervangen.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Gewoon effe doorzetten inderdaad, iedere auto van 1999 kan gebreken krijgen. Ook een VW of Mercedes. Waarom ga je niet effe naar Rob Adolfs?

Gr, Bart
bareld

Bericht door bareld »

Roy B Schreef:

> Informeer maar is bij een jansen of zo die geven
> aan om de 10.000km dus is niet overdone. Zelfde
> geld voor de banden als er versleten zijn dan alle
> 4 tegelijk vervangen.

Slijtage of niet, Altijd zorgen dat je achterbanden minimaal dezelfde profieldiepte hebben als je voorbanden. Maximaal achter 1 mm meer. Achterwielen worden enigzinds meegesleept. Bij een kleiner diameter van het wiel wordt dit sleepeffect versterkt waardoor je visco begint te sperren, zeker als die al wat ouder is. Je kunt een slechte visco ook simpel herkennen aan het zaagtandvormige slijtageprofiel van de achterbanden. (Cupping)

Elke 10.000 km verversen kan geen kwaad natuurlijk maar is wel erg frequent
Roy Bruurs

bareld Schreef:
> Roy B Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Informeer maar is bij een jansen of zo die
> geven
> > aan om de 10.000km dus is niet overdone. Zelfde
> > geld voor de banden als er versleten zijn dan
> alle
> > 4 tegelijk vervangen.
>
>
> Slijtage of niet, Altijd zorgen dat je
> achterbanden minimaal dezelfde profieldiepte
> hebben als je voorbanden. Maximaal achter 1 mm
> meer. Achterwielen worden enigzinds meegesleept.
> Bij een kleiner diameter van het wiel wordt dit
> sleepeffect versterkt waardoor je visco begint te
> sperren, zeker als die al wat ouder is. Je kunt
> een slechte visco ook simpel herkennen aan het
> zaagtandvormige slijtageprofiel van de
> achterbanden. (Cupping)
>
> Elke 10.000 km verversen kan geen kwaad natuurlijk
> maar is wel erg frequent

ja dat is inderdaad het effect van de banden, maar ook 2 verschillende merken met dezelfde maat kan dit veroorzaken omdat de maat wat af kan wijken.

Ik doe het gewoon elke 10.000km is elk half jaar voor mij en zoals je zegt kan het geen kwaad.
Plaats reactie