Ervaringsdeskundige Edelbrock-ombouw gezocht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert Oude Luttighuis

Ervaringsdeskundige Edelbrock-ombouw gezocht

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ik ben bezig met de ombouw van mijn Range Rover V8 naar een Edelbrock/Holley-configuratie. Nu zoek ik ervaringsdeskundigen voor deze ombouw, ivm een paar vraagjes waar ik tegenaan loop:

- Wat te doen met de twee kopontluchtingsslangen (bovenop de kleppendeksels)?
- Wat te doen met de kleine KVS-leiding vanaf de radiateur naar het spruitstuk?
- Wat te doen met de gaskabel? Hoe deze te bevestigen aan de nieuwe gashendel van de carb?
- Wat te doen met de benzine-retourslang?
- Ik heb een tussen'wig' om de hoek van de carb aan te passen, hebben jullie die gebruikt? Ik wel, maar carb (of eigenlijk luchtfilter) lijkt daarmee te hoog te komen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met de antwoorden, of met aanwijzingen/tips?!

Groet, Geert
G-men (Gargamel)

Re: Ervaringsdeskundige Edelbrock-ombouw gezocht

Bericht door G-men (Gargamel) »

Al tijdje geleden, maar even uit mijn hoofd.

- twee slangen kun je samenvoegen en aansluiten op het luchtfilterhuis. Daar zit al een gaatje voor aan de onderkant.
- KVS leiding kun je afdoppen bij de radiateur. deze was voor de ontluchting van het oude spruitstuk, maar niet nodig voor het edelbrock intake manifold. Let er wel even op dat je de thermostaat met het kleine gaatje naar boven plaatst, anders heb je alsnog last van lucht !!
- Gaskabel paste bij mij zo in het klemmetje en in het tonnetje.
- Ik het m.b.v. een T-stukje met overdrukventieltje de benzine retourslang voor de carb veer aangesloten. bij te hoge druk zal via het ventiel het teveel aan benzine via de retourslang teruglopen.
- Wig ken ik niet, bij mijn 110 zit ie er in elk geval niet tussen.

Mocht je vandaag in zeewolde komen, dan kun je daar even gluren.

succes Gerrit
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Dank G!

Mijn hoop was de RaRo klaar te hebben voor Zeewolde vandaag (om verschillende redenen, maar ik had idd ook graag even gegluurd), maar dat is dus helaas niet gelukt...'
Ik heb zo'n plat UFO-luchtfilter(huis) bij de set, daar zou ik idd een aansluiting kunnen maken voor de 2 ontluchtingsslangen (met een T-stuk).
Fijn om te weten dat ik die dunne KVS-slang kan afdoppen. Van het gaatje in de thermostaat had ik iets eerder moeten weten, het huis zit namelijk met vloeibare pakking tegen het manifold. Uit mijn hoofd zeg ik dat het gaatje wel aan de bovenkant van de middellijn zit?!
De gaskabel past bij dus niet zomaar aan de carb. Het aansluiten op de carb ga ik nog wel iets op kunnen verzinnen, maar ik zal dan ergens de gaskabel ook een steunpunt moeten geven (komt nu rechtstreeks uit het schutbord) om een strakke overbrenging te maken. Kon zo snel geen stuk draad op het spruitstuk vinden waar ik een steun in zou kunnen draaien. Dan maar kijken of ik een steun onder/mbv één van de spruitstukbouten vast kan zetten om de draad langs te geleiden...
Overdrukventieltje? Ik wist niet dat die op de carb zat... Maar eens even opzoeken, want lijkt me idd een aangewezen plek voor de retourslang. Ik dacht dat de nieuwe carb geen retour had omdat hij de aanvoer stopt?
Wig ga ik er maar tussenuit halen. Zat er bij en heb ik er tussen gezet omdat ik begrepen had dat de carb een sterke behoefte had om recht (waterpas?) te staan. Uiteindelijk blijkt echter dat ik dan voor het mooie ongeveer een centimeter ruimte onder de motorkap heb om het luchtfilter er echt mooi onder te plaatsen... Ga de wig er dus maar weet tussenuit halen...

Thnx! En voor meer tips(/foto's?) houd ik me aanbevolen...

Geert
G-men (Gargamel)

Hoi Geert,

De steun voor de kabel zit aan de carburateur vast. tenminste bij die van mij zit een plaatje met een kleminrichting. Net onder de aansluiting van de benzineslang.
het gat voor de carterontluchting zit als het goed is al aan de onderzijde van het luchtfilterhuis.
Het T-stukje zit niet in de carburateur; maar is een los T-stuk dat bij de kit was bijgeleverd. Het is idd zo dat de carb alles afsluit, maar dan kan de druk vrij hoog oplopen en het is ook niet zo goed voor de pomp. Bovendien zit je dan lmet een losse leiding of losse aansluiting op de tank.

Foto's wil ik je wel sturen via de normale mail. Heb ze niet on-line staan.

Groetjes, Gerrit
Reinoud

Bericht door Reinoud »

hallo,

ik heb ook nog een vraag mbt de Edelbrock inlaat ; hoe moet ik de twee kvl leidingen aansluiten die vanaf de waterpomp komen.
Nu gaat de (van bovenaf gezien,dynamo links) linker slang onder de inlaat door richting kachel.De rechter slang loop met een bochtje naar het thermostaat huis.
Is dit juist aangesloten ? het kan namelijk ook zonder probleem anders om ???
G-men (Gargamel)

Uit mijn hoofd zit idd de linker aansluiting (vanaf de radiateur kijkend) met een S bochtje op het thermostaathuis.
De rechter loopt onder de carb door naar de kachel.
Zowiezo is het bijna onmogelijk de rechter op het thermostaathuis te zetten zonder knikken in de slang.

Wisselen volgens mij overigens geen probleem. het zijn beide zuigende aansluitingen.

Gerrit
Plaats reactie