schakelprobleem ambu na snelwegrit
-
ambumarcel
schakelprobleem ambu na snelwegrit
Vandaag 2 ritjes op de snelweg gedaan tussen eindhoven en tilburg met mijn ambu. Beide keren deed zich hetzelfde probleem voor. Bij het verlaten van de snelweg kon ik niet meer schakelen en volgens mij was er minder druk op de koppeling. Met veel moeite toch weer in de versnelling gekregen en daarna zsm gestopt. Na de ochtendrit eerst een proefrondje gemaakt en er leek niks meer aan de hand te zijn. Ik dacht dus nog even dat het aan mij lag, maar toen ik in Eindhoven weer van de snelweg af ging had ik weer hetzelfde probleem. Even gestopt en na een tijdje was het weer vanzelf opgelost. iemand suggesties over wat er aan de hand is? Kan ik hiermee doorrijden tot ik tijd heb voor reparatie?
ggrt
Marcel
ggrt
Marcel
-
Rob van Leeuwen
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Beste Marcel,
Zo op het eerste gezicht lijkt jouw klacht op een lekke koppeling cylinder deze kan zowel inwendig als uitwendig lekken en zowel je hoofd als wel je slave.
Als nood oplossing kan je iets dikkere olie gebruiken ipv de voorgeschreven remolie wat in mijn optiek onzin is.
Enige nadeel van geen remolie gebruiken is dat na een lange periode je rubbers van de cup,s oplossen maar naar alle waarschijnlijkheid zijn deze toch al op.
Succes gr Rob
[picasaweb.google.com]
Zo op het eerste gezicht lijkt jouw klacht op een lekke koppeling cylinder deze kan zowel inwendig als uitwendig lekken en zowel je hoofd als wel je slave.
Als nood oplossing kan je iets dikkere olie gebruiken ipv de voorgeschreven remolie wat in mijn optiek onzin is.
Enige nadeel van geen remolie gebruiken is dat na een lange periode je rubbers van de cup,s oplossen maar naar alle waarschijnlijkheid zijn deze toch al op.
Succes gr Rob
[picasaweb.google.com]
-
Dennis101
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
De hulpcilinder kan nooit inwendig lekken, want er is alleen een afdichting bij de zuiger.
In dit systeem hoort remvloeistof wat beslist geen olie is en bovendien is het gebruik in dit systeem uit den boze, omdat de rubber afdichtingen en slangen hier niet tegen kunnen.
De rubber onderdelen zijn binnen een paar uur al onbruikbaar als er slechts 5% minerale olie in het systeem aanwezig is, waarna je alles zal moeten vervangen en zeer grondig doorspoelen.
Dit zijn potentieel gevaarlijke "adviezen" die je geeft, want voordat je het weet gelooft iemand het ook nog en doet hetzelfde in een remsysteem.
Dennis B
In dit systeem hoort remvloeistof wat beslist geen olie is en bovendien is het gebruik in dit systeem uit den boze, omdat de rubber afdichtingen en slangen hier niet tegen kunnen.
De rubber onderdelen zijn binnen een paar uur al onbruikbaar als er slechts 5% minerale olie in het systeem aanwezig is, waarna je alles zal moeten vervangen en zeer grondig doorspoelen.
Dit zijn potentieel gevaarlijke "adviezen" die je geeft, want voordat je het weet gelooft iemand het ook nog en doet hetzelfde in een remsysteem.
Dennis B
-
Frans Bonnes
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Ik neem aan dat het heel lang geleden is dat je de rem/koppelingsvloeistof vervangen hebt.
Het lijkt alsof er een klein beetje water in de vloeistof zit.
De kans dat dat damp wordt bij een lange rit is aanwezig, en daardoor zou het zo maar kunnen dat je niet meer kunt koppelen / schakelen.
Mijn advies is dus vervang / ververs de koppelingsvloeistof eens.
fb
Het lijkt alsof er een klein beetje water in de vloeistof zit.
De kans dat dat damp wordt bij een lange rit is aanwezig, en daardoor zou het zo maar kunnen dat je niet meer kunt koppelen / schakelen.
Mijn advies is dus vervang / ververs de koppelingsvloeistof eens.
fb
-
Rob van Leeuwen
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Beste Dennis,
Bedankt voor je reactie.
Ik zelf heb een andere ervaring zowel de 90 uit 85 van mijn vriendin als wel mijn 90 uit 99 rijden al meerdere jaren met motorolie als koppelingsvloeistof.
Dit na inwendige lekkage van onze cylinders.
Ik heb Marcel dit ook geadviseerd als noodoplossing vanuit gaande dat zijn cup,s toch al op zijn. Ik heb het niet gehad over het remsysteem daarin heb jij helemaal gelijk maar daar is hier geen sprake van.
Graag verneem ik jouw ervaringen?
Alvast bedankt mvg Rob
Bedankt voor je reactie.
Ik zelf heb een andere ervaring zowel de 90 uit 85 van mijn vriendin als wel mijn 90 uit 99 rijden al meerdere jaren met motorolie als koppelingsvloeistof.
Dit na inwendige lekkage van onze cylinders.
Ik heb Marcel dit ook geadviseerd als noodoplossing vanuit gaande dat zijn cup,s toch al op zijn. Ik heb het niet gehad over het remsysteem daarin heb jij helemaal gelijk maar daar is hier geen sprake van.
Graag verneem ik jouw ervaringen?
Alvast bedankt mvg Rob
-
Dennis101
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Het is volstrekt onmogelijk dat het dan minerale olie is, want binnen zeer korte tijd zwelt het rubber op en valt het uit elkaar.
Misschien heb je het geluk dat het een synthetische olie was en gaat het daarom "goed".
Vervuiling van het systeem met minerale olie is ook meestal de oorzaak van het vroegtijdig falen van kwalitatief goede hydraulische rem en koppelingscilinders en slangen.
Dennis B
Misschien heb je het geluk dat het een synthetische olie was en gaat het daarom "goed".
Vervuiling van het systeem met minerale olie is ook meestal de oorzaak van het vroegtijdig falen van kwalitatief goede hydraulische rem en koppelingscilinders en slangen.
Dennis B
-
Rob van Leeuwen
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Beste Dennis,
Maar heb je nu hier ervaring mee of is jouw stelling berust op andere zaken?
In mijn optiek was dit nl. vroeger zo, tegenwoordig wordt rubber gebruikt wat zowel tegen minerale als wel synthetische olie kan.
Immers de keringen in mijn motor lossen toch ook niet op.
Formeel heb je gelijk dat er in het kopp. systeem remolie gebruikt dient te worden echter is deze olie zo dun als water en komt het regelmatig voor dat deze inwendig beginnen te lekken.
Zo ook onze beide 90. Wetend dat ik toch de boel moet vervangen ik ga geen revisie set gebruiken heb ik bij wijze van proef gewone motorolie er in gedaan.
Ook mij was op school geleerd dat dit niet mocht omdat dit het rubber zou oplossen.
Echter rijden beide ldr,s nu al meerdere jaren hiermee zonder dat de klacht erger wordt.
Vandaar mijn reactie en advies aan Marcel.
Vwb de remmen ben ik het geheel met je eens, koppeling blijkt ook anders te zijn.
gr Rob
Maar heb je nu hier ervaring mee of is jouw stelling berust op andere zaken?
In mijn optiek was dit nl. vroeger zo, tegenwoordig wordt rubber gebruikt wat zowel tegen minerale als wel synthetische olie kan.
Immers de keringen in mijn motor lossen toch ook niet op.
Formeel heb je gelijk dat er in het kopp. systeem remolie gebruikt dient te worden echter is deze olie zo dun als water en komt het regelmatig voor dat deze inwendig beginnen te lekken.
Zo ook onze beide 90. Wetend dat ik toch de boel moet vervangen ik ga geen revisie set gebruiken heb ik bij wijze van proef gewone motorolie er in gedaan.
Ook mij was op school geleerd dat dit niet mocht omdat dit het rubber zou oplossen.
Echter rijden beide ldr,s nu al meerdere jaren hiermee zonder dat de klacht erger wordt.
Vandaar mijn reactie en advies aan Marcel.
Vwb de remmen ben ik het geheel met je eens, koppeling blijkt ook anders te zijn.
gr Rob
-
Dennis101
Re: schakelprobleem ambu na snelwegrit
Je haalt een aantal zaken door elkaar.
Remvloeistof is wel synthetisch, maar heeft een totaal andere samenstelling als minerale of synthetische (smeer)olie vandaar dat de keerringen in de motor niet (in sommige gevallen overigens wel) zomaar oplossen als je naar minerale smeerolie overstapt.
De huidige gebruikte rubbers in conventionele remsystemen verschillen met de oude rubbers dat ze nu ook volledig geschikt zijn voor de iets agressievere DOT 4 remvloeistof, met als uitzondering de fabrikanten van inferieure onderdelen. Rubber wat zowel bestand is tegen remvloeistof als minerale smeerolie worden niet toegepast. Je kunt ervan uitgaan dat rubber wat bestand is tegen remvloeistof niet bestand is tegen minerale olie en andersom geldt dit ook. Om deze reden bestaan remslangen ook uit twee verschillende soorten rubber, het binnenste deel is bestand tegen remvloeistof en het buitenste deel tegen minerale olie.
Dit doet mij weer denken aan de Land Rover van een vriend van mij waarbij de remcilinders al na een paar weken begonnen te lekken en na het vervangen duurde het weer een paar weken voordat ze weer lek raakten. Bij de zoveelste keer vervangen maar eens langs geweest en net voordat het te laat was de oorzaak kunnen vinden. Hij bleek de gewoonte te hebben om de cilinders onder de stofhoes met smeervet in te smeren en hetzelfde deed hij met de schroefdraad van de nippels. Dat verklaarde natuurlijk waarom de rubbers in de cilinders al na een paar weken helemaal vergaan waren.
Om het zekere voor het onzekere te nemen het complete systeem vervangen inclusief alle leidingen en slangen, waarna de cilinders vanaf toen jarenlang mee gingen zoals gebruikelijk.
Dennis B
Remvloeistof is wel synthetisch, maar heeft een totaal andere samenstelling als minerale of synthetische (smeer)olie vandaar dat de keerringen in de motor niet (in sommige gevallen overigens wel) zomaar oplossen als je naar minerale smeerolie overstapt.
De huidige gebruikte rubbers in conventionele remsystemen verschillen met de oude rubbers dat ze nu ook volledig geschikt zijn voor de iets agressievere DOT 4 remvloeistof, met als uitzondering de fabrikanten van inferieure onderdelen. Rubber wat zowel bestand is tegen remvloeistof als minerale smeerolie worden niet toegepast. Je kunt ervan uitgaan dat rubber wat bestand is tegen remvloeistof niet bestand is tegen minerale olie en andersom geldt dit ook. Om deze reden bestaan remslangen ook uit twee verschillende soorten rubber, het binnenste deel is bestand tegen remvloeistof en het buitenste deel tegen minerale olie.
Dit doet mij weer denken aan de Land Rover van een vriend van mij waarbij de remcilinders al na een paar weken begonnen te lekken en na het vervangen duurde het weer een paar weken voordat ze weer lek raakten. Bij de zoveelste keer vervangen maar eens langs geweest en net voordat het te laat was de oorzaak kunnen vinden. Hij bleek de gewoonte te hebben om de cilinders onder de stofhoes met smeervet in te smeren en hetzelfde deed hij met de schroefdraad van de nippels. Dat verklaarde natuurlijk waarom de rubbers in de cilinders al na een paar weken helemaal vergaan waren.
Om het zekere voor het onzekere te nemen het complete systeem vervangen inclusief alle leidingen en slangen, waarna de cilinders vanaf toen jarenlang mee gingen zoals gebruikelijk.
Dennis B