Welke olie in V8 carb?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

Welke olie in V8 carb?

Bericht door Maartenb »

Welke olie moet er in een Zenith carb op een lage compressie V8? Stationair loopt de motor wat onregelmatig.
Ik ben ook nieuwsgierig hoeveel er dan in moet.
Greetz, Maarten
Benno

Re: Welke olie in V8 carb?

Bericht door Benno »

Ik gebruik motorolie. (15w40) of (20w50). Hoe dikker de olie hoe groter de demping en hoe rijker de motor oppakt bji gas geven.

volgens mij moet er net zoveel in dat je weerstand voelt bij het erin duwen van de plunjer op het moment dat je net boven de schroefdraad zit. Praktischer is vullen met een klein oliespuitje tot een paar mm onder de schroefdraaf. Werkt bij mij altijd.

Benno
Franc

Bericht door Franc »

Maarten,

Ik gebruik ook motorolie, met een injectiespuit. Overvullen is trouwens geen probleem, gaat er vanzelf uit.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Franc , heb jij ook Stromberg carbs. of zijn het SU carbs. ? Heb je ook enig idee waar de overtollige olie blijft die je teveel ingooit ? Vr gr Henk B.
Franc

Bericht door Franc »

Henk,

Ik heb de Stromberg 175 CD. Het teveel gaat er volgens mij door de uitlaat weer uit
De demper moet er langzaam en met weerstand weer in gaan.

QuoteJohn Twist van University Motors Oil in the dashpot is essential for proper operation! If there is no oil the engine will start with difficulty and will not accelerate quickly. Use ENGINE OIL, and do not worry, the dashpot (despite warnings to the contrary) cannot be overfilled. If the oil disappears too frequently, then the O ring must be changed. A need for oil more than once per fill-up would certainly be aggravating.
Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Franc, de olie die je teveel bijvult bij zowel de Stromberg als bij de SU gaat inderdaad het inlaatspruitstuk en de verbrandingsruimte in maar slaat deels neer op de hete inlaatkleppen.Op de inlaatkleppen vormt zich een koollaag die steeds dikker en dikker wordt . Het is dus wel belangrijk dat je niet te veel olie in je carbs. bijvult. Vr gr Henk B.
Plaats reactie