Carterpan lassen aan auto
-
Gert
Carterpan lassen aan auto
Dat benzine licht ontvlambaar is weten we, dat diesel dat ook is maar in mindere mate weten we ook, maar hoe onverstandig is het om te lassen aan een gevulde carterpan, gemonteerd aan een dieselblok?
De carterpan van mijn 2,25D in de S1 zweet heel licht. Het is erg makkelijk om hem zo even te lassen in plaats van demonteren, schoonmaken, nieuwe pakking, monteren etc.
Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft? Of zijn er mensen met verstand van zaken die het me af kunnen raden?
Het gaat om hooguit 3 seconden laswerk.
Bij voorbaat dank,
Gert
De carterpan van mijn 2,25D in de S1 zweet heel licht. Het is erg makkelijk om hem zo even te lassen in plaats van demonteren, schoonmaken, nieuwe pakking, monteren etc.
Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft? Of zijn er mensen met verstand van zaken die het me af kunnen raden?
Het gaat om hooguit 3 seconden laswerk.
Bij voorbaat dank,
Gert
-
Benno
Re: Carterpan lassen aan auto
ik zou het niet doen. Zit in een omgeving met veel brandbare producten, olie in de pan misschien nog wat brandstofresten in de olie. De warmte die je erin brengt met het lassen zou wel eens een vlammetje kunnen triggeren. Ik zou dan toch maar voor het meerwerk gaan en de pan demonteren en dan pas repareren.
Benno
Benno
-
marcel 2
Heb wel vaker aan een caterpan gelast, als er meer genoeg olie in zit, maw onder het olie niveau kun je gewoon lassen.
Bij een benzine motor wel met koude motor ivm brandbare gassen. Let wel op dat de te lassen plaats vet/roest vrij is, verontreiniging in het smeltbad geeft veel spetters. Deze spetters kunnen wel brand veroorzaken. Of lekkage aan (brandstof) leidingen geven.
Ik las wel met mig / mag, voldoende warmte in het materiaal (verkleuring materiaal) en ter voorkomen van plakfouten. Maar wel opletten dat je er niet door heen gaat. Anders heb je een ander probleem of smeerboel.
Groeten Marcel
Bij een benzine motor wel met koude motor ivm brandbare gassen. Let wel op dat de te lassen plaats vet/roest vrij is, verontreiniging in het smeltbad geeft veel spetters. Deze spetters kunnen wel brand veroorzaken. Of lekkage aan (brandstof) leidingen geven.
Ik las wel met mig / mag, voldoende warmte in het materiaal (verkleuring materiaal) en ter voorkomen van plakfouten. Maar wel opletten dat je er niet door heen gaat. Anders heb je een ander probleem of smeerboel.
Groeten Marcel
-
Frank 110V8
Ik sluit mij bij marcel aan, maar ik zou het niet doen, als je er een gat in brand heb je een probleem, en als er nog olie in de naad zit geeft dit een hele slechte las.
Groet Frank
Groet Frank
-
Eric
Kan prima heb het laatst nog gedaan. Je moet het apparaat alleen niet te hoog willen zetten.
-
arthur verhalle
En wat doe je als het carter na al je laswerk toch nog een keertje los moet? Afgezien van het risico bij het lassen, lijkt me een carter losmaken met de slijptol ook geen prettig idee.......
Het is een smerig klusje, maar ik zou toch maar gewoon de pakking vervangen en/of zo'n sealant toepassen, dan heb je het probleem "vakkundig" opgelost.
Arthur
Het is een smerig klusje, maar ik zou toch maar gewoon de pakking vervangen en/of zo'n sealant toepassen, dan heb je het probleem "vakkundig" opgelost.
Arthur
-
harryhottentot@gmail.com
ik ga mee met deze laatste
brand krijg je voor dat je het weet
brand krijg je voor dat je het weet
-
Gert
Volgens mij ontstaat er een misverstand. De carterpan heeft aan de onderkant een klein haarscheurtje waardoor hij 1 druppel per dag lekt, maar aangezien hij al een paar maanden op dezelfde plek staat, wil ik het gat gedicht hebben. De pakking is dus nog goed, maar het haarscheurtje wil ik graag lassen. Het scheurtje zit op het onderste punt, dus je last altijd "onder water". Aangezien hij zó weinig zweet kan ik het ontvetten zonder dat hij meteen weer onder de olie zit.
In ieder geval bedankt voor de bijdrages tot nu toe.
Groeten,
Gert
In ieder geval bedankt voor de bijdrages tot nu toe.
Groeten,
Gert
-
Eric
Zo zat het bij toen ook gert.
Ik heb gewoon het las apparaat gepakt en het dicht gelast alle olie die in het carter zit koelt meer dan genoeg.
Ik heb gewoon het las apparaat gepakt en het dicht gelast alle olie die in het carter zit koelt meer dan genoeg.
-
Joost88
ik zou het gewoon lassen, olie brand niet zomaar. Zeker onder niveau best te doen.
Maar ja, ik las ook vulpijpen op dieseltanken die nog halfvol zitten, no risk no fun.
Maar ja, ik las ook vulpijpen op dieseltanken die nog halfvol zitten, no risk no fun.