Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Puffino »

Heb een 110 ui 89, met trommelremmen. Wil graag naar schijfremmen. Kan aan een 90 as-huis komen met schijfremmen, uit 1992.

Lijkt me handig, maar deze is vast weer niet 1 op 1 plaatsbaar.

Of is dat wel 1 op 1 te doen? Zo nee, waar loop ik tegenaan, op de remmen zelf na?
Diffs met overbrenging? Ophanging trailing arms? Veerpoten? Shockmounts? A-frame?

Of kan ik zelfs alleen de stompen overzetten?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
ToyRoverlander

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door ToyRoverlander »

Dat je je H/D Sals as omruilt tegen een achteras van swiss-cheese ..... ohja, je cardanas zal ook wat te kort zijn dan.... Verder moet ie gewoon passen.

Beter om een Sals te vinden met schijfremmen...

Ohja, hoofdremcylinder zou je eigenlijk ook moeten wisselen....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2011 12:43 door ToyRoverlander.
Bart van Dessel

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Bart van Dessel »

- '98 Disco1 300Tdi, roofrack, daktent, campeerspul... In Capetown

Pas maar op met je achteras van Swiss cheese met al die spullen op je dak!!

Gr, Bart
Roy Bruurs

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Roy Bruurs »

het kan wel, disco1992 rijdt ook met een rover achteras onder zijn 110, maar wat die allemaal heeft moeten aanpassen durf ik niet te zeggen.

Maar een as van 1992 met schijfremmen????

ik heb onder mijn 90 een td5 achteras maar mijn hoofdremcilinder niet aangepast en remt nog steeds perfect
ToyRoverlander

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door ToyRoverlander »

Quote
Pas maar op met je achteras van Swiss cheese met al die spullen op je dak!!winking smileysmileys with beer

Gr, Bart Valt mee, alu roofrack en een 45kg daktentje.... that's all ..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Roy Bruurs

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Roy Bruurs »

Zolang er niet al te veel kracht op die achteras komt gaat het goed alleen als je echt zwaar offroad gaat heb je hele grote kans dat ze breken.

Dus gewoon onroad of greenlane gaat goed
Puffino

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Puffino »

Disco's hebben ook een roverdiff en geen salisbury. Dit zijn desondanks auto's die bekend zijn om hun trek-paarden werk waar ze vaak voor gebruikt worden.

Ik denk niet dat dat zooooo erg zal wezen, dus. Tuurlijk is er een verschil tussen sterk en nog sterker, dat snap ik, maar voor mijn doel al snel goed genoeg.

Dat je de hoofdremcylinder officieel zou moeten aanpassen, en ook de drukregelaar, weet ik, er zijn echter genoeg voorbeelden van mensen die dat niet hebben gedaan en desondanks een goed werkende oplossing hebben.


Gaat mij meer om de ophanging, cardannen (goeie, had ik nog niet bedacht) etc. Optie: veerpootsteunen overzetten middels lassen?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2011 13:37 door Puffino.
witje 110

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door witje 110 »

Ik heb de hoofdremcilinder hier ook nog wel ergens liggen Sander!

Marijke
Hendrik "Blue-Box"

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Een van de knelpunten is het rijden met de diff-lock van de transfer-bak ingeschakeld.
op dat moment kan namelijk 100% van de kracht doorgeven worden op de achteras zonder netjes verdeeld te worden over voor/achter

De meeste Disco's en 90's zijn (beladen) lichter dan de meeste (beladen) 110's, vooral wat betreft de asdruk op de achteras.
Indien je in die situatie een diff-lock gebruikt zal het achter-diff van een (beladen) 110 zeer veel zwaarder belast worden dan een vergelijkbare 90 of disco

het kwaliteitsverschil zit bovendien niet alleen allen in het pinion en kroonwiel maar ook in de interne satellietwielen

het probleem is alleen dat je daar pas achter komt als je het niet gebruiken kunt.....

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17f5bf79d73290f5d9268ad847e63180', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14113721, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2011 14:35 door Hendrik "Blue-Box".
Lucas van Lierop

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik wil graag even op inhaken, ik heb een disco dus ook rover diff. Aangezien de Disco verlengd gaat worden verandert de belasting vast ook. Is het mogelijk daar 'gewoon' een sterker diff in te zitten met dezelfde afmetingen?, zou evt voor sander ook een optie zijn indien mogelijk.

Groet
Lucas
Hendrik "Blue-Box"

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Er bestaat genoeg maar over het algemeen is het zeer prijzig.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('018510ca66eccb06f8f4c48f1ea510f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14114437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
laro

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door laro »

Hoy Toy,ik heb de achteras ook verwisseld voor eentje met trommelremmen,welke hoofdremcilinder moet ik dan nemen voor optimale remkracht?
Scratch

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Scratch »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Disco's hebben ook een roverdiff en geen salisbury.

Waarom niet je bestaande as aanpassen met adapters voor je remklauwen. Verder heb je nodig wielnaven voor van een vroege 90/110, schijven van een Rover achteras + de remklauwen. Verder wat langere bouten, remverdeler en remleidingen. Je kunt je bestaande asstomp weer gebruiken. Adapters kosten nog geen 100 Euro. Naaf en remklauw zou ik 2dehands zoeken en schijven nieuw.

Als je wel een Rover as wil, dan kun je altijd nog voor HD steekassen en meenemers gaan. Die kosten zijn nog wel te overzien. Als diff zou ik dan een 4pin zoeken van een Range Rover V8. Of een 4pin van een P38 en deze aanpassen (heb je een wolf as)


gr Eric
Franc

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Franc »

Sander,

Ik heb nog een Salisbury liggen met schijfremmen. Ik hoor het wel als je interesse hebt,

f punt berkel apestaart chello punt nl.

Groeten,
Franc (Helmond).

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Puffino

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Puffino »

Franc, check de maildoos.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Puffino

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Puffino »

Prima deal, al sik je posting begreep van wat ik nodig heb, je gaat iets te hard. Ik begrijp kennelijk het verschil tussen naaf en asstomp niet. Die kunnen dan toch ook van die 90-as-met-schijfremmen afkomen om over te zetten op mijn as-met-trommelremmen?
Scratch

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Scratch »

Ik zal dat artikeltje nog eens opzoeken, heeft iets met de lengte van de asstomp te maken.
Zelf ga ik ook mijn as ombouwen, onderdelen al in huis, maar tijd...
Paul Kampeerrover

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Franc, ik heb je ook een pm gestuurd.

Groet, Paul
Puffino

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Puffino »

graag, heb nog geen zinnig artikel gevonden.

Meestal zoek ik toch vrij goed...
Scratch

Re: Achteras 90 op een 110? (ivm schijfremmen)

Bericht door Scratch »

[forums.lr4x4.com]LR4X4

The parts list for what I used is:

FTC3306 x2 caliper brackets
STC1268 RH caliper
STC1269 LH caliper
NTC7964 RH brake pipe
ANR2779 LH brake pipe
NTC8242 plastic pipe clips (x4)
NTC8242 metal “P” clip (for brake pipe)

Bolts for the stub axles:

There are 3 different lengths for each stub, the “short” ones, that only hold the stub axle in place, are M10x35
The “middle” length, that go through the caliper bracket but don’t have the locknut on, are M10x55
The “long” ones that go through the caliper bracket and also have the lock nut, M10x60
I also replaced the 10 bolts that hold the drive hubs in place, M10x45

The brass “T” piece is the same as for the drum braked pipes, so no need to change that (although it’s £11 if yours is missing!) part # NRC4251
Plaats reactie