200TDI - motor te warm?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
h82nl

200TDI - motor te warm?

Bericht door h82nl »

beste mede prikkers,

ik heb de 2.5NA van mijn 110 recentelijk vervangen door een 200TDI.
Wat mij na de ombouw opvalt is dat het blok vrij snel (te) warm wordt. Tijdens het rijden loopt de temperatuurmeter vrij snel in het rood. De radiator is ok en de koelvloeistof is op niveau. Eerst dacht ik aan de thermostaat. Deze verwijderd, even een ritje zonder gereden, de temperatuur blijft dan net voor het rode staan. hierna een nieuwe thermostaat teruggeplaatst, met als resultaat dat de temperatuur meter weer in het rood gaat staan.
Heb het luchtfilter al vervangen en de inlaat is met een snorkel die in de richting van de rijwind staat. Vanaf hier naar het filter met een dikke slang.

Wie heeft er ideeen en/of tips?
Frank 110V8

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,


heb jij toevallig een discoblok met een discosensor en een defender temperatuurmeter? dan ligt daar je probleem. Oplossing is een defender sensor die bij je meter hoort en een verloopbusje. Zoek maar eens op het forum.

Groet Frank
h82nl

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door h82nl »

Hoi Frank,

had idd het draadje over de disco blokken gelezen. De mijne is echter een defenderblok met de turbo bovenin. Zou dan mogelijk alsnog de sensor icm. temperatuurmeter de oorzaak kunnen zijn?
Frank 110V8

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Frank 110V8 »

Dan moet je even in de onderdelenboeken kijkn, maar als ik mij niet vergis zijn de temperatuurmeters verschillend, en hou je dus een probleem. probeer anders een termometer te regelen om de temp van je koelwater te meten of test e.a. in een pannetje met kokend water.
Puffino

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Puffino »

volgens mij zijn die sensors anders inderdaad. Iedereen die een conversie doet krijgt er mee te maken. Je blok is dus mogelijk niet te heet, al geeft de meter dat wel aan.

Sterkte, maar kijk eens naar de oplossing die Gerard List ooit postte over een setje bij BP, een sensor en verloopbusje.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bram90

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Bram90 »

Als ik het mij goed herinner moet je de originele sensor van je 2,5NA blok (waarschijnlijk kan die van een 2,5TD ook wel) gebruiken en deze met een verloopje monteren op je 200tdi blok. Dan zal de temperatuur meter alsnog een wat hogere temperatuur aangeven (maar niet meer rood) dan je gewend was maar dit is puur omdat een 200tdi een iets hogere bedrijfstemperatuur heeft. Je kan ook even bij Steve Parker kijken, daar verkopen ze speciale sensoren voor dit probleem.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2011 13:07 door Bram90.
Tinus

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Tinus »

Gewoon een sensor en meter van VDO (geen aandelen) kopen, heb ik ook gedaan. VDO verkoopt losse meters en losse sensoren met alle soorten draad.

Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53de3b48e2adc33f43ecd3ced195c59f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 14114017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dfde8d53f69c2350c2b14f6cd8635b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 14114017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Dennis101 »

De meters van een 90/110 en de Defender 200 TDI zijn hetzelfde en het enige verschil tussen de zenders is de schroefdraad.
Dus als je een Defender 200 TDI motor in een 90/110 plaatst zou de temperatuurmeter direct goed moeten werken.
Het wordt wat anders als je een Discovery 200 TDI plaatst, want dan heb je een verloop met een 90/110 zender nodig om het goed te laten werken.

Dennis B
berrys2a

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door berrys2a »

Misschien een hele gekke opmerking. Maar heb je een oliekoeler? Een 2.5 NA heeft geen oliekoeler en een 200 TDI kan er wel een gebruiken. Door de turbo wordt de olie al snel erg warm.
Hoe snel is te snel warm worden? 5 minuten? of eerder een half uur?
Heb je de originele radiateur gebruikt? of heb je een grotere geplaatst die bij de 200 TDI hoort?
Harry

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Harry »

hallo,

ik heb het zelfde ook gehad had de "oude " sensor overgezet in de 200 tdi maar na 3 minuten in het rood en zelfs er overheen. tegen het rode gebied direct uitgezet koelwater kontrole koelwater zelfs nog koud in de reservoir
heb een nieuwe sensor bij paddock besteld deze er in gezet probleem over.
ik denk dat bij het overzetten er iets beschadigd raakt waardoor hij niet meer goed is

mvg Harry
Bart van Dessel

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Bart van Dessel »

Heb ik dus ook gehad bij RRC met 300 tdi, meter in het rood terwijl radiateur zelfs nog koud was, sensor verkeerd/kapot. Als zoals Dennis aangeeft de sensor hetzelfde is dan zou ik die toch 's uitwisselen en een nieuwe plaatsen.

Gr, Bart
Eric_1

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door Eric_1 »

Hoi

Ik heb mijn 2,5N/A ook vervangen door een originele Defender 200Tdi. Temparatuur meter werkt gewoon correct zonder verder iets te wisselen. Staat altijd precies in het midden. Heb je ook het plastic Defender koelvloeistof reservoir gebruikt? Anders toch thermostaat er eens uithalen en controleren of vervangen.

Groeten
Eric
sjorsboomschors/aka/PP

Re: 200TDI - motor te warm?

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

yep, koelvloeistofreservoir was bij mij het probleem, koperen(?)expansievat van een 2.5N/A werkt niet goed met een 200TDi, vervangen voor een kunststof Disco exemplaar en het is over
Plaats reactie