Input gear LT230 smering

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bram90

Input gear LT230 smering

Bericht door Bram90 »

Ik heb mijn versnellingsbakken onder mijn 90 vandaan gehaald, mijn koppelingsvork had het begeven en de achteruit versnelling had kuren. Nu heb ik mijn LT77 laten reviseren, daarbij is ook de primaire as vervangen. De had namelijk nauwelijks meer splines over, dit betekend natuurlijk dat mijn input gear van mijn LT77 ook versleten is.

Nu kreeg ik dus het advies om gaten te boren van 8mm met steenboortjes met widiaplaatjes in de input gear. Maar ik zag er zelf nogal tegen op om dit te doen dus heb ik geprobeerd om iemand te vinden die dit soort dingen vaker heeft gedaan. Helaas is dat nog niet gelukt. Ik moet nog bij een bedrijf informeren maar dat is op dit moment mijn laatste optie, hebben jullie nog ideeën?

Want ondertussen wil ik toch ook graag weer mijn 90 rijdende hebben, deze staat al een maand bij de garage. Dus zat ik te denken om maar een oil feed plate te monteren. Weet iemand echter hoe dit ding werkt? Ik dacht in eerste instantie dat het schijfje in zijn geheel draait maar hij zit vast in de lagerschaal dus dat kan niet. En ik zou anders niet weten hoe dat ding de olie in de as moet krijgen.

Groeten
Bram
Henk Bossinade

Re: Input gear LT230 smering

Bericht door Henk Bossinade »

Ik heb een dergelijke olietoevoer op mijn LT230 zitten en dat werkt perfect.Het is een soort gootje vanaf de achterdeksel welke in het tandwiel steekt ,bijna tegen de ingaande as aan. De olie die uit het achterste lager komt ,druppelt in het gootje en daarna in het tandwiel en smeert zo constant de splines. Vr gr Henk B.
Bram90

Bericht door Bram90 »

Ah dus zo werkt dat. Ik ga maar even rondbellen, kijken of die plaatjes nog ergens hebben. Bij BP, paddock en lrseries waren ze niet meer verkrijgbaar.
Henk Bossinade

Ik heb dit zelf gemaakt. Het is een LT230 met een stalen achterdeksel .Vr gr Henk B.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2011 20:17 door Henk Bossinade.
Franc

Bericht door Franc »

Bram,

De oil feed plate kun je nog bij Ashcroft krijgen voor GBP 15 excl shipping.
Link

Ik ben overigens wel benieuwd waar je je lt77 hebt laten reviseren en tegen welke kosten.

Groet,
Franc

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Bram90

Bericht door Bram90 »

Hoe heb je dit gedaan, heb je een stuk tegen de achterdeksel gemaakt wat de olie het tandwiel ingeleid? Heb je daar toevallig nog een foto van?
Bram90

Bericht door Bram90 »

Oke, ik zal hun contacten. Mijn Lt77 heb ik laten reviseren bij Sander van der Haar (Gizmo) in Ell bij Weert. Of hij nu weer goed rijd weet ik nog niet maar ik heb er wel alle vertrouwen in. Normaal gesproken kost het bij hem 450 euro om een LT77 te laten reviseren, bij mij viel het helaas duurder uit omdat de secundaire as ook beschadigd was. Maar goed ik zou zeker even contact met hem opnemen, het is mij erg goed bevallen. Zijn e-mail is: nextgear at hotmail . com
Henk Bossinade

Bram , aangezien ik toen niets gefotografeerd heb of opgemeten, moet je het je ongeveer zo voorstellen ;De stalen achterdeksel is dik genoeg en goed lasbaar.Je neemt een stukje 3 mm blik ongeveer 35mm breed en laten we zeggen 100mm lang, Hier klop je netjes een gootje van.Je moet het een beetje op het oog doen en alvast een beetje rekening houden met het gat in het tandwiel. Je meet nu de exacte afstand van de ingaande as en de deksel .Ik heb zo even geen idee hoeveel die zou moeten zijn. Vervolgens schuin je het gootje aan 1 kant naar eigen inzicht een beetje af , zo dat als je hem op de dekselbinnenzijde vastlast , hij wat naar voren afloopt . Je zult een eigen inschatting moeten maken , hoe hoog je hem vastlast. Let er ook op dat als je deksel monteert, het gootje horizontaal zit, dwz let op de boutgaten in de deksel .Vervolgens past het gootje natuurlijk totaal NIET in het tandwiel.Je zult hem nu rondom voorzichtig moeten afslijpen zodat het tandwiel,of de splines daarvan of de ingaande as het gootje natuurlijk niet raakt.Controleer dit iedere keer goed.Probeer het gootje wel zo groot mogelijk te houden (hoe meer olie vangt hij op ), slijp dus iedere keer niet gelijk te veel weg.Verwijder iedere keer al het slijpsel voor je de deksel gaat passen BELANGRIJK ;Het gootje moet zo dicht mogelijk eindigen tegen de ingaande as .Het gootje moet van achter naar voren iets naar beneden aflopen.Het gootje mag absoluut geen bewegende delen raken.Het gootje moet degelijk aan de deksel zijn vastgelast. Het idee is nu ; De overtollige olie die uit het achterste lager aan de dekselzijde komt (druppelt, stroomt of geslingerd wordt,dat weet ik ook niet),wordt opgevangen door het gootje en stroomt (druppelt) in het tandwiel en smeert de splines.Ik heb dit 1 keer gedaan bij mijn eigen wagen (V8 110 , LT85 , LT230),na 136000 KM nog geen klachten.Bij een andere 110 met V8,LT85 en LT230 na 145600 KM splines nog als nieuw.Dit is geen uitvinding van mij, mijn 110 was met iets dergelijks uitgerust(een ex RAF wagen),maar dit was niet goed gemaakt en ik heb dit toen naar eigen inzicht verbeterd. Ik hoop dat het jou ook lukt,veel succes . Vr gr Henk B

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2011 22:24 door Henk Bossinade.
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Kunt eens bellen met Jansen in Oisterwijk. Die hebben ze een hele poos gehad, misschien ligt er nog ergens eentje. Ik heb ze in het verleden ook zelf gemaakt maar heb er geen tekening of maten meer van.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d6b1103994f23328caf2fba864ed8fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 14107698, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Bram90

Bericht door Bram90 »

Bedankt Henk, ik ga is even rondstruinen of ik wat geschikt materiaal kan vinden, misschien doet een stukje (dunwandige) pijp het ook goed. Dan is het een kwestie van de zijde die tegen de deksel komt schuin afslijpen en de andere kant wegslijpen totdat het mooi in het tandwiel loopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2011 22:18 door Bram90.
Bram90

Bericht door Bram90 »

Ik heb ze vrijdag al een mailtje gestuurd, ik hoop dat ze nog iets hebben liggen dan kan ik namelijk eind deze week aan de slag
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Waarom haal je niet gewoon bij ashcroft een cross drilled input gear? Kost nie de wereld en schijnt de beste oplossing te zijn.
Groet Frank
Bram90

Bericht door Bram90 »

Dat is juist het probleem. Ik heb een suffix A bak en daarvoor worden geen cross drilled tandwielen verkocht, in ieder geval niet bij Ashcroft, ook niet bij paddocks of LRseries. Anders had ik het wel geweten
Hans van der Lugt

ervaring nextgear

Bericht door Hans van der Lugt »

Best Bram,

Hoe zijn je ervaringen met de revisie door Sander/
Ben van plan een gereviseerde bak te kopen bij hem. Klinkt tot nu toe erg ok.
Is alles bij jou goed gegaan. Rijd je Laro weer?

gr Hans
Bart van Dessel

Re: ervaring nextgear

Bericht door Bart van Dessel »

Is dit de sander die in de buurt van Weert woont? Voorheen in Millingen a/d Rijn? Helicopterpiloot? Heb ik een jaar of 5 geleden een bak laten reviseren, prima!

Gr, Bart
Plaats reactie