Advies gevraagd over:Nieuwe schokbrekers en veren onder def.90
-
Aad & Marieke C
Advies gevraagd over:Nieuwe schokbrekers en veren onder def.90
Hallo,
Onze Defender 90 uit 2004 met 160.000 km op de teller, zijn de veren een beetje aan het zakken.
Op de auto zit standaard voorop een lierbumper met lier, als we op vakantie gaan komt daar nog bij: op het dak een roofrack met daktent + een kistje met gereedschap, een extra dieseltank van 20 liter, koelkastje vol, 20 liter water enz.
Ik heb zelf 2 mogelijkheden gevonden
1: De schokbrekers, Nitro Charger Sport van Old Man met veer van Old Man Emu
2: Complete sets met veren en schokdempers van Terrafirma Medium Load.
Nu zij de Old Man Emu set € 250,- duurder is dat het waard??????
Hebben jullie andere ideeën of ervaring voor een set schokbekers/veren?
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als de set een verhoging geeft van ca. 2" (50 mm)
Graag lees ik jullie reactie hier op,
Met vriendelijke groet Aad
Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8989286ffe321a398875f679b343179', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 14014078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onze Defender 90 uit 2004 met 160.000 km op de teller, zijn de veren een beetje aan het zakken.
Op de auto zit standaard voorop een lierbumper met lier, als we op vakantie gaan komt daar nog bij: op het dak een roofrack met daktent + een kistje met gereedschap, een extra dieseltank van 20 liter, koelkastje vol, 20 liter water enz.
Ik heb zelf 2 mogelijkheden gevonden
1: De schokbrekers, Nitro Charger Sport van Old Man met veer van Old Man Emu
2: Complete sets met veren en schokdempers van Terrafirma Medium Load.
Nu zij de Old Man Emu set € 250,- duurder is dat het waard??????
Hebben jullie andere ideeën of ervaring voor een set schokbekers/veren?
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als de set een verhoging geeft van ca. 2" (50 mm)
Graag lees ik jullie reactie hier op,
Met vriendelijke groet Aad
Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8989286ffe321a398875f679b343179', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 14014078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: Advies gevraagd over:Nieuwe schokbrekers en veren onder def.
Hoi Aad,
beide sets zijn goed, ik rij een 300 tdi RRC met Terrafirma set, auto staat prachtig en lekker stevig geveerd, ik rij hier echter pas een weekje mee dus hoe het spul zich over 3 jaar gedraagt dat weet ik niet.
Als werkpaardje heb ik een Disco 300 tdi met OME set, de veren zijn hardstikke bruin van de roest, zijn al aantal jaren oud maar auto is absoluut niet doorgezakt en vering en demping zijn nog steeds perfect.
Als je die € 250,- meerprijs ervoor over hebt dan zou ik OME nemen, maar met Terrafirma neem je ook een goede keus, op internet veel lovende berichten.
Gr, Bart
beide sets zijn goed, ik rij een 300 tdi RRC met Terrafirma set, auto staat prachtig en lekker stevig geveerd, ik rij hier echter pas een weekje mee dus hoe het spul zich over 3 jaar gedraagt dat weet ik niet.
Als werkpaardje heb ik een Disco 300 tdi met OME set, de veren zijn hardstikke bruin van de roest, zijn al aantal jaren oud maar auto is absoluut niet doorgezakt en vering en demping zijn nog steeds perfect.
Als je die € 250,- meerprijs ervoor over hebt dan zou ik OME nemen, maar met Terrafirma neem je ook een goede keus, op internet veel lovende berichten.
Gr, Bart
-
Edward
Terra Firma roest net zo hard Bart, geen zorgen. Ik heb die er nu anderhalf jaar onder staan en het ziet er niet uit. Ik heb medium duty 2 inch langere voorveren, maar hij staat weer net zo laag als standaard. Heb net een setje veren van Bowy overgenomen.
Qua rijden geen klagen, integendeel zeer tevreden over. Wel al 2 shocks lek gehad maar die zijn allebei onder garantie vervangen en dat gebeurde in de eerste maand. daarna geen klagen meer gehad.
Qua rijden geen klagen, integendeel zeer tevreden over. Wel al 2 shocks lek gehad maar die zijn allebei onder garantie vervangen en dat gebeurde in de eerste maand. daarna geen klagen meer gehad.
-
Bart van Dessel
Als de T.F. na 1,5 jaar al zo zijn ingezakt dan zou ik niet twijfelen en voor OME gaan. Ik heb overigens ook medium duty, rondom. Schokbrekers zijn van Monroe, altijd tevreden over geweest, nooit eentje kapot gehad, heb wel verlaagde steuntjes geplaatst, voor en achter. Ben wel benieuwd hoe het bij mij zal verlopen met die T.F's
Gr, bart
Gr, bart
-
Huub
Wij hebben goede ervaringen met de Heavy duty britpart + 2 inch en ook de standaard hoogte verensets die o.a. via Paddocks te koop zijn. Na 25 000 km door Afrika inclusief sahara met een fors beladen disco kan ik er geen kwaad woord van zeggen. Geen roest na 1.5 jaar toen de auto wegging en niet ingezakt ondanks de permanent zware belading en beroerde wegen en woestijntracks. Ook wel wat grote klappers gemaakt en desondanks stond hij bij terugkost er net zo bij als daarvoor.
Ik heb niet de indruk dat die kwaliteit onderdoet voor de veel duurdere optie's, schokbrekers is een ander verhaal. Daar zou ik eerder veel geld in investeren in combinatie met een HD britpart veer.
Just my two cents worth.
Huub
Ik heb niet de indruk dat die kwaliteit onderdoet voor de veel duurdere optie's, schokbrekers is een ander verhaal. Daar zou ik eerder veel geld in investeren in combinatie met een HD britpart veer.
Just my two cents worth.
Huub
-
bowy
Ik sluit mij geheel bij Huub aan, zelf ook erg goede ervaringen met de Britpart veren (en ook de kleur is de juiste!) De Bearmach veren heb ik ook gehad, maar to 2 x toe gebroken (was misschien ook een beetje lomp ) , qua hoogte vast heid trouwens wel erg goed! En garantie ook geen probleem.TF is prima maar zakt naar verloop van tijd wel wat in bij zware belasting. OME is prima kwaliteit maar mij het meer geld niet waard.
Qua dempers ben ik erg tevreden over OME of Tough Dog's beide zijn niet goedkoop maar ook erg goed! Iets minder budget, dan is Terra Firma ook een goede optie. Daarna Decarbon (breken nog wel eens ogen af en levensduur aanzienlijk korter dan OME) En als je graag fietspompen wilt dan Prosjomps nemen
Gr Bowy
Qua dempers ben ik erg tevreden over OME of Tough Dog's beide zijn niet goedkoop maar ook erg goed! Iets minder budget, dan is Terra Firma ook een goede optie. Daarna Decarbon (breken nog wel eens ogen af en levensduur aanzienlijk korter dan OME) En als je graag fietspompen wilt dan Prosjomps nemen
Gr Bowy
-
Jeroenm
Voor mijn 110, waar ik mee reis en in het terrein speel, heb ik de voorveren van King Spring (+ 1 inch) en de achterveren zijn standaard vanwege de soepelheid. Hiervoor heb ik ook nog een setje HD van Brtipart liggen voor een eventuele ombouw.
Dempers zijn allen van Tough Dog. Eenmaal hiermee gereden wil je niet anders. Is iets minder soepel dan OME maar zeer robuust en werken bij normale snelheden over slecht tereein zeer goed.
TIP, komend weekend heeft ET coevorden open dagen, ze kunnen je van alles laten zien. Zijn ook leverancier van diverse producten.
Dempers zijn allen van Tough Dog. Eenmaal hiermee gereden wil je niet anders. Is iets minder soepel dan OME maar zeer robuust en werken bij normale snelheden over slecht tereein zeer goed.
TIP, komend weekend heeft ET coevorden open dagen, ze kunnen je van alles laten zien. Zijn ook leverancier van diverse producten.
-
toetankh
Ik ben ontzettend tevreden met mijn Bearmach HD veren icm. TJM dempers. De Disco 1 staat ietsje hoger en stuurt snaarstrak (voor een landrover 
-
Mark HJ
Morgen krijgt mijn 110 HCPU bij ET een setje van Terrafirma medium ook.Ben benieuwd,vast beter dan nu want met 170000km en
alle extra zaken als bumper en lier roofrack en veel gereedschap voor werk lijkt het wel een lage verzin maar een merk...
Mark
alle extra zaken als bumper en lier roofrack en veel gereedschap voor werk lijkt het wel een lage verzin maar een merk...
Mark
-
VeeTee
Heb net 2 dagen TF HD veren en Koni dempers onder de 110. De oude waren vooral achter nogal ingezakt, stond wat achterover. Nu 7 cm hoger achter, ben benieuwd hoe het zich houdt op termijn.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Mark HJ
Even een update-tje;Ik heb nu drie weken de terrafirma medium set onder mijn 110 TD5 en ik moet zeggen dat de auto
erg opgeknapt is.Hij staat voor 6 cm hoger en achter 5 hoger tov de oude veren.
Het rijgedrag is goed en rustig,de auto is beter in de hand te houden.Waar ik wel kritiek op heb is dat bij verkeersdrempels
de achterschokbrekers hert niet kunnen bijhouden.De uitgaande demping vind ik te slap en dat gevoel heb je ook als je er rustig overheen gaat en de vering niet tot het einde uitslaat met een bonk.
Je krijgt echt een zwiep na en dan nog een soort nahobbel.
Dus binnenkort maar terug om de heavy duties er onder te zetten.
Groet,
Mark
Mark
erg opgeknapt is.Hij staat voor 6 cm hoger en achter 5 hoger tov de oude veren.
Het rijgedrag is goed en rustig,de auto is beter in de hand te houden.Waar ik wel kritiek op heb is dat bij verkeersdrempels
de achterschokbrekers hert niet kunnen bijhouden.De uitgaande demping vind ik te slap en dat gevoel heb je ook als je er rustig overheen gaat en de vering niet tot het einde uitslaat met een bonk.
Je krijgt echt een zwiep na en dan nog een soort nahobbel.
Dus binnenkort maar terug om de heavy duties er onder te zetten.
Groet,
Mark
Mark
-
Arthur Verhalle
Als ik dit zo allemaal lees, doe ik toch iets verkeerd. Ik ging gisteren net door de 300.000 km met mijn 110 300tdi op nog steeds de originele veren en schokbrekers. Geloof me, die auto heeft de afgelopen 13 jaar wel alles voor zijn kiezen gehad en staat gewoon recht op zijn pootjes. Ik ben echter wel in de markt voor iets nieuws en zit ook te kijken naar TerraFirma. Ik vraag me alleen af of het niet handiger is, als je toch 2" verhoogt, om gelijk maar de hockeysticks en trailing arms te vervangen voor versies die hierop zijn gemaakt, immers, een lift van 2" verandert ook de hoek van de as/diff ten opzichte van je cardan-as.
Wellicht dat het uitveer (bij drempels) opgelost kan worden met dubbele schokbrekers?
Kortom, genoeg vragen.
Arthur
Wellicht dat het uitveer (bij drempels) opgelost kan worden met dubbele schokbrekers?
Kortom, genoeg vragen.
Arthur
-
Edward
Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik dit zo allemaal lees, doe ik toch iets
> verkeerd. Ik ging gisteren net door de 300.000 km
> met mijn 110 300tdi op nog steeds de originele
> veren en schokbrekers. Geloof me, die auto heeft
> de afgelopen 13 jaar wel alles voor zijn kiezen
> gehad en staat gewoon recht op zijn pootjes. Ik
> ben echter wel in de markt voor iets nieuws en zit
> ook te kijken naar TerraFirma. Ik vraag me alleen
> af of het niet handiger is, als je toch 2"
> verhoogt, om gelijk maar de hockeysticks en
> trailing arms te vervangen voor versies die hierop
> zijn gemaakt, immers, een lift van 2" verandert
> ook de hoek van de as/diff ten opzichte van je
> cardan-as.
>
> Wellicht dat het uitveer (bij drempels) opgelost
> kan worden met dubbele schokbrekers?
>
> Kortom, genoeg vragen.
>
>
> Arthur
Je doet niks verkeerd, integendeel. Ik heb bij de 130 de voorveren vervangen omdat ik er een lier met bumper opgehangen heb en de wagen toen ik hem kocht al een beetje op z'n neus stond. Met 2 inch langere voorveren stond hij weer mooi recht.
Liever 1 paar goeie schokbrekers dan 2 paar matige. Dubbele schokbrekers heeft alleen nu bij heel langdurige belasting. Ik moet zeggen dat ik op zich tevreden ben over de TF schokbrekers, alleen roesten ze nog harden dan de standaard dempers.
-------------------------------------------------------
> Als ik dit zo allemaal lees, doe ik toch iets
> verkeerd. Ik ging gisteren net door de 300.000 km
> met mijn 110 300tdi op nog steeds de originele
> veren en schokbrekers. Geloof me, die auto heeft
> de afgelopen 13 jaar wel alles voor zijn kiezen
> gehad en staat gewoon recht op zijn pootjes. Ik
> ben echter wel in de markt voor iets nieuws en zit
> ook te kijken naar TerraFirma. Ik vraag me alleen
> af of het niet handiger is, als je toch 2"
> verhoogt, om gelijk maar de hockeysticks en
> trailing arms te vervangen voor versies die hierop
> zijn gemaakt, immers, een lift van 2" verandert
> ook de hoek van de as/diff ten opzichte van je
> cardan-as.
>
> Wellicht dat het uitveer (bij drempels) opgelost
> kan worden met dubbele schokbrekers?
>
> Kortom, genoeg vragen.
>
>
> Arthur
Je doet niks verkeerd, integendeel. Ik heb bij de 130 de voorveren vervangen omdat ik er een lier met bumper opgehangen heb en de wagen toen ik hem kocht al een beetje op z'n neus stond. Met 2 inch langere voorveren stond hij weer mooi recht.
Liever 1 paar goeie schokbrekers dan 2 paar matige. Dubbele schokbrekers heeft alleen nu bij heel langdurige belasting. Ik moet zeggen dat ik op zich tevreden ben over de TF schokbrekers, alleen roesten ze nog harden dan de standaard dempers.
-
Puffino
Arthur, je hebt genoeg vragen. Heb je ondertussen ook al antwoorden eigenlijk?
(Jaja, ik heb ook enig belang bij de antwoorden op jouw vragen, ik heb dezelfde
)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
(Jaja, ik heb ook enig belang bij de antwoorden op jouw vragen, ik heb dezelfde
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL