Verwarmde ruitensproeikoppen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RaRo74

Verwarmde ruitensproeikoppen?

Bericht door RaRo74 »

Op mijn RRC zitten onder de motorkap bij de slangetjes die naar de ruitsproeikoppen gaan per kop 2 stroomdraden. Is dat de verwarming voor als de sproeikoppen bevroren zijn? En wanneer zijn deze ingeschakeld, gelijk met de achterruitverwarming en de verwarmde spiegels?
Is het vloeistofreservoir overigens ook verwarmd?

Ik ben benieuwd want bij het gebruik van een goede -20 ruitensproeivloeistof lijkt verwarming een nutteloze functie in Nederland.
Puffino

Re: Verwarmde ruitensproeikoppen?

Bericht door Puffino »

Bij -5 en rijwind is de sproeikop meteen dichtgevroren als je probeert er -20 mengsel doorheen te laten spuiten. Althans, wel bij mijn ervaring (niet op Land Rovers maar op "gewone" auto's).

Lijkt mij erg handig, ik zou die verwarmfunctie GRAAG hebben.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Kopjes zijn gewoon te koop. Heb ze ook op mijn Porsche 944T zitten kwam ik laatst achter (heb hem nog niet zolang). Ze zijn helaas kapot.
Er zijn overigens ook setjes te koop die de ruitensproeiervloeistof opwarmen mbv het koelwater. Wat extra slang om een koelwaterslang draaien werkt overigens ook en kost geen d#$l.
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Laatste jaren nog verschillende keren getest in auto's met niet verwarmde sproeiers maar zelf bij -20 blijft goeie -20 vloeistof(Sonax) nog lekker sproeien zonder dat deze bevriest. Het probleem zit vaak in de goedkope meuk die bij -5 al bevriest of als men ooit heeft gemengd met water.

Extra sproeislang om een koelwaterslang betekend dus nog meer ijs in je sproeislang wat eerst ontdooid moet worden.
(voor)Verwarmde sproeivloeistof zal echter nog beter de ruiten ontdooien/schoonmaken.

PS Lekker wintertopic, het is hier nu +27graden maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet uitstellen tot de winter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2011 16:35 door RaRo74.
Leendert

Bericht door Leendert »

Inderdaad heeft de RRC modellen vanaf 1990 (kan een jaartje schelen) verwarmde ruiten sproeiers.
naast de rechter koplamp (achter de grill) zit een temperatuur gevoelige schakelaar, deze schakeld in bij 4 graden Celsius.
Bij mij werkte het nog afgelopen winter.
Het vloeistofreservoir wordt niet verwarmt.
Puffino

Bericht door Puffino »

Gaat niet om de leiding maar om de kop. Omdat de vleostof wordt verneveld koelt deze sterker af. Je ziet vaak ook een soort "sneeuw" om de spuitmond.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

RaRo74 Schreef:

>
> Extra sproeislang om een koelwaterslang betekend
> dus nog meer ijs in je sproeislang wat eerst
> ontdooid moet worden.

Je opmerking kan ik niet plaatsen.
Zoals je zelf al schrijft bevriest goede ruitensproeiervloeistof niet (dus ook niet in het extra stukje slang). Het bevriezen gebeurt juist als het de sproeikop verlaat of als het op de koude ruit komt.

Bovendien moet je de extra slang om een slang van het kleine koelcircuit draaien (voor de thermostaat dus). Dat zal redelijk snel opwarmen zodat als je eenmaal rijdt je warme ruitensproeiervloeistof hebt.

Maar bij -20°C heb je waarschijnlijk wel andere problemen met je Land Rover.
laro

Bericht door laro »

Hoi Sander,je kunt ook een stuk koperleiding om de uitlaat draaien waar je het water door laat gaan;
AadG

Bericht door AadG »

scheutje wodka ?
Puffino

Bericht door Puffino »

Nee dat kan niet. Ik denk althans van niet. Deze wordt te heet, heter dan kookpunt in elk geval waardoor deze leiding elke keer leeggekookt wordt, en daarbij residuetroep gaat achterlaten. En bij sproeien moet je dus eerst dat lege deel vullen, wat niet nodig zou hoeven zijn.

Wel vindingrijke ideeen lees ik hier.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie