hulp gevraagd met distrbutie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik Beginner

hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

beste mensen,
ik zal even bij het begin begiinen.
14 dagen terug moest ik naar groningen en onderweg vernam ik dat mijn 109 2.25 diesel inhield.
kwam niet meer vooruit, liep slecht en geen vermogen meer.
Na een tijdje weer proberen te starten en ja hij liep. wel erg beroerd en ROKEN !!!!!!!!.Grijze walmen en sronk heel erg naar diesel. wou hem even aan de kant zetten omdat ik erg ongelukkig stond, zette hem in zijn 1 en liet de koppeling opkomen.
Het toerental zakte finaal weg en de wagen kwam bijna niet vooruit.
ANWB schoof het op een brandstof probleem .

dus ik nieuw filter. blijft beroert lopen en roken
dus ik een andere injectie pomp. blijft beroert lopen en roken en nog geen pk's
dus ik en nieuw opvoerpompje blijft beroert lopen en roken en nog geen pk's

zegt iemand tegen mij dat mijn distributie een tand is verschoven en dat dat zo verholpen zou zijn.
Ik heb dat gedaan, maar nog het zelfde.
Toen zei de beste man, nog maar een tandje, heb ikm ook weer gedaan en nu heb ik niets meer.
Alles weer terug gezet mar nog steeds niets, slaat helemaal niet meer aan.. Ik heb bij Rob in Drachten een handboek gekocht en hem volgens het boek weer op tijd gezet, maar hij slaat niet aan.

wie kan me helpen en adviseren., ook het probleem met dat vermogens verlies, wat zou dat nog kunnen zijn?

groetjes Erik
Roy Bruurs

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Roy Bruurs »

Ik wil hem best vervangen voor je als jij hem gevonden krijgt en kunt bestellen zover ik weet heeft een 2.25D een ketting ivm riem.

Dus ik ga met de anwb mee (en dat doe ik niet vaak)

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54b8b9d76fcddfa04d2e5f3591175db1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14060388, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Wim Janssen

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Wim Janssen »

Roy,

Volgens mij staat het woord riem niet in Erik zijn bericht, maar inderdaad zal deze ketting niet snel verspringen en zal het daar waarschijnlijk ook niet aan liggen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Roy Bruurs

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Roy Bruurs »

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roy,
>
> Volgens mij staat het woord riem niet in Erik zijn
> bericht, maar inderdaad zal deze ketting niet snel
> verspringen en zal het daar waarschijnlijk ook
> niet aan liggen.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]


Nee staat er inderdaad niet in maar ga ik even vanuit omdat een riem zoals jij ook al zegt niet vaak verspringt.
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

hallo Roy en wim

inderdaad het is een ketting. deze zouden zelden verspringen maar het was mogelijk werd mij verteld.

Alles is verder vervangen, opvoerpomp, filter, injectiepomp, tank schoon. ik krijg hem niet meer aan de praat
Wim Janssen

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Wim Janssen »

Erik,

Krijgt hij wel voldoende lucht? Heb je al geprobeerd zonder de slang op het inlaatspruitstuk? Heb je misschien nog de vacuumklep in de inlaat zitten en is die niet goed afgesteld of misschien wel helemaal dichtgevallen?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Roy Bruurs

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Roy Bruurs »

Hoe stond de timing toen je er mee begon? Alle merktekens op het juiste punt wanneer de krukas goed werd gezet? of wijkte dat af.

Want volgens mij is daar totaal niet naar gekeken.
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

Een distributie ketting vervangen is niet zomaar een klus. Een heel klein beetje fout en hij doet het niet meer. Heb je ook al eens compressie gemeten? Zijn je kleppen enzo helemaal in orde. En weet je zeker dat de timing nu in orde is. Dat de distributie verspringt is bijzonder onwaarschijnlijk. De distributie van een 2,25D is zeer degelijk en gaat gewoonlijk een motor lang leven mee. (Ik zeg dus niet dat het niet kan.) Bij mij is die een keer versprongen omdat het spannertandwiel was afgebroken en geen tanden meer had. De vorige eigenaar was wat slordig geweest met olie bijhouden zeg maar.

Oude distributie:
Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('348251e1b8b23f24a7fe3677cb918f15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 14060738, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nieuwe distributie:
Foto-GWRLDQSD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efb4eeb6d95c095e34cc319153a3fb59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWRLDQSD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', '', 14060738, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als je distributie toch versprongen is moet je kijken naar je oliedruk. Je ketting wordt met oliedruk gespannen. Monteer een manometer om je oliedruk te controleren.

Arnold.
Eric&Betty Boop

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Eric&Betty Boop »

Erik,heb je de waterafscheider al eens schoongemaakt?
Als die al heel lang niet is schoongemaakt kan de de brandstoftoevoer heel ernstig verstoren.

Bij een 110 zit hij naast de tank. Ik heb geen idee waar hij bij een 109 zit maar dat weet een andere prikker vast wel.
Het ding lijkt een beetje op een brandstoffilter alleen zit er geen losse filtercartridge in.

Zo ziet hij er uit.
Foto-4VPGBJ3P.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16ec71267406f3b94dcaf271afd1e7c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4VPGBJ3P.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4VPGBJ3P.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4VPGBJ3P.jpg', '', 14060973, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e317ccce1aa301fb6cc4595953b7383', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14060973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c742e802749ecd04ddda78dd6c761531', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14060973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

hallo helpers,

super jongens bedankt voor jullie hulp.

om te beginnen met het luchtverhaal. ook zonder slang geprobeerd, ook toe de motor nog wel liep, maar geen verbetering en de klep bijft niet hangen, de water afscheider zit er bij mij niet meer tussen, heb ik ook naar gekeken.
olie druk of compressie zijn niet gemeten , maar dat word hem zo dus ook niet.
inderdaad zijn de merk tekens niet gecontrleerd voor dat ik de ketting los haalde, ik dacht dat ene tandje wel zo even te veranderen. NIET dus.
Waar en wat zijn de merk tekens dan eigenlijk?
ik kan alleen maar 2 streepjes op het nokkenastandwiel vinden ! met een P en een met een wazig tekentje..
Op het vlieg wiel ook nog de EP teken. Verder op het blok of nokkenas kan ik niets vinden,
Ben nu steeds bezig geweest zoals omschreven in het werkplaats boek en draai de motor steeds eerst met de hand rond om meer schade te voorkomen

groetjes erik
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

Het staat exact in de boeken hoor. En dat moet je ook echt aanhouden. Merkteken op het vliegwiel. Bij de militaire wagen moet die dacht ik op het 13 (graden) teken staan. Nokkenas zo verdraaien dat die in de juiste stand staat. Dat moet je uitklokken. En dan de ketting er omheen. Het vrijlopende deel van de ketting moet dan gespannen staan. Let op dat je nokkenas tandwiel in de goede stand staat bij het vliegwiel op 13. Hij kan exact 180 graden fout staan t.o.v. de krukas en alles lijkt dan goed maar de motor zal nooit lopen omdat de in- en uit-laatslag dan net verkeerd werken.

Als je dit gedaan hebt moet je met de afstelsleutel het mechanische pomp-pijltje opnieuw instellen om alles echt goed te krijgen.

Het is niet bepaald makkelijk om dit goed te krijgen. Ik weet van mensen die zichzelf prof noemen en die die dit niet kunnen.
Heb je ook de tandwielen losgehaalt? Dan wordt het een stuk lastiger allemaal.

Als je er over mocht denken om het tandwieltje onder de pomp los te halen? Doe dat in vredesnaam niet.Daar krijg je veel spijt van. Het weer terugplaatsen is op zijn zachtst gezegd lastig. het liefste leg je de wagen dan even op zijn kant. Dan gaat het namelijk het makkelijkste

Arnold.
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

beste arnold,

ik heb geen tandwielen los gehaald.

volgens het boek : draai de krukas op het EP punt.

draai de nokkenas zo dat de uitlaatklep geheel gesloten is en stel deze op 0.25 mm af.
draai de nokkenas met de klok mee zodat de klep helemaal open is, en maak merktekens op het tandwiel en huis.
met behulp van een micrometer bepalen waneer de klep bijna open is. en een merkteken op het tand wiel zetten.
maak een 3e teken tussen de twee eerdere merktekens in en zet deze gelijk met het teken op het huis. ketting erom en strakhouden aan de geleiders kant. zo heb ik het gedaan , al 4 keer maar geen reactie van de motor

snap even niet wat je met die graden bedoeld arnold, zou je me dat uit kunnen leggen ?
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

oh ja, het is geen militair voertuig het is een 109 van 1972
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

Je verhaal klopt met de manual. Ik was in de war met afstellen van de injectiepomp. Dan moet je het vliegwiel op 13 graden zetten en de pompafsteltool plaatsen. De pijl op de tool moet dan onder een hoek van 20 graden met de hartlijn van de motor staan.

Daarvandaan komt het graden verhaal. Maar ik weet verder ook even niet wat je het beste kunt doen. Behalve alles nog een opnieuw doen en nalopen.


Arnold.
Nick

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Nick »

Heb je de compressie al eens gemeten? Grijs roken en naar diesel stinken lijkt mij sterk op een slechte verbranding. Misschien is je koppaking kapot, of is er iets kapot aan een zuiger o.i.d.

Als je de distributie al 4x volgens het boek hebt afgesteld en er gebeurt niks dan denk ik dat je het daar niet meer hoeft te zoeken. Ik neem aan dat je wel gecontroleerd hebt of je pomp nog op tijd staat, als je de distributie afsteld zonder de pomp eraf te halen, kan het namelijk zomaar voorkomen dat het tandwiel van de pomp 180 graden verkeerd staat, en dan doet hij natuurlijk ook niks omdat hij op het verkeerde moment inspuit.

Overigens: Een 2,25 diesel loopt ook als de distributie een tand verkeerd staat, alleen rookt hij dan ook enorm grijs en kun je er totaal niet mee rijden, omdat het blok 0,0 vermogen heeft.

edit: Arnold heeft trouwens gelijk vwb het tandwieltje onder de pomp, dat is een ramp om terug te plaatsen als het blok nog in de wagen hangt (vraag me niet hoe ik dat weet) De distributie heb je dan nog relatief snel gedaan in verhouding tot het terugplaatsen van dat tandwiel. Het kán overigens wel, maar fijn is anders.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2011 08:20 door Nick Smeets.
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

hallo nick,

wat jij zegt klopt, dat was bij mij ook het verhaal.
plotseling onder het rijden enorm veel rook en 0,0 vermogen.
Starten deed hij wel, maar als je gas gaf kwam het toerental heel langzaam op gang, het reageerde heel traag zeg maar.
maar hij liep wel.
ook na het vervangen van de injectiepomp liep hij ook , maar met precies de zelfde klachten.

die koppakking, als die kapot zou zijn, moet je dan geen water bij de loie hebben of olie in het koel systeem ?
Nick

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Nick »

Klinkt toch naar de distributie zoals jij het omschrijft. Je schrijft dat hij nu helemaal niks meer doet nadat je de distributie hebt afgesteld, heb je nadat je de distributie opnieuw hebt afgesteld ook gecontroleerd of het tandwiel onder de injectiepomp nog goed stond? Je moet dan, als alles weer in elkaar zit, het vliegwiel op het 13 graden teken zetten en (normaal gesproken) de afsteltool in het gat onder de injectiepomp steken. Heb je al gecontroleerd of de positie van dit tandwiel nog klopt? De pomp past er namelijk maar op 1 manier op doordat er een stukje is waar geen tanden op zitten, en dit stukje moet, als het vliegwiel op 13 graden staat, een hoek van 20 graden met de hartlijn van de motor maken. Als je de distributie opnieuw hebt afgesteld zonder de pomp los te halen kan het zijn dat dat tandwiel precies 180 graden de andere kant op staat en dan doet hij dus niks.
Wat heb je nog meer verandert waardoor hij nu niet meer loopt, heb je bovenstaande gecontroleerd met het afstellen?

Ik weet niet of het bij een 109 diesel standaard is (ik geloof het wel), maar als er een waterafscheider tussen zit dan hangt deze onder de vloerplaat bij de bijrijder aan het chassis.

Als je koppakking kapot is heb je vaak olie bij de koelvloeistof of koelvloeistof bij de olie, maar het kan ook zijn dat hij uitlaatgassen het carter in pompt o.i.d. een compressietest wijst zulke dingen uit.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

hallo Nick,

ik hebhet tandwiel onder de injectie pomp niet gecontrleert..
even voor de duidelijkheid..... die 13 graden teken , is dathet zelfde als het EP teken op het vliegwiel ?

wat heb ik gedaan. De motor liep dus, niet lekker, maar hij liep. heb vervolgens alles verwijderd om bij de disributie te komen. heb de spanner los gemaakt en de nikkenas 1 tand gedraaid tegen de klok in.
vervolgens alles weer inelkaar gezet maar her probleem was nog het zelfde. Volgens mijn garagehouder moest hij waarschijnlijk NOG een tandje er bij. ook dit weer gedaan maar toen liep hij niet meer.
vervolgens 3 tandjes weer terug , ook niets. toen weer op de oude plaats terug en nog steeds niets.
Toen heb ik een boek gekocht en vogens het boek de hanelingen uit gevoert om hem weer op tijd te zetten. bij gebrek aan een micrometer heb ik een plaatje ijzer aan de eerste klep geschroef zodat ik de afstanden kon meten met een digitale schuifmaat. alle waarden opgeschreven om er zeker van te zijn dat ik het goed zou doen.
heb nu een aantal keer opnieuw het zelfde gedaan en kom steeds op de zelfde tandjes uit.
maar hij doet niets helaas.

die waterafscheider zit er niet meer tussen. er gaat een slang rechstreeks naar de opvoerpomp.
Nick

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Nick »

Dat 13 graden teken staat idd net zoals het EP teken op het vliegwiel, alleen dan (logisch) 13 graden verder.
Als je het zo hebt gedaan kan er in principe niks verandert zijn aan dat tandwiel, maar misschien is het toch handig om dat even te controleren.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

Heb jij het voor elkaar gekregen om dat tandwieltje met dat @@##$boutje terwijl de motor in de wagen zat er in gekregen?

Dat is een hele prestatie.

Arnold.
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

ik niet arnold, en als ik jullie zo begrijp, ook niet los halen
Nick

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Nick »

Ja Arnold, dat is mij gelukt, zelfs nadat het al lang donker was geworden. Ik heb er overigens wel een uur of 2-3 over gedaan en het ding er wel 500 keer ingeduwd en er weer uit gehaald. Ik doe het trouwens niet graag over, ik heb daarna een paar dagen krom gelopen van de rugpijn vanwege de onmogelijke positie waarin je moet staan, gebogen onder de motorkap.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

Petje af Nick. Ik weet er ook alles van. Alleen stond mijn motor toen op een steun. En zelfs dan is het een geklooi van jewelste.

Arnold.
Dennis101

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Dennis101 »

Nick Smeets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat 13 graden teken staat idd net zoals het EP
> teken op het vliegwiel, alleen dan (logisch) 13
> graden verder.

Dat klopt niet, want het EP merkteken (uitlaatklep cilinder 1 volledig open) staat op 109 graden voor BDP en het pijl t.b.v. de verdelerpomp wordt op 13 graden voor BDP gezet.
Het 13 graden merkteken vindt je dus op 96 graden na het EP merkteken.

Dennis B
Nick

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Nick »

Weer wat geleerd, het was ook een tijdje geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Erik Beginner

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Erik Beginner »

wat moet ik nu gaan doen , wie kan advies geven.
hoe krijg ik mijn dieseltje weer aan de praat.
hoe kan ik controleren of mijn krukas niet 180 graden verkeerd staat?

ben een beetje radeloos.
wie weet anders nog een een goed lopende 2.25 diesel motor liggen, want dan gaan we op die manier aan het werk.

groetjes erik
Exfietser

Re: hulp gevraagd met distrbutie

Bericht door Exfietser »

QuoteDennis zegt het al: Dat klopt niet, want het EP merkteken (uitlaatklep cilinder 1 volledig open) staat op 109 graden voor BDP en het pijl t.b.v. de verdelerpomp wordt op 13 graden voor BDP gezet.
Het 13 graden merkteken vindt je dus op 96 graden na het EP
Als het vliegwiel op het ep merkteken staat moet de uitlaatklep van cilinder 1 volledig open staan. Als je dit hebt nagemeten en dit klopt staat alles dus goed.

Ik denk dat het dan wijsheid is om even te kijken of je motor wel brandstof krijgt. Staat het stop hendeltje op je pomp in de goede stand. Stopknop ingedrukt?


Arnold.
Plaats reactie