300 tdi nagelt als een tractor
-
Bart van Dessel
300 tdi nagelt als een tractor
Mijn project RRC 300 tdi is al een paar weken technisch klaar maar ik krijg de motor niet fijn rustig aan het lopen, hij nagelt als een oude tractor alsof er een doos met knikkers op de zuigers zijn leeggeschud, als je 80 rijdt kun je mekaar niet meer verstaan, isolatie moet ook nog worden aangebracht, maar toch, mijn Disco 300 tdi loopt véél rustiger. Distributie is vervangen en staat 100% op tijd, inspuitpomp is m.b.v. pin in vliegwiel en in pomp (9,5 mm boor) op tijd gezet, kop is gevlakt, injectoren zijn splinternieuw. inlaattraject is helemaal schoon, EGR verwijderd. Ik weet niet waar ik het moet zoeken, hij trekt redelijk goed (nog niet aan geschroeft en hij start op de 1e slag, koud of warm) , het enigste waar ik misschien een bedenking/twijfel bij heb is de koppakking die een 2 gats is ipv 3 gats, hij is dus iets dunner dan de pakking die ertussen zat. Ik had toen geen 3 gats pakking liggen en heb wat geinformeerd en het zou geen probleem zijn om die te gebruiken.
Iemand een idee om de motor rustiger te maken? Zoals ie nu is zal het een stilleven blijven en dat is niet de bedoeling.
Gr, Bart
Iemand een idee om de motor rustiger te maken? Zoals ie nu is zal het een stilleven blijven en dat is niet de bedoeling.
Gr, Bart
-
jrs100
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Hallo Bart
Kleppen ook nog weer eens gesteld neem ik aan??. staat niet in het rijtje van dingen die je al hebt gedaan
Groeten Joris
Kleppen ook nog weer eens gesteld neem ik aan??. staat niet in het rijtje van dingen die je al hebt gedaan
Groeten Joris
-
Eric&Betty Boop
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
De kop is gevlakt en daarnaast ben je van een 3-gats koppakking naar een 2-gats koppakking gegaan.
Je bedenking/twijfel zou de goede wel eens kunnen zijn.
De compressie is nu dus op twee manieren verhoogd en misschien ontsteekt het mengsel nu wel te vroeg wat het nagelen zou kunnen verklaren.
Zo maar een ideetje hoor. Correct me if i'm wrong.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb53fe0009489d9933ab4a5163037fa1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14055293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f2d9e2f8bb15f78f1085ea7f45e8ebfe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14055293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je bedenking/twijfel zou de goede wel eens kunnen zijn.
De compressie is nu dus op twee manieren verhoogd en misschien ontsteekt het mengsel nu wel te vroeg wat het nagelen zou kunnen verklaren.
Zo maar een ideetje hoor. Correct me if i'm wrong.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb53fe0009489d9933ab4a5163037fa1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14055293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f2d9e2f8bb15f78f1085ea7f45e8ebfe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14055293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Joris: kleppen zijn gesteld, is eigenlijk vanzelf sprekend bij kop-wissel, maar ik had het erbij kunnen zetten idd. Is dus wel gedaan. Eric: ik denk het ook....te hoge compressie. Loopt nu nog rauwer dan een 200 tdi. Zijn er bedrijven die via een testkast precies het inspuitmoment kunnen zien en de motor optimaal kunnen afstellen? Anders zal de kop er weer vanaf moeten....
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Frans Bonnes
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Volgens de overhaul manual van de 300 TDi, heb je 2 dingen niet juist, of in elk geval niet volgens de opgave van Landrover gedaan.
Ik zou daar toch het probleem gaan zoeken, het zou dus mogelijk kunnen zijn dat een klep/de kleppen de zuiger raken.
Check cylinder head for warping using a
straight edge and feeler gauges.
Maximum warping = 0.08 mm
CAUTION: Cylinder head must not be
refaced, if warping exceeds figure given,
head must be replaced.
CAUTION: New cylinder head gasket
should be same thickness as the original.
If, however, cylinder head, pistons or
crankshaft have been replaced, it will be
necessary to check piston stand proud in order
to determine the correct thickness of gasket.
Sterkte verder met het oplossen van het probleem.
fb
Ik zou daar toch het probleem gaan zoeken, het zou dus mogelijk kunnen zijn dat een klep/de kleppen de zuiger raken.
Check cylinder head for warping using a
straight edge and feeler gauges.
Maximum warping = 0.08 mm
CAUTION: Cylinder head must not be
refaced, if warping exceeds figure given,
head must be replaced.
CAUTION: New cylinder head gasket
should be same thickness as the original.
If, however, cylinder head, pistons or
crankshaft have been replaced, it will be
necessary to check piston stand proud in order
to determine the correct thickness of gasket.
Sterkte verder met het oplossen van het probleem.
fb
-
jrs100
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
He Bart
Bedoel je dit geluid????? bij 5.15 min Oranje defender van Malta
Dit is een tgv blok die vind ik ook altijd zo rauw klinken
Groeten joris
Bedoel je dit geluid????? bij 5.15 min Oranje defender van Malta
Dit is een tgv blok die vind ik ook altijd zo rauw klinken
Groeten joris
-
Eric&Betty Boop
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Ik vind het uitzicht op 7.40 veel interesanter dan het genagel op 5.15
Als climax op het eind toch nog iemand die er zonder lier doorheen komt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6df6ac90a804c948179a145a8500d91b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14055672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4c0c2ba930e184ca4bcd355d5e584241', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14055672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als climax op het eind toch nog iemand die er zonder lier doorheen komt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6df6ac90a804c948179a145a8500d91b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14055672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4c0c2ba930e184ca4bcd355d5e584241', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14055672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Hoi Frans,
stom van me, niet aan gedacht, ja ik heb een diesel compressiemeter set, dat zal ik 's gaan doen, leuk klusje voor morgenavond na het trucken,
Gr, bart
stom van me, niet aan gedacht, ja ik heb een diesel compressiemeter set, dat zal ik 's gaan doen, leuk klusje voor morgenavond na het trucken,
Gr, bart
-
jrs100
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Ook die gebruikt een lier. kijk maar eens goed.
groet Joris
groet Joris
-
Joost88
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
bij zo'n geluid moet ik altijd aan een Ford Transit denken.
Maar waarom die juist dat geluid hebben weet ik eigenlijk niet.
Maar waarom die juist dat geluid hebben weet ik eigenlijk niet.
-
Bart van Dessel
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Ik weet bijna zeker dat mijn probleem idd bij de té dunne koppakking en gevlakte kop zit. Ik weet ook niet hoeveel er van de kop af is gevlakt. Ik zit er nu aan te denken om er de dikste pakking tussen te doen óf deze kop te bestellen: [www.paddockspares.com]. Iemand hier ervaring mee? Ik wil de auto perfect in orde maken.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
bowy
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Meten is weten bart, even de kleppen tov het kopoppervlak meten evenals de doorsteek van de zuigers tov het blok. Dan kun je zo zien welke pakking er tussen moet. (zie daarvoor de manual) je hebt er nl 4 types in.
Gr Bowy
ps joris, die TGV klonk idd rauw, maar zodra hij eruit was heeft hij daar 3 uur stil gestaan ivm 25 liter water bij 25 liter diesel.......... na veel spoelen liep die uiteindelijk weer, ben benieuwd wat de verstuivers daarvan vonden
Gr Bowy
ps joris, die TGV klonk idd rauw, maar zodra hij eruit was heeft hij daar 3 uur stil gestaan ivm 25 liter water bij 25 liter diesel.......... na veel spoelen liep die uiteindelijk weer, ben benieuwd wat de verstuivers daarvan vonden
-
pascal ubags
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
hoi
er zijn een paar dingen die je dus nooit mag doen en waar je voorzichtig mee moet zijn, en ook het genagel.kan veroorzaken.
1e de diesel pomp kan het genagel laten horen.
2e de zuigers komen tegen de kop.
nl de zuigers komen boven de blok uit, en de cilkop is geheel vlak, dit moet je op meten en dat geeft jou dikte van de koppakking, zie boek, hoe en waardes.
bij het vlakken van de kop is het onzin dat je meer compressie krijgt, ja 0,02% dit is niet te meten, omdat je kop geheel vlak is en je dan niet de comp ruimte klijner maakt, wel is het waar dat je de klekken dichter bij de zuiger brengt, maar 1/10 mm of 2/10mm er af moet gewoon kunnen, bij een 300-200 tdi
( anders is het bij een td5 met bovenliggende nogkken as, lagerschalen in een lijn)
koppakking diktes uit boek 300tdi engine overhole
cilboven blok. mm, aantal gaten
0,5-0.6 1
0.61-0,7 2
0.71-0.8 3
0.81-0,9 0gaten
dan mm dat kleppen dieper moeten liggen tov kop, inlaat 0.81-1.09, uitlaat 0,86-1.14
ps dikte van de koppakking bepaalt of zuiger tegen cil kop aan komt.
wil je het boek stuur een berichtje
gr pascal
er zijn een paar dingen die je dus nooit mag doen en waar je voorzichtig mee moet zijn, en ook het genagel.kan veroorzaken.
1e de diesel pomp kan het genagel laten horen.
2e de zuigers komen tegen de kop.
nl de zuigers komen boven de blok uit, en de cilkop is geheel vlak, dit moet je op meten en dat geeft jou dikte van de koppakking, zie boek, hoe en waardes.
bij het vlakken van de kop is het onzin dat je meer compressie krijgt, ja 0,02% dit is niet te meten, omdat je kop geheel vlak is en je dan niet de comp ruimte klijner maakt, wel is het waar dat je de klekken dichter bij de zuiger brengt, maar 1/10 mm of 2/10mm er af moet gewoon kunnen, bij een 300-200 tdi
( anders is het bij een td5 met bovenliggende nogkken as, lagerschalen in een lijn)
koppakking diktes uit boek 300tdi engine overhole
cilboven blok. mm, aantal gaten
0,5-0.6 1
0.61-0,7 2
0.71-0.8 3
0.81-0,9 0gaten
dan mm dat kleppen dieper moeten liggen tov kop, inlaat 0.81-1.09, uitlaat 0,86-1.14
ps dikte van de koppakking bepaalt of zuiger tegen cil kop aan komt.
wil je het boek stuur een berichtje
gr pascal
-
bart van dessel
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Pascal, bedankt voor je uitleg! Ik ga de kop d'r weer afhalen en idd meten is weten. Ben toch wat te nonchalant geweest met in elkaar bouwen. Ga eerst compressie test doen, maar laat de motor niet meer onnodig draaien. Ik weet bijna zeker dat de kleppen de zuiger niet geraakt hebben, ik heb inmiddels een tank leeggereden en hij loopt verder prima. Het harde nagelen begon toen we timing van pomp iets hadden bijgesteld, daarvoor liep ie ook al als een 200 tdi.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Puffino
Re: 300 tdi nagelt als een tractor
Bart, weet je zeker dat de lagers wel op orde zijn? De krukaslagers, en de beide kanten van de drijfstangen?
Of bedoel je met nagelen meer dan hard ratelend geluid?
PS: Leuk je een keer getroffen te hebben, al was het maar kort...
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Of bedoel je met nagelen meer dan hard ratelend geluid?
PS: Leuk je een keer getroffen te hebben, al was het maar kort...
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL