welke schroefdraad aftapplug 300 tdi
-
Bart van Dessel
welke schroefdraad aftapplug 300 tdi
Ik wil een olie-aftapplug bestellen waar een sensor ingedraaid kan worden, dan moet ik wel de schroefdraad en dikte doorgeven, maar volgens mij is het geen metrische draad, de dikte van de schroefdraad is 13 mm, wie weet welke draad het kan zijn? Ik ben er niet zo in thuis.
Gr, bart
Gr, bart
-
Bart van Dessel
Re: welke schroefdraad aftapplug 300 tdi
Ik heb de gegevens nodig omdat ik een speciale plug ga bestellen waar je een sensor in kan draaien, de sensor heb ik al en die is 1/8-27 NPTF, metertje van Equus. [shop.conrad.nl]
-
Mud Machine
Hey Bart,
1/8-17 NPTF moet je voorboren met 8.7. Na het tappen zit je al richting de 11mm (top vd draad). Blijft dus niet veel over van je wanddikte vd aftapplug want ik dacht dat dat M14 is.
Ik heb je een tabel gestuurd, dan wordt je er wat meer in thuis.
1/8-17 NPTF moet je voorboren met 8.7. Na het tappen zit je al richting de 11mm (top vd draad). Blijft dus niet veel over van je wanddikte vd aftapplug want ik dacht dat dat M14 is.
Ik heb je een tabel gestuurd, dan wordt je er wat meer in thuis.
-
Bart van Dessel
Weet je zeker dat het M14 is? Dan heb ik voor € 5,- een adapter, hoef ik niet te gaan knoeien met boormachine. Zie maar: [shop.conrad.nl]
-
Joost88
als je de buitendiameter van de schroefdraad van de aftapplug hebt gemeten en dat is 13mm dan kan dat geen M14 zijn. Want dan zou je 14mm meten.
het zou 1/2 duims kunnen zijn, dat zou dan een buitendiameter van 12,7mm geven. Ik ben er niet zeker van.
het zou 1/2 duims kunnen zijn, dat zou dan een buitendiameter van 12,7mm geven. Ik ben er niet zeker van.
-
Bart van Dessel
Ik kan ook een oude plug doorboren en schroefdraad intappen maar die sensor is gasdraad en loopt iets konisch, moeilijk te tappen lijkt me. Blijft altijd klooien met zo'n Engels ding.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Joost88
dat conische is enkel voor de afdichting. Het gat hoort gewoon cilindrisch te zijn.
Als je een tap daarvoor hebt is dat wel de makkelijkste oplossing.
Als je een tap daarvoor hebt is dat wel de makkelijkste oplossing.
-
Bart van Dessel
Aha, weer wat geleerd, dan wacht ik eerst de adapters af die ik besteld heb, zullen waarschijnlijk niet passen, en dan kan ik gaan boren en schroefdraad tappen, dank voor de tip Joost!
gr, Bart
gr, Bart
-
Joost88
Je hebt dus wel een tap in de maat 1/8-27 NPTF ?
Die moet je 8,5mm boren volgens de tabel bij ons op het werk, misschien goed om dat nog even na te kijken.
Die moet je 8,5mm boren volgens de tabel bij ons op het werk, misschien goed om dat nog even na te kijken.
-
Mud Machine
Joost88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat conische is enkel voor de afdichting. Het gat
> hoort gewoon cilindrisch te zijn.
> Als je een tap daarvoor hebt is dat wel de
> makkelijkste oplossing.
Uiteraard boor je cilindrisch maar de draad die je erin tapt is conisch. Dan wordt de wanddikte wel erg dun als het nu 13 mm is. Als ik de 1/8-27 NPTF draad moet tappen in je adaptor of een adaptor moet maken dan zeg het maar. Heb ik zo gedaan.
Groeten,
Rob
> dat conische is enkel voor de afdichting. Het gat
> hoort gewoon cilindrisch te zijn.
> Als je een tap daarvoor hebt is dat wel de
> makkelijkste oplossing.
Uiteraard boor je cilindrisch maar de draad die je erin tapt is conisch. Dan wordt de wanddikte wel erg dun als het nu 13 mm is. Als ik de 1/8-27 NPTF draad moet tappen in je adaptor of een adaptor moet maken dan zeg het maar. Heb ik zo gedaan.
Groeten,
Rob
-
Joost88
in tandwielkasten die wij op het werk gebruiken zijn de peilpluggaten vaak op deze manier afgedicht met een plug. Meestal 3/8" gas
De plug is dan conisch maar het gat in de kast is cilindrisch. Ook na het tappen.
Maar misschien dat het bij NPTF draad weer anders is dan.
De plug is dan conisch maar het gat in de kast is cilindrisch. Ook na het tappen.
Maar misschien dat het bij NPTF draad weer anders is dan.
-
Bart van Dessel
Goedemorgen allen, Rob, ik denk dat ik een plug naar je opstuur. Je ziet 'm wel verschijnen,
gr, Bart
gr, Bart
-
Mud Machine
OK, zie hem wel met de post.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2011 17:10 door Mud Machine.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2011 17:10 door Mud Machine.
-
Mud Machine
Joost88 Schreef:
> in tandwielkasten die wij op het werk gebruiken
> zijn de peilpluggaten vaak op deze manier
> afgedicht met een plug. Meestal 3/8" gas
> De plug is dan conisch maar het gat in de kast is
> cilindrisch. Ook na het tappen.
> Maar misschien dat het bij NPTF draad weer anders
> is dan.
De T in NPT(F) staat voor Tapered en dat is conisch. Dan doe je toch iets niet goed. De draad dicht dan maar op een enkele winding af ipv op alle windingen zoals de bedoeling.
[en.wikipedia.org]
> in tandwielkasten die wij op het werk gebruiken
> zijn de peilpluggaten vaak op deze manier
> afgedicht met een plug. Meestal 3/8" gas
> De plug is dan conisch maar het gat in de kast is
> cilindrisch. Ook na het tappen.
> Maar misschien dat het bij NPTF draad weer anders
> is dan.
De T in NPT(F) staat voor Tapered en dat is conisch. Dan doe je toch iets niet goed. De draad dicht dan maar op een enkele winding af ipv op alle windingen zoals de bedoeling.
[en.wikipedia.org]