Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

Hallo,

Ik ben momenteel een verlengde Discovery 300Tdi (122/123 inch) aan het bouwen. Aangezien de oude veren al behoorlijk doorgezakt waren lijkt het me verstandig om straks een goede nieuwe set te monteren. Mijn ervaring is dat de Disco op de snelweg nogal een wiebelig apparaat was met bochten, inhalen van vrachtwagens etc. Nu is dit dat natuurlijk voor een deel inherent aan het type auto maar ik wil toch graag een zo goed mogelijke weglegging creeëren binnen de grenzen van het haalbare.

Nu is mijn vraag zou het een goede oplossing zijn om middelzware veren te nemen i.c.m. Air Lift hulp veren om de boel nog wat strakker te zetten indien gewenst (on road of met zware lading).

Advies en ideeën zijn welkom

Mijn gebruik is:
1 Snelweg
2 Vrachtwagentje spelen van/naar Bouwmarkt/Mileustraat
3 (Off Road) Reizen
4 Af en toe beetje spelen

Alvast bedankt voor de ideeëen

Groet
Lucas
bram-rrc

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door bram-rrc »

sta eigenlijk op het punt van die balgen te bestellen. Lees hier goede dingen over.
Lijkt me ideaal voor het trekken van zware autoambulance.

Heb op mijn rrc achter discovery policespec veren, voor heb ik veren speciaal laten maken, omdat er blijkbaar geen veren zijn die de auto niet verhogen en toch goed stug zijn. Daardoor is het weg en stuurgedrag enorm verbeterd. Dit icm Koni heavy track op de zwaarste stand.
Heb ook HD veren geprobeerd, Britpart DA4277 standaard hoogte, maar door de stugheid komt de auto zeker 6 cm hoger te staan.
Dit zorgt ervoor dat je stuur niet meer terugdraaid etc.
Veren laten maken met dezelfde stugheid, maar 6cm later. Auto stuurt zoals gezegd 100 keer beter nu.

Wel een vet project lijkt me, heb je foto's? hoe krijg je dit goedgekeurd?
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

Hoi Bram,

Dank voor je reactie, dat klinkt wel goed die verbetering in weggedrag, was dat erg duur en hoe kom je aan die policespec veren?

Ik heb wel foto's maar ben nu nog in de fase alles gedemonteerd en e.e.a pas maken. Binnenkort laat ik al mijn carosserie/chassis (donor) delen ontlakken en ga ik de boel weer in elkaar zetten.

Wat betreft goedkeuren, het blijft altijd spannend maar heb al aantal keer met rdw gebeld en er is mij verzekerd dat als de auto van voor 1998 is en alles 'deugdelijk' is dat het dan gewoon mag. Het idee van chassis doorzagen en verlengen kwam zelfs van rdw als antwoord op mijn vraag of ik een 130 chassis zou mogen ombouwen voor Disco.

Voor foto's tot nu toe zie:

[www.facebook.com]

Groet
Lucas
bram-rrc

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door bram-rrc »

HD police spec veren zijn van Britpart. Op advies van et coevorden policespec veren genomen, zag bij levering pas dat het britpart was.
Normaal liever niks meer van Britpart, al genoeg zooi van gehad. Maar veren voldoen goed.

ervaring over veren hier op de prik gedeeld, maar niemand in geintresseerd denk ik..
[landrover.startpagina.nl]

auto rijd nu aardig strak, maar air ride balgen lijkt me ideaal icm met de autoambulance.

wat betreft jouw disco: mijn police spec veren zouden een rate van 170 lbs/inch hebben. die hd voorveren, DA4277 van brittpart, die ik eerst
heb gekocht hebben een rate van 225 lbs/inch. Mij lijkt, voor jouw verlengde auto, die 225 mooi voor achter.

ben benieuwd hoe je disco er straks uit gaat zien. al eerder gezien ergens?
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik ga het iig wel even lezen, interessant!

Wat betreft hoe het er uit gaat zien ik heb nog een Mockup toegevoegd.

Het wordt trouwens een pickup + los dakje

Groet
Lucas
Hendrik "Blue-Box"

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Ik gebruik de Air lift balgen nu ca. 6 jaar, en ben er zeer tevreden over.
Ik heb ze in het verleden ook veel verkocht en gemonteerd bij andere mensen.
Het is niet alleen dat het de vering meer draagvermogen geeft maar het verbeterd ook daadwerkelijk de stabiliteit.

Op de eerste auto (90&quot vooral ivm het rijden met paarden- en zware trailers.
nu heb ik ze zitten onder onze beide 130" HCPU.

Op de eerste 130" omdat we daar ook privé mee rijden en het fijn is om ook zo comfortabel mogelijke vering te hebben op het moment dat je niet beladen bent en dit dan in combinatie met grote zware trailers op een ander moment.
img_5613.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f13c026a4cf08f878eec60c420d0a12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_5613.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_5613.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_5613.jpg', '', 14006047, 600, 600, 'Loading image ...', false);


op de tweede omdat daar permanent een watercontainer van 1000kg op staat en de balgen de auto veel meer stabiliteit geven in ons oneffen terrein. Zonder deze ballgen zou ik de container niet geheel kunnen vullen ivm het hoge zwaartepunt.
img_6226.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b3d71aff008021912950e9d247ea87d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6226.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_6226.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6226.jpg', '', 14006047, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53bcebc22e711fba09c24fcdd5102766', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14006047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Edward

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Edward »

Luchtvering hoef je niet mee naar de keuring. Simpelst is gewoon balgen in je bestaande veren te steken en die op een compressor aan te sluiten. Zie www.Landreiziger.nl. Diee heeft ze onder z'n 110 en zal daar vast wel aandacht aan besteed hebben op z'n site.

MNooier is de veren vervangen voor luchtbalgen uit de autoindustrie. Bij Dakar staan die in de vitrine en ik ga er donderdag langs om te vragen wat hij ervoor rekent. PSP levert ook luchtveringdelen en heeft veel ervaring hiermee op z'n campers. Bij Paul heb ik ook een prijs opgevraagd voor balgen en wat regelzooi, maar ik heb nog geen reactie gehad anders dan dat hij het retedruk heeft. Ik heb geen haast dus ik wacht rustig af.

Mark Janssen heeft een hele mooie set, maar die verkoopt ie niet zonder dat zij hem zelf inbouwen en dat is nu juist de helft van de pret. In Loon op Zand had ie een 110 staan op rondom luchtveren.
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

Klinkt goed Hendrik :-),

Leuk dat je even laat zien wat je er zoal mee doet, dat is wel een serieuze aanhanger.
Mag ik vragen met welk type veren jij dit hebt gecombineerd, of gewoon standaard 130 veren?

Groet
Lucas
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

@Edward, bedankt voor de tips.

Uit oogpunt van betrouwbaarheid ga ik wel liefst voor een combi dan heb je altijd nog wat mochten je balgen kapot gaan (denkende aan de P38 enz). Wat betreft keuring. Aangezien ik een wielbasiswijziging doe moet ik daar so wie so heen.

Groet
Lucas
Hendrik "Blue-Box"

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

We mis/ge-bruiken de auto's aardig waarvoor ze bedoelt zijn, eigenlijk kom je daar in Nederland niet aan toe.
3 van de Land Rovers die we hebben worden echt dagelijks ingezet voor werk wat je met een andere auto niet kan doen.
img_6421.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c083a721b05a73ebbbc73e4274e26f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6421.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_6421.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6421.jpg', '', 14006344, 600, 600, 'Loading image ...', false);
img_6422.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2147ae69796b443f11e0c7169e0b10dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6422.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_6422.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6422.jpg', '', 14006344, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De Brian James trailer op de vorige foto is inmiddels vervangen door een grotere, ook Brian James.......
Met de bandenmaat die we er nu onder hebben zitten (970 kg per band) laden we rustig tot een totaalgewicht van 4,5 ton.
img_6593.jpg --> mod_embed_images_loadimage('826624d2ddbe776fda9cb94c1b17b740', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6593.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_6593.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6593.jpg', '', 14006344, 600, 600, 'Loading image ...', false);
img_6597.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e535bac763c5420c7ce1e98805f30fa9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6597.jpg', 'http://www.swane.fr/fotoLR/source/image/img_6597.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.fr%2FfotoLR%2Fsource%2Fimage%2Fimg_6597.jpg', '', 14006344, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als basis veer onder de 130" gebruiken we gewoon de HD veer van een 110/130 (zit standaard onder een 130 HCPU) en de extra binnenveer die origineel gemonteerd is wordt dan vervangen door een luchtbals van Air-lift. Jij kan onder een Disco niet zomaar een veer van een 110 plaatsen (diameter maat is groter) maar ik zou overwegen om je veerophangingen aan te passen zodat dit wel kan. De standaard HD-veer van een 110/130 is een zeer goede keuze.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6459f3fff585909c09b5e6009eed546e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14006344, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bram-rrc

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door bram-rrc »

misschien handig.

[members.shaw.ca]
bram-rrc

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door bram-rrc »

@ lucas
Moet je je wel afvragen hoe hoog je je disco wil. Anders loop je tegen hetzelfde probleem als ik.
Die hd veren hebben zoals al vermeld onbelast dezelfde hoogte als een "slappe" standaard veer.
Als je er een veer van 300lb/inch onder zet, komt je auto een heel stuk hoger te staan.
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

@Hendrik:
Wauw nog meer foto's, dit is inderdaad waarvoor je dit type auto hebt :-)
Wat betreft die veren, is misschien een idee al wil ik liever niet dat ie standaard veel hoger komt te staan, dat moet ik dan nog eens goed uitzoeken.

@Bram:
Bedankt voor de lijst, eens even doornemen.

Groet
Lucas
Disco

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Disco »

Ik heb destijds de zwaarste 2plus veren er onder gegooid en tegelijk de voorloper van Koni heavy track (op de zwaarste stand),dit was voor mij een stabiele combinatie met 3,5 ton (+) . er achter.
OP de Carmichael zaten in de achterasveren kleinere schroefveren(en korter) die alleen meewerken bij zware belasting (voordeel onbeladen heb je het eigenlijke veerkarakter.


Jo
90TD5'03

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door 90TD5'03 »

Lucas,

Ik heb onder mijn 90 TD5 ook de Airlift luchtbalgjes en vind ze ideaal. Wat extra stabiliteit, maatwerk wat betreft vering en daarnaast ook een voordelige oplossing. Ik heb er echter wel voor gekozen ook een compressor te monteren in de accubak. Je hebt dan ook altijd de mogelijkheid bij je om ze op te pompen. Dat kan eventueel ook met een handpompje.

Ik zou zeggen: doen!

Groet van Marco
Lucas van Lierop

Re: Air Lift advies/ervaringen gevraagd.

Bericht door Lucas van Lierop »

@Disco, bedankt voor de info!

@90TD'03: Tot nu toe is iedereen enthousiast dus ik ga er maar voor denk ik :-)

Groet
Lucas
Plaats reactie