Hallo allemaal ;
hoe kan ik het verschil zien tussen een 12Volt en 24 Volt startmotor op mijn series 2A aub? De symptomen zijn; zeer traag draaien van de motor bij het starten, dus ik verdenk een slechte aarding of slecht aanvoercontact. Startermotorsolenoid vervangen met nieuwe, aansluitingen gecontroleerd, accuspanning is goed; maar helaas zelfde resultaat. Ontstekingsvervroeging nagekeken; alles OK.
Motor start wel, maar bij het "aanzwengelen" met de startmotor loopt die toch maar heel traag rond. Nu denk ik dat de vorige eigenaar in een niet al te slimme bui er misschien een 24V militaire startmotor heeft ingezet? Hoe kan ik dit zien? is er een nummertje te controleren op de startmotor of is er een andere methode om dit na te gaan? Of is er misschien nog een andere mogelijke oorzaak?
Van harte dank!
startmotor 12V of 24V ?
-
laro
Re: startmotor 12V of 24V ?
Hoi, het voltage staat normaal op de startmotor en/of op het starterrelais.
-
Ernst
Re: startmotor 12V of 24V ?
Hoi,
Waarschijnlijk heb je een los contact of draadbreuk IN de startmotor. Is me ook eens overkomen: 1 van de 2 velden in de behuizing had een draadbreuk, waardoor de starmotor maar nauwelijks ronddraaide. Het leek alsof de accu's steeds leeg waren gelopen, maar dat was niet zo.
Ik heb de boel bij de starmotorboer later solderen en toen deed ie t weer als vanouds.
Kostte een tientje geloof ik, misschien 2.
Succes!
Groet, Ernst.
Waarschijnlijk heb je een los contact of draadbreuk IN de startmotor. Is me ook eens overkomen: 1 van de 2 velden in de behuizing had een draadbreuk, waardoor de starmotor maar nauwelijks ronddraaide. Het leek alsof de accu's steeds leeg waren gelopen, maar dat was niet zo.
Ik heb de boel bij de starmotorboer later solderen en toen deed ie t weer als vanouds.
Kostte een tientje geloof ik, misschien 2.
Succes!
Groet, Ernst.
-
gyrowoody
Re: startmotor 12V of 24V ?
Hallo allemaal;
Dank voor jullie suggesties en hulp.
Het startrelais (apart relais op de bulkhead, dus niet aan startmotor aangebouwd) is 12 Volt, en ik heb dus maar 1 accu uiteraard; er zijn nergens voorzieningen voor een tweede; geen kablering en geen plaats, en alle andere elektrische zaken zijn 12 Volt (dynamo,lampen, ruitewissermotor, ontstekingsspoel,enz), en het is geen ex-militair voertuig voor zover ik weet.
Ik ga even op het startmotornummer kijken of ik iets bruikbaars kan vinden en anders is het naar de startmotorboer om de winding te laten solderen. Kan ik dat trouwens ook zelf doen of komen daar problemen van ? Iemand al eens een startmotor gedemonteerd en uit elkaar gehaald?
Woody
Dank voor jullie suggesties en hulp.
Het startrelais (apart relais op de bulkhead, dus niet aan startmotor aangebouwd) is 12 Volt, en ik heb dus maar 1 accu uiteraard; er zijn nergens voorzieningen voor een tweede; geen kablering en geen plaats, en alle andere elektrische zaken zijn 12 Volt (dynamo,lampen, ruitewissermotor, ontstekingsspoel,enz), en het is geen ex-militair voertuig voor zover ik weet.
Ik ga even op het startmotornummer kijken of ik iets bruikbaars kan vinden en anders is het naar de startmotorboer om de winding te laten solderen. Kan ik dat trouwens ook zelf doen of komen daar problemen van ? Iemand al eens een startmotor gedemonteerd en uit elkaar gehaald?
Woody