stuurspeling
-
wouter109
stuurspeling
laatst voor de apk geweest....... het was weer huilen met de pet op. een van de 'verbeterpunten' is stuurspeling verhelpen.!! hoe stel ik dit bij??
gaat om een 109 S3 ex def. uit 78. wie kan mij helpen? alvast bedankt. gr wouter
gaat om een 109 S3 ex def. uit 78. wie kan mij helpen? alvast bedankt. gr wouter
-
Roy Bruurs
Re: stuurspeling
Als dit het zelfde is als bij een defender (weet het zo even niet meer hoe het bij mijn 109 was) dan zit er boven op het stuurhuis een moer met draadeind daaruit steken. Moet losdraaien, banden in rechtdoor stand zetten, dat draadeindje een stukje in draaien en zo kun je de speling wegstellen. Niet te strak draaien dan stuurt het behoorlijk zwaar
Nogmaals weet even niet meer of het hetzelfde werkt als bij een defender
Nogmaals weet even niet meer of het hetzelfde werkt als bij een defender
-
sirmartin
Re: stuurspeling
Kijk ook even naar je hulpstuurhuis of daar wel alles goed zit, niks los. Dat was bij mij een deel van het probleem.
Gewoon even de plastic grill weghalen.
Groet,
Martin
Gewoon even de plastic grill weghalen.
Groet,
Martin
-
Dirk109
Re: stuurspeling
Wouter, stuurspeling is het beste op te lossen door eerst een onderzoekje te doen waar het vandaan komt.
Het kan zijn dan er ergens iets los zit (pitmanarm, stuurhuis of onderste stuurhuis) of dat er een slechte kogel is.Neem aan dat je de kogels al bekeken hebt anders de garage wel.
Het beste is het met twee man te controleren en stuur draaien ander onder en in de auto of er iets beweegd of wrikt wat niet zo hoort te zijn.
Als alles goed vast zit dan kan je proberen om je stuurhuis wat strakker af te stellen met de bout die onder het dekseltje zit onder je spatbord aan de kant van je stuurhuis.
Deze bout met borgmoer iets strakker draaien en gelijk voelen of er minder speling is.
Niet te strak want dan stuur hij zwaar en gaat je huis kapot.
Is er dan nog speling dan kan je ook controleren of de wielen in rechtuit wel in het midden van de stuurhuis uitslag staan.(aantal slagen links en rechtsom tellen en het midden bepalen)
Als ze buiten het midden staan krijg je gelijk iets speling.
Alles gecontroleerd en toch nog speling? Dan is de kans groot dat je stuurhuis verrot is.
Vervangen is een lastig en soms duur klusje.
Nieuw orgineel(of goed) zijn ze niet zo eenvoudig te krijgen.
Bij was er ook veel speling en heb toen alles vernieuwd.
Dirk 109
Het kan zijn dan er ergens iets los zit (pitmanarm, stuurhuis of onderste stuurhuis) of dat er een slechte kogel is.Neem aan dat je de kogels al bekeken hebt anders de garage wel.
Het beste is het met twee man te controleren en stuur draaien ander onder en in de auto of er iets beweegd of wrikt wat niet zo hoort te zijn.
Als alles goed vast zit dan kan je proberen om je stuurhuis wat strakker af te stellen met de bout die onder het dekseltje zit onder je spatbord aan de kant van je stuurhuis.
Deze bout met borgmoer iets strakker draaien en gelijk voelen of er minder speling is.
Niet te strak want dan stuur hij zwaar en gaat je huis kapot.
Is er dan nog speling dan kan je ook controleren of de wielen in rechtuit wel in het midden van de stuurhuis uitslag staan.(aantal slagen links en rechtsom tellen en het midden bepalen)
Als ze buiten het midden staan krijg je gelijk iets speling.
Alles gecontroleerd en toch nog speling? Dan is de kans groot dat je stuurhuis verrot is.
Vervangen is een lastig en soms duur klusje.
Nieuw orgineel(of goed) zijn ze niet zo eenvoudig te krijgen.
Bij was er ook veel speling en heb toen alles vernieuwd.
Dirk 109
-
pieter k
Re: stuurspeling
Ik 'luister' even mee.
Mijn 109 heeft ook stuurspeling en nadat mijn dochtertje aan het stuur draaide zag ik dat een van de kogels niet best meer is. Daar komt mijn speling dus vandaan. Het gaat om de kogel die aan de pitmanarm vast zit (van het hoofdstuurhuis)
Maar ik kom er niet uit welk onderdeel ik dan moet vervangen. Welk onderdeelnummer is dat?
---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe1e881f141b733aff76e341d6a50010', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 13992921, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2011 11:56 door pieter k.
Mijn 109 heeft ook stuurspeling en nadat mijn dochtertje aan het stuur draaide zag ik dat een van de kogels niet best meer is. Daar komt mijn speling dus vandaan. Het gaat om de kogel die aan de pitmanarm vast zit (van het hoofdstuurhuis)
Maar ik kom er niet uit welk onderdeel ik dan moet vervangen. Welk onderdeelnummer is dat?
---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe1e881f141b733aff76e341d6a50010', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 13992921, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2011 11:56 door pieter k.
-
Dirk109
Re: stuurspeling
De stuurstang die naar je onderste stuurhuis loopt demonteren en meenemen naar de onderdelenboer is het eenvoudigste.
Weet nog wel een adres waar ze veel defensie spullen hebben.(Rhenen)
Het demonteren van de kogel en stang kan soms lastig zijn want je krijgt de kogel niet goed uit de arm omdat hij vaak tegen het spruitstuk komt.(althans bij mijn linksgestuurde dus zou bij jouw wel lukken).
Ik zou gelijk de tweede ook vernieuwen het zijn de kosten niet.
Als je de arm eraf haalt wel er op letten dat de wielen recht staan precies op het midden van de stuuruitslag.
Succes Dirk 109
Weet nog wel een adres waar ze veel defensie spullen hebben.(Rhenen)
Het demonteren van de kogel en stang kan soms lastig zijn want je krijgt de kogel niet goed uit de arm omdat hij vaak tegen het spruitstuk komt.(althans bij mijn linksgestuurde dus zou bij jouw wel lukken).
Ik zou gelijk de tweede ook vernieuwen het zijn de kosten niet.
Als je de arm eraf haalt wel er op letten dat de wielen recht staan precies op het midden van de stuuruitslag.
Succes Dirk 109
-
pieter k
Re: stuurspeling
Dankjewel Dirk voor de tip! Het adres in Rhenen zou ik wel graag van je willen weten!
Omdat ik niet onbeleefd wilde zijn, heb ik de vraag voor de kogel in een nieuwe draad geopend en net geupdate.
Maar het spul is los! En dan zonder al teveel moeite! Ook wel leuk
Zit ik het echalon onderhoudsboek te lezen... haha... gaat natuurlijk over een LHD. Heb ik even mazzel.
Hopelijk staat het spul goed recht.... Maar je hebt gelijk, het zijn de kosten niet dus bestel ik ze maar allebei.
Omdat ik niet onbeleefd wilde zijn, heb ik de vraag voor de kogel in een nieuwe draad geopend en net geupdate.
Maar het spul is los! En dan zonder al teveel moeite! Ook wel leuk
Zit ik het echalon onderhoudsboek te lezen... haha... gaat natuurlijk over een LHD. Heb ik even mazzel.
Hopelijk staat het spul goed recht.... Maar je hebt gelijk, het zijn de kosten niet dus bestel ik ze maar allebei.
-
Everhard Mulder
Re: stuurspeling
Bij mij zat de speling in de kruiskoppeling die totaal versleten was.
E. Mulder
E. Mulder
-
Dirk109
Re: stuurspeling
Van Dam 0317618320 in Rhenen.
Militair kerkhof voor nieuw en gebruikte spullen heeft alles! Wel soms wat duurder maar heeft wel alles en vaak nog orgineel uit oude voorraad van defensie.
Ook wel leuk om eens rond te kijken, honderden kraten met onderdelen en trucks etc.(geen aandelen hoor).
Ik heb er ook een nieuw stuurhuis gekocht die volgens mij nergens meer te koop zijn behalve aftermarket.
Vorig jaar ook kogels gehaald die ze van de nieuwe stang afhaalde.
Bestellen bij budget of in engeland kan natuurlijk ook.
Bij mijn 109 was ook het een en ander niet goed met de stuurinrichting zonder een echte
oorzaak.(wel speling stuurhuis)
Ook zat er iets speling op de swifels en waren ze uitsgesteld.
Ik heb dus de hele handel vervangen(alle kogels, stuurhuizen, swifels en later ook de remmen met goed resultaat.
Hij stuurt goed en remt uitstekend.Wel nog iets te zwaar maar dat komt eerder door de bandjes.
succes Dirk 109
Foto-WZVED8Z6-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('592d3c4549983fc7783ac7ec78988ba5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WZVED8Z6-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZVED8Z6-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WZVED8Z6-D.jpg', '', 13996065, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Militair kerkhof voor nieuw en gebruikte spullen heeft alles! Wel soms wat duurder maar heeft wel alles en vaak nog orgineel uit oude voorraad van defensie.
Ook wel leuk om eens rond te kijken, honderden kraten met onderdelen en trucks etc.(geen aandelen hoor).
Ik heb er ook een nieuw stuurhuis gekocht die volgens mij nergens meer te koop zijn behalve aftermarket.
Vorig jaar ook kogels gehaald die ze van de nieuwe stang afhaalde.
Bestellen bij budget of in engeland kan natuurlijk ook.
Bij mijn 109 was ook het een en ander niet goed met de stuurinrichting zonder een echte
oorzaak.(wel speling stuurhuis)
Ook zat er iets speling op de swifels en waren ze uitsgesteld.
Ik heb dus de hele handel vervangen(alle kogels, stuurhuizen, swifels en later ook de remmen met goed resultaat.
Hij stuurt goed en remt uitstekend.Wel nog iets te zwaar maar dat komt eerder door de bandjes.
succes Dirk 109
Foto-WZVED8Z6-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('592d3c4549983fc7783ac7ec78988ba5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WZVED8Z6-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZVED8Z6-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WZVED8Z6-D.jpg', '', 13996065, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Re: stuurspeling
dat kan op zoveelplekken zitten... In zowel stuur inrichting als ophanging.... Even er van uitgaande dat het in de stuurinrichting zit, ga ik verder. De rest laat ik buiten beschouwing.
Je stuur zit op een stang, deze heeft vervolgens een overbrenging via een hulpstuurhuis naar het hoofdstuurhuis. Via dat stuurhuis via de "stuurstang" naar een wiel, deze is middels een spoorstang verbonden met het andere wiel. Ofwel, stuur je de ene, dan stuur je ook deze andere.
Mijn tip, ga samen met iemand alle punten van overbrenging na, door het voglende te doen:
Laat persoon 1 (bij voorkeur de hulp-persoon) het stuur rustig heen en weer jutteren, van links naar rechts, en dan niet zover dat het wiel gaat sturen, maar tot het moment waarop die dat zou gaan doen. Ofwel: tot de spanning er goed op zit. Links, en rechts, en weer links, heen en weer.
De ander, jij dus, legt vanaf het stuur rekenende zijn hand goed sluitend om ELKE verbinding heen, een voor een. Je voelt dan perfect welke verbinding er speling bevat. Je voelt dan precies of de ingaande en uitgaande een vertraging hebben ten opzichte van elkaar.
Ik hoop dat je wat aan deze beschrijving hebt.
Als je niemand hebt om te helpen, lijkt me sterk (je krijgt er geen vieze handen van om heen en weer te sturen dus de buurvrouw kan het ook) geef maar aan, dan kan iemand vast wel komen helpen
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Je stuur zit op een stang, deze heeft vervolgens een overbrenging via een hulpstuurhuis naar het hoofdstuurhuis. Via dat stuurhuis via de "stuurstang" naar een wiel, deze is middels een spoorstang verbonden met het andere wiel. Ofwel, stuur je de ene, dan stuur je ook deze andere.
Mijn tip, ga samen met iemand alle punten van overbrenging na, door het voglende te doen:
Laat persoon 1 (bij voorkeur de hulp-persoon) het stuur rustig heen en weer jutteren, van links naar rechts, en dan niet zover dat het wiel gaat sturen, maar tot het moment waarop die dat zou gaan doen. Ofwel: tot de spanning er goed op zit. Links, en rechts, en weer links, heen en weer.
De ander, jij dus, legt vanaf het stuur rekenende zijn hand goed sluitend om ELKE verbinding heen, een voor een. Je voelt dan perfect welke verbinding er speling bevat. Je voelt dan precies of de ingaande en uitgaande een vertraging hebben ten opzichte van elkaar.
Ik hoop dat je wat aan deze beschrijving hebt.
Als je niemand hebt om te helpen, lijkt me sterk (je krijgt er geen vieze handen van om heen en weer te sturen dus de buurvrouw kan het ook) geef maar aan, dan kan iemand vast wel komen helpen
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL