Beste Prikkers,
Sinds ca 1 maand heb ik problemen met het starten van mijn 3.5EFI ('88 Hotwire/Kath.) die altijd op benzine start en na 2K toeren automatisch overschakelt.
1e keer dat dit optrad was het starten, even lopen (enkele seconden) en toen ik wilde overschakelen naar LPG een plof en stil. Een lichte backfire dus. Kon toen niets vinden dat losgeschoten was, starten en op LPG reed de RR verder goed.
Afgelopen week heb ik dit bij het starten vaker meegemaakt: start/plof. Soms wil ook het LPG systeem al overschakelen tijdens het starten (dus lang voor de 2K), dus start ik op Benzine en schakel pas nadat de motor loopt.
Afgelopen weekend bij oliewissel hoorde ik valse lucht zuigen bij de plenum, bleek dunne slangetje achterop (net achter/onder de idle-air bypass klep) eraf geschoten te zijn, die naar een soort filtertje gaat (niet helemaal duidelijk wat dit doet).
Toen ik daarna een proefritje ging maken op benzine, bleek dat als ik veel gas gaf hij inhoud en op benzine niet echt boven de 3,5K wil draaien. Slecht stationair lopen, inhouden bij gasgeven wanneer hij toeren maakt.
Wat kan dit zijn?
Ik denk aan de volgende zaken:
1) Bougies vervangen (BP8ES 0,6 mm afgesteld voor LPG) hebben nu zo'n 12000 km gedraaid, zouden 15K mee moeten gaan.
2) Distributiekap en bougiekables vervangen (moet eigenlijk jaarlijks en is nu in derdaad 1 jaar geleden),
3) Kan het zijn dat de Adsorption Cannister vol zit? Normaal 80K km onderhoud, maar ik rij nooit op Benzine en vraag me af of dit invloed heeft.
4) is vacuumvervroeger naar ontsteking misschien kapot, hoe check ik dit?
Wat kan ik nog meer onderzoeken? Of heb ik te maken met iets electrisch zoals een te snelle LPG overschakeling of anderzins iets dat backfires veroorzaakt.
Alvast bedankt voor jullie adviezen/raad en daad,
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ef762af2572dde265423e0171b1cb2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13972887, 600, 600, 'Loading image ...', false);
plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
-
sander
Re: plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
hi
was ff aan het zoek naar mijn probleem toen ik deze tegen kwam.
ik heb hetzelfde wat was de oplossing?
ik hor graag
gr
sander
was ff aan het zoek naar mijn probleem toen ik deze tegen kwam.
ik heb hetzelfde wat was de oplossing?
ik hor graag
gr
sander
-
Leendert
Re: plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
Wat jij omschrijft als een filtertje is denk ik de drukregelaar van het EFI brandstof systeem, die wordt door vacuum gestuurd.
Als het slangetje er af geploft is zou die mogenlijk beschadigt kunnen zijn.
Hoe schakeld hij over naar LPG? Bij mij werkt dat met een vacuum schakelaar, toen die stuk was kreeg ik hem niet meer op LPG, maar anders om kapot kan denk ik ook, dus te snel op LPG
Alleen zie ik nou pas dat dit een oude posting is
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2011 19:45 door Leendert.
Als het slangetje er af geploft is zou die mogenlijk beschadigt kunnen zijn.
Hoe schakeld hij over naar LPG? Bij mij werkt dat met een vacuum schakelaar, toen die stuk was kreeg ik hem niet meer op LPG, maar anders om kapot kan denk ik ook, dus te snel op LPG
Alleen zie ik nou pas dat dit een oude posting is
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2011 19:45 door Leendert.
-
hvdf
Re: plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
Plof is meestal te rijk mengsel. Bij mijn oude installatie moet eerstvde benzine uit carb. Zijn dan pas gas erin.
Ik zou een nieuwere intallatie trouwens op koelwatertemperatuur sturen ipv toerental alleen
Heelgebruikelijk eerst 40graden koelwater en dan over bij 2k toeren overschakelen.o.id.
Groet han
Ik zou een nieuwere intallatie trouwens op koelwatertemperatuur sturen ipv toerental alleen
Heelgebruikelijk eerst 40graden koelwater en dan over bij 2k toeren overschakelen.o.id.
Groet han
-
GeraRRCd
Re: plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
Probleem is al lang geleden opgelost: los vacuumslangetje achterzijde plenum + nieuwe (originele) bougiekabels, rotor en rotorkap. Alles loopt weer prima.
groet, Gerard
groet, Gerard
-
Larojan
Re: plof-starten RRC 3.5EFI op benzine - wat is er loos?
Sander,
Ik heb hetzelfde net meegemaakt.
Ik start en rij op gas.
Weinig vermogen en slecht stationair lopen volgt uit het kapot zijn van de rotor.
Bij mij zaten de veertjes van de vervroegers los.
Je kunt ook een nieuwe kopen bij Budget parts voor 32 euro.
Dit zijn de gevoelige onderdelen bij Landrover.
Ben benieuwd of ik gelijk heb.
Mvrgr,
Larojan
Ik heb hetzelfde net meegemaakt.
Ik start en rij op gas.
Weinig vermogen en slecht stationair lopen volgt uit het kapot zijn van de rotor.
Bij mij zaten de veertjes van de vervroegers los.
Je kunt ook een nieuwe kopen bij Budget parts voor 32 euro.
Dit zijn de gevoelige onderdelen bij Landrover.
Ben benieuwd of ik gelijk heb.
Mvrgr,
Larojan