dikke composite pakkingen v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
thom.

dikke composite pakkingen v8

Bericht door thom. »

Ik heb het idee dat de composite pakkingen die ik net in m n v8 vervangen heb dikker dikker zijn dan m n oude pakkingen.
Net of de compressie iets minder is. Hij heeft ook iets meer moeite met gasaanzuiging in de lage toeren ook na opnieuw afstellen en de remvacuum is bij lage toeren minder stabiel.
Ik heb alles nogmaals gecontroleerd op valse luchtaanzuiging maat niets gevonden.Of beeld ik me dit in.
Jos Daalmans

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Thom,

Klopt dat je iets minder conpressie hebt. De composiet pakking is dikker dan de standaard metalen pakking. De compressieruimte wordt dus iets groter (hoger dus) en daardoor heb je minder compressie.

Die onregelmatige aanzuiging heeft niets met de compressie te maken. Duidt eigenlijk op een lek in het inlaatcirquit bij een carburateurpakking en dit komt omdat je heel lastig aan die goed weggewerkte inlaatspruitstuk schroeven komt. Hierdoor wordt er wel eens wat scheef gemonteerd en krijg je valse lucht. Als je een vacuüm meter hebt, moet hij (de motor dus) met ongeveer 0,7 bar onderdruk stationair lopen. Als je gas geeft en het pedaal loslaat, moet de onderdruk even zakken op 0,85 bar onderdruk. Is deze onderdruk lager, moet er toch een lek zijn.

Ik weet niet wat voor carburateurs je hebt (SU of Stromberg), maar kijk even of beide pistons (dat beweegbare deel in de carburateur) helemaal terugzakken tot op de bodem en vrij bewegen. Zo niet, helemaal schoonmaken en nieuwe olie in de dempers (Machineolie vullen).
Heb je Stromberg carburateurs, zijn deze uitgerust met By-pass klepjes op de gasklep. De veertjes van deze By-pass kleppen worden te zwak, dan gaat je motor te hard lopen en is er te weinig vacuüm. Hier helpt maar een ding, carburateurs demonteren, helemaal van benzine ontdoen en de klepjes vast solderen.

Nog een punt van aandacht. De cilinderkoppen hebben elk 10 bouten gelijkmatig verdeeld (in de aanhaal volgorde 1 t/m 10) en vier bouten aan de zijkant va het blok. Deze bouten mag je eigenlijk niet gebruiken, omdat de kop dan scheef op het blok wordt getrokken. Sommige composiet pakkingen hebben deze gaten er zelfs al niet meer in zitten. Zitten deze gaten er in, mag je deze bouten er pas inzetten als je de hele kop hebt aangetrokken (de eerste tien bouten dus met 20Nm en twee maal een kwart slag in de aanhaal volgorde). Deze laatste vier bouten echter maar gewoon even aantrekken met b.v. 20Nm.
De bouten die "buiten" de kop "hangen" zijn in de aanhaal volgorde aangegeven met de nummers 11, 12, 13 en 14.

Succes,

Jos
Thom

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Thom »

Ik heb inderdaad de buitenste bouten meegetrokken
De compressie is op alle cyl wel hetzelfde dus ik denk dat dit
geen schade heeft aangericht of moet ik toch ook ditalsnog herstellen
Jos Daalmans

Re: dikke composite pakkingen v8 Ervaring gevraagd!!

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Thom,

Aiaiai, ik weet niet wat de pakking dan doet aan de kant waar nu deze vier bouten zitten. Als je de bouten losdraait, verminderd de druk op de pakking daar en heb je kans dat de pakking te weinig tegendruk geeft (met alle gevolgen van dien).

Misschien dat iemand dit al eens eerder heeft gehad en daar ervaring mee heeft?
Ik heb het onderwerp even aangepast hiervoor.

Laten we even een reactie afwachten,

Jos
Wim Janssen

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Wim Janssen »

De kans is groot dat als je de 4 onderste bouten lost, dat je de 5 bovenste iets kunt natrekken. Ik geloof niet dat dat veel kwaad kan. En wat is het ergste dat je kan gebeuren als je al met de huidge situatie niet blij bent.
Wel zou ik voor en na een compressiemeting doen om eventueel resultaat te kunnen zien. Heb je trouwens voor het vervangen van de koppakkingen ook compressie gemeten?
De uitspraak van RPI is dat je met een composite koppakking zeker compressie verliest, maar wel maar één keer. Met de originele setup houdt het verlies niet op.

groeten
Wim Janssen
Maartenb

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Maartenb »

??? Hoe bedoel je dit, Wim?
Groet, Maarten
thom.

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door thom. »

Ik heb voor het vervangen geen compressie gemeten omdat de lekkage overduidelijk was.
Hoe groot is de kans dat de kop er krom op zit als de compressie constant is op alle cilinders.
Wim Janssen

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Wim Janssen »

Ik denk niet dat de kop krom is, waarom zou hij. Hij ligt volledig ondersteund op het cilinderblok. Wat Jos bedoeld met "scheef op het blok wordt getrokken" is meer bedoeld naar de druk op de koppakking. Als je de 2 rijen van 5 bouten, dus de 10 bouten die mooi verdeeld zijn om de 4 clinders gelijkmatig aantrekt, heb je een mooie gelijkmatige druk op je koppakking. Als je de 4 erbij neemt, heb je aan een kant 9 bouten en aan de andere kant 5. De logica verteld je dat dit minder gunstig is voor het goed afsluiten van de koppakking. Land Rover heeft deze "fout" pas heel laat ingezien of toegegeven, hoe je het noemen wilt, want ze zijn hier later vanaf gestapt en hebben toen nog maar 10 bouten gebruikt. RPI waarschuwt hier constant voor om deze 4 bouten maar iets meer dan handvast aan te draaien.
Het bewijs hiervan vind je in heel veel oudere blokken. In praktisch elk blok dat je losmaakt met de originele koppakkingen, zie je een verkleuring op de koppakking boven elke cilinder. Afhankelijk van de staat is deze meer of minder. Dat is wat RPI bedoeld, dat met de oude koppakkingen er altijd lek gaat optreden. De ellende is dan ook nog dat dit lek van koelvloeistof of uitlaatgassen direct in het carter komen, waardoor dit dan weer zo verschrikkelijk goor uitziet.

Hieronder enkele voorbeelden. Ik zal de eigenaar van dit blok niet noemen.
5680415579_c68341ca9f_m.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93055d455a951b23ed2ade537abd4faa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5108%2F5680415579_c68341ca9f_m.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5108/5680415579_c68341ca9f_m.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5108%2F5680415579_c68341ca9f_m.jpg', '', 13971260, 600, 600, 'Loading image ...', false);

5680413443_7fe1bd1604_m.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce34042f4a17013f00ee972a07cf7a35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5225%2F5680413443_7fe1bd1604_m.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5225/5680413443_7fe1bd1604_m.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5225%2F5680413443_7fe1bd1604_m.jpg', '', 13971260, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2011 20:21 door Wim Janssen.
Thom

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Thom »

Ik ga het het proberen te herstellen Ik laat horen of het resultaat heeft ,wordt volgende week eerst een paar dagen uitwaaien aan zee
Larosaurus

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Larosaurus »

Gadverdamme zeg wat een viespeuk van dat blok, bij die wil ik het thuis wel eens zien....

Blok is er bijna uit, heb het blok in het compartiment afgebroken, heb alleen nog het onderblok erin, daarvan heb ik alle bouten los inclusief motorsteunen en bouten en moeren naar versnellingsbak, met welke spreuk gaat hij nu los??
Krukaspoelie trouwens redelijk makkelijk losgekregen door langs de onderkant een koevoet in het blok te fixeren met een krik.
Gat in het blok is ongeveer 20 cm groot, zal een dezer dagen wat fotootjes maken,
Reinoud

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Reinoud »

Vraagje, waarom / wanneer zou je voor een composiet pakkingen kiezen en niet voor de stalen ?
Tom_RRC

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Tom_RRC »

Betere kwaliteit en minder kans op lekke koppakkingen.
Peter

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Peter »

Hoi Wim,

Heb jij aandelen in RPI?

Peter.
Wim Janssen

Re: dikke composite pakkingen v8

Bericht door Wim Janssen »

Nee, absoluut niet, maar wel heel veel van hun site en hun mondelinge adviezen geleerd.

groeten
Wim
Plaats reactie