disco ii M en S knippet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paul

disco ii M en S knippet

Bericht door paul »

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende een disco ii diesel 2004.
Sinds kort knippert op mijn dashboard de M en S lampjes groen en bij de pook van de automaat op stand d knippert het rood.
Nu heb ik het uit laten lezen dmv snap on eobd en daar kwam het volgende uit
96 wegsnelheid ontbreekt storing
Kan iemand mij uitleg geven wat dit inhoud, wat eraan gedaan moet worden en kun je er nu nog mee rijden?
De garagist had geen idee waar dit over gaat.

gtaag zie ik jullie reactie tegemoet.

alvast bedankt,

Paul
harry

Re: disco ii M en S knippet

Bericht door harry »

hallo Paul,

de standen schakelaar die op de versnellingsbak is geschroefd m6 boutjes is waarschijnlijk stuk of de bedrading ervan dan valt hij buiten de waarden hij gaat dan in de noodloop functie en zal niet meer lekker schakelen en er is haast niet meer mee te rijden het is alsof je rijd in de lage gearing.

deze controles uitvoeren

LET OP de stand aftekenen want normaal moet hij met speciaal gereedschap worden afgesteld.

mvg harry en succes!!
paul

Bericht door paul »

Hoi Harry,

kun je mij aangeven welke controles je bedoeld?
En hebben we het hier over de zogenoemde selector?
Alvast bedankt.

Paul
bareld

Bericht door bareld »

Klik hier

Gear selector switch. Geeft nogal eens de door jou genoemde storing. Soms als hij nat wordt (eventueel door Airco condens) of als er iets is doorgesleten of zo. Hij zit aan de rechterzijkant tegen je bak geschroefd. Als je er onder gaat liggen zie je hem wel zitten. Eerst maar gewoon eens kijken of je iets opmerkt. Leg de bedrading eens iets anders neer bijvoorbeeld.
paul

Bericht door paul »

Is de selector te testen en hoe doe je dat dan?
paul

Bericht door paul »

ok,
we zijn aan het werk geweest en helaas, de stekker zowel onder de stoel alswel van de gearselector waren perfect in orde. We hebben er wel contactspray ingspoten. De bedrading zelf zag er ook goed uit.
We hebben wel een bypass van de ac uitlet gemaakt. deze loopt bovenlangs en zit uiteindelijk vast aan de achterkant van de trekbeugel achter het linker voorwiel. Dit was eigenlijk, nee het was helemaal wel flink gepruts in een ruimte die nog te klein is voor afgerichte vlooien.
iemand had geschreven even de stekkers van de kabelboom vervangen, uurtje werk wel gepruts. wel bravo, ik krijg het echt niet voor elkaar, sterker nog ik krijg nauwelijks die stekker goed in het zicht. ik denk dat ik, als ik de stekker moet vervangen, of de gearselector, dat ik dan toch echt de uitlaat moet demonteren. Met de bypass zijn we een uurtje bezig geweest. eerst de oude eruit, tubes afgesneden, nieuwe slang van bovenaf aan de linkerkant van de middenconsole naar beneden doorgevoerd, beneden met een grote schroevendraaier de slang naar de buitenkant geleid. vast gezet met tyripes en klaar.
Affijn nu hoop ik dat ik van het gel...... af ben.
Ik laat het jullie weten.
BTW als ik de auto ga starten, branden alle dash lampjes, deze gaan even later uit, ook de m en s groene lampjes, als ik dan daadwerklijk start gaan die 2 groene m en s lampjes weer branden. Is dit de normale waarschuwingsmethodiek?
en wat betekent het als je gestart hebt dat je 3 piepjes hoort?

graag hoor ik het van jullie.

groet,

Paul
Ruud Lemmens

Bericht door Ruud Lemmens »

Beste Paul,

3x piepje wil zeggen dat er storing is die opgeslagen is in memory/ ecu van de auto.
Snelheidssignaal ontbreekt wil zeggen dat de ECU van de automaatbak geen signaal binnenkrijgt om snelheid van auto te bepalen (gebruikt de automaat om te schakelen)

Heb je cruise controlle en werkt die wel?

In 9 van de 10 gevallen is het echter de XYZ switch die de geest geeft, waardoor automaat in limp home mode gaat (standaard in de 3 en reageert sloom)
De gear selector switch is een klein plat zwart kastje, ongeveer zo groot als 2/3 GSM.
Wat zit erin? Amper iets. Er zit een dikke stekker aan en aan de binnenkant een sleper, met een paar koperen contacten. Die maken contact als je de automaat in bepaalde stand zet. Elk van de koperen banen correspondeert met 1 stand van de automaat.

Door oxydatie, bijvoorbeeld van je airco afwatering, kan het zijn dat je switch niet meer werkt.

Ik heb er nog ene liggen van een P38, volgens mij is deze hetzelfde aan die van de Disco 2 (in beide gevallen een ZF automaat). Zou ff moeten zoeken.

Groeten, Ruud
paul

Bericht door paul »

Hallo,

Ik heb er nu een week opzitten, na het nakijken van de stekkers en niets gevonden en het maken van een bypass voor de ac outlet.
Afgelopen week veel gestart en gestopt en gestart etc en ik heb de hele week geen storing van m & s gehad. Ik durf het bijna niet uit te spreken maar ik rij steeds verder dan het rondje om de kerk. Gelukkig heb ik de uitdraaien nog van de storingscomputer zodat ik altijd ergens op kan terugvallen.
bedankt voor jullie advies en reacties.
Ik meld mij weer als het probleem zich weer voordoet.

groet,
Paul
Plaats reactie