10 volt en opgelost!
-
Everhard Mulder
10 volt en opgelost!
Een tijdje terug vroeg ik hier of temperatuurmeters 10 volt moesten hebben of niet. De mijne gaf steeds een te hoge temperatuur aan namelijk en kreeg 12 volt. (110 uit 1984 met later ingebouwde 200TDI) . Er kwam weliswaar geen eensluidend antwoord want ik snap ook wel dat dat er niet is. Maar vanmorgen heb ik een spanningsregelaar 10 volt (kostte 1,5 euro!) in de plus-draad gezet gezet......en mijn meter doet het nu helemaal goed! Ikke blij!
Everhard Mulder
Everhard Mulder
-
Grumpy Old Sil
Re: 10 volt en opgelost!
Hardstikke mooi, toch nog opgelost.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0041b943cae5aec3ea3a87796fd36b7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13959136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0041b943cae5aec3ea3a87796fd36b7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13959136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
Puffino
Re: 10 volt en opgelost!
aha, geinig....
Ik ben benieuwd of er nog kritici komen om dit plan af te zeiken eigenlijk. Ik hoop het niet.
Zou mooi wezen!!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik ben benieuwd of er nog kritici komen om dit plan af te zeiken eigenlijk. Ik hoop het niet.
Zou mooi wezen!!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Dennis101
Re: 10 volt en opgelost!
Dat hangt er vanaf, want wat gaat de meter doen als de temperatuur te hoog wordt.
Als hij dan nog ergens in het midden blijft aanwijzen dan kun je net zo goed de wijzer in het midden van de schaal vastlijmen.
Dennis B
Als hij dan nog ergens in het midden blijft aanwijzen dan kun je net zo goed de wijzer in het midden van de schaal vastlijmen.
Dennis B
-
Exfietser
Re: 10 volt en opgelost!
Ik zou inderdaad even checken of de meter in't rood gaat als je motor te heet is. Of heb je dat al gedaan?
Arnold.
Arnold.
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt en opgelost!
Nee, heb ik nog niet gedaan.....maar ik ga dat wel doen. Zou er een reden zijn waarom die niet naar het rood zou gaan?
Everhard
Everhard
-
Dennis101
Re: 10 volt en opgelost!
Een te lage voedingsspanning door de regelaar bijvoorbeeld.
Ook als je bijvoorbeeld een aardsluiting hebt tussen de meter en de zender kun je de meter dan laten aanwijzen wat je maar wil, alleen zal hij dan nooit het rode gebied in gaan als het juist nodig is.
Als er voorheen ook geen spanningsregelaar tussen heeft gezeten (zoals gebruikelijk bij de losse temperatuurmeter van de 110) dan zal het plaatsen van een regelaar geen oplossing bieden.
Zoals ik al 2x eerder heb opgemerkt is er hoogstwaarschijnlijk een defect in het systeem, want als hij met de oude motor wel goed aanwees en met de zender van een 2.5 met adapter i.c.m. de huidige motor opeens niet meer dan klop er iets niet.
Controleer met name de bedrading tussen de meter en de zender, maar vergeet zeker niet de nieuwe (2.5) zender want bij een imitatie zender is het echt geen wonder als die het gewoon niet doen als ze nieuw zijn. Met een zender uit een Discovery gaat het zeker niet werken i.c.m. de originele meter van een 110.
Dennis B
Ook als je bijvoorbeeld een aardsluiting hebt tussen de meter en de zender kun je de meter dan laten aanwijzen wat je maar wil, alleen zal hij dan nooit het rode gebied in gaan als het juist nodig is.
Als er voorheen ook geen spanningsregelaar tussen heeft gezeten (zoals gebruikelijk bij de losse temperatuurmeter van de 110) dan zal het plaatsen van een regelaar geen oplossing bieden.
Zoals ik al 2x eerder heb opgemerkt is er hoogstwaarschijnlijk een defect in het systeem, want als hij met de oude motor wel goed aanwees en met de zender van een 2.5 met adapter i.c.m. de huidige motor opeens niet meer dan klop er iets niet.
Controleer met name de bedrading tussen de meter en de zender, maar vergeet zeker niet de nieuwe (2.5) zender want bij een imitatie zender is het echt geen wonder als die het gewoon niet doen als ze nieuw zijn. Met een zender uit een Discovery gaat het zeker niet werken i.c.m. de originele meter van een 110.
Dennis B
-
Exfietser
Re: 10 volt en opgelost!
Of te wel, door een fout in het systeem staat je meter nog steeds in het rood alleen zie je dat niet omdat je de boel gefopt hebt. Als je motor nu echt te heet zou worden en de meter zou dan omhoog moeten gaan, dan kan dat niet omdat de voedingspanning daar nu niet hoog genoeg meer voor is.
Meetapparatuur moet je altijd nullen en het bereik en lineariteit checken. Pas als je dat hebt gedaan kun er op vertrouwen. Dus kijken of de maximale meetwaarde overeenkomt met de maximale waarde van de schaal en dat ook voor de minimale waarde. En kijken of de waarde op de helft, een kwart enz. ook klopt.
Arnold.
Meetapparatuur moet je altijd nullen en het bereik en lineariteit checken. Pas als je dat hebt gedaan kun er op vertrouwen. Dus kijken of de maximale meetwaarde overeenkomt met de maximale waarde van de schaal en dat ook voor de minimale waarde. En kijken of de waarde op de helft, een kwart enz. ook klopt.
Arnold.
-
Tom
Re: 10 volt en opgelost!
Beste Everhard, zou je wat meer informatie kunnen geven over de door jou gebruikte spanningsregelaar? Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, Alvast dank. Tom.
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt en opgelost!
Heb al een paar dagen even niet gekeken naar dit draadje.Vandaar dat ik nu pas reageer. Ik heb bij Radio Rotor Amsterdam de spanningsregelaar 78S10 gekocht: 10 volt, 2 A positief. Maar ook Conrad levert ze. Nog minder dan een euro!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes!
Everhard
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes!
Everhard
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt en opgelost!
[shop.conrad.nl]
Ik heb geen aandelen, hoor!
Everhard Mulder
Ik heb geen aandelen, hoor!
Everhard Mulder
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: 10 volt en opgelost!
mag ik dan wellicht vragen WAAR je deze spanningsregelaar precies plaatst & hoe?
mijn electra doet ook raar, als ik knipperlicht uitdoe gaat m'n dash verlichting mee doen
wellicht dat dit helpt?
mijn electra doet ook raar, als ik knipperlicht uitdoe gaat m'n dash verlichting mee doen
wellicht dat dit helpt?
-
Roelie
Re: 10 volt en opgelost!
Ik denk dat dit massa probleem is. De 10 volt word alleen gebruikt
voor koelvloeistoftemp en brandstofnivo aanwijzing.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee493ab664e58436179dd4d30e8cd21e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14001255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
voor koelvloeistoftemp en brandstofnivo aanwijzing.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee493ab664e58436179dd4d30e8cd21e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14001255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
G-men
Re: 10 volt en opgelost!
Op het gevaar af dat het zeuren genoemd wordt, wil ik er toch echt nog even voor waarschuwen dat het verlagen van de voedingsspanning van 12 naar 10 volt bij een 12 volt meter een de aanwijzing met zo'n 18-20% verlaagd. Hij staat dan wel in het midden maar geeft ook over de hele range te weinig aan. Ergo, je ziet te laat, als de motor wel warm loopt. !!!
Zoals Dennis en Arnold ook al opmerken hebben een one-ten/ninety/defender standaard 12 volt meters met ingebouwde stabilisatie. Deze horen niet achter een spanningregelaar !
Door dit wel te doen houd je de meter (en jezelf) voor de gek, tenzij je de schaal van de meter aanpast.
Als een 12v meter te laag aangeeft is er echt iets mis met het systeem (meter/bekabeling/sensor)
De stage one en series hebben wel een 10 volt regelaar.
Zoals Dennis en Arnold ook al opmerken hebben een one-ten/ninety/defender standaard 12 volt meters met ingebouwde stabilisatie. Deze horen niet achter een spanningregelaar !
Door dit wel te doen houd je de meter (en jezelf) voor de gek, tenzij je de schaal van de meter aanpast.
Als een 12v meter te laag aangeeft is er echt iets mis met het systeem (meter/bekabeling/sensor)
De stage one en series hebben wel een 10 volt regelaar.
-
Gerard
Re: 10 volt en opgelost!
Het is wel een effectieve methode.
Als een waarschuwingslampje brandt, knip je de voedingskabel door, dan brandt het niet meer ...
Gerard
dlrs-2014-180.png --> mod_embed_images_loadimage('a080a64914bf264cf16f67708f827fe5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fdlrs-2014-180.png', 'http://www.gerardlist.com/images/dlrs-2014-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fdlrs-2014-180.png', '', 14002106, 600, 600, 'Loading image ...', false);
www.dlrs.nl
www.facebook.com/dutchlandroversortout
Als een waarschuwingslampje brandt, knip je de voedingskabel door, dan brandt het niet meer ...
Gerard
dlrs-2014-180.png --> mod_embed_images_loadimage('a080a64914bf264cf16f67708f827fe5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fdlrs-2014-180.png', 'http://www.gerardlist.com/images/dlrs-2014-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fdlrs-2014-180.png', '', 14002106, 600, 600, 'Loading image ...', false);
www.dlrs.nl
www.facebook.com/dutchlandroversortout
-
Puffino
Re: 10 volt en opgelost!
misscien heeft ie dan een series meter?
of kan dat niet?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
of kan dat niet?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Tom
Re: 10 volt en opgelost!
Ho maarrrrr. Ik heb een nieuwe sensor in mijn koelwater hangen en een nieuwe aangever gekocht. Als ik eea provisorisch aansluit, slaat de meter meteen in het rood. Terwijl de watertemperatuur ongeveer 70 graden is (net au! aan de hand). Hetzelfde verhaal geldt ook voor de meegeleverde sensor bij de aangever. De sensor (NTC) heeft een natuurlijk logaritmische schaal en is enigszins lineair in het meet bereik. Als ik die met een ohmmeter meet, lijkt eea goed te kloppen met mathematische formules. Ik kan ook een weerstand van 120 Ohm ergens tusen zetten, dan zou het bereik goed moeten zijn, maar de oplossing kan ook liggen in de spanningsregelaar. En natuurlijk kun jejezelf voor de gek houden, maar zolang je het zelf weet, is dat weer niet het geval. ;> Ik hou jullie op de hoogte. (kan even duren)
Groet, Tom
Groet, Tom
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt en opgelost!
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> mag ik dan wellicht vragen WAAR je deze
> spanningsregelaar precies plaatst & hoe?
> mijn electra doet ook raar, als ik knipperlicht
> uitdoe gaat m'n dash verlichting mee doen
> wellicht dat dit helpt?
De spanningsregelaar heeft een "in" een "uit" en een "massa". Die "in"en "uit"heb ik in de plusdraad naar de meter gezet (gesoldeerd) en de massa aan massa aaangesloten. Het zal best dat je daarmee de boel belazert, maar het werkt wel (bij mij!) Ik zie nu zelfs wanneer mijn motor iets warmer wordt en wanneer iets koeler en vroeger zag ik dat nooit. Voorlopig ben ik hiermee geholpen. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat dit niet de perfecte oplossing is, maar als ik vraag welke sensor nou hoort bij welke meter en welke motor, krijg ik geen duidelijk antwoord. Misschien is dat er ook niet. Sterker: mensen die een nieuwe sensor en bijpassende meter kopen (zie Tom) staan toch nog in het rood. Dus wat moet je dan? Ik heb in elk geval ook nog een VDO temp meter die de juiste (?) temperatuur aan geeft en wie weet houd ik hiermee de boel netjes in de gaten. Overigens heb ik maar één keer (in de hitte van Griekenland op een zeer bergachtig paadje) en te hete motor gehad doordat het relais van de elektrische koelfan het begeven had, dus ik vraag me ook wel eens af waarom ik me al die drukte op de hals haal......maar goed: met deze 2 meters moet het toch wel goed gaan, hoop ik!
-------------------------------------------------------
> mag ik dan wellicht vragen WAAR je deze
> spanningsregelaar precies plaatst & hoe?
> mijn electra doet ook raar, als ik knipperlicht
> uitdoe gaat m'n dash verlichting mee doen
> wellicht dat dit helpt?
De spanningsregelaar heeft een "in" een "uit" en een "massa". Die "in"en "uit"heb ik in de plusdraad naar de meter gezet (gesoldeerd) en de massa aan massa aaangesloten. Het zal best dat je daarmee de boel belazert, maar het werkt wel (bij mij!) Ik zie nu zelfs wanneer mijn motor iets warmer wordt en wanneer iets koeler en vroeger zag ik dat nooit. Voorlopig ben ik hiermee geholpen. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat dit niet de perfecte oplossing is, maar als ik vraag welke sensor nou hoort bij welke meter en welke motor, krijg ik geen duidelijk antwoord. Misschien is dat er ook niet. Sterker: mensen die een nieuwe sensor en bijpassende meter kopen (zie Tom) staan toch nog in het rood. Dus wat moet je dan? Ik heb in elk geval ook nog een VDO temp meter die de juiste (?) temperatuur aan geeft en wie weet houd ik hiermee de boel netjes in de gaten. Overigens heb ik maar één keer (in de hitte van Griekenland op een zeer bergachtig paadje) en te hete motor gehad doordat het relais van de elektrische koelfan het begeven had, dus ik vraag me ook wel eens af waarom ik me al die drukte op de hals haal......maar goed: met deze 2 meters moet het toch wel goed gaan, hoop ik!
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt en opgelost!
Tom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ho maarrrrr. Ik heb een nieuwe sensor in mijn
> koelwater hangen en een nieuwe aangever gekocht.
> Als ik eea provisorisch aansluit, slaat de meter
> meteen in het rood. Terwijl de watertemperatuur
> ongeveer 70 graden is (net au! aan de hand).
> Hetzelfde verhaal geldt ook voor de meegeleverde
> sensor bij de aangever. De sensor (NTC) heeft een
> natuurlijk logaritmische schaal en is enigszins
> lineair in het meet bereik. Als ik die met een
> ohmmeter meet, lijkt eea goed te kloppen met
> mathematische formules. Ik kan ook een weerstand
> van 120 Ohm ergens tusen zetten, dan zou het
> bereik goed moeten zijn, maar de oplossing kan ook
> liggen in de spanningsregelaar. En natuurlijk kun
> jejezelf voor de gek houden, maar zolang je het
> zelf weet, is dat weer niet het geval. ;> Ik hou
> jullie op de hoogte. (kan even duren)
> Groet, Tom
Mij werd in een eerder draadje hier juist duidelijk gemaakt dat het plaatsen van een vaste weerstand, er juist voor zorgt dat je nooit in het rood komt te staan. Ik meen (maar vergeef me als dit nergens op slaat!) omdat de weerstand dan nooit op het (lage) nivo komt dat je nodig hebt om in het rood te komen. Dus heb ik voor iets anders gekozen: ik ben naar 10 volt gegaan.
E. Mulder
-------------------------------------------------------
> Ho maarrrrr. Ik heb een nieuwe sensor in mijn
> koelwater hangen en een nieuwe aangever gekocht.
> Als ik eea provisorisch aansluit, slaat de meter
> meteen in het rood. Terwijl de watertemperatuur
> ongeveer 70 graden is (net au! aan de hand).
> Hetzelfde verhaal geldt ook voor de meegeleverde
> sensor bij de aangever. De sensor (NTC) heeft een
> natuurlijk logaritmische schaal en is enigszins
> lineair in het meet bereik. Als ik die met een
> ohmmeter meet, lijkt eea goed te kloppen met
> mathematische formules. Ik kan ook een weerstand
> van 120 Ohm ergens tusen zetten, dan zou het
> bereik goed moeten zijn, maar de oplossing kan ook
> liggen in de spanningsregelaar. En natuurlijk kun
> jejezelf voor de gek houden, maar zolang je het
> zelf weet, is dat weer niet het geval. ;> Ik hou
> jullie op de hoogte. (kan even duren)
> Groet, Tom
Mij werd in een eerder draadje hier juist duidelijk gemaakt dat het plaatsen van een vaste weerstand, er juist voor zorgt dat je nooit in het rood komt te staan. Ik meen (maar vergeef me als dit nergens op slaat!) omdat de weerstand dan nooit op het (lage) nivo komt dat je nodig hebt om in het rood te komen. Dus heb ik voor iets anders gekozen: ik ben naar 10 volt gegaan.
E. Mulder
-
G-men
Re: 10 volt en opgelost!
Zoals Tom aangeeft is het weerrstandsverloop van een NTC logaritmisch. over zijn temperatuurbereik.
Door een weerstand te gebruiken kun je meting op 1 meetpunt (temperatuur)punt zeer nauwkeurig maken door te ijken.
Je compenseert dan namelijk de fout in het circuit.
Echter door het logaritmische verloop in de NTC zal die nauwkeurigheid sterk afnemen naarmate je verder van het ijkpunt komt. (omdat de geplaatste extra weerstand niet veranderd en het meetinstrument ook uitgaat van een logaritmisch verloop.)
Door de voedingsspanning te verlagen met externe regelaar, breng je de meetwaarde over de gehele schaal met x-procent terug; Dit zou kunnen werken als in het geval dat de stabilisator die in de 12v meter zit defect is; maar dan moet je dat echt de aanwijzing controleren door de sensor in een bak (waterkoker) met heet water te hangen en de temperatuur te checken met een andere thermometer. (over de hele schaal !)
In geval van een ander defect (bekabeling/sensor/meetinstrument) zul je zien dat de gemeten waarde snel zal afwijken t.o.v. de thermometer in het water.
Persoonlijk zou ik bij een temperatuur en oliedrukmeter geen risico nemen en proberen een werkende originele configuratie te maken. Als het misgaat is het risico op hoge kosten te groot, maar dat is uiteraard aan eenieder om zelf te beslissen
Gerrit
Everhard Mulder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ho maarrrrr. Ik heb een nieuwe sensor in mijn
> > koelwater hangen en een nieuwe aangever
> gekocht.
> > Als ik eea provisorisch aansluit, slaat de
> meter
> > meteen in het rood. Terwijl de watertemperatuur
> > ongeveer 70 graden is (net au! aan de hand).
> > Hetzelfde verhaal geldt ook voor de
> meegeleverde
> > sensor bij de aangever. De sensor (NTC) heeft
> een
> > natuurlijk logaritmische schaal en is enigszins
> > lineair in het meet bereik. Als ik die met een
> > ohmmeter meet, lijkt eea goed te kloppen met
> > mathematische formules. Ik kan ook een
> weerstand
> > van 120 Ohm ergens tusen zetten, dan zou het
> > bereik goed moeten zijn, maar de oplossing kan
> ook
> > liggen in de spanningsregelaar. En natuurlijk
> kun
> > jejezelf voor de gek houden, maar zolang je het
> > zelf weet, is dat weer niet het geval. ;> Ik
> hou
> > jullie op de hoogte. (kan even duren)
> > Groet, Tom
>
>
> Mij werd in een eerder draadje hier juist
> duidelijk gemaakt dat het plaatsen van een vaste
> weerstand, er juist voor zorgt dat je nooit in het
> rood komt te staan. Ik meen (maar vergeef me als
> dit nergens op slaat!) omdat de weerstand dan
> nooit op het (lage) nivo komt dat je nodig hebt om
> in het rood te komen. Dus heb ik voor iets anders
> gekozen: ik ben naar 10 volt gegaan.
>
> E. Mulder
Door een weerstand te gebruiken kun je meting op 1 meetpunt (temperatuur)punt zeer nauwkeurig maken door te ijken.
Je compenseert dan namelijk de fout in het circuit.
Echter door het logaritmische verloop in de NTC zal die nauwkeurigheid sterk afnemen naarmate je verder van het ijkpunt komt. (omdat de geplaatste extra weerstand niet veranderd en het meetinstrument ook uitgaat van een logaritmisch verloop.)
Door de voedingsspanning te verlagen met externe regelaar, breng je de meetwaarde over de gehele schaal met x-procent terug; Dit zou kunnen werken als in het geval dat de stabilisator die in de 12v meter zit defect is; maar dan moet je dat echt de aanwijzing controleren door de sensor in een bak (waterkoker) met heet water te hangen en de temperatuur te checken met een andere thermometer. (over de hele schaal !)
In geval van een ander defect (bekabeling/sensor/meetinstrument) zul je zien dat de gemeten waarde snel zal afwijken t.o.v. de thermometer in het water.
Persoonlijk zou ik bij een temperatuur en oliedrukmeter geen risico nemen en proberen een werkende originele configuratie te maken. Als het misgaat is het risico op hoge kosten te groot, maar dat is uiteraard aan eenieder om zelf te beslissen
Gerrit
Everhard Mulder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ho maarrrrr. Ik heb een nieuwe sensor in mijn
> > koelwater hangen en een nieuwe aangever
> gekocht.
> > Als ik eea provisorisch aansluit, slaat de
> meter
> > meteen in het rood. Terwijl de watertemperatuur
> > ongeveer 70 graden is (net au! aan de hand).
> > Hetzelfde verhaal geldt ook voor de
> meegeleverde
> > sensor bij de aangever. De sensor (NTC) heeft
> een
> > natuurlijk logaritmische schaal en is enigszins
> > lineair in het meet bereik. Als ik die met een
> > ohmmeter meet, lijkt eea goed te kloppen met
> > mathematische formules. Ik kan ook een
> weerstand
> > van 120 Ohm ergens tusen zetten, dan zou het
> > bereik goed moeten zijn, maar de oplossing kan
> ook
> > liggen in de spanningsregelaar. En natuurlijk
> kun
> > jejezelf voor de gek houden, maar zolang je het
> > zelf weet, is dat weer niet het geval. ;> Ik
> hou
> > jullie op de hoogte. (kan even duren)
> > Groet, Tom
>
>
> Mij werd in een eerder draadje hier juist
> duidelijk gemaakt dat het plaatsen van een vaste
> weerstand, er juist voor zorgt dat je nooit in het
> rood komt te staan. Ik meen (maar vergeef me als
> dit nergens op slaat!) omdat de weerstand dan
> nooit op het (lage) nivo komt dat je nodig hebt om
> in het rood te komen. Dus heb ik voor iets anders
> gekozen: ik ben naar 10 volt gegaan.
>
> E. Mulder
-
Tom
Re: 10 volt en opgelost!
G-men, klopt. Mijn berekening kwam uit op 120 ohm (uit mijn hoofd op de racefiets!) om op bijna 100graden een juiste meting te hebben, met de weerstand parallel geschakeld. Mijn provisorische aansluiting, bij lopende motor, op de accu (dus 14 komma beetje volt), leverde meteen een doorslaande meter op. Beide sensoren heb ik in een waterbadje getest en lijken prima in orde (mbt de dalende weerstand bij toenemende temperatuur). Aangezien mijn SII helemaal geen temperatuurmeter had, is iets toch weer beter dan niets. Ik zal eerst de oplossing van Everhard proberen. Momenteel ben ik mijn lekkende swivel aan het vervangen. Tjonge wat kan een swivel pin (oude versie, inmiddels vervangen door de Raikobushpin) vast zitten! 3 uur branden, tikken, boren, slijpen, maar dan is er ook helemaal uit.
-
gotchadefender
Re: 10 volt en opgelost!
Hai
ik zit ook met het zelfde probleem op een stageone. Meter geeft veel te hoog aan.
wat is nu wijsheid brandstofmeter en temperatuurmeter vervangen door 12 volt of nieuwe 10 volt meters kopen?
of zit die spanningsregelaar van 12 naar 10 volt ergens in de auto verstopt?
heeft iemand dan een afbeelding of een artikelnummer?
Groet Marcel
ik zit ook met het zelfde probleem op een stageone. Meter geeft veel te hoog aan.
wat is nu wijsheid brandstofmeter en temperatuurmeter vervangen door 12 volt of nieuwe 10 volt meters kopen?
of zit die spanningsregelaar van 12 naar 10 volt ergens in de auto verstopt?
heeft iemand dan een afbeelding of een artikelnummer?
Groet Marcel
-
G-men (Gargamel)
Re: 10 volt en opgelost!
Spanningsregelaar is van origine een blikken doosje dat achterop 1 van de meters zit gemonteerd.
Je herkent hem direct
Je herkent hem direct
-
Eric&Betty Boop
Re: 10 volt en opgelost!
gotchadefender Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hai
>
> ik zit ook met het zelfde probleem op een
> stageone. Meter geeft veel te hoog aan.
Zit er nog de originele stage one meter in?
De temp meter van een stage one ziet er wel hetzelfde uit als en temp meter van een serie 4 en 6 cilinder maar is anders. De temp sensor heeft andere weerstandwaarden.
Als jou stage one temp meter dus eens is vervangen door een 4 of 6 cilinder meter dan geeft hij inderdaad te veel aan.
Het kan ook zijn dat de 10V spannings stabilisator stuk is en nu de klemspanning(dus ong 14V bij draaiende motor) doorgeeft maar dan moet de brandstof meter ook te veel aangeven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46fc6a3ee4e65ae7fef533be74334dd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17005367, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6d390c88b25ec6cc551a57838515ecd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17005367, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Hai
>
> ik zit ook met het zelfde probleem op een
> stageone. Meter geeft veel te hoog aan.
Zit er nog de originele stage one meter in?
De temp meter van een stage one ziet er wel hetzelfde uit als en temp meter van een serie 4 en 6 cilinder maar is anders. De temp sensor heeft andere weerstandwaarden.
Als jou stage one temp meter dus eens is vervangen door een 4 of 6 cilinder meter dan geeft hij inderdaad te veel aan.
Het kan ook zijn dat de 10V spannings stabilisator stuk is en nu de klemspanning(dus ong 14V bij draaiende motor) doorgeeft maar dan moet de brandstof meter ook te veel aangeven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46fc6a3ee4e65ae7fef533be74334dd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17005367, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6d390c88b25ec6cc551a57838515ecd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17005367, 600, 600, 'Loading image ...', false);