rear propshaft

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno1972

rear propshaft

Bericht door menno1972 »

Goedenavond medeprikkers,

Ik moet mijn "sliding rear propshaft "vervangen. Hij is veel te stug en veert daardoor niet goed in.
Ik lees dat er verschillende merken zijn welke je kan gebruiken. Heeft iemand een goed advies ?
Nazoeken heeft mij geleerd dat ik de FRC8393 zou moeten hebben. Tenminste, dat denk ik.
Ik rij in een defender TD5 uit 2002. Graag advies !

Alvast bedankt,

Menno Lieuwens
Heinkenszand
bowy

Re: rear propshaft

Bericht door bowy »

90, 110 of 130?

Ik zou zelf altijd voor een kwaliteitsmerk (allmakes, Propshaft clinic, Hardy Spicer) gaan en niet voor de budget variant (britpart).

Maar te stug zou ik eerst proberen te verhelpen door beter te smeren.

Gr Bowy
Bram90

Bericht door Bram90 »

Het lijkt mij een beetje gek dat hij niet goed in veert, is hij inderdaad wel goed gesmeerd?
Of is hij niet te goed gesmeerd? Ik heb zelf laatst een kruisje vervangen van mijn voorste aandrijf as, ik had toen ook gelijk het schuifstuk goed gesmeerd. Toen ik vervolgens probeerde om de as te bevestigen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer tussen beide flensen. Na een hoop gevloek en getier kwam ik er achter dat het vet moeizaam via het schuifdeel weg kon en er nergens anders een opening zat. Toen gewoon even het vetnippeltje losgedraait en toen kon ik de boel zo weer inschuiven en het overtollige vet eruit drukken. Heb na montage wel weer even een kneepje vet erbij gedaan voor de zekerheid.

Groeten
Bram
menno1972

Bericht door menno1972 »

Goedemorgen Bowy,

het is een defender 90. Ik heb inderdaad ook een beetje mijn bedenkingen bij Britpart. In ieder geval wel voor dit soort essentiële dingen. Smeren is al geprobeerd helaas maar was ver van voldoende.
Je hebt niet bij toeval een bedrijf in gedachten waar ik het beste kan bestellen ?

Thanx,

menno
menno1972

Bericht door menno1972 »

Morgen Bram,

Ik heb net op Bowy gereageerd.. Maar wat jij zegt zou zo maar kunnen . Er wordt hier erg fanatiek met de vetspuit omgegaan. Ik ga er eens naar kijken.

thanx,

menno
Rob

Bericht door Rob »

Beste Menno,

Hoe kom je er bij dat het in en uitschuiven van je as te zwaar gaat?
Mits de boel niet beschadigd is kan dit in en uit schuiven mij niet zwaar genoeg gaan.
Meestal lees je juist het tegenover gestelde dat de kunststof bus die hier in zit weg gesleten is waardoor de spiebanen teveel speling krijgen hierdoor gaat een aandrijfas meer lawaai maken.
Het in en uitveren van jouw defender met daarbij de lengte verandering van je aandrijfas gaat met zoveel krachten gepaard dat ik me niet kan voorstellen dat dit "te zwaar" gaat.
Ik zou als ik jouw was niet te snel vernieuwen maar invetten en doorrijden er mee.

Groeten Rob van Leeuwen
bowy

Bericht door bowy »

menno1972 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goedemorgen Bowy,
>
> het is een defender 90. Ik heb inderdaad ook een
> beetje mijn bedenkingen bij Britpart. In ieder
> geval wel voor dit soort essentiële dingen.
> Smeren is al geprobeerd helaas maar was ver van
> voldoende.
> Je hebt niet bij toeval een bedrijf in gedachten
> waar ik het beste kan bestellen ?
>
> Thanx,
>
> menno

Paddocks heeft ook kwaliteitsaandrijfassen en BP kwaliteit. Die kwaliteits assen heb ik goede ervaringen.

Top of the bill zijn die van Gwyn Lewis of Devon4x4 beide erg veel aandrijfas voor je geld in zeer hoge kwaliteit!

Gr Bowy
menno1972

Bericht door menno1972 »

Hoi Rob,

Sorry voor de late reactie.
Ik heb het mij laten vertellen toen bij Ashcroft de versnellingsbak eronderuit lag. De monteur daar gaf aan dat hij veel te stug was.
Vandaar mijn vraag.

groet,

menno
Plaats reactie